Inderesin kahvihuone (Osa 1)

Seulonta on huomattavasti nopeampaa. Laittaa vain hakukriteeriksi OSTA -suosituksen osakkeet :wink: Sitten kun kääntyy VÄHENNÄ-puolelle niin myyt osakkeitasi hieman ja siirrät paremman suosituksen kohteisiin. Tämä kuulostaa tietysti vähän hassulta tavalta toimia, mutta on sitä huonompiakin strategioita nähty.

1 tykkäys

Jos joku haluaisi käyttää niitä sanallisia arvioita tuohon tapaan, niin sen suosituksen vaihtamisen voisi silti toteuttaa todella helposti automaattisesti, jolloin väärät sanalliset arviot eivät jäisi kummittelemaan pitkäksi aikaa suurten kurssiheilahdusten jälkeen. Ei vaatisi mitään ihmeellistä tietoteknistä osaamista toteuttaa palvelua, joka vaihtaisi automaattisesti sanallista ostosuositusta sen mukaan, mikä osakkeen reaaliaikaisen kurssin ja tavoitehinnan välinen prosentuaalinen ero on.

1 tykkäys

Mutta eihän kurssin nousu tavoitehintaan nähden ole mikään syy myydä, jos suositus ei muutu. Tavoitehintaa tietenkin nostetaan seuraavassa päivityksessä ja DCF-mallia viilataan hieman positiivisempaan suuntaan, jos suositus säilyy samana ja keissi hyvänä :wink:

Vilkaise vaikka Remedyn tavoitehintojen kehitystä. Ei sillä ole mitään merkitystä onko kurssihinta 20€ vai 40€, jos keissi säilyy hyvänä. Tavoitehintaa sitten viilataan ylöspäin markkinarealiteettien ja suosituksen mukana.

3 tykkäystä

Tavoitehinnat ei kerro paljon mitään. MYY-suosituksen omaavalla yhtiöllä voi olla tavoitehinta +30% nykykurssia ylempänä eikä se todellakaan tee yhtiöstä OSTA-suosituksen ansaitsevaa. Suositus ja tavoitehinta on annettu jonain päivänä X menneisyydessä jolloin kurssi on ollut korkeammalla. Suositus ja tavoitehinta on annettu sen ajan tiedoilla. Jotain on voinut tapahtua tässä välissä joka on aiheuttanut suuren kurssilaskun, eikä täten suositus ja tavoitehinta ole enään ajankohtainen. Tälläinen tapaus vaatii uutta analyysiä, jonka toimesta tavoitehintaa voidaan laskea tai toisaalta analyytikko voi olla sitä mieltä että tapauksen riskejä on realisoitu tarpeeksi ja voidaan hyväksyä suosituksen muutos.

Paras tapa hyödyntää analyysiä on lukea laajoja raportteja läpi.

3 tykkäystä

Sain keväällä samanlaisen kyydin Sasolilta, eli n. 2$–>10$. Nyt oon viemässä toista lastia Sasolia 6,16 ostohinnasta kohti kymppiä. Uudemmista bäggeröi Mind Med, jota olisin varmaan veivannut psykoottisesti eestaas, jossei olisi puhelintoimareiden takana. Hyvä niin, aika nopsaan näyttää kuumenevan…

1 tykkäys

Kaipa nuo helpottavat analyytikkojen rankkausta jne.:

Eli jos haluaa beesata analyyttikkoa, kannattaa mielummin sitä suositusta kuin tavoitehintaa tarkkailla.

1 tykkäys

Kun jossain RobinHoodissa voi lähteä heti muutamassa minuutissa kännykällä liikkeelle ja ostaa calleja, niin eihän tuosta voi kuin seurata pelkkiä miljonäärejä🤪

Suositelkaa sijoituskirjaa henkilölle, joka pitää One Up On Wall Streetiä maailman parhaana sijoituskirjana? Selailin kyllä tuota sijoituskirjallisuus ketjua… :man_shrugging:

Jos luet siis One Up On Wall Streetin vähintään kerran vuodessa, vuodesta toiseen, niin kuin minä odotan innolla vastaustasi. :slight_smile:

Onhan tuolla Inderssin sivuilla osakevertailussa vielä se potentiaali-sarakekin. Se jos on miinuksella, niin käsittääkseni nykyhinta on tavoitehinnan yläpuolella. :thinking:

Kannattaako Smart Eyen tyylisiä kohteita poimia mieluummin Ost:lle vai Aot:lle? Pitkään pitoon siis. Ost:n saisin kyllä täytettyä muillakin kohteilla muutaman vuoden sisään viimeistään.
Mitä mieltä viisaammat on asiasta?

