Inderes Oyj - "Yhtiö kuuluu kaikille"

Mukava tyyppi tämä @Mauri, ei voi muuta sanoa :+1:

Ehkä kommentti vielä Tanskan valloituksesta. Viime vuonna tuli käytyä HCA:n toimistolla Köpiksessä ja ennen CMD:n virallista alkua vaihdoin muutaman sanan Tuen kanssa. Sain viime vuonna käsityksen että heidän analyysi olisi matkalla kohti Inderesin analyysia eli että raportteihin tulisi mukaan enemmän sisältöä pitäen sisällään myös ennusteet ja tavoitehinnat. Tätä ei kuitenkaan ole nähty. En myöskään saanut sellaista kuvaa viime viikolla että olisivat enää matkalla tähän suuntaan, ainakaan lyhyellä aikavälillä. Voi toki olla että markkinan hiljentyminen on vaikuttanut alustaviin suunnitelmiin mutta ainakin tällä hetkellä heidän analyysit ovat mielestäni aika vaisuja. Se että käy läpi jonkin heidän seuraamansa firman vuosikertomuksen, no mielestäni, siitä saa jo yhtä hyvän käsityksen firmasta kuin heidän analyysinsa. Vähän enemmän sisältöä kaipaisin…

Lisäksi Inderes.dk foorumilla on todella hiljaista. Jos Inderes.se foorumilla tuotetaan jatkuvasta uutta sisältöä (vaikkakin suurin osa kirjoituksista on Isalta :)), on Inderes.dkssa aika hiljaista.

Inderes.dk. Hiljaista on.

Vs. Inderes.se.

Ehkä he tarvitsisivat sisällön tuottajaa/community manageria…? Kuten tiedämme, foorumin merkitys on iso ja se tekee Inderesin tuotteista paljon stickympiä asiakkaille.

Lisätään vielä loppuun että HCA palkkasi äskettäin analyytikon seuraamaan norjalaisia firmoja:

Kiitos koko Inderes tiimille CMD:stä. Positiivinen ilmapiiri ja tekemisen meininki :+1:

64 tykkäystä

Tässä myös @Mikael_Rautanen jälkimietteitä pääomamarkkinapäivästä: Inden Laput: Jakso 8 - Pääomamarkkinapäivän jälkilöylyt | Inderes: Osakeanalyysit, mallisalkku, osakevertailu & aamukatsaus

16 tykkäystä

Nyt kun on CMD:t, strategiatiedotteet ja Inden laput nautittu, niin laitetaan @Mikael_Rautanen vielä vastaamaan kahdeksaan visaiseen (?) kysymykseen, jotka itseäni jäivät vielä mietityttämään.

1. Henkilöstön sitoutuminen strategiaan

Ymmärtääkseni henkilöstöä on osallistettu strategian laatimiseen varsin avoimesti. Usein tästä huolimatta on niin, että osa henkilöstöstä jää/jättäytyy pois strategia-työstä, eivätkä he välttämättä myöskään tunne työnantajansa strategiaa.

  • Kysymys: Jos otan summamutikassa viisi inderesläistä eri puolilta organisaatiota, niin miten hyvin arvioisit heidän tuntevan Inderesin uuden strategian? Onko ylipäätään tärkeää, että ”rivityöntekijä” tuntee strategian? Miksi?

2. Inderesin neljän pääpalvelun kehitysvaiheet 2027

Inderes keskittyy strategiakaudellaan neljään päätuotealueeseen: analyysi, yhtiökokoukset, IR-ohjelmistot ja IR-tapahtumat. Tilanne näiden osalta on tänä päivänä oheisen kuvan mukainen:

  • Kysymys: Millaiseksi visioisit saman kuvan vuodelle 2027? Missä järjestyksessä keltaiset checkmarkit voisivat muuttua vihreiksi?

3. Ruotsin studio ”täyttäminen” asiakkailla

Inden lapuissa nostit esiin, että Ruotsissa IR-tapahtumia ja tulosjulkistuksia tehdään paljon audiocasteina ja jopa ennakkotallenteina. Näitä itsekin (usein tuskissani) kuunnelleena olen toisinaan miettinyt, että onhan nämä yhtiöille toisaalta aika helppo, ja ainakin ajanhallinnan ja kustannusten osalta tehokas ratkaisu.

