Inderes Oyj - "Yhtiö kuuluu kaikille"

Ruotsissa on jo pientä orastavaa IPO-aktiviteettia ja isommista tuoreista nimistä esimerkiksi Rusta on IR-tapahtumiemme asiakas. Tanskassa markkina on vielä aika jäinen. Norjassa meillä ei ole vielä olennaista läsnäoloa markkinassa.

IPOihin liittyen ehkä hyvä painottaa, etä IPO-transakatiot eivät ole meidän kohdemarkkina, mutta ne ovat yksi kohdemarkkinamme kasvunopeuteen vaikuttava tekijä. Jos IPOja tulee 120, niin kohdemarkkina (noin 1200 yhtiötä) kasvaa 10 % sinä vuonna potentiaalisten asiakkaiden lukumäärällä mitattuna. Olettaen yksinkertaistavasti siis nollapoistuma listalta.

34 tykkäystä

Teemu ja Minna juttelivat Inden Laput -sarjassa IR-ohjelmistoista. :slight_smile:

Inden Lappujen kymmenennessä jaksossa Teemun vieraaksi podikoppiin saapuu IR-ohjelmistojen liiketoimintajohtaja Minna Avellan. Jakso kuunneltavissa myös Inderes-sovelluksessa.

20 tykkäystä

Tuli joskus aikoinaan mieleen mutten muistanut kysyä - omistaako Inderes vai @Yu_Gong yhtiökokous tuotteen?

Yu:lla on profiilissaan maininta että hän olisi tuotteen omistaja, eli onko tuote hänen ja hän on lisensoinut sen inderesille vai olenko vain tulkinnut väärin hänen profiili tekstinsä? @Mikael_Rautanen

image

5 tykkäystä

Product owner on yleinen rooli- tai tehtävänimike yritysmaailmassa. Taitaa tulla scrum-metodologiasta ja kuvastaa henkilön vastuuta kyseisestä tontista firmassa.

25 tykkäystä

Joo mä oon niinku sen liiketoiminnan vetäja. Käytännössä siihen kuuluu sen tuotestrategian miettinen, hinnoittelu, kilpailijoiden analysointi, Suomen ulkopuolellle laajentumisen kikat ja konstit, myynti ja tulosvastuuta, alihankkijoiden hallinta, ihmisresurssien ja osaamisen hallinta ja tuotekehitys ja varmaan monta muuta aihetta tuotteen ympärillä. :slight_smile: Meidän tyylisessä firmassa missä on matala hierarkia ja hallittua kaaosta, niin viestintä korostuu tässä roolissa, jotta tää korttitalo ei kaadu.

36 tykkäystä

Tämä jakso on hyvä esimerkki meidän organisaation kyvystä synnyttää kokonaan uutta alustaamme kytkeytyvää liiketoimintaa. Kehityskaarikin muistuttaa Inderesin itsensä alkuvuosia, neljäntenä vuotena alettiin jo puhua jonkinlaisesta liiketoiminnasta ja tuotevalinnat olivat selkiytyneet. Harvalla on tähän vaadittavaa kärsivällisyyttä ja pitkäjänteisyyttä kuten Minnalla. Ja kaikki tehty tulorahoituksella :ok_hand:

33 tykkäystä

Henkilöstön osakesäästöohjelma pyöräytetään pitkälti samoilla spekseillä kuin viime vuonna :moneybag: Diluution maksimi ohjelmassa 1%

Tämä on fantastinen henkilöstöetu jos yhtiön arvo kehittyy suotuisasti pitkällä aikavälillä

41 tykkäystä

image

15 tykkäystä

Kysytääs @Mikael_Rautanen vähän näkemyksiä Duellin merkintäannin kustannuksista, 2.8M euroa maksoi joka tuntuu täysin poskettomalta, ottamatta kantaa nyt ko. yrityksen antiin niin noin yleisellä tasolla, mihin tuo antikustannus perustuu? Laskin että vaikka siellä olisi Roschierin partneri tekemässä 500e/h liksalla papereita niin tuolla summalla hän tekisi duunia about 3 vuotta täyspäiväisesti.

