Indeksirahastot ja ETF:t tulevaisuuden sijoituskohteina

Blackrockin orginelli s&p 500 etf tickerillä IVV on kustannuksiltaan 0,03% ja eikö tämä SXR8 ole vain euroissa noteerattu pienempi etf tuosta IVV versiosta, jossa myös korkeammat kulut? IVV:tä ei voi ilman ammattilais statusta kylläkään ostaa.

1 tykkäys

SXR8 on UCITS jota saa myydä Euroopassa IVV on sitten toinen. Kirjoituksessa viitattiin nimenomaan hintakilpailuun Euroopassa. Tämä on mielenkiintoista laitan linkit smana yhtiön Euroopan tuotteiden ja USA:n tuotteiden sivulle. Toisessa kulut toisessa ei…

Eurooppa:
https://www.blackrock.com/fi/individual/products/product-list#/?productView=all&pageNumber=1&sortColumn=totalFundSizeInMillions&sortDirection=desc&tab=overview&finvsc=44342&dataView=perfDiscrete

USA

Itsellä tämä kyllä jo ihan periaate tasolla saattaa saada siirtymään SRX8 => SPDR S&P500 tuote. Minulle tuo kertoo, että kulut eivät ole Blackrockille tärkeät ja siltä voin odotella edellä mainittua kulut alas ja hetken kuluttua ylös siirtoa.

1 tykkäys

Demokratiat tuottaa parammin.

A long/short trading strategy was tested using the Democracy score. The high democracy portfolio (90th percentile or higher) and low democracy portfolio (10th percentile or lower) were constructed on an annual basis. The return on the high democracy portfolio was 9.83% and 5.29% for the low democracy portfolio. The difference in returns (4.54%) was significant, p-value = 0.0956.

5 tykkäystä

Tämän takia olen miettinyt, etten sijoittaisi kehittyville markkinoille ollenkaan. Markkinat eivät taida kuitenkaan täydellisen tehokkaat olla, muutenhan tuonkin pitäisi olla hinnoiteltu.

3 tykkäystä

Tulee heti mieleen mahdollinen yhteys sellaiseen kirjaan kuin Why Nations Fail, missä esitetään talouskasvun ja taloudellisen kehityksen osalta vähän sama argumentti. Kaikki kehittyneet maat ovat demokratioita, joissa on vahvat instituutiot. Diktatuurit ovat lopulta aina jossain vaiheessa sortuneet mahdottomuuteensa. Kuvassa pohditaan mikä meni vikaan.

5 tykkäystä

Tulos kyllä yllätti, koska sotii pahasti tehokkaiden markkinoiden hypoteesia vastaan.

Nyt odotellaan, että joku keksii tehdä demokratiapisteillä painotetun ACWI ETF:n, että päästään takomaan ylituottoja :smiley:

Jenkeille näyttäisi olevan jo tämmöinen tarjolla.
First Trust Exchange-Traded Fund II First Trust Bloomberg Emerging Market Democracies ETF – vertaa ja osta pörssinoteerattuja rahastoja | Nordnet

Bloomberg-Emerging-Market-Democracies-Index-Methodology.pdf (bbhub.io)

4 tykkäystä

Toki voi olla että demokraattisuus korreloi joidenkin muiden mittarien kanssa. Esimerkiksi kannattavuus/laatu (ROE, ROIC, ym. tunnusluvut) tulee mieleen - diktatuureissa sijoitukset ei varmaan kohdennu järkevästi. Toki jos allokaatio on maantieteellinen, niin silloin kyllä pakottaa rahastoja diktatuureihin enivei (Kiina) :thinking:

1 tykkäys

MSCI emerging market indexin selvästi suurin maa on edelleen Kiina, jonka paino oli joulukuun lopussa 26,53%.
Vertasin tuon EM demokratia etf(EMDM) sisältöä EM ex Kiina etf(EMXC) sisältöön ja nuiden osalta suurimmat erot on painotuksissa, koska 15% käppäys. Lisäksi top 10 häntäpäässä tapahtuu pieniä muutoksia. Eli melko demokraattisen EM altistuksen saa jo, kun ostaa EMXC:tä IS3N sijasta.

Vasemmalla EMDM ja oikealla EMXC

9 tykkäystä

Itse kanssa sijoitan EM osuuteni ex-china EM indeksiin. Näen, että tuossakin on jo Kiina riskiä enemmän kuin tarpeeksi koska iso osa tuota indeksiä on Taiwanissa. Tavallinen EM msci indeksi on sellainen, että jos kiinan ja taiwanin välille syttyy kuuma konflikti niin yli 40% indeksistä voi mennä uudelleenjakoon.

