Inderesin kahvihuone (Osa 2)

Hauskan tuntuinen keskustelu minunkin mielestäni. Taitaa mennä vähän veropolitiikan ennakointiin noiden vaihtoehtojen vertailu. Jos oikein ymmärsin, niin kassavirtaa salkusta oli tarkoitus ottaa vasta vuosien kuluttua?

Itsellä kun on vähän eläkesuunnitelmia kiikarissa myös niin kuvio on aika selvä:

  • myynnit tullaan aikanaan tekemään ajallisesti hajauttaen, ellei suurempi viisaus ole siihen mennessä löytynyt
  • on mahdollista että eläkepäiviä vietellään ulkomailla mikä tod näk suosii luovutusvoittoa suhteessa osinkotuloon

Kun mietit mihin satamaan tuo syltyn aiheuttajakin oli menossa ja sen seuraava purkupaikka olisi ollut. Löytyy suurimmat kärsijät jotka olivat jo ennen tuota jumia kusessa komponentti pulan vuoksi… Kurssit tulee kyykkäämmmän huolella :pray: :partying_face:. Voittajia ovat konttilaiva firmat… onneksi omistan niitä :slightly_smiling_face:. Kurssit kiittää siksi kirjoitin tuonne johonkin että ei haittaa vaikka makaa poikittain tuossa ojassa kuukauden :grin:

4 tykkäystä

Minulle jäi kuva, että kassavirta ei haluttu vuosien päästä vaan kaikki mulle äkkiä heti. Osinkostrategia oli väärin esitetty ja kesti liian pitkään.

Minulla on itsellä suunnitelma, jossa vuosiluku jolloin saavutan rahallisen tavoitteen jolla voisin jäädä elämään. Saavutan sen varmaan etuajassa, olen yhteen välitavoitteeseen saavuttanut tuplamäärän, mitä laskin tavoitetta tehdessä. Nyt tulee pari kuukautta osinkotuloja enemmän kuin palkkaa. Osingoilla elämin periaatetasolla voisi olla jo lähellä aika pian. En ole ajatellut jäädä työelämästä, mutta vähentää työntekoa saatan.

1 tykkäys

Tossa myös juttua aiheesta.

Potential product-tanker upside from the accident would have been greater if not for a new wave of COVID lockdowns in Europe, reducing transportation-fuel demand. Even so, analysts are more optimistic on this segment than on crude tankers.

According to Nolan, “We expect the impact could be more meaningful for product-tanker markets, specifically the larger LR2s [product tankers with capacity of 80,000-119,000 deadweight tons or DWT] that move a great deal of the product exported from Middle Eastern refineries. Not all of this goes through the Suez Canal. But the product-tanker market was not as oversupplied as the crude-tanker market. So, we do expect that a change in freight efficiency could have a more dramatic impact on product-tanker freight rates.”

Nolan noted that of the public companies, Scorpio Tankers has the most LR2 exposure.

Vois jäädä kyllä paikalleen😅.

Edit. Vähän harmittaa etten kesällä ikinä hodlaillut kun varmaan sun innoittamana ostelin Hapag-lloydia. Noh todennäköisesti siinä markkinassa se raha meni yhtä hyvään sijoitukseen.

6 tykkäystä

Decarbonisaatio Oy tänään +3,5%. Jos tämä daily +3,5% jatkuu, niin laskeskelin että olisin joulukuussa 2029 break iivenissä :+1:

23 tykkäystä

Tämähän juuri puoltaa indeksiin sijoittamista.

Tässä olen kyllä aivan samaa mieltä että osingot tulevat sinne kasvurahastoon aivan samalla tavalla ja ajoituksella ei käytännössä ole merkitystä. Niillä kasvurahaston osingoillahan on uudelleen sijoitettu siihen samaan indeksiin mitä myymässä joten kurssivaihtelulla ei sinänsä väliä. Osingoilla ostrttu sitä samaa dippiä mitä itse myymässä. Rahastoja myymällä voi myös hajauttaa myynnit vaikka joka arkipäiväksi.

Verot laskin auki pitkän holdin tapauksessa. Sijoitusstrategiasi - #648 käyttäjältä KalleH
Tällöin myös pääoma kasvaa nopeammin kun veroja ei makseta matkalla.

