Inderesin kahvihuone (Osa 1)

Jos kyseessä ei ole kupla ja vedyt ja EV:t ratsastavat samaan malliin myös tulevaisuudessa niin hienoa!

Jos taas kyseessä on kupla niin on ihan reilua, että siitä voidaan käydä keskustelua, koska tätäkin palstaa lukee todella monet vasta sijoittamisen aloittaneet. Nyt täällä voi helposti muodostua kuva, että kyseiset osakkeet tulevat aina vain nousemaan ilman huolen häivääkään. Itseä ainakin surettaa ajatus, että tämän foorumin perusteella jotkut työntävät opintolainojaan ties mihin kiinalaisiin akkufirmoihin ilman perehtymistä sillä ajatuksella, että helppo raha on pomminvarmaa.

20 tykkäystä

Sanoppa muuta, itse en jaksa enään välittää vähän vaan huvittaa näiden ikuisten kuplarummuttajien puolesta :smiley:

Siis täähän on suomalaisuutta parhaimmillaan, heti kun jollain toisella menee hyvin niin on joku valittamassa. Olen aika varma että suurin osa näistä vety/ev kuplahuutelijoista eivät ole itse sijoittaneet sektoriin ja he perustelevat sen itselleen sillä että kaikki on kuplassa.

Fakta on kuitenkin se että tämä sektori on tuottanut vuonna 2020 parhaiten, ja jos et ole ollut mukana niin olet menettänyt paljon tuottoja mitä olisit voinut saada pörssissä. Onhan se vaikeaa varmasti monelle hyväksyä.

Eriasia on sitten haluaako kaikki parasta mahd. tuottoa sijoitukselleen tai haluaako ottaa sitä riskiä mitä monessa osakkeessa tässä sektorissa on, ja kyllä ei ole heikkohermoisille arvosijoittajille. Antakaa kuitenkin niiden jotka on mukana nauttia tuotoista ja lopettakaa turha huutelu, joskus kurssi korjaa mutta tuskin kovin moni katuu mukana oloa kun voitot on kääritty :slight_smile:

2 tykkäystä

Itse ajattelen kyllä tuonkin asian vähän toisella tavalla. Minusta tuntuu että tämä nyky nuoriso on paljon fiksumpaa porukkaa kuin esim minun sukupolveni… osaavat hakea tietoa ja käyttää sitä myös paljon tehokkaamin kuin minun sukupolven edustajat yleisesti. Esim
minun poika surffasi kersana netissä. Kun minä taas söin hiekkaa kerrostalon hiekkalaatikolla saman ikäisenä. Kun ei muutakaan hommaa ollut enkä muuta osannut :grin:.

18 tykkäystä

Keskustella kyllä, mutta kun sitä kuplaa tarjotaan kolmella sanalla perustellen joka ikinen päivä niin se ei ole keskustelua. Joku voi vaikka perustaa “kuplahuoneen” jossa voi sitten itkeä tai hypettää kuplia eikä tarvi enää jokaisesta vetyyn liittyvästä, energiaan liittyvästä, sähköautoihin tai niihin liittyvistä yhtiöketjuista lukea sitä kuplaa. Täällä kahvihuoneessa juu on vapaa sana, mutta ei täälläkään ole tarkoitus varsinaisesti keskustella pitkälti jostakin yksittäisistä asioista, joten pitkälliset kuplakeskustelut ei sinänsä tännekään kuulu.

Ja täällä samalla tavalla peesaillaan niissä “ei-kuplautuneissa” osakkeissakin, Smart Eye, Thunderful, Sievi, Kamux, Innofactor, ja ihan mikä vaan, niissä kaikissa on samat riskit jos hyppää kyytiin perehtymättä… Koska ethän voi tietää ellet ota selvää onko taustalle laskettu fundaa tai muuten perehdytty

Edit. ja itse en ota nyt kunnolla kantaa siihen onko kuplaa vai ei, mutta lähinnä turhauttaa täällä ympäriinsä lukea joka päivä siitä kuplasta. Alkaa olla kupla ainakin ottassa jos ei muualla…

4 tykkäystä

Itse kun olin lapsi niin urheiltiin, pelattiin pihapelejä, niin ja pelattiin C64:ää. Sanoisin että se oli kuitenkin monipuolisempaa elämää kuin nykyään, kun puhelimet ja tietokoneet vievät mielestäni liian paljon lapsien aikaa.