  • Kysymys: Miten helppo ruotsalaisia listayhtiöitä on houkutella studiolle pitämään laadukkaita webcast-tulosjulkistuksia ja kuinka suuri kulttuurimuutos tämä on vanhaan audiocast-maailmaan verrattuna? Miten ruotsalaiset listayhtiöt hajautuvat maantieteellisesti (ts. pitääkö jossakin vaiheessa laittaa studiota myös muihin isoihin kaupunkeihin)?

4. Maiden välinen ristiinjakelu ja hinnoittelupotentiaali

Oletetaan, että Inderes saavuttaa kohtalaisen markkinaosuuden Ruotsin markkinalla, jolloin erilaiset maiden väliset ristiinjakelut todennäköisesti lisääntyvät. Ehkä me Suomessa saamme suomeksi (tai englanniksi) analyysiä ruotsalaisista yrityksistä ja toisinpäin. Pohjoismaisia IR-tapahtumia on ollut jonkin verran jo nyt ja englanninkielisinä ne palvelevat kaikkia pohjoismaisia sijoittajia (olkoonkin, että omasta mielestäni äidinkielellä pidetyt esitykset ovat aina kaikkein informatiivisimpia).

  • Kysymys: Onko yrityksillä halua tarjota sijoittajaviestintää pohjoismaisesti oman kotimaan ulkopuolella (esim. Talenom-sijoittajaviestintää ruotsalaisille ja tanskalaisille sijoittajille), ja jos on, niin ovatko he tällaista pohjoismaista lisänäkyvyyttä saadakseen valmiita maksamaan lisähintaa?

5. Uudet tuotteet ja innovaatiot

Pyritte pitämään strategiakaudella fokuksen tiukasta valituissa neljässä päätuotealueessa, mutta toisaalta olet maininnut, että ette halua tappaa luovuutta tai estää uusien innovaatioiden kehittämistä.

  • Kysymys: Miten suhtaudutaan uusiin potentiaalisiin innovaatioihin tai tuotealueisiin alkaneella strategiakaudella ja voiko olla niin, että näiden neljän päätuotealueen takaa nousee strategiakaudella uusia merkittäviä tuotealueita? Onko aihioita olemassa?

6. Päätuotealueiden lokalisointi

En tunne erityisen hyvin Ruotsin tai Tanskan pääomamarkkinaa, mutta käsitykseni mukaan ne ovat Inderesin päätuotealueiden näkökulmasta varsin samanlaisia kuin Suomen pääomamarkkina. Siis sillä tavalla, että lokalisointitarve on ehkä pääasiassa käännöstyötä ja paikalliseen kulttuuriin adaptoitumista.

  • Kysymys: Millaisia lokalisointitarpeita teillä on erityisesti Ruotsissa? Onko teknologisia, juridisia (esim. AGM) tai muita isoja eroja, jotka tulee ottaa huomioon?

7. Millainen alusta tai alustojen kokonaisuus Inderes on?

Luen parhaillaan Modern Monopolies -kirjaa (on muuten mainio, suosittelen!) ja sitä lukiessa mietin, ettei ihan osaa määritellä Inderesiä alustayhtiönä, vaikka se eittämättä sellainen on.

  • Kysymys: Millainen alusta Inderes on? Miten määrittelisit Inderes-alustan/alustat tai millaisena alustana sijoittajan kannattaa Inderesiä tarkastella? Onko olemassa alustoja, joita – tai joiden tiettyjä toiminnallisuuksia – pidät Inderesin ”esikuvina”?

Kuvaa ei ole pakko käyttää vastauksessa ja sen on niin suttuinen, että mahtaako siitä saada edes zoomaamalla selvää. :grimacing:

8. Kumppanuusmallit

HCA-yhteistyössä ollaan päästy pilotoimaan kumppanuus-mallia. On tietysti varmaan tässä vaiheessa aika aikaista arvioida sen isompaa potentiaalia, ja toisaalta HCA:n kanssa yhdistyminenkin näyttää olevan yksi mahdollisuus strategiakaudella.

  • Kysymys: Onko kumppanuusmallin laajentaminen muihin kumppaneihin pois pöydältä tällä strategiakaudella? Milloin arvioisit Inderesillä olevan riittävän paljon kokemusta partnerimallista, jotta sen tulevaisuudesta voidaan tehdä päätöksiä?