Eli pystytkö avaamaan mistä antien kustannukset muodostuvat yleisellä tasolla?

41 tykkäystä

En pysty yksittäistä yhtiötä oikein kommentoimaan ja nyt puhutaan markkinasta, jolla Inderes ei oikeastaan toimi (olemme neutraali informaatioalusta, meistä ei koskaan tule pankkiiriliikettä). Yleisesti suurimmat kulut tulee annin pääjärjestäjästä, joka myy annin. Palkkiossa usein iso elementti on %-osuus kerättävistä varoista. Tästä löytynee paljon akateemista tutkimusta, paljonko annin kulut ovat suhteessa kerättäviin varoihin eri puolilla maailmaa (jos kesken jääneiltä kouluajoilta oikein muistan niin 5-10% tasoilla, mitä riskisempi keissi niin sitä korkeampi).

17 tykkäystä

Tuossa kun huomioi vielä, että osa kokonaiskulusta on annin taanneelle maksettua palkkiota (ks. ao. kuva esitteestä), niin osutaan tuohon 5-10 %:n haarukkaa.

13 tykkäystä

Paljon Indereksen listautumisen kulut olivat ja mistä ne koostuivat? Onko malli kopioitavissa?

11 tykkäystä

Ulkomuistista muistelen, että ~250ke. Menikö oikein?

12 tykkäystä

Piti ihan tarkistaa sieltä se loppulasku löytyy julkisesti tilinpäätöksestä eurosentin tarkkuudella: 286 903,50 :slight_smile:

En voi erotella tarkemmin, mutta kolme määrittävää kuluerää tästä olivat hyväksytty neuvonantaja (Sisu), legal (Dottir), issuer agent ja merkintäpiste (Evli). Lisäksi pienempiä IPO readiness DD, arvo-osuusjärjestelmään liittymiset, pörssi ym. Suurin säästö meillä tuli siitä, että kannoimme itse vastuun myynnistä (ei ankkureita), valitsimme tarkoituksella haastajaneuvonantajat (Sisu&Dottir) ja teimme tietysti kaiken IR:ään liittyvän itse. Ravistelimme markkinaa ja kyseenalaistimme suunnilleen kaiken, ihan kaikki ei ole pitäneet siitä, että olen julkisuudessa puhunut listautumiskulujen olevan suhteettoman suuria yrittäjän näkökulmasta. Sanoisin, että meidän hankkeessa oli tosi paljon hyviä käytäntöjä, joita voidaan kopioida tulevaisuuteen. Mutta oman harjoituksen pohjalta olisi liioiteltua sanoa, että olisimme vielä luoneet jonkin markkinaa mullistavan uuden kopioitavan mallin. Projekti on aina kompleksi ja vaatii paljon neuvonantajien tunteja. Neuvonantajien puolustukseksi pitää sanoa, että on sijoittajasuojan kannalta hyvä, että yhtiöt joutuvat käymään tiukan seulan läpi päästäkseen listalle. Suomessa rima on ollut keskimäärin korkea, mikä näkyy huomattavasti Ruotsia korkeammassa keskimääräisessä laatutasossa. Yrityksen näkökulmasta hanke pakottaa myös laittamaan yhtiön hallinnolliset rakenteet uudelle tasolle, missä on myös konkreettista vastinetta rahoille.

Jossain kysyttiin eikö Inderes voisi tehdä “tuotetta” pienten yhtiöiden listautumiseen. Haaste on se, että hankkeeseen tarvitsee yllä kuvatun mukaisesti ison määrän pakollisia eri neuvonantajia: pääjärjestäjä, issuer agent, merkintäpiste, readiness dd, legal… Inderes ei itse tuota eikä tule tuottamaan näitä palveluita. Meidän lähestyminen on osallistua aktiivisesti koko ekosysteemin kehittämiseen yhdessä muiden sidosryhmien kanssa. Tämä on yhteinen koko markkinaa koskeva hanke, jota pyrkii esistämään meidän kanssa moni muukin ihan poliittiselta tasolta alkaen.

