Inderesin kahvihuone (Osa 1)

Pieni sade puhdistaa ilmaa. Vihdoinkin alkaa olla taas tarjolla hyvää hinta-laatusuhdetta. Tietenkin kertoimiin ei voi liikaa luottaa, sillä se kuuluisa e-komponentti voi sulaa nopeasti. Itse tällä hetkellä samanlainen fiilis kuin joulukuussa 2018. Silloin pysyin suunnitelmassani vain osittain ja ne ovat olleet parhaat sijoitukseni. Silti tulevaisuutta kun ei voi ennustaa, niin on vaikeata miettiä milloin lähteä markkinoille ryminällä ja milloin vetäytyä hätäisesti. Plääni kun on olla joka vuosi netto puolella osakeissa, niin ostoa pukkaa… ennemmin tai myöhemmin.

1 tykkäys

Pidän itse sijoituspäiväkirjaa, johon silloin tällöin raapustelen ajatuksiani markkinasta ja yhtiöistä.

Kirjoitan sinne myös aina ostoista ja myynneistä ja miksi olen ostanut tai myynyt.

Suosittelen!

Tarjoaa hyvä keinon reflektioon ja näkee, mitä eri tilanteissa on ajatellut ja onko ajatukset osoittautuneet lainkaan oikeiksi.

Plus, kynnys hosua nousee: ei ole kiva lukea päiväkirjaa, jossa kuukausi aiemmin on kehuttu jonkin osakkeen pitkän aikavälin potentiaalia ja sitten myyty paniikissa :smiley:

32 tykkäystä

Olen tehnyt samaa, mutta välillä kirjoitellut myös ihan mutufiiliksiä. Esim. monesti on “varma tunne, että nyt romahtaa”. Tällaisina hetkinä, kun on sama tunne, niin rauhoittaa lukea, kuinka aiemmilla 10 kerrallakin se on ollut väärä.

1 tykkäys

”Mutta entäs kun tulee se yhdestoista…” :grin:

2 tykkäystä

Jos olet tekemässä lyhyttä kauppaa ja haluat kotiuttaa voitot, niin silloin pitääkin olla herkkänä kurssien suunnille. Jos tarvitset lähiaikoina tai vuoden sisällä rahaa sijoituksista, niin silloinkin kannattaa olla herkkänä. Tämän toki ymmärrän.

Mutta jos taas olet pidemmällä tähtäimellä liikkeellä, niin iloitse ‘romahduksista’, koska saat silloin uudet ostot alemmalta tasolta. Älä ihmeessä panikoi, että nyt tulee romahdus ja taivas putoaa niskaan. Jos markkina ylireagoi, niin saat hyviä osakkeita halvalla. Silloin ongelmasi pitäisi olla enemmänkin se, että mitä niistä monista alennusmyyntiyrityksistä oikein ostat.

Vaikka olenkin niin eri linjoilla tässä hommassa, niin ihailin @Mimmoli avautumista. Helpottaa varmaan monen muunkin oloa. Tsemppiä kaikille vatsanpuruja saaneille. Joskus voi olla parata unohtaa se AOT/OST vähäksi aikaa ja vain :person_in_lotus_position: ommm

20 tykkäystä

Taitaa omx kokonaisuudessaan vielä pysyä plussalla tämän päivän osalta… mukava hengähdyspäivä, jospa sitä loppuviikosta pääsisi taas lisäilemään. Vaimokkeella ollut kunnon happotestiä, aloitti sijoittamisen n. Viikko ennen korjausliikettä :sweat_smile: puhuttiin ajallisesta hajautuksesta, mutta hän sitten lopulta tinttasi vähän enemmän kerralla. onneksi ollaan vielä vain naureskeltu ajankohdalle, katsotaan jos vielä parikymmentä prosenttia lasketellaan niin naureskeleeko vielä.

9 tykkäystä

haluun meri mun vety treidaajaksi

3 tykkäystä

Nyt vasta luin tekstisi ja hieno avautuminen :+1:

Monesti puhutaan fundamenteista, mutta ei sekään aina ole niin helppoa.
Itse olin sijoittanut suhteellisen ison summan laivayhtiö Tallinkiin. Olin lukenut tilinpäätökset, tehnyt laskelmat, arvioinut viime vuoden tuloksen ja tutkinut matkustaja tilastoja. Noh, sitten viime viikon keskiviikkona kaupankäynti osakeella keskeytettiin. Siinä olin sitten että no niin, laivalla on tietysti virusepäily. Tätä asiaa, joka kuitenkin oli tässä tilanteessa niin ilmeinen en ottanut huomioon. No näin ei ollut mutta ei ollu minullakaan enää Tallinkin osakkeita kun kaupankäynti jatkui. Vaikka tulos oli juuri niin hyvä kuin etukäteen laskeskelin sekä ylitti ennusteet, otettiin ennusteita alas koska riskit olivat kasvaneet.

Tällä haen sitä, että ei ne fundamentit ole kaikki kaikessa vaan pitää ymmärtää myös markkinaolosuhteet ympärillä ja ennen kaikkea riskit. Monesti kun kurssit tulevat alas sijoittajat lukittautuvat johonkin PE tai osinkotuotto prosentteihin, joka on ihan luonnollista koska sillä perustellaan sijoitus itselleen. Varsinkin jos yhtiöltä tulee huonoja tuloksia tai uutisia. Lisäyksenä, en tarkoita että tämä olisi huono asia. Voihan strategiana olla vaikka osinkotulot eikä yhtiön kurssilla oli niin väliä. Tarkoitin vain että on ehkä joskus ihan järkevää myös myydä. Se antaa vähän perspektiiviä eikä lukkiudu mihinkään tiettyihin spekseihin.