Bonuskysymys: mikä on sijoittajayhteisön merkitys kansainvälistymisen onnistumisessa? Toisin sanoen, kuinka paljon sijoittajien paine yhtiöitä kohtaan on Suomessa lisännyt tai laajentanut asiakkuuksia ja voisiko Suomen sijoittajayhteisön paine liikuttaa myös ruotsalaisia tai tanskalaisia yhtiöitä, vai pitääkö paineen olla ”kotimaista”?

61 tykkäystä

Kiitos kysymyksistä, vastailen näihin loppuviikosta :pray:

13 tykkäystä

Kiitos @Mauri kysymyksistä, tässä vastauksia :slight_smile:

Jos otan summamutikassa viisi inderesläistä eri puolilta organisaatiota, niin miten hyvin arvioisit heidän tuntevan Inderesin uuden strategian? Onko ylipäätään tärkeää, että ”rivityöntekijä” tuntee strategian? Miksi?

On asia tärkeää siinä mielessä, että jokainen ymmärtää mitä yrityksen strategia tarkoittaa oman työn, työnkuvan ja urapolkujen kannalta. Ja tärkeää on myös, että ne henkilöt, joilla on asiantuntemusta, osaamista ja kokemusta annettavaksi strategiaan pääsevät strategiatyöhön osallistumaan, jotta strategiasta saadaan mahdollisimman hyvä. Osana henkilöstökyselyämme mittaamme ihmisten näkemystä siitä, kuinka selkeä suunta meillä on ja kuinka innostava se on. Tuoreet tulokset ovat juuri tulossa uunista lähipäivinä, mutta yleisesti tulokset ovat olleet kiitettävällä tasolla. Tästä huolimatta ihmiset kyllä aina toivovat, että suunta olisi selkeämpi ja kirkkaampi. Maailma ja tämä firma muuttuvat niin nopeasti, että tätä työtä on tehtävä jatkuvasti.

Millaiseksi visioisit saman kuvan vuodelle 2027? Missä järjestyksessä keltaiset checkmarkit voisivat muuttua vihreiksi?

En voi tähän kommentoida sen tarkemmin kuin mitä CMD:ssä kerroimme. Seuraavassa vaiheessa tiimin kanssa lähdemme miettimään millä vaiheistuksilla ja resursseilla mitäkin lähdetään tekemään - kaikkea ei voi yrittää yhtä aikaa. Toki tärkeä osa strategiaa on myös vahvistaa jo olemassa olevia vihreitä checkmarkeja. Keltaisten osalta jos tarkastelee mitä olemme jo sanoneet, mainitaan siellä mm. Ruotsin analyysi, AGM-pilotit Ruotsissa ja Tanskassa, uudet IR-ohjelmistot (joissa olemme lähteneet liikkeelle Suomesta).

Miten helppo ruotsalaisia listayhtiöitä on houkutella studiolle pitämään laadukkaita webcast-tulosjulkistuksia ja kuinka suuri kulttuurimuutos tämä on vanhaan audiocast-maailmaan verrattuna? Miten ruotsalaiset listayhtiöt hajautuvat maantieteellisesti (ts. pitääkö jossakin vaiheessa laittaa studiota myös muihin isoihin kaupunkeihin)?

Isompien yhtiöiden osalta tämän ei pitäisi olla kovin suuri kynnys, koska moni niistä saattaa jo nyt maksaa saman verran tai enemmänkin ns. liikkuvina tuotantoina tehtävistä videolähetyksistä, joiden laatu ei pääse samalle tasolle. Piirit ovat pienet ja yhtiöt seuraavat paljon mitä muut tekevät – jos yksi tekee laadukasta ja erottuvaa niin monesti sana lähtee kiirimään. Mutta tulee silti vaatimaan vuosia aikaa, että markkinalla opitaan hyödyntämään enemmän videota vaikuttavana viestinnän välineenä. Audiocast, jossa vain luetaan samat asiat kuin osarissa, ei luo paljoa lisäarvoa, jos sijoittajilta kysytään. Meidän pitää pystyä tuomaan ihmiset, kasvot ja tarinat yhtiöiden takana aitoina esille, jotta sijoittajat voivat paremmin arvioida niiden uskottavuutta ja luotettavuutta. Sijoittaminen on paljon numeroita, tuloslaskelmaa ja kassavirtaa, mutta on tässä on paljon kyse ihmisten välisestä vuorovaikutuksesta. Siihen live-tapahtuma ja video ovat vahvoja välineitä.

