Inderesin kahvihuone (Osa 2)

@Jarnis päivystän täällä joka päivä, älä huoli :wink:

12 tykkäystä

Eikö tässä ollut aiemmin aiheena miksi ei sijoittaisi tiettyyn firmaan? Mikäli ostaisit Kamuxilta, Laakkoselta tai miltä tahansa liikkeeltä auton ja heti jättäisi tielle niin menisitkö kiittämään liikettä ja kertoisit kaikille miten hyvin kaupat sujuivat. Jos sinulle ensin kehutaan autoa (provikoiden toivossa) ja myöhemmin pottuilaan samalle asiakkaalle niin ainakin itselleni syy olla sijoittamatta siihen. Eipä yllättänyt taas hyökkäily :ok_hand::sunglasses:

1 tykkäys

Joku voisi laittaa pystyyn ketjun jossa voi puida sijoittamisen moraalisia ja eettisiä ristiriita tilanteita, ja voi käydä sitten enemmän tai vähemmän filosofista keskustelua aiheesta.

4 tykkäystä

Laitan tänne moraaliseettisen filosofiselle kahvihuoneelle hyvin kahvihuonemaisen jutun. :slightly_smiling_face: Tubettaja ja yrittäjä Jooel Vatanen on sijoittanut kryptoihin 20k ja indeksirahastoihin 30k, kohdasta 13:51 alkaen hän puhuu aiheesta:

Tämä on siis vain viihdejuttu, eli jos kiinnostaa, tämän aloittelevan sijoittajan jutut, niin kannattaa katsoa tämä pätkä. Joillakin muilla videoilla hän puhuu menestyksekkäistä liikejutuistaan, nekin olivat minusta ihan mielenkiintoisia. :blush:

7 tykkäystä

En tiedä miksi mä launtai-iltaani tähän käytän mutta vastaillaan nyt sitten kuitenkin ennenkuin sauna lämpiää.

Ei me nyt kesken keskustelun lähdetä niitä maalitolppia siirtämään takaisin siihen alkuperäiseen asiaan kun sä Kamuxia käytit esimerkkinä niin väännetään sitten kun sullakin tuntuu paljon mielipiteitä kyseistä yrityksestä olevan ilman omakohtaisia kokemuksia.

Menisitkö itse? Et varmasti niin miksi heittäytyä naiiviksi ja tyhmäksi. Tässäkin esimerkissä huomattavasti parempi ratkaisu kuin keskusteluforumille avautuminen on lähteä myyjän kanssa ratkomaan asiaa ja mitään sellaista asiaa en ole tässä elämässä vielä kohdannut johon ei ratkaisua olisi löytynyt ja viime kädessä sitten sen kuluttajariitalautakunnan kanssa johon edelleen ajautuu 1/625 Kamuxin kaupoista.

Tätä ensinmainittua kutsutaan myymiseksi ja jälkimmäistä sitten lähtökohtaisesti huonoksi asiakaspalveluksi, toki tässä sun esimerkki tapauksessa on niin paljon asioita jätetty kertomatta niin näiden perusteella on aivan mahdotonta vetää minkäänlaisia johtopäätöksiä sen suhteen että onko tässä kohtaa edes sitä ollut.
Mikäli meidän pörssissä olisi esimerkiksi yritys joka myy käytettyjä tietokoneita+vakuutuksia niihin ja kolmen tonnin koneesta hajoaa edellisen omistajan bitcoinmainauksen takia näytönohjain kahden kuukauden jälkeen niin ei kai tässäkin esimerkissä voida olettaa että myyjä on vastuussa ongelmista kun on itse päättänyt säästää ensinnäkin siinä että ei osta uutta ja toisena ettei osta vakuutusta käytettynä ostetutulle.

Ihan yhtälailla mä voisin tähän todeta “eipä taas yllättänyt laiska trollailu” :slightly_smiling_face: :kamuxkajaani:

7 tykkäystä

“Sijoituspalstalla kun ollaan niin keskipisteessä on tietysti tuotto, mutta tunnustaako kukaan palstan rahamies, että olisi koskaan sijoittanut tai jättänyt sijoittamatta yritykseen myös aivan puhtaasti tuloksenteosta irrallisista syistä?” Tämä oli se mikä mielessä kirjoitin. En halua mustamaalata Kamuxia tai muutakaan yritystä, mutta itselleni painaa yrityksen imago ja enemmän se mitä yleisesti kuulen kuin se mitä yritys kertoo itsestään www-sivuilla (tuppaavat kehumaan). Asiakas tulisi olla ykkönen joka yritykselle vai? Oma henkilökohtainen voi voi jos jää rahaa saamatta. Tosiaan toiselle merkkaa eettisyys, toiselle taas jokin muu syy olla sijoittamatta.

4 tykkäystä

Kyllä, Alexandriaan en sijoittanut… arvaatte varmaan syyt. :slightly_smiling_face: Tosin olen ehkä (tässäkin) ristiriitainen, että en muuten ole valitessani ostokohdetta miettinyt eettistä näkökulmaa. :thinking: :neutral_face:

4 tykkäystä

Mun mielestä edes tuo ei ole oleellinen asia, vaan kuinka monessa Kamux’in katsotaan menetelleen virheellisesti.

2 tykkäystä

Vähän laskettelua ja uhkaa tulevista pulkkamäistä niin alkaa kukoistaa keskustelu eettisestä sijoittamisesta ja moraalista.

Maailman parantamisen ohella ihan timanttinen itsereflektion paikka, selittääkö samalla itselleen menneitä tai tulevia liikkeitä tiedostamattaan.

