Inderesin kahvihuone (Osa 1)

Jos lähdetään jos-peliin, niin mitä jos sama meno jatkuu seuraavat vuodet ja katsotaan tilannetta taaksepäin, että ei ne korot “normalisoituneetkaan” ja jätinpä sijoittamatta. Mun mielestä hyvä elää ajan mukaan ja haistella tulevaa mahdollisimman pitkälle. Mun osaaminen ei tuossa makrotaloudessa riitä hirveän pitkälle ja olenkin erilaisten uutisten varassa, minkä vuoksi asiaan perehtyneet varmasti ehtivät ensin, jos jonkinlainen käännös tulee, mutta on silti mahdollisuus säästyä pahimmalta.

1 tykkäys

Pitkällä tähtäyksellä rahan tarjonnan lisääntyminen menee vain hintoihin ja sillä ei ole reaalisesti buustaavaa vaikutusta talouteen.

Kuten olen aiemminkin todennut, niin nimellisesti nousu voi jatkua vaikka kuinka kauan. Reaalisesti tullaan väistämättä jossain kohti alas. Tulevaisuuden arvioiminen on aina jossittelua, mutta jos sama meno jatkuu keskuspankeilla, niin tää on vahvin skenaario.

Itsekin aloitin sijoittamisen noin pari vuotta alkuun superrahastoilla, vähän jotain ETF:ää kuukausisäästöllä ja kokeilin Smartiakin, joka suoriutui noista parhaiten. Summat eivät olleet kovin erikoisia, mutta jostain piti aloittaa.

Tulos ei ollut kovin kummoinen, mutta taisi sieltä jotain plussaa tulla, aika vähän. Itseänikin rupesi kiinnostamaan osakkeet ja tein varovaisen sijoituksen Sampoon, joka sillä hetkellä toimi minulle motivaattorina. Jossain vaiheessa tajusin, ettei osakkeillakaan voi kovin helpolla rahaa tehdä eikä tämäkään osake raha-sammoksi osoittautunut siinä vaiheessa. Ymmärsin onnekseni jossain vaiheessa irtautua, minkä jälkeen Sammolle sattu tulemaan laskua lisää. Myin oikeastaan kaikki muutkin, ETF, rahastot ja smartin ja pistin kaiken suoraan osakkeisiin.

Sen jälkeen pienellä onnenkantamoisella olen päässyt paremmin plussalle, mutta vasta lyhyellä ajalla. Rupesin seulomaan vähän tarkemmin eri yrityksiä kertoimien perusteella ja kuuntelemaan eri tyyppisiä tallenteita eri lähteistä yrityksiin liittyen. Pikku hiljaa sain käsityksen yrityksistä, joihin ehkä haluaisin sijoittaa. Aika riskiseltä hommalta tämä tällä hetkellä tuntuu, minkä vuoksi huomaan olevani aika tarkkana koko ajan. En kuitenkaan usko ihan heti palaavani noihin rahastoihin, vaikka ihan hyviä ja melko kuluttomia, ellei kokonaan kuluttomia, vaihtoehtoja ovatkin.

Sijoitussuunnitelman tekeminen ei ole ollenkaan huono vinkki. Itse olen tehnyt jonkinlaisen, mutta huomaan täydentäväni tai muuttavani sitä hieman koko ajan. En sijoituksieni perusteella vaan lisääntyvän tietämyksen ja pohdinnan seurauksena.

Jos tiedät, mitä olet tekemässä ja hyväksyt riskit, niin ei se väärin ole. Lisää tietämystä ja ymmärrystä kannattaa hankkia ja perehtyä sijoitettavaan kohteeseen, sen kilpailuetuihin, tulevaisuuden näkymiin ja riskeihin sekä sektorin että makrotalouden vaikutuksiin. Niillä luulen ainakin itse pääseväni nykytilanteesta kohti hyviä sijoituksia. Kannattaa myös pohtia, mitä pitää tehdä ja missä vaiheessa, jos alamäki alkaa näyttämään liian jyrkältä. Kannattaa yleisesti päätöksien kanssa pitää pää kylmänä ja ajatella järkevästi, eikä tehdä hätiköityjä päätöksiä. Jos sattuu ylimääräistä rahaa löytymään sijoitettavaksi, niin saattaa helpolla monikin kohde tuntua houkuttelevalta. Itse haluat tietenkin osua niistä parhaimpaan…

3 tykkäystä

Hyvää pohdintaa. Ps. mitä toi sun nimimerkki tarkoittaa? Oon tässä pidemmän aikaa jo sitä miettinyt.

2 tykkäystä

Ei se tarkota yhtään mitään. En vaan keskiny mitään nimimerkkiä.