Tukholman ulkopuolella meillä ei ole investointisuunnitelmia. Muissa kaupungeissa toki toteutamme tapahtumia, mutta teemme niitä vuokraamalla paikallisen tilan. Omien studioiden käyttö ei ole itseisarvo, vaan kumppanimallit ovat myös hyvin toimivia näissä. Siellä, missä on volyymiä, on kuitenkin järkevä olla oma studio.

Onko yrityksillä halua tarjota sijoittajaviestintää pohjoismaisesti oman kotimaan ulkopuolella (esim. Talenom-sijoittajaviestintää ruotsalaisille ja tanskalaisille sijoittajille), ja jos on, niin ovatko he tällaista pohjoismaista lisänäkyvyyttä saadakseen valmiita maksamaan lisähintaa?

Vastaus molempiin on kyllä.

Miten suhtaudutaan uusiin potentiaalisiin innovaatioihin tai tuotealueisiin alkaneella strategiakaudella ja voiko olla niin, että näiden neljän päätuotealueen takaa nousee strategiakaudella uusia merkittäviä tuotealueita? Onko aihioita olemassa?

Jos historia toistaa itseään, meillä on neljän vuoden päästä ainakin yksi-kaksi uutta tärkeää tuotetta, joita emme osanneet tänä päivänä edes kuvitella. Voi olla myös, että jotain nyt pöydällä olevia lähtöjä tai aihioita on kuihtunut pois. Eli uusien konseptien pilotointia koko organisaation laajuisesti yhdessä sijoittajien ja yhtiöiden kanssa jatketaan. Se voi olla sekä evoluutiota (tehdään olemassa olevia juttuja eri tavalla, tehokkaammin, uusilla työkaluilla jne.) tai kokonaan uusia innovaatioita. Ne ovat usein pieniä kokeiluja, joista voi kasvaa jotain suurempaa, jos näyttöjä toimivuudesta saadaan.

Millaisia lokalisointitarpeita teillä on erityisesti Ruotsissa? Onko teknologisia, juridisia (esim. AGM) tai muita isoja eroja, jotka tulee ottaa huomioon?

Lokaaleja eroja on markkinakäytännöissä, kulttuurissa, kielessä, teknologioissa, sääntelyssä ja niin edelleen. Ne ovat kaikki uniikkeja kunkin tuotteen kohdalla, eli yleistä vastausta ei tähän voi antaa. Jokaisen tuotteen osalta on tehtävä kovaa jalkatyötä paikallisesti, opittava ymmärtämään paikallista markkinaa ja miten kukin tuote saadaan vastaamaan sen tarpeita ja ostokäytäntöjä. Isoja, ylitsepääsemättömiä eroja ei kuitenkaan ole. Jokaisessa markkinassa tehdään suunnilleen samanlaista analyysiä, IR-tapahtumia, yhtiökokouksia ja tarvitaan tiettyjä ohjelmistoja IR-toimintojen pyörittämiseen.

Millainen alusta Inderes on? Miten määrittelisit Inderes-alustan/alustat tai millaisena alustana sijoittajan kannattaa Inderesiä tarkastella? Onko olemassa alustoja, joita – tai joiden tiettyjä toiminnallisuuksia – pidät Inderesin ”esikuvina”?

Inderesiä on rakennettu alustayhtiöiden teoriaa ja toimintamalleja häpeilemättä kopioiden (lukusuositus Modern Monopoliesille täältäkin). Meidän Playbookissa on kuvattu tarkemmin alustamallin logiikka, mistä elementeistä ”core transaction” muodostuu ja miten se käännetään ansainnaksi (sivut 8-16).

Globaalisti hyperskaalautuviin internet-alustayhtiöihin (joiksi monet startupit pyrkivät) nähden meissä on kuitenkin yksi iso ero: liiketoimintamallimme ei perustu pelkkänä teknologia-alustana toimimiseen. Me teemme oman alustan kehityksen ohella kädet savessa sitä ”tylsää heikosti skaalautuvaa” työtä: analyysiä, sisältöjä, tapahtumia ja muuta asiantuntijatyötä. Se on sitä työtä, missä ratkomme asiakkaille konkreettisia ongelmia, joista ne ovat valmiita maksamaan ja joihin niillä on budjetit. Tämän ansiosta meidän alusta on aina pyörinyt kassavirralla, joka tulee asiakkailta.