53 tykkäystä

Onko tyypillisesti ipoissa siis suuri osa kuluista vain annin järjestäjälle maksettavia markkinointikuluja siitä että hommaavat ankkuriomistajat?

7 tykkäystä

SEB antoi tulosennakon 23.4 silmällä pitäen, Fair Valuen ylälaita nousee pikkuriikkisen 18-20 e(18-19 e), vaikka flattia odotetaan Q1:stä, kun pääsiäinenkin ajoittui maaliskuulle. Itse kyllä pidän kovasti tästä haarukkailmaisutavasta: Inderes Group - Near-term growth still relies on Finland - SEB

Ja tässä vielä eilen järjestetyn yhtiökokouksen päätökset: Inderes Oyj:n vuoden 2024 varsinaisen yhtiökokouksen ja hallituksen järjestäytymiskokouksen päätökset

Osinkopuolueen vaatimuksesta korostetaan tätä kohtaa: Osinko maksetaan kahdessa erässä seuraavasti: Ensimmäinen osingonmaksun erä 0,42 euroa per osake maksetaan osakkeenomistajille, jotka täsmäytyspäivänä 15.4.2024 ovat merkittynä Euroclear Finland Oy:n pitämään yhtiön osakasluetteloon. Ensimmäinen osingonmaksun erä maksetaan 22.4.2024. Toinen osingonmaksun erä 0,43 euroa per osake maksetaan osakkeenomistajille, jotka alustavana täsmäytyspäivänä 15.10.2024 ovat merkittynä Euroclear Finland Oy:n pitämään yhtiön osakasluetteloon. Toinen osingonmaksun erä maksetaan alustavasti 22.10.2024.

Pitäisi varmaan muutama sana kirjoittaa kokouksesta, kun kerran paikan päällä käväisin. Katsotaan, antaako aika periksi ja en pahastu, jos joku muu ehtii ensin :slight_smile: Tarjoiluthan toki kaikkia kiinnostaa :slight_smile:

25 tykkäystä

Tosiaan Inderesin yhtiökokous järjestettiin tänä vuonna ihan kaupungin ytimessä, Mikonkadun ja Yliopistonkadun kulmauksessa, Epicenter-nimisessä kokouskeskuksessa. Eipä tarvinnut kuin muutama askel ottaa vierestä olevasta WTC:stä niin oli jo perillä :slight_smile:

Eteisaulaan oli heijastettu luonnollisen kokoinen @Mikael_Rautanen videotervetulotoivotus sisäänastujalle, tässä ei ollut kyllä ajateltu iäkkäämpiä osanottajia, joista osa ehkä säikähti reippaalla äänellä ilmaistua tervehdystä. No, en ainakaan itse saanut slaagia :slight_smile: Ja ei hätää, oikea Mikael oli heti kokoustilan oviaukossa toivottamassa saapujia tervetulleeksi, toimikohan samalla ovimiehenä, ainakin itse sain opastuksen, että alakerrassa on lisää vaatenaulakoita. Takkia hän ei kuitenkaan ollut auttamassa päältä :slight_smile:

Ilmoittautumisen yhteydessä jaettiin kaikille tasapuolisesti kaksi drinkkilipuketta käytettäväksi kokouksen jälkeen. Itse kokoussalissa oli tarjolla ainakin kahvia ja itseleivottuja(?) muffinseja, jokin muukin leivonnainen näytti olevan tarjoilupöydällä. Valitettavasti ihan NoHon ja Raision yhtiökokouksen tarjoilutasoon ei ylletty, toki eipä Inderes vielä ole enemmälti profiloitunut ruokayhtiöksi :slight_smile: Ehkä siitä saadaan uusi kasvuaihio ajan kanssa Mikaelin pitsanpaistojen myötä :slight_smile:

Kokoussali oli omaan makuuni hieman pieni, hiukan piti välillä väistellä ihmisiä ja etsiä sopivaa kohtaa nauttia särpimiään. Itse olen enemmän suurten salien ihminen :slight_smile: Paikalla oli oman, ihan hatusta vedetyn arvion mukaan 50-60 ihmistä. Inderesiläisiä oli kiitettävän paljon paikalla, ovathan he myös osakkeenomistajia. Toisaalla julkaistuista kuvista ei saa oikeaa kuvaa ihmismäärästä, koska eturivin tuolirivien lisäksi oli erilaisia istuinryhmittymiä, joista saattoi seurata kokousta.

Hallituksen puheenjohtaja @Kaj_Hagros_Inderes_h lausui avaussanat ja kokouksen puheenjohtajaksi kutsuttiin Eero Alasuutari, joka “juoksi” kokouksen läpi tyylikkäästi 50 minuutissa, mahdollisesti kevään yhtiökokousten pohjat ainakin tähän mennessä!? Kaj Hagros kyllä väitti, että vielä tästäkin voidaan tiivistää. Hallituksen uudet jäsenet, Helena Norrman länsinaapurista ja Joakim Frimodig ihan kotosuomesta, esittelivät itsensä ja tulivat valituksi hallitukseen. Mainostinkin jo tuolla toisaalla, että Joakim lupasi kasvattaa merkittävästi osakeomistustaan Inderesissä, mielestäni en häntä vielä huomannut maaliskuun omistajalistauksessa 100 suurimman omistajan joukossa.

Kokouksen sujuvuutta selittänee se, että sen jälkeen järjestettiin vielä hallituksen epävirallinen kyselytunti, en sitten tiedä, välittyikö se verkkoseuraajille!? Hallituksen sisällä näyttää olevan hyvä henki, sen verran porukka keskenään vitsaili ja naljaili. Kysymyksiä oli muutama, täytyy sanoa. että minulta meni kokonaan ohi nimitys- ja palkitsemistoimikunnan yhteisöjäsenen @Mauri :n kysymys, ajatukseni olivat juuri silloin jossakin aivan muualla. Pahoittelut siitä, Mauri palannee asiaan, mikäli katsoo tarpeelliseksi. Zijoittaja Tomi Lahti tosiaan kysyi pienten yhtiöiden likviditeetistä ja siitä, onko Inderesillä jonkinlaista arvolupausta lisänäkyvyyden saamiseksi niille. Kentältä joka tapauksessa oli tullut sanomaa, että pienissä yhtiöissä ollaan huolissaan tuosta pienestä päivävaihdosta. Myös kysyttiin sitä, että tuleeko englanti yleiskieleksi jossakin vaiheessa. Tähän taisi Tero Weckroth vastata, että globaaliin laajentumisen edellytys on englanti, Pohjoismaissa kuitenkin vielä voitaneen käyttää kotimaisia kieliä.

Noin puolen tunnin kyselyosuuden jälkeen siirryttiin vapaampaan seurusteluun ja tarjolla oli juomia ja pitsaa. Itse käytin yhden drinkkilipukkeeni alkoholittomaan valkoviiniin, toinen jäi kokonaan käyttämättä, olisiko se sitten pitänyt antaa @Atte_Riikola :lle, sen verran väsyneen näköisiä kuvia hänestä on jaettu tuolla meemiketjussa :slight_smile: (en itse asiassa ole varma, oliko Atte edes paikalla, toim.huom). Pitsaan en tohtinut koskea ja iltatilaisuudet eivät ole minun makuuni enää tässä iässä eli liukenin paikalta nopeasti.