Mielestäni jo tällä foorumilla aisti heti sentimentin kääntymisen kun kurssit tuli hieman alas. Iso osa täällä aktiiveista on saanut viime vuonna uskomattomia tuottoja ja mielestäni ihan luonnollista, että siinä tulee hätä kun kurssin niiavat. Myyn kun nyt vielä näistä jotain saan ostan ja sitten halvemmalla takas. Joten siitä ei ole mitään syytä ruoskia itseään :wink:
Toinen mielenkiintoinen havainto oli, että kun kurssit ja ATH tasot jäivät taakse myös yhtiöiden hehkutus loppui kuin seinään ja aktiivisimiksi muodostui maailmanlopun povaaja topicit. Mielestäni tämä jos joku oli ostosignaali :grin:

No totta puhuakseni ehkei kuitenkaan. Vielä on epävarmuutta ja riskejä ilmoilla niin kuin sijoittamisessa ylipäätään.

11 tykkäystä

Tällaisina aikoina jos indeksi ottaa 10%+ hittejä, firmoissa nimenomaan erottuu jyvät akanoista.

Lisäksi voi löytyä näennäisesti OK firmoja jotka kriisissä paljastuvatkin ongelmapesiksi. On ihan varmaa että kiska jos toinenkin jossain päin maailmaa menee konkurssiin tämän virusaallon vuoksi. Osa “yllättäen”, osa tapauksina jossa firma oli jo vakavissa vaikeuksissa ja tämä on sitten se viimeinen niitti.

Ja oikeastaan joka firmalla tulevaisuus on niin sumuinen tällä hetkellä vielä että on vaikeaa lähteä tekemään sitä poimintaa faktojen pohjalta. Niin isoja voivat olla yllättävät heilahdukset johtuen suoraan firmasta riippumattomista asioista ja sen päälle sitten tuotatoketjuriski - kaikki firmat eivät edes itse tiedä mitä sen ketjun varrelta löytyy.

2 tykkäystä

Ei kai indeksin hitin ottamisen pitäisi vaikuttaa käytännössä mihinkään? Toki firmojen velkaisuusaste voi muuttua paperilla, mutta eikö silti pitäisi kiinnittää huomiota niihin syihin, joiden takia indeksi laskee?

Nyt kai kyse on lähinnä siitä, että riittääkö koronan aiheuttamat varatoimenpiteet kurittamaan niin kovasti toimitusketjuja, että se laukaisee itseään ruokkivan kierteen, joka johtaa taantumaan.

Hei,

Nyt on pakko hakea vertaistukea ja kuvaa toisesta perspektiivistä. Eilisen ja tämän päivän pirteys osakemarkkinoilla herättää minussa hieman hämmennystä. Nyt tapahtuva osakkeiden räjähtävä palautuminen tuntuu hieman yliammutulta omaan ajattelumaailmaani. Pääkopassani olin hahmotellut, että tämän korjausliikkeen jälkeen markkinat olisivat lähteneet loivaan laskuun H1 aikana, ja vasta Q2/Q3 tuloksissa tilanne olisi alkanut normalisoitumaan. Kuten kaikki tiedämme, että Coronan vaikutukset talouteen ja yritysten liiketoimintaan ovat vasta tulossa.

Tämän hetkinen tilanne tuntuukin enemmän siltä, että porukka on tullut nöyrästi hattu kourassa ostamaan osakkeitaan takaisin. En siis valita asiasta (eilen hankkimani Omena bullerot ylittivät täysin omat odotukseni.), mutta asiat tapahtuvat liian nopeasti ja kohta joku polttaa näppinsä.

3 tykkäystä

Tämä kyllä hämmentää itseäkin. Katsoin juuri, että omat myydyt osakkeet palautuneet aikalailla ath-lukemiin. En ymmärrä mikä uutisvirrassa ja maailmanmenossa tapahtui viikonloppuna joka selittäisi täyskäännöksen sentimentissä. Koronlaskua ja koronanlaskua joo, mutta olisin olettanut niiden maksimissaan varmistavan vaakalennon syöksymisen sijaan. :exploding_head:

1 tykkäys

Juu, otatte lunkisti vaan ja opiksi.

Turhat omat oletukset ja teoreemat kuormittaa vaan pääkoppaa.

Asiat etenevät latujaan.

8 tykkäystä

Markkinat on psykoosissa.

1 tykkäys

Pololla hyvä neuvo. :+1:
Taitaa osalla myös FOMO nyt vaivata…“hitsi missaanko tämänkin dipin!!”

2 tykkäystä

Tervetuloa markkinoille, järkeä tässä ei ole. Viimme viikolla paniikkia ajoi fud ja nyt fomo. Näin volatiilissa markkinassa kannattaa mielestäni välttää isoja liikkeitä. Jos ahdistaa kovasti niin tee pienempiä myyntejä ja/tai hankintoja. Kukaan ei tiedä mihin tämä on menossa.

5 tykkäystä

Se, mikä on jokaisen opeteltava ennen pitkää, on nöyryys markkinoiden edessä. Älytön määrä erilaisia näkemyksiä käy väittelyä ja kauppaa osakkeiden “oikeasta” hinnasta ja markkinahinta on lopputulos siitä.

24 tykkäystä

Se on juuri näin :point_up_2::ok_hand: hyvin sanottu :relaxed:

1 tykkäys

Jes, tämä on hyvä neuvo. Alankin katsomaan ostojani informaatioteoreettisesta näkökulmasta: jokainen osto ja myynti on argumentti.

1 tykkäys

Oma salkkuni vuoden alusta vrs. Omx Hex25

Ei sisällä Qt-omistuksiani jotka eri ao-tilillä.

1 tykkäys