Inderesin kahvihuone (Osa 1)

“Osakemarkkinoilla historia toistaa aina itseään. Tämä johtuu siitä että ihmisluonto ei muutu.”

-Jukka Lepikkö (artikkelissaan osakekuplat - tie rikkauksiin tai ryysyihin)

21 tykkäystä

Mietippä itse ymmärrätkö mitä kirjoitin. Sanoin, että EV- ja vetyosakkeet voivat tuottaa hyvin jatkossakin, mutta halusin puhua riskistä, että arvostuskertoimet ovat karanneet liian korkealle ja tuoreet sijoittajat eivät ymmärrä mitä tämä tarkoittaa eivätkä osaa hypätä tarvittaessa pois oikeaan aikaan.

Sitäpaitsi, millä perusteella oletat etten sijoita itse uusiutuviin ja sähköautoihin? Voin hyödyntää osakkeiden nousevaa trendiä, mutta silti olla sitä mieltä, että ne ovat ylihintaisia.

Avainsanahan tässä on korkea riski. Jos olisit valinnut yritykset väärin tai sijoittanut jo liian korkeaksi karanneisiin hintoihin olisi myös “mukavat pääomat” jääneet saamatta ja jopa sijoitetut pääomat sulaneet.

Mutta nyt jätän kommentoinnin tästä asiasta tähän, kun alkaa mennä aika turhanpäiväiseksi jankkaamiseksi. Jokainen tehköön rahoillaan mitä haluaa.

10 tykkäystä

Tää on minusta vähän sellainen, että kun itse hyppäsi tähän n. Vuosi sitten/ keväällä suurimmaksi osaksi olivat hinnat 50 yhtiön hajautuksessa keskimäärin 50% edullisempia. Useat ovat siis jo nousseet satoja %.

Ei tunnu sellaiselta, että mitä vaan voisi iloisin mielin parhaalle ystävälle suositella, voi ehkä todeta, että plug näyttää hyvältä yhtiöltä ja että olen ostanut si 3,8-9 dollarin väliltä suurimmaksi osaksi ja kurssi nyt 24 dollaria… En ole edes nyt katsonut mikä on markkina arvo.

Silti olen matkassa mukana edelleen, kun suunta on ylöspäin.

Välillä käy sellaista ajatuksia mielessä, että olisiko jossain välissä aika vetää esim 25-30% jonnekin Sampoon tai vastaavaan…

Mutta mennään vielä hyvillä mielin eteenpäin. Energia murros tulee olemaan massiivinen.

10 tykkäystä

Kyllä, ymmärrän pointtisi.

Kuitenkin on syytä olla tuomitsematta jokaisen omaa riskinottohalua ja tuottotavoitteita oli sitten aloittelija tai ei. Ja en itse täysin ymmärrä tuota rummutusta siitä kun on niin ylihintaista kun P/E numerot on kolminumeroisia yms. Itse olen esimerkiksi ollut Teslan mukana koska uskon että hype sen ympärillä nostaa kurssia, mulle on aivan sama perustuuko se fundamenttiin vai ei kun osake tuottaa itselleni hyvin. Jos joskus syystä tai toisesta kurssi lähtee rajusti laskemaan niin myyn pois, simple as that.

Kyllähän monet harrastaa vedonlyöntiäkin hyvin riskisillä kohteilla, turha jeesustelu ei auta. Mielummin opastaa aloittelijoille stop-lossien käyttöä, ja ymmärrystä siitä että jos on mukana syklisissä osakkeissa niin on syytä seurata markkinaa aktiivisesti ja olla valmis reagoimaan.

En kuitenkaan kannusta ketään tyytymään 10-20% vuosituottoon jos näin ei halua, ja jos haluat mahd. hyvää tuottoa rahoillesi niin monesti on sijoitettava uusiutuviin tai teknoyhtiöihin nyt ja todennäköisesti tulevaisuudessa.

4 tykkäystä

Tämä Mikaelin pitsavideo on mennyt kyllä täysin ohi!

Tosin Napolissa kääntyilee ihmiset haudassaan kun puhutaan +2 vuorokauden kohotusajasta ja puhutaan napolilaisesta pitsasta! Roomassa nämä :wink:

4 tykkäystä

Kun kävin Napolissa niin ei se mitään ihmeellistä pizzaa ollut. Toki koko kaupunki oli niin hirveä läävä ettei juuri turistimestojen ulkopuolella viitsinyt käydä. Tämä selittäneet heikon pizzan :frowning:

5 tykkäystä

Miten tää ketjujen selaus, välillä kun aukaisee jonkun ketjun selaimen linkistä niin tulee “takaisin” sininen laatikko ,jolla pääsee ketjun viimeiseen viestiin ja useasti ei?

Joutuu silloin “hyppäämään” haun kautta että pääsee viimisiin viesteihin.