9 tykkäystä

Uusi bäggeri salkkuun: Oroco Resources. Kiitoksia- kahvin paikka. Onnea myös muille omistajille!

1 tykkäys

Wou, kahvihuoneessa liputus

2 tykkäystä

Historian toinen? Olisko?

1 tykkäys

Herkkä aihe tämä maailmanparannus. Onneksi moni vielä herkempi aihe ei liity sijoittamiseen juurikaan. Tuli muuten väärä linkki tuonne liputettuun, enkä enää voi vaihtaa, niin laitetaan nyt tähän amerikansuomalaista kateutta:
” Tesla may live up to expectations and be a dominant player in the BEV, battery, storage, and solar-panel markets. But its share price acceleration, along with that of other new players in the sector, shows the makings of a market bubble. Investors may be smart to remain on the sidelines until that bubble bursts before adding money into many of these names. ”

Tuoreempi toiselta amerikansuomalaiselta:
” Electric car stocks may very well be in a bubble. ”
” If this isn’t a bubble, then I don’t know what is.”

5 tykkäystä

Onhan tää Thunderful keissi hauska kun ne jotka sai 50kpl valittaa ettei haluaisi edes vastaanottaa niin naurettavaa määrää ja tyhjin käsin jääneet puolestaan että arvonta meni epäreilusti. Kaikille kaikkea, paljon ja halvalla!

25 tykkäystä

Yritin joskus kysyä kun “mainostettiin” “naurettavan halpoja” vety yms. osakkeita, että mikä olisi esimerkki naurettavan halvasta vetylapusta, ja mimmoisilla kertoimilla ja tulevaisuuden oletuksilla se on halpa. Niin vastaus oli että saan etsiä tälläiset laput itse, eikä kurssit sisällä mitään odotuksia tulevaisuudesta jne jne., joten se keskustelu vähän jäi siihen.

Mieluusti kuulisin että mimmoisilla spekseillä jostain yrityksestä X tulee tulevaisuudessa hyvä osinkolappu, ja vielä sillä tavalla, että kokonaistuotto olisi vaikka laskennallisesti 10-15%/v.

Eli jos yrityksen kurssi nousisi 10% vuosittain seuraavat vaikka 30 vuotta, eli 17-kertautuisi tuossa ajassa. Paljonko pitäisi yrityksen EPS (tai osinko) olla, ja paljonko tarvittaisiin liikevaihtoa palttiarallaa (eli onko ebit 3% vai 80% vai?)?

Toki voi olla että kaikki vetyosakkeet näyttäisivät tällä tavalla OKlta, jos ei oteta huomioon että varmaan suuri osa näistäkin epäonnistuu strategiassaan eikä pääse tuohon vaadittuun liikevaihtoon/ tulokseen?

PS. Esim smart eyella (hypelappu?) on nytten joku 45 EV/S, mutta jos maalaillut skenaariot toteutuu, se on jo 3 vuoden päästä EV/S 5 ja PE 10 lappu, ja 10% vuosituotolla PE 13-14, jolloin se olisi ihan passeli osinkolappukin. Toki foorumilla on vähän kovemmat odotukset tuoton suhteen, mutta esim näin voisi nähdä “smartin tien osinkolapuksi”.

4 tykkäystä

Inderes-efekti leviää yhä laajemmalle sijoittajakansan keskuudessa ja analyytikon pizzapaistosuosituksen seurauksena onkin nyt odotettavissa hinnat kattoon pamauttava jauhoralli!

Vaadimmekin että Inderesin analyytikot paljastavat nyt kaappinsa jauhopositiot! Ettei vain olisi käynyt niin että ennen pizzavideon tekoa olisi haalittu kaapit täyteen laatujauhoja ja päästy hyötymään videon aiheuttamasta hinnannoususta :thinking:!

70 tykkäystä

Vertailin tässä tulevaisuuden autobisneksen ja uusien ev startuppien välisen arvon apäsuhtaa ja meinasin todeta että kuplahan sen on pakko olla mutta sitten tajusin että kateuttahan tää vaan on.