Esikuvia ovat oikeastaan kaikki kuluttaja-alustat, jotka ovat luoneet saumattoman ja yksinkertaisen käyttökokemuksen. Heitetään vaikkapa Youtube ja Spotify etenkin sisältöpalveluista. Videosisältöjämme voi olla käytännöllisempää selata ja kuluttaa vaikkapa Youtuben kautta kuin omassa palvelussamme. Tässä meillä on paljon opittavaa, palvelumme on kieltämättä aika monimutkainen eikä kovin intuitiivinen, eikä meillä ole vastaavaa algoritmikoneistoa joka kohdentaisi ja suosittelisi sisältöjä käyttäjille (alustan toiminto ”filter/match”). Toki olen ihan ylpeä siitä, miten paljon olemme jo nyt onnistuneet yksinkertaistamaan ja kansantajuistamaan monimutkaista sijoittamisen maailmaa, mutta tekemistä vielä riittää.

Onko kumppanuusmallin laajentaminen muihin kumppaneihin pois pöydältä tällä strategiakaudella? Milloin arvioisit Inderesillä olevan riittävän paljon kokemusta partnerimallista, jotta sen tulevaisuudesta voidaan tehdä päätöksiä?

Kumppanuusmallit eivät ole poissuljettuja jos saamme konseptin toimimaan. Arvioidaan sitä tämän strategiakauden aikana. Yksi maa ja kumppani on toki vielä todella pieni otos, joten en uskalla sanoa milloin kokemusta on ”riittävän” paljon. Ehkä enemmänkin haasteena tässä on se, että Inderesin kaltaisia toimijoita on vielä toistaiseksi ainakin todella vähän. HCA oli todella harvinaisuus siinä, miten lähellä meitä heidän toiminta-ajatus on, vaikka tuotteissa on eroja.

Bonuskysymys: mikä on sijoittajayhteisön merkitys kansainvälistymisen onnistumisessa? Toisin sanoen, kuinka paljon sijoittajien paine yhtiöitä kohtaan on Suomessa lisännyt tai laajentanut asiakkuuksia ja voisiko Suomen sijoittajayhteisön paine liikuttaa myös ruotsalaisia tai tanskalaisia yhtiöitä, vai pitääkö paineen olla ”kotimaista”?

Suomessa sijoittajayhteisö on ollut tärkeä tuki Inderesin tunnettuuden kasvuun IR-päättäjien silmissä ja välillä hyvin konkreettinen apu myynnissä yhtiöille. Kansainvälistymisessä odottaisin yhteisön syntymisen olevan seurausta siitä, että onnistumme ensin itse myynnissä ja hyvän sisältöpalvelun rakentamisessa, ja sen jälkeen syntyvän yhteisön kasvu taas edelleen auttaa vauhdittamaan myyntiä.

Kun mennään Ruotsiin, niin rehellisesti sanottuna ruotsalaisia ei suomalaisten raha tunnu kiinnostavan. Myynnissä suomalaisen jakeluvoiman korostaminen ei resonoi lainkaan, minkä takia korostamme pohjoismaista jakeluverkostoa, vain Suomi-keskeisenä toimijana profiloitumista jopa hieman välttäen. Suomalaisuuden tuomme sitten esiin siinä, että olemme suorapuheisia, avoimia ja rehellisiä.

46 tykkäystä

Vieraskieliset materiaalit ovat varmaankin pääsääntöisesti yhtiöille maksullisia - niinkuin alkuperäinen analyysikin. Yhtiöitä jotka ovat näitä halunneet pääsee helposti vakoilemaan ruotsin puolelta, jossa saa fiidiäkin suodatettua niin että se näyttää vain suomalaisista yhtiöistä analyysejä.

Lista englanniksi analyyseja ostavista yhtiöistä alkaa pikaisella katsauksella olemaan varsin kattava.

Lisäksi jotkut (varmaan maksua vastaan) tekevät useammalla kielellä toimarihaastiksiakin jo:

14 tykkäystä

Nostetaanpa Nordea-uutinen vielä tännekin. Inderes Oyj:lle uusi asiakas. :point_down:

https://www.inderes.fi/fi/tiedotteet/inderes-aloittaa-nordean-osakkeen-seurannan

“Inderes on aloittanut Nordean osakkeen analyytikkoseurannan. Nordea on Inderes-alustan yksi suosituimpia yhtiöitä yli 22 000 seuraajalla. Yhtiön keskusteluketjussa Inderesin sijoitusfoorumilla on yli miljoona vierailua.”