Onko linkkaamasi etf osingot jakava (distributive)? Kaivelin noita aika paljolti ja lopulta päädyin UBSn em ex china etfään (4UBL) koska se oli osingot uudelleen sijoittava ja fyysinen.
LYX99G oli myös akkumuloiva mutta synteettinen (jos tuolla nyt on juurikaan väliä, mutta olen tykännyt fyysisistä jos sellainen on olemassa)

2 tykkäystä

Acc, synteettinen, mutta en näe siinä ongelmaa. Kuluiltaan pienin(0,15%) ja samaa indeksia seuraavista parhaiten performoinut, kun viimeksi tarkistin.

2 tykkäystä

Eiköhän ala jengiä nyt kiinostas toi russelll kakstonninen. Iso ero nassesetään ja sepiin. Ite ainakin tyytyväisenä iskeny rahaa sisään.

Onko mulla jäänyt tajuamatta jotain? Korkoja tullaan laskemaan jne jne…

5 tykkäystä

Kyllä kiinnostaa ZPRV ja SMLK löytyy salkusta. Ei kaikkea yhdelle hevoselle. Kehittyvät on myös houkuttelevasti hinnoiteltu tällä hetkellä.

6 tykkäystä

Itse olen myös pukannut rahaa viime aikoina pienyhtiöihin. Mutta koska minulla on superluotto käytössä niin kuukausisäästöt ohjautuu etf:ien sijaan tavallisiin rahastoihin. Päädyin Swedbank Robur Small Cap USA, Spiltan Småbolagsfond, Swedbank Robur Småbolagsfond Norden ja Evli Suomi Pienyhtiöt rahastoihin. 40% Yhdysvaltoihin ja 60% Pohjoismaihin. Mielestäni Pohjoismaissa on lyhyellä aikavälillä hyvät mahdollisuudet merkittäväänkin nousuun joten siksi painotan niitä nyt hieman enemmän.

3 tykkäystä

Merkittävällä summalla tullut ostettua minulle Rahastoa Nordea Aasialaiset tähdet A Kasvu.

Nyt tällä hetkellä 35% miinuksella.

Miten tekisitte, onko uskoa 5 vuoden sisällä että tästä nousee vai pitäisikö vain niellä tappiot ja myydä tappiolla, ja löytää joku parempi sijoituskohde.?

1 tykkäys

Etf salkun sisältö näyttää tältä:

kuva

US: 40%, EU 35% Aasia 20% (Aasian mukaan luettuna Japani jossa 8% paino)

Käytännössä puuttuu isot jenkkiyhtiöt. Ei vain maistu hyvälle jenkkiteknojen arvostus.

5 tykkäystä

Rahaston sisällöstä - tuo vaikuttaa hyvin pitkälti MSCI EM indeksiltä ainakin suurimpien sijoitusten osalta


Jos siis luotat, että Kiina tulee nousemaan vielä osakemarkkinoiden osalta niin rahasto ei nyt katastrofaalisen huono ole sen osalta.
Tässä vielä maantieteellinen jako

MUTTA juoksevat kulut 1,6 + 0,23% p.a. On aivan törkeää ryöstöä käytännössä indeksirahastosta pienellä twistillä ja ajan oloon tuossa voittaa vain ja ainoastaan. Nordea.

Jos olisi omat rahat kyseessä myisin tuon ja nielisin tappiot. Jos oma usko riittäisi noihin ”aasian tähtiin” sijoittaisin sen MSCI EM indeksiä seuraavaan rahastoon tai ETFään jossa on kasvuosuudet ja pienet kulut (esim träkketi IS3N)
Jos et usko Kiinan nousuun tai pidät tuota muutoin sijoituskelvottomana, sijoittaisin rahat johonkin muualle.

Uskomatonta mitä ryöstötuotteita ihmisille saa myydä vielä 2020-luvulla

Edit. Jos oikeasti kiinnostaa kehittyvät markkinat ja Aasian tähdet, kannattaa tutustua PYN Elite- rahastoon. Ei sijoitussuositus enkä itse tuota omista mutta tuossa on näyttöä, miten kehittyvillä markkinoilla tehdään ylituottoa ja lisäarvoa sijoittajille aktiivisella salkunhoidolla vuodesta toiseen

6 tykkäystä

Kiitos, nämä ei tosin itseni sijoittamia, vain vanhempani. Ja nyt vasta tutkailin niitä tarkemmin, ja halu olisi kova siirtää summa esim Nordnetille.

Kulut ja miinukset kyllä huimaa päätä.