Lottovoitto nyt ja rahat indeksiin vs indeksi hajauksella osinkolappuihin tilanne on vielä selvempi kun arvonousua ei alkuun ole kertynyt ja rahaston myynnit menee melkein nollaverolla.

2 tykkäystä

Yleisesti ajattelen, että seuraamalla tarkasti omistuksiaan jatkuvasti pystyy näkemään trendin muutoksen kun alalla tai yhtiössä tapahtuu jotain sellaista, jossa liiketoiminta alkaa rapistua hiljalleen. Toisaalta korona opetti sen, että täystyrmäyskin voi tulla jossa koko liiketoiminta pysähtyy sille sijoilleen hetkessä (esim. matkailuala). Jonkin osakkeen painoa miettiessä onkin tärkeä pohtia mikä on kyseisen firman riskitaso, mutta tässä voi olla se vika ettei osaa nähdä kaikkia riskejä. Kuinkahan moni osasi ottaa huomioon globaalin pandemian riskin vaikkapa sijoittaessaan lentoyhtiöihin? Vaikeita kysymyksiä, uskon että ahkera markkinoiden seuraaminen sekä itsensä jatkuva kehittäminen sijoittajana auttavat parhaiten tekemään oikeita valintoja pitkässä juoksussa.

4 tykkäystä

Olen itse laskenut ja backtestannut tilannetta. Oma testaukseni oli tosin alemman varallisuus ajalta. Hanska tuntumalta sanoisin, että ero kasvaa. Mutta summaan lyhyesti. Jos sijoitus aika on 20 vuotta

Hankinta meno olettamaa takia ei voi alussa myydä sijoituksia

  • Jos haluaa käyttä mahdollisia vero vähennyklsiä netti, tietokone, sijoituskirjallisuus jne. niin se ei onnistu vaihtoehtoisesti hankinta meno olettama ei välttämättä toteudu
  • Vero vähennys kasvaa samoin korkoa korolle, jos esimerkkinä viiden vuoden päästä ostan osingoilla niin hinta korkeampi=> voittoa vähemmän 20 v päästä=> vähemmän veortettavaa voittoa

Johtopäätös: Minulla on osingoilla laskemasi 11% vähemmän verotettavaa voittoa myydessäni.

Jos sijoitan indeksiin minulta jää saamatta seuraavat vero vähennykset. Työhuone 240€/vuosi, puhelin liittymä 120€ vuosi+ laajakaista 240€, sijoituskirjallisuus ja tietotekniset laitteet, tietorurva

Jos noihin laittaa vähennyksiä 600€ vuosi niin saa vuodessa 30% verolla 180€ sijoitettavaaX20 (20 vuotta). Siitä tulee 8590 € uudelleen sijoitettuna indeksiin 20 vuotta. No aloin miettiä, että jos sijoitan indeksiin näin niin säästetyillä veroilla elän ensimmäiset kaksi kuukautta.

Tuosta tullaan mahdoliseen ajattelun vinoumaan. Minusta ei ole tässä vaiheessa väliä onko muut sijoitukset indeksisijoituksia, mutta pitää olla osinkosijoituksia ainakin vähän, jotta vero vähennysten saaminen on mahdollista.

Tämän lisäksi pystyn halutessani myydä sijoituksia joka vuosi alle 1000€ säästyen verotukselta. Jos myyn joka vuosi 999€ sijotuksia niin en voi saada 8590€ vähennyksiä. Muut vähennykset joita ei tehdä vuosittain on aina ikuisesti menetetty.

3 tykkäystä

Onko nuo muut vähennykset (netti yms) tehty pääomavähennyksissä eli sijoitustoimintaan liittyen vai teetkö myös töitä etänä?

Jos sijoitustoiminnan kautta niin onko näissä mitään sääntöä missä kohtaa voi laittaa esim vähennyksiin nettiä yms.?

Jos sijoitan rahastoihin tai teen vain pari kauppaa kuussa niin voinko silloinkin tehdä noita vähennyksiä vai vaatiiko se X määrän kauppoja tai X määrän summia, jolla se katsotaan vähennyskelpoiseksi?

Saa muutkin asiasta tietävät vastata.

1 tykkäys

Hitto kun tulin ihan samaan päätelmään tuolla Tankkerit ketjussa. Tuohon ei kyllä ihan hirveästi tarvinnut älynystyröitä hieroa.