Disclaimerina jälleen kerran, myönnän itselleni täyden vastuuvapauden mahdollisista asiavirheistä ja väärinymmärryksistä. Toivottavasti joku täydentää ja antaa oman selostuksensa kokouksesta. @Sijoittaja-alokas taisikin jo kahvihuoneen puolella jakaa Zijoittajan twiittejä kokouksesta.

Jäi lahjakkaasti näköjään tuo toimitusjohtajan katsaus kokonaan käsittelemättä, joku jakanee linkin siihen, mikäli ei kaikki eilen tuoreeltaan kuunnelleet. Lyhykäisyydessään Mikael käsitteli Inderesin historian käännekohtia ja kun kasvun rajat Suomessa alkoivat tulla vastaan, niin laajentuminen Pohjoismaihin oli looginen jatkumo. Matka on vasta alussa.

57 tykkäystä

Oma osallistumiseni paikan päällä meinaa estyä erilaisten sattumusten vuoksi, mutta lopulta kaikki kääntyy parhain päin, ja minäkin pääsen nauttimaan Inderesin yhtiökokouksesta live-muodossa.

Kokouspaikalle saapuessani Mikael on jälleen ensimmäisenä vastassa. Kättelyt, nopeat small-talkit ja tsemppitoivotukset päivän esityksiä silmällä pitäen.

Saapumistiskillä kaivoin esiin henkilöllisyystodistukseni ja vastalahjaksi minulle ojennettiin kaksi drinkkilippua. Takki narikkaan ja takaisin aulaan, jossa törmään kellonaikaan nähden epäilyttävän kovaa puhelimessa puhuvaan Atte Riikolaan. Olenko haistavinani vienon punaviinin tuoksun?

Ilmassa leijailee lupaus Torstai-Kallesta.

Vetäydyimme Aten kanssa piippuhyllylle, josta on mukava seurata esityksiä. Ohjelman kiinnostavinta antia ovat luonnollisesti uusien hallitusjäsenten esittelyt, toimitusjohtajan katsaus sekä muodollisen asialistan jälkeen pidettävä puolituntinen hallituksen kyselytunti.

Esitän kysymykseni (johon @NukkeNukuttaja jo viittasikin), joka kuuluu tiivistetysti ”Mitä hallitus voi ja aikoo tehdä, jotta Inderesin kansainvälistyminen olisi mahdollisimman menestyksekästä.”

En kirjoita muistiinpanoja, mutta mieleeni jää, että vastauksessa korostetaan hallituksen roolia visioinnissa, ideoinnissa, ideoiden ”testaamisessa”, ovien avaamisessa ja uskon luomisessa. Mikael innostuu muistelemaan, miten merkittävä rooli ammattimaisella hallituksella on ylipäätään ollut Inderesin kehityksessä. Hänen mukaansa hallitus on ollut aina hyvin tarkkanäköinen Inderesin menestyspolun visioinnissa ja nähnyt yhtiön kehitysmahdollisuudet monesti paljon paremmin ja paljon aiemmin kuin yhtiön sisällä työskentelevä henkilöstö. Kun kokenut, osaava ja meritoitunut hallitus uskoo tekemiseen, niin henkilöstönkin on helpompi uskoa. Näin tulkitsen.

Seuraava kommentti sähköistää tunnelman. En kuule, mitä uusi hallitusjäsen Joakim Frimodig sanatarkasti sanoo, mutta olen kuulevinani, että hänen tavoitteenaan on olla Inderesissä myös merkittävä osakkeenomistaja. Tekisi mieli taputtaa, mutta hillitsen itseni.

Olisiko Frimodigista jopa nokittamaan nykyisten kokeneemman pään hallitusjäsenten suuret omistusosuudet. Joka tapauksessa kiinnostava ele herralta, joka tuntee Inderesin niin hallituksesta (jossa työskenteli jo aiemmin noin kymmenkunta vuotta sitten) kuin asiakaskulmastakin (erityisesti rooli Capmanin ex-toimitusjohtajana ja nykyisenä hallituksen puheenjohtajana).