Kannatan ehdottomasti moraalista pohdintaa myös sellaisenaan. Itse olen sekasikiö joka pystyy tarvittaessa sekä matkustamaan julkisilla että omistamaan Kamuxia. Eli kiusaan yksityisautoilijoita kahdella rintamalinjalla.

Edit. Nordeaakin on :sweat_smile:

6 tykkäystä

Useamman henkilön tiedän jotka ei evolution gamingiin ole moraalisyistä sijoittaneet.

15 tykkäystä

Ikuiseen Kamux-keskusteluun viitaten, jätän nämä ajatukseni tähän. Halusin osallistua, ja joskus purin tuota ajatusmaailmani tuskaa oikein olan takaa niin tuoltapa löytyy :grinning:

Virheitä syntyy, ja niitä pitääkin syntyä. Mielestäni Kamux on teoriassa ollut vähän turhankin höveli näissä ’as a goodwill gesture’ hyvityksissä - näin kärjistetysti :wink:
Lynchmäinen filosofia helposti väärinymmärretään - yksi negatiivinen kokemus extrapoloidaan ja sokaistutaan kokonaisuudelta.

Ps. Olen joskus itsekin saanut jopa lähes paskaa palvelua kamuxilta. Omistan silti, isostikin. Ja voisin ostaa autonikin sieltä, jos tarjoaisivat sellaista kokonaisuutta jota etsin.

7 tykkäystä

Silloinhan haetaan se heikoin linkki mitä shortata. Mikä siis eettinen ja moraali, jotain syötävää? :grin:

1 tykkäys

Tosiaan tälle pitäisi olla oma ketjunsa kun tämä voisi helposti laajentua muihinkin toimialoihin, joten tämä viimeinen kommenttini tähän liittyen. Hienoa on mielestäni että Kamux uskaltaa myydä yli puolen miljoonan ajettuja autoja jotka olisi paalattu muissa maissa. Tämä jos mikä on ympäristöteko. Itse ostanut autot aina yksityisiltä ja yleensä he ovat ajaneet autolla enemmän kuin korttelin ympäri ja osaavat kertoa autosta yksityiskohtaistakin tietoa versus autoliikkeen usein nuori ja nälkäinen myyjä (sori ilmaisusta jo etukäteen). Mikäli juuri tämä Kamux olisi kaiken sijoitusavaruuden yrityksistä se mikä kiinnostaisi voisin hyvinkin käydä mystery shoppaamassa täällä kun siitäkin kokemusta löytyy ja katsoa millainen kulttuuri on yritykseen sisään leivottu. Ainakin siihen sijoittaneet ottaa kuumaa helposti :wink: Ilmeisesti olen tyhmä kun en ole tähän sijoittanut ja onnea niille ketkä on. Hyvin on firma laajentunut.

1 tykkäys

The greatest funda of them all, concerning Cryptos…

39 tykkäystä

Tein oman ketjun näille kun en aiempaakaan löytänyt:

7 tykkäystä

Mieltäni on hetken askarruttanut seuraavan ketjun avaaminen: Palveluita tarjotaan/Halutaan ostaa palveluita, sekä mahdollisesti Työntekijää etsitään / Töitä etsitään ja Myydään yritys/ Ostetaan yritys

Mitään Tori.fi ketjua en näistä ajatellut, eli osta/myy kottikärryt olisi no, no.

Foorumilla kokoontuu mielestäni melko lailla täyspäisiä jäseniä ja koen , että näillä ketjuilla voisi olla mahdollisuus saattaa kysyntä / tarjonta yhteen. Vastaukset hoidettaisiin privana.

Kysynkin alustavasti arvon foorumilaiset, olisiko näissä mitään mieltä. Ylläpitäjiltä tietysti pitäisi varmistaa, onko nämä edes foorumin hengen mukaisia.

14 tykkäystä

Peter Seligson. olisi mukava tietää mihin yhtiöihin Peter viittaa? On mulla omat epäilyni kyllä:
Myös Helsingissä on nyt osakekuplia, varoittaa Peter Seligson – ”Voisin luetella monta firmaa, joista voi kysyä onko sen arvo miljardi vai miljoona” | Kauppalehti

1 tykkäys

Ilmeisesti nämä:

3 tykkäystä

Maksumuurin taakse ei näe, mutta ihan kiva kommentti palkka-inflaation ihanuudesta.

Yksittäisen firman näkökulmasta voi näyttää uhalta, mutta kansantalouden näkökulmasta juuri siltä, mitä nyt kaivataan. Nyt pitää laittaa pyörät pyörimään.

Talouskasvua jo nyt hidastavan pienen inflaation jälkeen tulee iso inflaatio ja sen vastapainoksi on jo nyt ennakoivana toimena laitettava kansa kuluttamaan. Enää kohta ei pienet palkankorotukset ja pienet sosiaalisten etuuksien (kuten eläkkeiden) nostot riitä, vaan alkaa kurjistumisen kierre, jos ei toimita nyt ja heti.

Palkka-inflaatio = palkankorotukset.

2 tykkäystä

Monella alalla, erityisesti palveluissa, palkkojen osuus kustannuksista on helposti luokkaa 50-60 %. Samanaikaisesti kysyntä ja liikevaihto on supistunut 20-40 % ja kannattavuus samassa suhteessa. Palkkojen korotukset sopivat tähän yhtälöön todella huonosti ellei haluta konkursseja ja työttömyyttä.

2 tykkäystä