Korjaus: Kyseessä ei ole tilausanalyyliasiakas. :point_down:

27 tykkäystä

Onko? Itse ymmärsin että tämä on näitä “niin iso firma että kun ei tule asiakkaaksi niin Inderes seuraa omin neuvoin”

10 tykkäystä

Uusi seurannan aloitus josta on eittämättä hyötyä pohjoismaisen markkinan avaamisessa ja sijoittajien mielenkiinnon saamisessa. Mutta uutta yhtiöasiakasta tästä ei tainnut valitettavasti tulla (kts. osakevertailun kategoria). Hyvä avaus ja tavallaan markkinointia erityisesti länsinaapurin suuntaan.

13 tykkäystä

Ei ole tilausanalyyliasiakas. Kuten strategiassa kommentoimme, tulemme aloittamaan maksuttomia seurantoja yleisöä kiinnostavista pohjoismaisista yhtiöistä. Nordeaa on toivottu pitkään seurantaamme.

69 tykkäystä

Tuli tänään sparrattua Inderesiä sijoituskohteena erään kanssasijoittajan kanssa ja kyseinen sparraus nosti hyviä kysymyksiä siitä että miten Inderesin uusmyynti käytännössä toimii ja kun en tähän suoraan osannut vatata niin tullaan itse pääkallopaikalle kyselemään. :sunglasses:

Miten Inderesin myynti toimii käytännössä niin Suomessa kuin Ruotsissa?
Kiertääkö Mikael ovelta ovelle salkun kanssa ja kaivaa sieltä esiin erilaisia paketteja esiteltäväksi vai miten yhtiö hoitaa uusasiakashankintaa käytännössä?

Suomen suunnalta voisi nykyään kuvitella että asiakkaat tulevat pääsääntöisesti Inderesin juttusille omasta halustaan, mutta miten tämä toimii esimerkiksi juuri Ruotsissa jossa Inderesin tunnettavuus on todella paljon huonompi?

Onko Ruotsin yritysoston yhteydessä ostetulle uudelle asiakasportfoliolle saatu jo merkittävissä määrin ristiinmyytyä muita Inderesin tuotteita osarilähetyksien kylkeen?

Hieman jonkun näitä liippaaviin kysymyksiin jo vastailitkin, mutta jatketaan vielä paineiden antamista. :sunglasses:

Viimeisenä raportoitte tilinpäätöksessä jokaisen liiketoiminta-alueen vuotuisen kehityksen sanallisesti, sanat ovat kivoja mutta numerot vielä kivempia ja onko mahdollista tulevaisuudessa että liiketoiminta-alueiden kehitys voitaisiin raportoida numeraalisesti eikä vain sanallisesti. :face_with_monocle:

Vai pitääkö tässä vetää esiin villikortti ja veikkailla että "good "on suositusten lisää henkinen 10-20 % EBITA kannattavuus ja “High” lähentelee sitten osta-suositusta ja +20 % :grinning:

38 tykkäystä

https://www.inderes.fi/fi/tiedotteet/inderesin-liikevaihto-kasvoi-23-prosenttia-toukokuussa-2023

Inderesin liikevaihto kasvoi toukokuussa 2023 23 % ja oli 1,6 (1,3) miljoonaa euroa. Liikevaihdon kehitys oli linjassa suunnitelmien kanssa. Kasvua tukivat Financial Hearings- ja Streamfabriken -yrityskaupat sekä jatkuvan liikevaihdon kasvu. Vuoden 2022 toukokuulle kohdistui kaksi merkittävää tapahtumatuotantoa Ruotsissa, mikä vaikutti kasvuprosenttiin.

Tiedotteen liikevaihtoluvut esitetty raportointikauden keskimääräisellä valuuttakurssilla.