Show seis ja vapaamuotoisempiin osioihin.

Seuraan Attea juomatiskille, josta mukaan tarttuu Brooklyn Lager. Etsiydyn Aten perässä pystypöytään, jossa vilisee Inderesin väkeä. Tapaan uusia tuttuja, esittäydynkin muutamille. Hauska pyöriä Inderesin henkilöstön seassa, kun minä tiedän kaikki, mutta minua ei tunne kukaan.

Jään suustani kiinni Vernerin kanssa, jonka kehuin jo viimevuotisen CMD:n jälkeen maasta taivaisiin. Ja täysin ansaitusti. Vernerin ja Tomin kanssa jutellessa ei voi olla repeilemättä. Kun olut lähestyy loppuaan, huomaan, että nauran välillä kovempaa kuin Verneri itse. Kun me kaikki kolme käytämme paljon (varmaan liikaakin) aikaa elämistämme täällä foorumilla, tuntuu, että aiemmasta tapaamisesta herrojen kanssa ei olisi päivääkään. Ja olen siis tavannut molemmat kerran ja silloinkin tosi nopeasti.

”Mulla on vähän pissaa käsissä”, paljastaa vessasta pöytäämme saapuva pörssiradion isäntä Olli Koponen, kun ojentaudun kättelemään häntä.

Toden totta, käsi on aika märkä. Vernerin kanssa epäilemme, että koska mies joutuu näinä vaikeina aikoina seuraamaan raksasektoria, niin pissa ei välttämättä ole edes omaa.

En välitä pienistä, vaan intoudun kehumaan Ollin tuloskausi-podcasteja ja erityisesti niiden kuivaa setämies-huumoria. Ollin sutkautukset ovat livenä yhtä huonoja kuin podissakin, joten jos mahdollista, niin seurueemme repeily muuttuu entistä kovaäänisemmäksi. Tunnelma on hilpeä kuin kevään ensimmäisellä terassikierroksella.

Parituntisen iltaman aikana onnistun jututtamaan myös muun muassa Raulia, Petriä, Tuulikkia, Emmaa, Yuta, Luiron Anttia ja monia muita. Kaiken kaikkiaan todella hyvää porukkaa. Olen mielissäni, että olen viimeisen puolen vuoden aikana ostanut salkkuuni eniten juuri Inderesin osakkeita. Tällä porukalla ei voi mennä pieleen.

Koska jostakin surullisesta syystä en ottanut itselleni Helsingistä hotellihuonetta ja perjantaiksi vapaata töistä, on aika vähitellen kerätä kamat ja lähteä kotia kohti. Kiitän pöytäseuruettamme kädestä pitäen ja toivotan hauskaa iltaa.

Huomaan, että taka-alalla Atte on jo linnoittautunut ison seurueen kanssa omaan loossiin. Hän toimii itseoikeutettuna seremonimestarina. Näenkö väärin vai olisiko avannut jo paidasta pari ylintä nappia?

Aiemmin havaitsemani vieno Torstai-Kallen henkäys ei tainnut sittenkään olla harhaa.

(kirjoitus saattaa sisältää tositapahtumia)

95 tykkäystä

Meinaako tämä nyt sitä, että SEB on itse määrittänyt käyväksi arvoksi 21 €, mutta tavoitehinta on kuitenkin 18-20 € koska muiden tavoitehinnat on alempana?

4 tykkäystä

Ei vaan sitä että Inderesin verrokkien (Alma Media, Broadridge Financial Solutions, Enento, EQS Group, Gofore ja Sanoma) arvostukset ovat nousseet joten SEB heijastaa tätä myös Inderesin tavoitehintaan.

Edit: täsmennyksenä vielä eli sana “peer” viittaa tässä Inderesin verrokkeihin, ei SEBin analyytikkoverrokkeihin (joita ei Inderesin tapauksessa olekaan koska SEB on ainoa jolla on analyytikkoseuranta Indestä).

14 tykkäystä