Inderesin kahvihuone (Osa 1)

Tällaisesta sijoittamisesta itsekin pidän. Pyrkii tunnistamaan hyvien näkymien yhtiöitä ja toimialoja, kuitenkaan laittamatta koskaan kaikkia munia samaan koriin. Riskisempiäkin kohteita voi ottaa salkkuun, kunhan huolehtii hajautuksesta. Mainittakoon vaihtoehtona toinenkin hajautettu sijoituskori uusiutuville, Ishares Global Clean Energy. Itsellä tuolla muutama killinki.

Liittyiskö tuo valuuttakursseihin - Smart Eyet on kruunuissa ja euro-sek valuuttapari heiluu hieman päivittäin. Se tulee ekana mieleen.

Tuolta voi katsella päiväkohtaisia muutoksia. EUR/SEK (EURSEK=X) Live Rate, Chart & News - Yahoo Finance
Minulla on näköjään ruotsi -salkussa tuo sama noin 3% miinuspäivä. :thinking:

3 tykkäystä

Kiitos nopeesta vastauksesta, tuttu nicki smart eye ketjusta :smiley: sitäkö se voi olla? tollane 3,3% heilahus valuuttakurssin takia kuulostaa omaa korvaa tosi kovalle

1 tykkäys

Mulla on sama “ongelma”. Ruotsin Kruunuissa tosin vain Intrum. On näitä ollu ennenkin, korjaantuu viikonlopun jälkeen. 3% valuuttakurssimuutosta ei ole eikä tule yhdessä päivässä, joten älä mieti sitä.

6 tykkäystä

Itselläni myös ishares clean energyä. Kuukaudessa tuttoa +15%.

Vaikeinta sijoittamisessa on luopua hyvin tuottaneista lapuista ja sijoittaa vapautunut pääoma uudelleen. Kireä verotus ei myöslään kannustausein tehtävään uudelleen allokointiin :frowning:

Pueni kysymys off-tpoic: jos haluan lainata pätkän jonkun tekstistä, miten se tapahtuu täbillä, osaatteko neuvoa noviisia?

1 tykkäys

Mielenkiintoista tosiaan, ei pidä vissiin käydä vilkaisemassa pyhien aikaan, kun pörssien kiinni ollessa pakkasta -6k€ omassa Ruotsisalkussa :joy:

8 tykkäystä

Plugin paino 6.77% tuossa etf:ssä. Olet sittenkin vetysijoittaja.

1 tykkäys

Mä maalaan puhelimessa lainattavan tekstin ja ruudulle tulee Lainaa dialogi, jota sitten painan.

3 tykkäystä

Eikä taida olla ainyt vety-firma edes :slight_smile:

1 tykkäys

Taipumattomat sohvat akileen kantapää!

4 tykkäystä

Tekevälle sattuu, vahingossa vetysijoittajaksi :smiley:
Vakavasti ottaen ei minulla ole mitään vety firmoja vastaan, mutta IT kuplan opit painaa takaraivossa. Silloin olin nuori ja idealisti, joka antoi timsnttisia neuvoja vanhemmille :slight_smile:

8 tykkäystä

Miksi henkilön nimi pitäisi sensuroida? Omalla valinnallaan kuitenkin kirjoittaa julkiselle palstalle, on sitten kyseessä oma nimi tai nimimerkki.

Toki ilkkumisen yhteydessä nimen näyttäminen ei välttämättä ole aivan korrektia.

4 tykkäystä

Ilkkuminen jollekulle joka toimii vasten parempaa tietoa on vähän kehä, jossa kieritään itsekin renkaasta toiseen. Mutta Reality-viihde viihdyttää. Nimi piiloon kunnolla niin miksei jos tykkää. Jokaiselle joku jossain muualla nauraa kuitenkin (toim. huomautus: päivän paras kysymys yleensä itselle pohtia paljonko tähän palaa aikaa).

Kävin salilla… saunassa, nyt aion mennä syömään joulumuffinsseja, huhu on tämä raskasta.

3 tykkäystä

Edit: Tässä keskustellaan poistetusta viestistä. @Hurde ei ollut viestin kirjoittaja.

Ensinnäkin Suomessa kunnianloukkaus on rikos ja jos lähdet levittämään halventavaa viestiä täysin satunnaisesta henkilöä jolla ei ole mitään julkista asemaa kymmenille tuhansille vastaanottajille, niin sakkojahan siitä voi tulla jos kohde saa tietää tästä. Tiedän että kiinni jääminen tästä on yhtä epätodennäköistä kuin sakkojen saaminen tekijänoikeusrikoksesta siitä että copy pasteaa Kauppalehden artikkelin kahvihuoneeseen, mutta lähtökohtaisesti ei kannata lähteä tuomaan amerikkalaista keskustelukulttuuria maahan jossa ei ole samanlaista sananvapautta halventaa toista ihmistä.

Toiseksi on moraalisesti hieman kyseenalaista naureskella uusien sijoittajien typeryyksille erityisesti näin Joulurauhan aikaan ja vielä niin että henkilön nimi näkyy. Tuollainen viesti kun lähtee kiertämään sosiaalisessa mediassa niin se voi levitä arvaamattoman laajalle ja siitä voi tulla ikäviä seuraamuksia reaalimaailmassa. Vähemmästäkin kiusaamisesta on jengi hyppinyt junan alle.

Ylipäätään täällä on ollut hyvä meininki ja autettu kanssapalstalaisia kehittymään paremmiksi sijoittajiksi. Ainakin itse toivon että tämä Inderesin henki säilyy ja että kaikentasoiset sijoittajat kokevat olevansa tervetulleita keskustelemaan osakkeista.

84 tykkäystä

Minunkin mielestä muille naureskeluviestit kannattaa jättää ylilaudalle tai oman kaveripiirin privaketjuihin. Jos niistä saa iloa. Eivät sovi tänne.

15 tykkäystä

Tajusin juuri, että olemme aivan täysin amatöörejä tällä foorumilla. Googlatkaa Anna Macko ja tämä “guru” opettaa kuinka 1000 dollarilla tehdään miljoona dollaria vuodessa ja 2,5 vuodessa 73 miljardia dollaria. Instagramissa 382 tuhatta ihmistä seuraa tätä hörhöä ja osa varmasti uskoo tätä roskaa ja ostaa hänen tuhansien dollarien kursseja.

Nämä “gurut” ovat ihan omalla tasolla verrattuna wallstreetbets sivuston hörhöihin verrrattuna.

5 tykkäystä

Mä en siinä varsinaisesti ilkkunut. Minä en ottanut henkilöön mitään kantaa.

Jos kirjoittaa julkisesti jotain on se sitten some tai lehti niin silloin altistaa itsensä muille mielipiteille. Tai antaa haastattelun.

Tuossahan oli väärää tietoa jaossa nordnetista ja muista pankeista.

1 tykkäys

Aika helpolla siis tulee rahaa. Käytät 1000 taalaa yhden hörhökurssin materiaaliin ja myyt sen kurssin 300t hölmölle tonnin hintaan. Helpot 300 miljoonaa hups vaan😁

1 tykkäys

Eiköhän tämä asia tullut käsitellyksi ja pidetään hyvää henkeä yllä, niin kaikki voittaa. Ja tässä kohtaa on varmaan omalta osaltani aika kiittää palstalaisia hyvistä vihjeistä, neuvoista ja ymmärryksestä☺

7 tykkäystä

#Tesla #SmartEye #level5selfdrivincar #megatrendi

24 tykkäystä