Inderesin kahvihuone (Osa 2)

Ihanaa kun oma näyttis vetelee jo viimeisiä ja odotellut nyt sen vajaa 3kk, jotta saisi jonkinlaista tilannepäivitystä omasta RTX 3080 tilauksesta :face_with_symbols_over_mouth: Pitkään pidätellyt näyttiksen ostamista ja nyt sitten muuttuja X aka Covid ja komponenttipula yllättivät… Saisivatpa edes autoteollisuuteen tavaraa mahdollisimman pian niin QT ja SE omistajana voisin iloita

1 tykkäys

Kyllä sitä itsekin tuli pilkittyä nyt jälkiviisasteluna QT:t liian korkealta, mutta eipä tässä kannata tappioita realisoida kun yhtiö on mikä on ja pitkää peliähän tämän kanssa pelataan. Voihan olla että yhtiö vetää pöytään sellaiset Q1 luvut että paatuneinkin inflaatio -ja korkopelkoinen hamuaa sille ostonapille samantien tai en olisi lainkaan yllättynyt jos yhtiö painaa posarin vielä tämän vuoden aikana.

4 tykkäystä

Tänään tein lisätankkausta hintaan 88,4€/kpl. Ei se mitään. Tähtäin on kaukana tulevaisuudessa. Maltti on valttia. Tein virheen 45€ ostetuiden kanssa kun kuukausi sitten myin pienen dipin jälkeen 55,6€. Ja graafista voi päätellä mitä sen jälkeen tapahtui. Nyt keskihinta 77€/kpl.

1 tykkäys

Itse oletin aamusta, että kriisit on tällä kertaa taputeltu ja elämä jatkuu. Viiden euron laskun jälkeen totesin, että eiköhän tämä Qt sekoilu riitä tälle erää. Jos menossa on sektorirotaatio, ei minulla ainakaan riittänyt usko siihen, että Qt olisi pian päälle 95€ ja siitä matka jatkuisi vuoden aikana vielä ylemmäs.

Voi toki olla, mutta yhtä hyvin se voi olla vaikka vuoden lopussa 80€, jos markkinat päättävät että vielä ei yhtiötä tuonne asti arvosteta. Siitä taas laskeskelin, että otanko nyt 5% turpaan ja ohjaan rahan riskillä lohiloon vai ihmetelläänkö Qt seuraava vuosi.

Yhtiöhän on edelleenkin hyvä, itse vain olen auttamattomasti myöhässä tämän kanssa.

2 tykkäystä

Kiitos jarnis kattavasta vastauksesta. Muistit on tosiaan 3 tekijän käsissä ja piikiekot kohta enää 5 tekijän käsissä… Ei oo niin helppoa halpuuttaa jos kysyntä ylittää tuotannon…

Ostin lisää micronia, tuplaus, tiukalla stopilla lähdetään työstämään. Sanoisin, että muistin tarve tulee räjähtämään lähivuosina, siksi pitäisi tutustua sumcoon siltronic sijaisena…

1 tykkäys

Ihan aiheesta liputettu. Ei kuulu yksittäisen firman ketjuun ihmetellä, että kannattaisko tankata, koska kurssi on laskenut. Kurssitaivastelut kuuluu taivasteluketjuun ja mahdolliset tankkauspohdinnat varmaan tänne.

3 tykkäystä

Mitäs muuta huomenna kuin livechat software Sa, lohilo ja oliko efecte? Pe kamux, sitten taitaa alkaa olla homma kasassa, Hei enersense to? Herantis lienee kanssa joskus.

1 tykkäys

Kyllä sitä sopivassa asiayhteydessä kurssikehitystäkin voi taivastella, vaikka tämäkin halutaan siirtää omaan topikkiin

Enemmän tämä kuitenkin tuntuu siltä, että vain konkarit ovat arvoisia keskustelemaan varsinaisessa topiikissa ja aloittelijat tyhmine kysymyksineen ja pohdintoineen halutaan sysätä muualle. Ei tämä ainakaan keskustelua ruoki

1 tykkäys

Tämä pomppaa ajoittain esille. Mutta…Yhtiöketjuista ei haluta raskaslukuisia kurssinpäivittelyketjuja. Nytkin tuntuu että täällä saa käyttää 3x enemmän aikaa suhteessa informaatiohyötyyn kuin vuosi sitten.

E: ottamatta kantaa kyseiseen postaukseen

7 tykkäystä

Nojoo. Harvoinpa yhtiötasolla mitään niin ihmeellistä tapahtuu, että siitä riittää joka päivä koko ajaksi jauhettavaa. Pelkkää asiaa siis

Silti olen sitä mieltä, että etenkin jos siellä on jotain aloittelijoita tai uusia foorumilaisia niin ei niitä heti tarvitse olla liputtamassa, vaan voi ohjata oikeaan topiikkiin tai vastata takaisin jotain järkevää. Loppuu äkkiä kirjoittelu kun huomaa ettei taso riitä ja jokainen tyhmä kysymys liputetaan