34 tykkäystä

Suomen osalta asiakkaina tosiaan muutamia lukuun ottamatta lähes kaikki, mutta tuotteiden ristiinmyynnissä vielä hyvin kasvuvaraa. Myyntimallimme perustuu todella syvään asiakasymmärrykseen läpi organisaation, meillä on jatkuvasti sensorit asiakkaissa niiden tarpeista ja tämä tieto liikkuu verkostomaisesti tehokkaasti, minkä ansiosta pystymme tarjoamaan oikeaan tarpeeseen ratkaisuja. Olemme todella aktiivisia, mutta emme luukuttajia, koska tiedämme mitä kenellekin kannattaa tarjota. Esimerkkinä jos jokin yhtiö kertoo valmistelevansa strategiapäivitystä, olemme aika nopeasti auttamassa miten hyvä CMD kannattaa järjestää. Tai jos asiakkaalla on säästöpaineita, pystymme tarjoamaan IR-ohjelmistoissa monia säästöjä tuovia ratkaisuja tai vaikkapa tarjoamaan osarituotantoon kevyempää ja edullisempaa softapohjaista vaihtoehtoa.

Uusasiakashankinta Suomessa tehtiin kovalla jalkatyöllä. Kiersimme esimerkiksi yhtiöiden tulosinfoissa tutustumassa johtoihin henkilökohtaisesti, mikä oli yksi reitti avata ovia myyntitapaamisiin. Uudet seurannat ja sisällöt nostivat tunnettuutta, ja kun tehtiin laadukasta työtä sana lähti kiertämään johto/hallitus/omistaja -tasoilla, mikä taas helpotti uusmyyntiä. Ruotsissa toki hyödynnämme paljon samoja taktiikoita, mutta hyvin alkuvaiheessa olemme vielä. Ruotsissa meillä on IR-tapahtumissa niin hyvä maine, että myynti tulee käytännössä inboundina, ja outbound-kyvykkyyksiä olemme vasta parhaillaan rakentamassa. Se sisältää useita eri toimenpiteitä tunnettuuden rakentamiseksi, digitaalisen näkyvyyden ja myyntikanavan luomista, kylmäsoittoa, kumppaniverkoston rakentamista ja tietysti myyntiaktiviteettia olemassa olevaan asiakaskuntaan. Olen myös itse mukana tekemässä etenkin analyysin myyntityötä Ruotsissa. Ristiinmyynti-kysymyksen osalta fokus on tähän mennessä ollut paljolti olemassa olevan tapahtumaliiketoiminnan kehittämisessä (“automate&upgrade”), eli automatisoimme perustuotantoja kohti softapohjaisia malleja ja toisaalta pyrimme siirtämään asiakkaita korkeamman arvon tuotantoihin esim studioomme.

51 tykkäystä

Hei, nyt kun mainitsit asiasta, niin osaatteko myös Inderesillä avata sitä jotenkin auki, että miksi ylipäätään CMD kannattaa järjestää? Sijoittajillahan on käytössä kaikki kirjallinen materiaal netissä, neljä kertaa vuodessa tapahtuva toimitusjohtajan kyselysessio osarin päätteeksi, sähköposti, puhelin ja mahdollisuus sopia vaikka tarvittaessa henkilökohtaisesta vierailusta yritykseen. Onko CMD:n järjestämisen syynä se, että instikkasijoittajat ovat äärimmäisen laiskoja olentoja, jotka eivät tee edes sitä päivittäistä työtänsä yhtiöön perehtymiseen osalta elleivät pääse samalla syömään kampaviineriä ja sosialisoimaan lajitovereittensa kanssa? Mitä lisää nuo ylipäätään tarjoavat muihin kommunikaatiotapoihin ja -kanaviin nähden?

Tämä ei ole siis mitään piruilua, vaan en aidosti ymmärrä miksi noita ylipäätään järjestetään, kun sijoittajana en ole koskaan saanut niistä mitään hyödyllistä irti :confused:

29 tykkäystä

Sehän on pelkästään näiden instikoiden kestitsemistä ja suhteiden luontia sinne. Jonkun Varman sijoitusvastaavan kanssa tai jonkun vastaavan tahon kanssa, kun saa luotua suhteita, niin mikäs sen parempi. Piirit on pienet tässä maassa.

Yhtiön kannalta noita on toki fiksu järjestää, mutta piensijoittaja ei noista mitään hyödy.

4 tykkäystä

Sanoisin että jos yhdistyy jonkinlaiseen strategiapäivitykseen tai muuhun erityiseen, voi hyötyä paljonkin.

Sitten jos CMDn sisältö on “näin me kerrottiin jo 2kk sitten viime kvartaalirapsassa eikä mikään ole muuttunut” niin anti voi olla laihempaa. Mutta harvemmin kukaan tuossa tilanteessa järjestää moista showta. Yleensä tavoite on kertoa että jotain on kenties tehty tai ollaan tekemässä.

