Inderesin kahvihuone (Osa 1)

Ostan heti päivän hinnalla.

Philip Fisher aikoinaan jo vuosikymmeniä sitten neuvoi, ettei kannata jäädä kikkailemaan desimaaleilla vaan ostaa osakkeita ihan päivän hintaan (tarkalleen ottaen: “Don’t quibble over eights and quarters”). Jos osakkeen valinta vaatii liikaa pohdintaa desimaaleissa on osakkeessa todennäköisesti huono marginaali joka tapauksessa. (Treidaajat toki erikseen).

4 tykkäystä

Ei enään osta suositus vaadi 15% tuottopotenttiaalia iha btw.

kuva

Sitä vaadittua tuotto% ei ole lyöty enään mitenkään lukkoon, vaan se ihan riippuu yhtiön riskiprofiilista, mikä koetaan hyväksi tuotoksi kyseisestä yhtiöstä ja mikä ei.

6 tykkäystä

Hyvin riippuvainen monesta asiasta. Jos esim yhtiötä saa mielestäni puoli-ilmaiseksi niin kauhon niin paljon kuin sitä saa / rahat loppuu (riippuu siis lapun vaihdosta, pikkufirmoja kun ei oikeen saa ilman että vaikuttaa osakkeen hintaan merkittävästi). Mutta pääosin mulla on neljä tasoa: LVL1 seurantapositiot (harvoin käytössä, mutta joskus kuitenki), LVL2 yhtiöt joita saa mielestäni kohtuuhinnalla mutta ei huutohalvalla ja ei odotettavissa triggereitä etten kerkiäis myöhemminki tankata ja seurailla. LVL3 erittäin edulliset tai edulliset ja arvon realisoitumistriggeri lähellä. LVL4 todistaneet erinomaisuutensa, saa edullisesti, hilloa riittää purkista vuosiksi nykyiselläänkin (eli niin sanotusti rata on auki). LVL4 ostoja olen tehnyt kahdesti, koronakriisissä ja finanssikriisissä. Yleensä LVL3 ja LVL2. Ulkomaan markkinoilta tahtoo olla nuo LVL1 positiot.

3 tykkäystä

Joo sama homma. Ei löydy kompetenssia treidaamiseen tai mielenkiintoa opetella kynttilämagiaa sen verta että saa muutaman euron ostohinnasta pois. Senkin ajan mielummin käyttää fundan tutkimiseen :sunglasses:

9 tykkäystä

Kaikki laidasta. En ole koskaan harrastanut edes ns. pilkkimistä. Jos haluan jotain yhtiötä ja hinta on sopiva niin en halua riskeerata että jotain jäisi saamatta. Ruukaan ostaa myös vain kun olen mielestäni harvinaisen varma, että ostos olisi hyvä ellei jopa erinomainen myös hieman ylemmällä kurssilla, kutsuvat sitä myös turvamarginaaliksi.

Näillä ajatuksilla ei jää ikinä harmittamaan jos nyt sattuu kurssi hieman omasta ostoksesta laskemaan lyhyellä aikajänteellä. Lisätään vielä se, että en ainakaan tällä hetkellä ota lähtökohtaisesti mitään lyhyeen pitoon, vaan kaikkia ostetaan ajatuksella pitkästä holdista :slight_smile:

7 tykkäystä

Esimerkiksi Red Eyen top picks tekee näin. Vähän sama sääntö kuin armeijassa että keittäjä syö viimeiseksi. Tietenkin tämäkään ei ole millään tavalla ongelmaton malli. Ehkä puolet positiosta ennen ja puolet kurssireaktion jälkeen keskiarvostaisi Inderes efektin hyötyä/haittaa Mallisalkulle.
Minulle passaa nykyinen malli ja minusta siinä ei ole taloudellisesti mitään epäselvää. Ihan naurettavaa jos joku luulisi että tämä malli on valittu taloudellisen höydyn takia.

1 tykkäys

Olen huomannut lyhyen pörssisijoittajaurani aikana, että jos on tehnyt päätöksen, kannattaa se toteuttaa heti eikä jäädä odottamaan parempaa kohtaa. Esimerkiksi QT:t olisi tällä tullut salkkuun 27 euron tienoilla eikä vasta 33 ja 50 euron kohdalla. :triumph::woman_facepalming: Kalliita oppitunteja!