1 tykkäys

Kertaakaan en ole QT:ta tappiolla myynyt, enkä myy. Ensimmäiset ostot koronamontusta jossain 14-15 hujakoilla. Välillä oli 1000 lappua. Myynyt ja venkslannut tämän kanssa - aivan turhaan. Niillä rahoilla saanut lopulta varmaan aika lähelle samat tuotot, mutta olisi ne saanut venkslaamattakin. Tässä voi hyvin olla, että mörnitään kuukausi pari ja sitten taas mennään. Tai sitten mörnitään muun pörssin kanssa pidempi aika. Tämä on kuitenkin ennen kaikkea kasvuyritys ja todella vakaa sellainen. Tuoreiden sijoittajien kannattaa muistaa, että kun laskussa myy ja hyppää seuraavaan hevoseen niin käy monta kertaa niin, että se uusi kaakki ottaa sitten kohta lukua ja ja se tuttu sotaratsu lähtee laukalle. Näin on sitten varmistettu tupla tappio ja on peiliin katsomisen paikka. Kaikki nämä kämmit varmasti tekee. Montako kertaa ennen kuin oppii, se on tietysti toinen juttu. Itse meinaan taas kasvattaa positiota tavoitteeseen aina kunnon dippipäivinä. Taisinkin tuolla ostin ja myin ketjussa jo valaista, että mielestäni tuo tupla raketointi oli hivenen ihmeellinen. Ensin positiivisesta tulosvaroituksesta/ennakko-osarista, ja heti perään ikään kuin vanhaan uutiseen osarin myötä. Nyt vähän puhallellaan ilmoja pihalle ja tarjottiin samalla allekirjoittaneelle ostopaikkoja.

29 tykkäystä

Mä odottelen Tecnotree tulosta. Sen verran arkajalka, etten ole vielä uskaltanut hypätä mukaan. Mutta ehkä perjantaina.

Olin alunperin ajatellut, että irtaantuisin Sievistä tämän viikon aikana, mutta sitten istuin alas pohtimaan asiaa tosissaan ja totesin, että se saattaisi olla ehkä tyhmin veto multa pitkiin aikoihin.

2 tykkäystä

Ostin Qt alunperin 35e ja myin 58e pois kun kuvittelin että se on jo tarpeeksi kova hinta kunnes tuli posari ja ostin muutamassa minuutissa takaisin 61e hintaan. Nyt kuitenkin katson useamman vuoden päähän ja siksi en ole yhtään huolissani tästä kurssilaskusta. Lähipäivinä ajattelin kuitenkin lisätä omistusta jos kurssi vielä laskee alle 80e.

5 tykkäystä

Ihan samat säännöt ne on kaikilla. Se voi tuntua tuolta, koska uusilla jäsenillä on monesti käytännöt vielä hukassa ja sitä myöten liputuksia tulee enemmän. On eri asia kysyä jotain itse firmasta kuin siitä, että kannattaako sitä juuri nyt ostaa. Suunnilleen jokaiseen tuollaiseen kysymykseen on aina oikeana vastauksena se, ettei tiedetä onko just nyt hyvä ostohetki. Kahvihuone- ja taivasteluketjut on siitä hyviä, ettei “pääketjut” täyty liikaa turhuuksilla.

6 tykkäystä

Ei varmasti tapahdu päivätasolla, mutta ei myöskään ole mitään tarvetta että joka ketjuun tulee viestejä joka päivä. Se on vaan hyvä, että näkee nopealla silmäyksellä ettei ole ketjuun tullut mitään viestejä, ei ole mitään uutisia. Usein No news is good news.

Uutena kirjoittajana näen, että tämä ei ole mikään suomi24 jossa kaikkien pitäisi päästä kertomaan mielipiteensä, vaan minusta on vaan hyvä että kirjoittelut painottuvat sinne missä taso riittää ja on jotain substanssiakin.

13 tykkäystä

Eihän se tietenkään analyytikkojen vika ole, että nyt yhtäkkiä keksittiin, että korot nousee ja kasvuyritykset ottaa dunkkuun jne. Olisiko Qt-saanut nykyisiä tavoitehintoja jos ne olisi tänään päivitetty. Tuskin. Mutta ei se Qt:n omasta tekemisen tasosta johdu, vaan ihan ihan muista syistä.

1 tykkäys

Eilen oli taas semmonen päivä, että voisin olla hermolomalla pörssistä seuraavat pari kuukautta. :sweat:
Tyhmyydestä maksettiin. Vois harkita lapsilukkoa tohon tiliin.

6 tykkäystä

Qt on kuitenkin jo igmhan hyvää voittoa tekevä kasvu firma vakaalla pohjalla eikä mikää pilipali startuppi… Tuskin sitä nyt pikkuiset korot haittaa…

1 tykkäys

Tuoreille sijoittajille antamasi muistutus on niin totta kun vain olla voi. Itse aloittelin sijoittamista viime vuonna loppukesästä pankin kautta. Koska pankkini järjestelmät ovat jäykkiä ja aika eleettömiä sekä visuaalisesti latteita tulin harkinneeksi tarkkaan mihin rahani laitoin. “Hypelappuja” ainoastaan Plug Power. Kyseisen firmankin löysin nettiä selailemalla eikä sitä aluksi edes pankin kautta saanut. Sitten tyydyin seurailemaan tilanteen kehittymistä kaikessa rauhassa. Tässä vaiheessa minulla ei ollut Nordnetiä eikä hajuakaan Inderesistä saatiak sen foorumista. Jossain vaiheessa loppuvuodesta totesin, että onpas osakkeiden arvo kasvanut roimasti ja myin ne pois kuitaten hyvät rahat.
Mutta sitten löysin Nordnetin ja Inderesin foorumin ja ajattelin, että nyt kyllä lähtee! Ostaminen ja myyminen on reaaliaikaista ja helppoa sekä foorumi täynnä loistavia “sijoitusvihjeitä” - sen kun vain seurailee “viisaampia”. Ja kuinka onkaan käynyt. Olen toiminut juuri kuvaamallasi tavalla! Onneksi tuurilla olen pysynyt plussilla, mutta voin vain kaiholla ajatella niitä rahoja, jotka olen sähläämällä hukannut. Olen siinä “uskossa”, että olen oppirahani maksanut. Nyt siis on aika alkaa opiskella asioita ihan oikeasti ja pysytellä tarkoin harkitussa suunnassa :neutral_face:

8 tykkäystä

:gem:

38 tykkäystä