Onko tähän joku kikkakolmonen, kännykällä selaan.

Teslan vaikutus SP500 rahastoihin on kyllä absurdi, kun rahastot pakotetaan ostamaan osaketta vähintään 30% ylihintaan (Laskee kuitenkin vähintään 500 dollariin?). Tiedän että osuus on vain ~1%, mutta on mielestäni naurettavaa, että rahastot kirjaimellisesti polttavat rahaa näin. Eli rahastojen arvosta sulaa käytännössä tuo ylihinnan verran, mutta yksittäinen sijoittaja ei voi reagoida siihen mitenkään verotuksen takia.

No, ehkä taustalla on kuitenkin pelisääntöjen ylläpitäminen, joihin luottamus indeksirahastoihin rakentuu.

3 tykkäystä

Pitäisköhän itkeä vai nauraa… on kyllä melko kuuman oloiset markkinat, jos se on vaan mielipidekysymys paljonko haluaa tuottoa

30 tykkäystä

image

23 tykkäystä

Hmm, näin joulukuussa puhutaan siitä kuinka jengi tekee veromyyntejä säästääkseen vero-:bear: -laskussa. No, itsellä on ongelma…

image

(näistä viimeisenä aamun Sampo-siivu joka sekin jo vihertää)

Eipä näistä oikein saa raavittua alpha-nallen hyökkäystä vastaan mitään… lisää se vain haluaa jos mitään myy :sweat_smile: - ja tulossa on sen verran iso lasku että joutuu vuoden vaihteen jälkeen jonkin verran juustohöyläämään…

Kaipa tämä on osastoa “miellyttäviä ongelmia”.

3 tykkäystä

mulle tulee kanssa ongelma tämän vuoden huipputuloksesta ensio vuoden veroista… pitää säästää käteistä, että saa veroja maksettua, ilman että pitää myydä voitollisia positioita, että voisi maksaa veroa ja siitä taas tulisi voittoa realisointiin ja taas veroja… jne…

4 tykkäystä

Muutama viikko sitten embracer, smarteye ja veoneer oli kaikki n.165kr niin mietin mikä rikkoo ekana 200kr. Näköjään smarteye.

4 tykkäystä

Pakko hiukan hehkuttaa SEYE 200sek rajan puhkeamista. Tämä on ollut aivan loistava poiminta het alusta alkaen, ekat poimittu silloin 120sek tasolta ja kyydissä kelpaa pysyä. Pidetään silmät tiessä ja painetaan eteenpäin. :star_struck:

11 tykkäystä

Jep, mulla olisi ihan samanlainen ongelma. Tosin yksi osake on tällä hetkellä hieman pakkasella, tällä hetkellä sen myymällä saisi vähennettyä veroja melkein 100,- euroa. Ei tunnu mielekkäältä.

Jos olet vahvasti tätä mieltä niin shorttaat Teslaa vastaavalla painolla kun se on rahastoissasi, tietenkin vasta indeksin lisäämis päivän jälkeen. Pystyt hedgaamaan täysin tämän ongelman.

2 tykkäystä

Tuli tänään tsekattua mitä entiselle 20-bäggääjälle kuuluu. Pandora oli kuuma osake 2012-2016 ja sillon tuntui että kaikki osti sitä pää märkänä ja osto-suosituksia sateli analyytikoilta. Taisi muuten olla Inderesin mallisalkussakin joskus :smiley: noh. kaikki hyvä näköjään loppuu aikanaan → hurja viiden vuoden 20-kertaistuminen on muuttunut mörnimiseksi eikä osake vieläkään ole saavuttanut 2016 huipputasoja. Itse en koskaan tähän lähtenyt mukaan.

Opiksi vain tästäkin, että juuri tänään ostettu kuuma osake voi olla seuraavan 5 vuoden ajan mörnijä. En tosin yhtään tunne Pandoran keissiä että mitä firmassa on fundan puolella tapahtunut ja kuinka kuuma osake se lukujen puolesta oli 2016.

Toinen vähän vastaava keissi oli Fingerprint Cards. 20-kertaistui nopeasti ja tuli melkein yhtä nopeasti alas:

19 tykkäystä

Smuusmuu, kyllä ne markkinat vielä löytää niille sinunkin hypeosakkeille sen oikean hintatason, vai luuletko että jos olet tänä vuonna onnistunut ratsastamaan hypeaallon huipulla tekemällä satumaisia voittoa niin se jatkuisi vaan vuodesta toiseen samanlaisena.

8 tykkäystä

Mulla on nyt menny jotain ohitse mutta miksi yahoo finance ei enää päivitä norjan pörssin kursseja?

1 tykkäys

Hyviä muistutuksia. Odotan, että Tesla vielä joskus ottaa oppia noista!