Pyynikin tiedottaa minulle:
Olemme Suomen arvostetuin olutbrändi
By Pyynikin käsityöläispanimo Oy
Pyynikin Käsityöläispanimon suosio jatkaa kasvamistaan. Taloustutkimuksen ja Markkinointi & Mainonnan Arvostetuimmat brändit 2020 -listalla päihitimme kilpailijat selvästi, taakse jäivät myös kaikki jättipanimot.
Taloustutkimus Oy:n ja Markkinointi & Mainonta -lehden Brändien arvostus 2020 -tutkimuksessa selvitettiin brändien arvostusta suomalaisten keskuudessa.
Tutkitut brändit valittiin erillisessä esitutkimuksessa helmi–maaliskuussa 2020. Esitutkimuksessa selvitettiin spontaanisti tunnetuimmat brändit. Vastaajille ei annettu vaihtoehtoja, vaan heiltä kysyttiin ”Mitä brändejä eli merkkejä, tuotemerkkejä tai yrityksiä tulee mieleenne tuoteryhmästä X?”
Bränditutkimuksen olutkategoriassa isot kotimaiset olutbrändit tulevat Pyynikin käsityöläispanimon perässä: Sandels, Laitilan Kukko, Karhu, Olvi, Aura, Koff, Karjala ja Lapin Kulta jäivät kaikki taakse. Ulkomaiset kilpailijat sijoittuivat myös Pyynikin taakse: A Le Coq, Carlsberg, Heineken, Saku ja Corona
“Olemme kiitollisia suomalaisille kuluttajille ja yhteistyökumppaneillemme, erityisesti kaupoille ja keskusliikkeille. He antoivat meille mahdollisuuden, kuluttajat löysivät meidät ja lopputulos on tässä, Suomen arvostetuin olutbrändi”, myhäilee panimon perustaja Tuomas Pere
Panimon oluiden ja muiden juomien suosio on aiheuttanut haasteita tuotannolle. Kysynnän voimakkaan kasvun vuoksi panimo on lisännyt jatkuvasti tuotantokapasiteettia ja henkilökuntaa. Se kuitenkaan ole ollut riittävää.
“Oluidemme suosion kasvu on ollut huikea ja tuottanut positiivisia ongelmatilanteita panimolle. Olemme pahoillamme, että suosituimmat tuotteemme, esimerkiksi maailman parhaaksi valittu Mosaic Lager on suuren kysynnän vuoksi ollut kauppojen hyllyillä ajoittain loppu”, kertoo Pyynikin myyntijohtaja Juha Leppänen .
Viennin osuutta on kasvatettu tasaisesti. Panimo valmistautuu kasvattamaan kapasiteettiaan huomattavasti, jotta juomia riittää kotimaahan sekä vientiin. Panimo aloittaa ottamaan myös ravintola-asiakkaita ensi vuoden alusta. Sopimuksista aletaan neuvotella tämän vuoden puolella.
“Tuotteitamme on saatavilla kaikkialla Suomessa ja ympäri Euroopan. Käynnissä olevan kansainvälistymisprojektin ja tulevan tuotantokapasiteetin kasvun myötä pystymme valloittamaan myös uusia alueita. Aiomme olla olla maailman tunnetuin suomalainen juomabrändi, tullemme avaamaan tarjontaaa myös ravintoloille”, kiteyttää yhteisömanageri Veikko Sorvaniemi .
EDIT: toivottavasti tämä saadaan joskus julkisesti listatuksi ja tietääkö kukaan missä voisin halutessani myydä pyynikkini? En ole itse selvitellyt.
Editti 2: Lidlin myymälöissä ainakin kansainvälisesti.