1 tykkäys

Tällä hetkellä (n=347)

  • 24% on liikenteessä alle 20t salkulla
  • 53% pyörittää 20-100t salkkua
  • 23% toimii yli 100t salkulla ja heistä ainakin 10 kaveria on yli maagisen miljoonan

Huh. Ei ihme että keskustelu on pitkälti ammattimaista ja asiantuntevaa.

11 tykkäystä

Jos on onnistunut poimimaan hyvän kasvufirman, jonka tulevaisuuteen on luottoa, osti on hyvä paikka lyhempään muutaman vuoden pitoon, koska voitot saa sitten sijoitettua verotta eteenpäin tai jos on suunnitteilla höylätä possaa tasaisesti kasvun aikana. Jos taas pitoaika tulee olemaan pitkä (+10v) ja kasvua luvassa on aot parempi ansiomeno-olettaman vuoksi. Ost on kaksiteräinen miekkä riskimmille kasvuosakkeille, koska tappioita ei saa vähennettyä.

10 tykkäystä

Toi on varmaan se miten ajattelin 25 v. Asioiden menevän. Kävinkin kyllä reissailemassa ja nauttimassa elämästä.

Kuitenkin olen valinnut keskiluokkaisen ydinperhe elämän omakotitalossa Suomessa.
Sen verran mukava vaimo löytyi ihan kotikaupungista sitten lopulta. Olin ajatellut, että 35v. Eläkkeelle kaakkois-aasiaan golffaamaan.

Tuolloin ajattelin, että alle 1 kk loma matkaa lyhyemmin ei kannata olla reissussa.

Nyt menis viikon all inclusive kohdekin mainiosti.

Perheen perustamisen vuoksi siirsin vapaa herruus tavoitteet 45v. Kohdalle, täällä Suomessa kaikki on kalliimpaa, kun taas kaakkois-aasiassa rahan arvo olisi jotain 5-6 kertainen ostovoimaltaan ja kustannukset matalat.

16 tykkäystä

Omaan suunnitelmaan kuuluu säästöistä osan käyttäminen mukaviin asioihin jo nyt joten 4 perättäisenä talvena ollaan oltu perheen kanssa Espanjassa 3,5-5vk. Nyt joutui tämän talven passaamaan koronan takia mutta kynnys vain viikon lomalle on kasvanut aika isoksi :crazy_face:

5 tykkäystä

Itse tungen ostille kaikki pienen vakuusarvon volatiilit pienyhtiöt. Aot:lla pelaan vivun kanssa joten siellä arvostan vakautta ja vakuusarvoa. Ost ei aivan ideaali ole ulkomaan osakkeille koska siihen ei saa valuuttatiliä. Jos ulkomaalainen kasvufirma alkaa maksamaan liikaa osinkoja se on varmaan muuttunut jo liian tylsäksi.

Ymmärrän täysin, mutta 1-2 vk on kyllä tyhjää parempi. Kiva irtaantua välillä. Ollut vähän haipakkaa tässä välillä.

1 tykkäys

Tuskin tarkoitit tätä mitenkään “absoluuttisena totuutena”, mutta omasta mielestä kaakkois-aasiassa ei lopulta kuitenkaan elä niin edullisesti kuin luulisi. Elämäntyyli on siellä kuitenkin erilainen kuin täällä. Oma vaatimustasokin kasvaa iän myötä.

2 tykkäystä

Thaimaassa tullut monta vuotta yhteensä oltua. Sama elintaso mikä mulla on täällä on kalliimpi thaimaassa.

Suuri syy siihen on ruoka. Thairuoka uppoaa mulle huonosti ja laadukas länkkärisafka maksaa

Ja valuuttakurssi. Viime talvena eurolla sai 33 bahtia kun parhaimpina aikoina kurssi oli 50

2 tykkäystä

En ole itse mikään asiantuntija, kolmen kuukauden turistiviisumi on pari kertaa tullut käytettyä. Aika usein vain huomasi, että kun on maailman toisella puolella niin ei kannata matkustaa sinne asti säästämään rahaa. Hyvä kuntosali maksoi helposti tuplasti sen mitä Suomessa, kunnon vaatteet maksaa kaikkialla. Joskus joutui palkkaamaan kuskin autoineen jne.

Rahalle saa enemmän vastinetta, mutta sen joutuu kuitenkin käyttämään.

2 tykkäystä

Itse en kyllä uskalla sen 10v hankintamenon takia ostaa aotlle mitään, koska 10 vuotta on aika pitkä aika ennustaa mille vaan osakkeelle.

Ulkomaiset osinkoa maksavat AOT ja rahastot ja etf, muut ostan ostille, jossa veivailu sitten on helpompaa jos alkaa funda puolella joku tökkiä.

3 tykkäystä