Tosin ehkä vanhempani ovat sitä sukupuolta että pankkiin on liian vahva luotto eikä kiinnostusta ja aikaa ole perehtyä asiaan sen tarkemmin, ehkä olisi aika ottaa ohjat nyt omiin käsiin kuin minun rahoja kuitenkin ovat.

Tähänkin vuoteen on lähdetty bullerona ja oletetaan, että seuraavat ennustukset toteutuu vuoden loppuun mennessä:
S&P 500: +10-15%
Nasdaq 100: +20-30%
Russel 2000: +40-50%

Lisäksi ennustettakoon vielä, että 1-5 kuukauden sisällä Nasdaq 100 tekee 10-15% korjausliikkeen (S&P 500 puolet tuosta) sekä isoimmat tuotot tulee toisella vuosipuoliskolla.

Oma salkku on 100% Nasdaq 100 ETF (SXRV) ja edelliset lisäykset tehty vuoden alussa, mutta tekisi mieli lisätä 5-10% yhteen uuteen ETF:ään. Joulukuusta lähtien pyörinyt mielessä sijoittaa USA:n pienyhtiöihin, koska niissä tuntuu olevan ainakin tälle vuodelle kovaa potentiaalia nousulle, mutta hieman ollut hakusessa mikä tuote olisi sopivin ja istun käsieni päällä.

Käytännössä olen jo rajannut nämä kaksi vaihtoehdoiksi:
SPDR MSCI USA Small Cap Value Weighted UCITS ETF (ZPRV)

SPDR Russell 2000 US Small Cap UCITS ETF (ZPRR)

En ole seurannut kovinkaan pitkään miten nuo pienyhtiöt käyttäytyy, niin kysytään täältä muiden mielipiteitä/ennustuksia. Mikäli nuo alun ennustukset sattuisi toteutumaan, niin kummalla lähtisit liikkeelle, mikäli tarkoitus olisi pitää tuotetta salkussa ainakin tämä vuosi tai seuraavat 3 vuotta?

Oma tavoite salkulle on tuottaa enemmän kuin S&P 500, mutta mielessä on pyörinyt USA:n pienyhtiöiden lisäksi myös iShares MSCI China UCITS ETF (ICGA) sekä WisdomTree Physical Bitcoin (WBIT). Kiinan riski on alkanut tuntumaan liian isolta, joten tässä kohtaa en pidä sitä järkevänä vaihtoehtona, joten Bitcoin on toisena vaihtoehtona.

Tässä kohtaa 5% käteisenä, enkä osaa päättää istunko käsieni päällä ja lisään Nasdaq 100 ETF:ää myöhemmin keväällä/kesällä, lyönkö ne USA:n pienyhtiöihin vai odotanko vieläkin Bitcoinin laskua tuonne 32000-36000 tasoille, joka ei välttämättä edes toteudu seuraavan kahden kuukauden aikana. Hankalaa kyllä yrittää ajoittaa, vaikka pitäisi vain surutta ostaa lisää Nasdaq 100 ETF:ää ilman ajoittamista.

Edit: mikäli päätyisin tuohon Bitcoiniin, niin siinä ahdistaisi erikseen vielä päästä juuri oikealla hetkellä eroon joskus ensi vuoden syksyllä.

1 tykkäys

ZPRV on arvo-osakkeisiin sijoittava etf, eli saattaa erota selvästi muiden pienyhtiöiden kehityksestä. Tosin voisi toimia hyvänä hajautuksena Nasdaqille, sillä sisältänee hyvin eri tyyppisiä firmoja. (Energiaa, rahoitusalaa ym.)

Jos oma ennuste on Russelille selvää nousua vuoden ajanjaksolle, niin kannattaa varmaan sijoittaa suoraan Russeliin ? Itselläni on ZPRV salkussa, jossa arvo-osakkeita, koska uskon niiden pitkässä juoksussa voittavan pelkät pienyhtiöt. (Ja niin ne historiassa ovatkin voittaneet.) Mutta vuoden sisään hankala sanoa miten noiden välillä käy.

5 tykkäystä

Molemmat on hyviä vaihtoehtoja ja löytyy Nordnetin kk-säästöstä. Itsellä hyvä tunne ZPRV:stä, ja löytyy omasta Nordnetin sopimuksesta samasta syytä kuin yllä.

Olen itse samaa mieltä että small cap arvostustaso on mediaaniin nähden on houkutteleva verrattuna esim. teknoihin ja korkoympäristön helpottuessa potentiaalia on. Alkuvuonna se ei ole vielä realisoitunut.

Hajautus on yleensä ihan järkevää, mutta lyhyen ajan ennusteisiin tai tuotto-odotuksiin kukaan tuskin osaa sanoa. Vuodessa tai parissa voi tapahtua melkein mitä tahansa.

3 tykkäystä