2 tykkäystä

Liittyen vielä tohon tulppaan: saattaa muuten olla, että raiderahti Kiinasta Eurooppaan on kohtalaisen ylibuukattu.

2 tykkäystä

Sivuhuomautuksena, jätit huomioimatta mahdolliset yhteiskunnan edut. Esimerkiksi opintotuki, kotihoidontuen kuntalisä, tulot peruspäivärahan aikana jne. Kun summat kasvaa, niin noillahan ei ole mitään merkitystä, mutta alle 100ke salkulla se tilanne ei olekaan aina niin yksiselitteinen.

Näistä syistä pojalle ei sijoiteta kuin rahastoihin.

Verottajan tulkinta on tietenkin viimeinen sana mutta noin yleisesti ottaen vähennysten kanssa tulee sitä vähemmän ( tai pienemmällä todennäköisyydellä) selitettävää mitä pienempi prosentti ne on verosummasta. Voi olla vaikeampi sanoa että 1k osinkoihin vaadittiin 1k vähennettävät menot.

Itselläni on aika sekalainen salkku, mutta koska olen myös päätoimisesti töissä olen tehnyt vähennykset siltä puolelta ( vaikkakin siellä on se 750 perus vähennys; pelkkä työhuone on jo 900 + siihen päälle tietoliikennettä jne joten kyllä siitäkin tulee vähennettävää kohtuullisesti ) koska ansiotuloveron puolella on marginaaliprosentti huomattavasti korkeampi.

1 tykkäys

Mitenkäs kun käy kauppaa Ostilla, niin ei noita vähennyksiäkään tule niinkään, toki myin rahastoja AOTlla ja siirsin rahat Ostille.

Täällä kun on kansainvälistä kieltä osaavaa porukkaa niin mikähän olisi oikea käännös suomesta englanniksi kiinteistöosakeyhtiölle?

edit. Kyllähän tuo näyttäisi olevan real estate company tai real estate corporation. Lähinnä hakusessa se etuliite niin kuin Suomessa esim. KOy “Lahdenpohja” (nimi keksitty)

Minusta sinulla on nyt ajatus vinouma tässä. Oletetaan argumentin takia että nuo verovähennykset on pakko saada. 600e tuottoihin riittää n. 15000e osinkopaperit. Tai vaikka ipo pikavoitot. Nämä on täysin karkkirahoja 20 vuoden sijoitussuunnitelmassa. Passiivinen verovähennys optimointi strategia olisi siis kerätä 15000 euron arvosta osinkopapereita ja sen jälkeen indeksiin. Verovähennykset ei oikein skaalaudu pääoman mukana(ellei tee sitten turskaa huolella) eli en ottaisi tästä pohjaa sijoitusstrategiaan.

Mikään pakko ei myöskään ole kaikkea sijoittaa yhteen rahastoon joka sitten estää myyntejä tarpeen vaatiessa kun haluaa hankintameno-olettaman takia holdailla.

Jos oletetaan nykyiset verosäännöt niin vaikka saisit 20 vuoden aikana kaikki osingot verovapaana mutta sen jälkeen joutuisit maksamaan 25.5% niin silti hankintameno-olettaman tuoma max 18% olisi parempi. Etuna myös pääomaverotuksen porrastus. Osingoista 85% pääomatuloa, 10v hankintameno-olettama myynneistä vain 60%.

Minulla ei ole mitään väliä mikä tapa on verotehokkain, olen valmis vaihtamaan kelkkaa jos pystyt tarjoamaan numeroita argumentisi tueksi. Oman sijoitusstrategiaa avasin muutama viikko sitten täällä. Aloitteleva sijoittaja: miten aloititte sijoittamisen ja mistä lähteä liikkeelle? - #226 by KalleH
Jos tuohon on vielä jotain optimointeja niin kuulisin mielelläni.

2 tykkäystä

Käviköhän perjantain lopuksi tämä sama juttu, joka sattui 2017 about samoihin aikoihin?

12 tykkäystä

Sianliha on kyllä tärkeä komponentti jauhenlihassa ja nyt kyykkää kaikki paitsi kasvissyöjät :grimacing:

2 tykkäystä

Nämä on kuitenkin menossa Aasian suuntaan.

1 tykkäys

Vissiin kippari siirtyny Suezilta rekan rattiin.

38 tykkäystä