Kuuntelin eilen illalla vielä Virtasen taloushistoria -nimistä podcastiä aiheesta It-kupla (It-kupla | Virtasen taloushistoria | Yle Areena – podcastit) tältä keväältä. Nyt teen “Lepiköt” ja väitän kuulemani perusteella, että markkinoille on syntynyt vähintään kaksi kuplaa: vety-kupla ja Tesla-kupla. Peilaan omia näkemyksiä pääosin tähän podcastiin. Lisäksi poimin pari huomiota kirjallisuudesta kannattelemaan ajatusta. Tätä kirjoitusta ei missään nimessä kannata ottaa haudanvakavasti, vaan reilulla suolalla ja pippurilla.
Aivan kuten It-kuplassa ajateltiin (lähtökohtaisesti siis aivan oikein) internetin mullistavan maailman, samalla tavalla sijoittajat näkevät nyt vety-yhtiöiden, lääkefirmojen ja sähköautovalmistaja Teslan muuttavan maailmaa. On huomioitava, että missään näistä tapauksissa ei voida puhua, että kyse olisi uudesta teknologiasta, sillä kaikkia näitä teknologioita on ollut olemassa jo kauan aiemmin (koronarokotetta lukuunottamatta). Kyse on siis enemmän siitä, että sijoittajat yliarvioivat sen nopeuden, jolla nämä toimialat tai yhtiöt tulevat muuttamaan maailmaa. Kurssit ampuvat ylös, osakkeita kauhotaan ja kaikki, mikä liittyy jollain tavalla “uuteen” teknologiaan on kovaa. Kuten Virtanen toteaa, joskus riittää hyvä tarina tai hyvä liiketoimintasuunnitelma. Sijoittajat lykkäävät rahaa, vaikka bisnes itsessään olisi tappiollista.
Tesla on nyt kokonaisen vuoden ollut voitollinen yhtiö. Käsitykseni mukaan ei myymällä sähköautoja, vaan päästöoikeuksia. Miten esimerkiksi Nikolan omistajat voivat saada säkkitolkulla rahaa riippumatta tuottaako yhtiö vai ei? Virtasen mukaan vastaus tähän on, yllätys yllätys, ahneus. Se, miten näen tämän hetken poikkeavan It-kuplasta, on sosiaalinen media, erilaiset keskustelufoorumit sekä internetin ja erilaisten alustojen mahdollistama reaaliaikainen seuranta. Näillä eväillä saadaan kuplaan puhallettua entistä enemmän ilmaa entistä lyhyemmässä ajassa ja entistä suuremmalla määrällä sijoittajia. Tietysti tuo koronan mukanaan tuoma tekemisen puute omalta osaltaan myös edesauttoi uuden ja kokemattoman rahan virtaamisen näihin kuplaantuviin toimialoihin ja osakkeisiin optioista puhumattakaan.
Robert Shillerin mukaan sijoittaja pystyy karkealla tasolla päättelemään, eletäänkö arvostuskuplan vai alennusmyynnin jaksoa. Hänen mukaansa esimerkiksi It-kuplassa sijoittajakunta oli tullut käsitykseen, että markkinoiden arvo on suurempi kuin aiemmin oli ajateltu. Koska on tapahtunut “perustavanlaatuinen” muutos, korkeat P/E-luvut ovat hyväksyttyjä. Lisäksi buumin aikana media voimisti kuplaa. (Hämäläinen & Oksaharju 2016, s. 144-148.) Voiko joku väittää, etteikö näin olisi käynyt?
Ihmiseen on Shillerin mukaan sisäänrakennettu uhkapelivietti. Uhkapelurit eivät puhu todennäköisyyksistä, vaan tarinoista. Ihminen rakentaa siis perusteltuja yksinkertaisia perusteluja, toisin sanoen sitä tukevan tarinan, päätökselleen. Ihmiset olettavat tietävänsä enemmän kuin tietävät. Ihminen on lauma eläin - osa sijoittajista tekee valintoja sen perusteella mitä muut tekevät. Mitä parempi tarina, sen paremmin se leviää. Aivomme kohdistavat huomiota sosiaalisen valikoimiin pohjalta: kiinnitämme huomiomme siihen, mihin ympärillämme olevat kiinnittävät huomion. (mt. s. 150-151.)
Vääristymiä voi putkahtaa esiin, markkinat saattavat muuttua järjettömän innokkaiksi ja ne houkuttelevat usein varomattomia sijoittajia. Markkinat kuitenkin lopulta myöntävät todellisen arvon, ja tämä on se kaikkein tärkein opetus, josta sijoittajan on syytä ottaa vaarin.
-Burton G. Malkiel
Olkaahan varovaisia tuolla markkinoilla
Lähteet:
Hämäläinen, K. & Oksaharju, J. (2016). Sijoita kuin guru. Oksaharju Capital Oy.
Virtanen, M. (2020). Virtasen taloushistoria: It-kupla. Yle Areena.
Lisäys: Mistä ajattelette tämän kertovan?