6 tykkäystä

Kyllä CMD:t ainakin analyytikon näkökulmasta on vuoden kohokohtia, kun yleensä pääsee eri johtoryhmäläisten kanssa juttelemaan ja lataamaan vuoden aikana pohtimansa kysymykset. Esitykset on yleensä myös hyviä, kun näissä maalataan isoa kuvaa eikä pelkästään niitä kvartaalin kohokohtia tai kuluvan vuoden näkymiä. Toki erojakin on miten yhtiö onnistuu viestinsä läpituonnissa. Esimerkiksi Terveystalon CMD oli erittäin hyvä toukokuussa.

40 tykkäystä

Niin, mutta eikö noita samoja tietoja saisi melkein helpommalla tietoonsa soittamalla tai sähköpostilla? Vai jaetaanko CMD:ssä jotain sisäpiiritietoa kahvipöydissä, mihin ei muuten pääse käsiksi? :frowning_with_open_mouth:

Jonkun strategiapäivityksen yhteyteen varmaan ihan hyvä setti, tosin kyllä hyvässä osarissakin pitäisi yrityksen aina osata käydä se vision ydin vahvasti läpi ja sijoittajien/analyytikkojen päästä juttelemaan johdon kanssa tulevaisuudennäkymistä.

10 tykkäystä

Tässä taisin jo vähän sivuten vastata kysymykseen Toimariblogi: Pääomamarkkinapäivän järjestäminen

Ja tässä twiittiketjussa: https://twitter.com/mikaelrautanen/status/1661643338015973381?s=46&t=QYNwa7iLhi6QSP8eZfxUkg

Analyytikon/sijoittajan näkökulmasta hyöty siinä, että CMD:llä katsotaan ajan kanssa strategiaa ja pidemmälle. Osaritilaisuudet kuitenkin pyörivät aina enemmän tai vähemmän tuoreiden lukujen ja tapahtumien ympärillä.

Ehkä korostaisin tämän merkitystä myös sisäiselle viestinnälle ja strategiatyölle. CMD pakottaa puristamaan viestin ja strategian ymmärrettävään muotoon ja happotestaamaan sen viestinnän. Näen yhtiön näkökulmasta kohderyhmät paljon laajemmin kuin vain salkunhoitajat.

Meillä CMD palveli kerralla yli 600 osallistujaa ja jälkitallenne jää käyttöön, se on tehokas tapa viestiä verrattuna puhelimeen ja sähköpostiin.

Ei tietenkään, mutta usean tunnin syventävä paketti yhtiön liiketoimintamallista, markkinoista, strategiasta ym muidenkin kuin CEO/CFO kertomana auttaa todennäköisesti sinua ymmärtämään yhtiötä syvällisemmin. Jos sijoittajana odotat CMD:lle mennessä saavasi jotain uusia tiedonjyviä, joista muut markkinalla ei tiedä, tulet pettymään. Sinne mennään oppimaan ymmärtämään yhtiötä paremmin, mistä ehkä sitten fiksu sijoittaja voi pitkällä aikavälillä saada kilpailuetua markkinalla :slight_smile:

44 tykkäystä

Kiitos, oli tuo twiittiketju mennyt ohi. Eli siis on jokin kohderyhmä yhtiöstä kiinnostuneita ammatti-ihmisiä, jotka eivät kuitenkaan aktiivisesti seuraa yhtiön toimintaa, jonka vuoksi tiedote, osaritapahtuma tai vastaava ei vaan riitä viestinnällisesti ja siksi heille pitää syöttää lusikalla kalvoja niin että sanoma uppoaa kalloon. Eli oikeastaan kyseessä on yrityksen markkinointitapahtuma sijoittajille (ja omalle henkilöstölle?)

Osakkeenomistajana näissä on näköjään vielä sellainen riski, että joku uninen instikka tajuaa kahvikupposen jälkeen holdaavansa kasan sitä itseään ja CMD aiheuttaa siksi hurjia kurssiliikkeitä, kuten Nesteen osalta kävi.

Jää jatkossakin varmaan katsomatta, mutta kiitos että autoit ymmärtämään miksi näitä CMD-tapahtumia ylipäätään järjestetään :muscle: :+1:

32 tykkäystä