7 tykkäystä

Täytyy hattua nostaa niille jotka sijoittaa pelkkiin vety-yhtiöihin yms. Siinä vaaditaan tosiaan rautaista vatsaa😅. Itsellä pelkästään Plugia tältä sektorilta vain pikkusiivulla koko salkusta ja kovaa mennään ylös alas. Mutta rsi:n jäähdyttyä mennään taas ylös kovaa, luultavasti…

3 tykkäystä

Ota siihen vielä EVeet rinnalle niin ei tuu tylsää :joy: :sweat_smile:

11 tykkäystä

Stoplosseja ei myöskään voine asettaa mobiiliapilla? Luulisi ettei tuo ole suuri vaiva koodata kännykällä muokattavia stoppareita.

Nyt @Meri hiljaa. Mä mietin täällä just, että riittääkö 5 litran taikinakulho yöksi sängyn viereen, vai tarviinko saunasta jonkun isomman sangon, ja tänään on sentään (muilla markkinoilla) vihreä päivä :laughing:

Ei vaan, eniten harmittaa, että tuli taas hätäisesti shoppailua joka pennillä jonka sain Everfuelista irti, eikä jäänyt tämän päivän aleihin yhtään ruutia.

5 tykkäystä

Missään ehkä keskustelun aloituksen, mutta ainakin Mandatumin apilla saa laiteltua stopit ( loss / take profit), limitillä tai ilman, tai vaikka trailina. Tikkeinä, prosentteina, absoluuttisena hintana jne…

2 tykkäystä

Hitto kun olen niin kiintynyt tuohon Nordnetin käyttöliittymään. Pienillä muutoksilla siitä saisi todella hyvän.

En tiedä miksi en saa/osaa kommentoida toiseen ketjuun siten, että linkkaus viitattuun kommenttiin säilyy.

2 tykkäystä

Nää on niin parhaita päiviä :grin:… Ei malta lähteä koneilta edes kahvin keittoon välillä :grin:. Noo perjantaina katsotaan miten tämä oikeasti meni :wink:… tänään vähän punertaa :heart_eyes: kuuluu asiaan :slightly_smiling_face:
Everfuellit pöjottää mulla vielä salkussa tulevasti +133% voiton puolella.

4 tykkäystä

Mandatum trader go saa stopita ja muut apilla

2 tykkäystä

Heippa hei Inderesin iltakahvittelijat :coffee:

Kirjoittelin hieman marraskuun luvuistani täällä → Marraskuun tilinpäätös – seuraava taso - Taloudellinen Ajattelu

Omaan historiaani peilaten oli kaikin puolin erinomainen kuukausi… arvaatte varmaan mitä kautta olen salkkuni top 5 osakkeet bongannut :sunglasses:

17 tykkäystä

Jos vois saada sellaiset mukit inderes logoilla, joissa lukisi @viljo top3 winner 2020 ja sama vuodella 2021 ja sitten varalta kolmas jossa on @viljo top3 winner 2020 & 2021

@Erno_Hilvenius

Tilasin jo samantien se kaikki 3 mukia! Inderes logo siihen ja härkä kuvitus winner vois olla vaikka kultaisilla kirjaimilla.

9 tykkäystä

Kyllä taas pistää Kauppalehti vihaksi…

Tekivät sitten jutun tuosta Inderesin todella hienosta ja läpinäkyvästä kommentista Sievi-kauppoihin liittyen ja tämän olivat sitten laittaneet kuvitukseksi:

Tässä aivan täysin jätetään huomioimatta se, että Sauli oli ostanut Sieviä jo aiemmin n. 10ssä eri erässä ja vain yksi erä osui tuohon 26.11. On kyllä taas sellaista sensaatiohakuista tuubaa että.

62 tykkäystä

aika selvää tarkoituksenhakuisuutta. Jos olisin Indereksellä töissä laittaisin vihaista viestiä kuppalehdelle. Liekkö toimittajalla jääny ostonappulaa painamatta lol.

11 tykkäystä

Kauppalehti voisi joskus tehdä jutun siitä miten Kauppalehden hypejuttu on nostanut vaikka Reka Industrialin kurssia +30%.

6 tykkäystä