Ihanko tätä kysyäkseks rekisteröidyt :smiley:

3 tykkäystä

Jos joukossamme on vahingoniloisia, nyt on mehukas paikka iskeä kunnon röhönaurut.

Oltiin ostamassa kaupungin omistuksessa olevaa tilaa, jonne piti rakentaa upea ranchi, upeisiin maisemiin.
Joku oli tehnyt valituksen kyseistä tilaa koskevasta päätöksestä, jonka joku lautakunta oli tehnyt väärin perustein.
Tämä varmisti, että tilalle ei saa rakentaa todennäköisesti ainakaan vuoteen, ennen kuin asia on käynyt tarvittavat asteet läpi.

Niinpä peruimme kaupat, ja ostamme 15000 neliön golfkenttä-tilan sijaan 1300 neliön kaupunkitontin.

Aina ei mene kuin strömsöössä.

5 tykkäystä

Mutta koska olen varsin optimistinen luonne, en anna moisen häiritä pätkääkään. Löytämämme tontti on kaupukitontiksi nimittäin oikein oiva. Mäellä, kalliolla. Oleskelutilat ja terassit ilta-auringon suuntaan, eikä siinä näkymässä ole yhtään naapuria.

9 tykkäystä

No huh huh… ei vitsi mitä ihmettä… :sob:

Kaikesta huolimatta tsemppiä kovasti.

Oliko pakkotilanne päästä rakentamaan nopeasti/tehdä uusi ratkaisu heti?

3 tykkäystä

Olisi ollut löysään hirteen jäämistä, jos olisi jäänyt odottamaan mahdollista ratkaisua. Yhtään et tiedä tapahtuuko se vuodessa vai kahdessa.
Ja kun tapahtuu, mikä on lopputulos. Saako sittenkään rakentaa?

Eteenpäin, sano mummo lumessa. Hyvä tästäkin tulee!

8 tykkäystä

Tällä asenteella voit olla @Pika-Sissi aivan varma, että asiat kääntyy parhain päin, paljon tsemppiä sinne!

2 tykkäystä

Aikamoisia käänteitä.
Jos ajattelee tätä positiivisesti, niinkuin (onneksi) näköjään teet, niin kaupunkitontin, talon, Harvian (!), paljun ja pikkupuutarhan lisäksi voit sijoittaa … :boom: osakkeisiin :partying_face:
Welcome back!

3 tykkäystä

Kaupunki tontti Tampereella(?) Varmaan kivempi pankille. Ei muutaku asuntolainaa isosti halvoilla marginaaleilla :wink:

Aika ikävä tilanne. Hyvä, että jaksat pysyä positiivisena. Moni olisi voinut ottaa asian aika paljon rankemmin. Hyvä, että kuitenkin löysitte toisen paikan. Toivon mukaan sielläkin mieli lepää :+1:

1 tykkäys

Mukavaa viikonloppua. Pakkasten ja lumisateiden lähestyessä on aika taas tämän:

6 tykkäystä

Kiitos sielunveljet ja siskot!
Kyllä, todellakin, useat asiat menee nyt hyvään suuntaan.
Mukaanlukien uravaihdos, tontin vaihdos ja vaimon… no älkää nyt hulluja kuvitelko!:grin:

Tonttiasioista ei tarvitse enää keskustella, se on jo hoidossa, maksettu ja lainhuudatettu. Eli kunnossa. Aurinko laskee sielläkin terassinäkymän suuntaan, eikä siinä näkymässä ole naapureita. Kalliolla, mäen päällä. Oikein hyvä.

Ja kyllä! Ellu! :heart: Mukana ollaan. Todellakin! Osakesäästäjän saappaat on vedetty jälleen jalkaan, ja mahdollisuuksia kartoitetaan myös tällä saralla.

I’wont be back, I’M back!

10 tykkäystä

Teillä on liian positiivinen asenne

Positiiviset ihmiset elää tutkitusti pitempään. Kannattaa kokeilla.

15 tykkäystä

:+1::smiling_face_with_three_hearts:
Luultiin jo kaikki, että oltiin menetetty sut…
Aika kadehdittavaa, voit aloittaa (lähes) puhtaalta pöydältä, eikä salkun historia paina :slightly_smiling_face:

6 tykkäystä

Myös Masse-setä onnittelee uudesta tontista :sun_with_face: Ja kyssäri: miltä noksu Q3 ja jatko näyttää näin sivusta katsottuna?

Masse-setä, FA, usko tallella

Positiivisuus on siis todella epäekologinen teko. Kannattaa kokeilla olla ekologisempi!

1 tykkäys