7 tykkäystä

No tuossa firmassa on bäggeriä kerrakseen, jos on sattunut vielä alusta saakka olla mukana

Tuolle kasvukäyrällä alkaa jo bitcoinikin jäämään kakkoseksi😳

9 tykkäystä

Ehdin ensimmäisenä ja tyhjensin lähikauppojen hyllyt.

Alla aivan erinomainen ohje artesaanipitsan tekoon:

10 tykkäystä

Voi tsiisus :man_facepalming:

Oli kupla tai ei, niin fakta on se että sektori on ollut tuottavin tänä vuonna ja kaikki sijoittajat jotka ovat olleet mukana on tehnyt lähes poikkeuksetta parasta tuottoa, ja eikö jokainen parasta tuottoa rahoilleen hakeva sijoittaja tähän pyri?

Ymmärrän että monelle voi olla vaikeaa ymmärtää nyky markkinaa, sen sijaan että jatkuvasti syyttää markkinan kuplaantumista tai hulluutta voisi välillä katsoa peiliin ja miettiä mitä itse voisi tehdä paremmin sijoittajana?

Ja uskon vahvasti että myös vuonna 2021 parhaiten tuottavat yhtiöt ovat uusiutuvan energian tai teknologian yhtiöitä, tai sitten se on Shelli ja BP tai Nokia? kuka tietää. Jokainen voi sitten oman harkinnan rajoissa veikata niitä voittajia.

Eiköhän nuoret saa rahaa palamaan tyhmempiinkin asioihin, itse pelasin junnuna viikkorahani marketin hedelmäpeliautomaattiin ja jos joku olis sanonut niin riski/tuotto suhde olisi varmasti ollut parempi pörssissä. Opintolainat voi myös vetää kurkusta alas halutessaan, eiköhän jokainen aikuinen yli 18v nuori ole vastuussa omista päätöksistään rahan käytöstä, jos olisin itse seurannut markkinaa ja sijoittanut vaikka ‘‘korkean riskin’’ teknologiayhtiöihin 18vuotiaana niin ihan mukava pääoma olisi ollut kasassa 25vuotiaana.

6 tykkäystä

Aika moni 2000 sijoittamaan lähtenyt nuori (ja aikuinen) hävisi rahansa teknokuplassa. Minua ei haittaa yhtään että sijoittaa näihin korkean arvostuskertoimen firmoihin momentumin mukana, niin minäkin teen, mutta se mikä häiritsee on sokea usko että mennään vain ylöspäin.

Kuinka moni täysin untuvikko sijoittaja tietää stop-loss konseptin tai ylipäätään on kärryillä minkälaisilla valuaatioilla moni EV / Vety / Solar you name it treidaa tällä hetkellä? Jengi tulee tänne sinisillä silmillä kyselemään kannattaako vielä hypätä NIO kyytiin. Kuka tietää, ehkä kannattaa, jos ymmärtää mihin on rahaansa laittamassa ja käsittää riskit, jolloin osaa myös hypätä pois kyydistä jos meno alkaa näyttää pahalta.

Eli siis realismiin näiden suhteen kannustaisin. Muuten keskustelu menee tyyliin: “PUMP PUMP 2030 jokainen ajaa Kiinan Teslaa!”

20 tykkäystä

juttelin yhden ammattilasen kanssa, niin hän kertoi, että kiinassa olisi listaustunut/listautumassa n. 200 kpl evauto startuppeja. aika kiintoisaa jos totta.

7 tykkäystä

Nyt on listautumisikkuna apposen auki EV firmoille. Markkina on tulikuuma tältä osin.

Sitäkin on hyvä nyt pohtia että jos EV kupla poksahtaa niin mitkä on potentiaalisia paikkoja johon tämä raha valuisi sieltä.

5 tykkäystä

image
Sitä kuplaa huudetaan kun sijoitusfoorumit näyttää tältä tämän fiksun Inderes kuplan ulkopuolella. Ei se ole piikki niille jotka on jo tuplannut/triplannut pääomansa hyötymällä siitä.

29 tykkäystä