Inderesin kahvihuone (Osa 2)

Petri Ukkolan Pörssi-ilmiöitä. Tarjoaa viihdykettä ja uusia näkökulmia vähän kokeneemmallekin sijoittajalle.

1 tykkäys

Tässä kaksi vahvaa suositusta, pääset suoraan lukemaan linkeistä:

Ensimmäinen tutkii 100 baggereita ja miten sellaisia syntyy.

Jälkimmäinen tutkinut miten yritykset pystyvät ylläpitämään kasvuja luomalla uusia kasvualueita. Auttaa myös 100 baggausta :sunglasses:

http://csinvesting.org/wp-content/uploads/2017/05/100Baggers.pdf

2 tykkäystä

Tämä on kyllä mielestäni aika loputon keskustelu (mielipiteitä on yhtä paljon, kun niitä kuuluisia reikiä)…saati tässä markkinatilanteessa. Omalta kohdalta voin sanoa, että omalla sijoitusstrategialla on mentävä isohkolla painolla sisään, jos aikoo avata position ( yli 10% salkusta…ei sisällä swingejä, joita en juurikaan harrasta edes ). En kyllä lähtisi avaamaan positiota. Lisäisinkö? Lisäsin jo. Marginaalinen keskihinnan nosto. Samaa esimerkkiä voisi käyttää: Revenio, Qt, Remedy, Kone ymsymsyms… Kukin tyylillään. Kamuxin tarinassa, valloittamassa Eurooppa pitkässä pelissä, tämä ei oikeastaan merkkaa itselleni mitään. Päivän negatiiviseen uutiseen sain itse enempi petoksen täyttävät tunnusmerkkit, jossa Kamux ei tule välttämättä olemaan edes häviäjä. Se kyllä tullaan avaamaan aikanaan. Vaikka kurssi olisi ollut -50% (leikkimielisen viime viikkoisen) pörssiromahduksen jäljiltä… sama hermoilu olisi varmasti ollut.

Ajatuksiani vaikka @NEA oli kommenttisi kohde. Mutta hatun nosto @Pohjolan_Eka , että jaksat käydä “potkimassa renkaita” monissa ketjuissa :ok_hand:

15 tykkäystä

Kiitos kaikille suosittelijoille!
Hannan lihapiirakka oli oikein hyvää ja niin myös muurinpohjalettu :yum:

44 tykkäystä

Tää ei ole huippukirja, sisältää niin vanhentunutta näkemystä arvosijoittamisesta ja fundasta (että ne muka olisi jotain tärkeää), että ei mitään rajaa…
Lisäksi ei ole sijoituskirja, vaan elämänkerta.
Eikös ollut ihan hyvin? Kahdesta vaatimuksesta nolla oikein?

Mutta muuten loistokirja:
The Snowball : Warren Buffett and the Business of Life

Ei muuten oikeasti ole 800 sivua, siinä on parisataa sivua lähteitä - tosin ne tulee hyvin usein luettua, ovat normista poiketen sekä mielenkiintoisia että informatiivisia…

Edit kysyjälle: ei ole mitenkään sopivaa kysyä samaa kysymystä useammassa keskustelussa yhtä aikaa.
Se on foorumin vapaaehtoisten kirjoittajien ajan halventamista…
Kysy siis ensin yhdessä ketjussa, ja jos et saa vastausta esim viikossa, niin mieti 10 minuuttia ja postaa (mahdollisesti muokattu) kysymyksesi johonkin toiseen ketjuun.

Jonkin verran huomiota herättänyt tämän pitkän holdin myynti. Kirjoittelin aiemmin tänään että exittasin Koneesta 11,5 vuoden holdailun jälkeen ja avaan sitä tässä hieman.

Tässä kuvassa ostohetki 11.2.2010 punaisella pallolla merkattuna:

Osakkeessa ja yhtiössä ollut kyllä kaikenlaisia vaiheita matkan varrella, joista varmaan eniten jäänyt mieleen pitkähkö mörnimisjakso 2015-2019 Kiinan kasvuvautiepäilyjen vuoksi ja siellä otettiin myös kertoimia kiinni useampi vuosi. Vuonna 2015 ROE-% kävi yli 50% ja 2014-2016 keskiarvo n. 45%. 2016 Konetta sai vielä reilusti alle 20 PE:llä (ttm).

Koneen osakkeet oli mulle yksi ensimmäisistä sijoituksista ja katselin vanhoja papereita niin samoihin aikoihin olin laittanut saman suuruiset summat kahteen muuhun yhtiöön. Tässä ostot:

image

Näistä kaikista kolmesta on jäänyt arvokkaat opit käteen ja Koneen tarinan seuraamisesta saadut opit määrittää omaa (pää)sijoitusfilosofiaa edelleen, lyhyesti: osta kestävästi laadukasta yhtiötä kohtuullisella hinnalla ja pidä niin pitkään kun tuntuu hyvältä - mitään myyntirajoja esim. “kun menee yli X PE niin myy” en ole asettanut. Laadun tärkeitä mittareita minulle on kvantin puolelta ainakin kestävästi korkea ROE-% ja kasvumahdollisuudet sekä pitkä liuta kvalitatiivisia seikkoja kuten yrityksen kulttuuri ja johdon laatu (jotka osaltaan heijastuvat ROEen tietenkin). Arvostusmittareista seuraan tärkeimpiä kertoimia sellaisenaan ja suhteessa verrokkeihin ja DCF on tuttu työkalu jota tykkään pyöritellä pitkälle ennustettavien yhtiöiden osalta.

Olin jossain vaiheessa jo varma että tulen holdaamaan Konettakin eläkepäiville asti, koska olin siihen päässyt niin “halvalla” sisään ja se puskee kuitenkin hankintahinnalle mukavaa melkein 15-20% osinkotuottoa ulos ja varmaan tulevaisuudessa suurempaakin. Koneen osaketta vastaan olin helposti uskaltanut ottaa superluottoa ja hajauttaa superluoton korkoprosenttia alimmalle tasolle - se on ollut minulle kuin salkun kivijalka, joka kestää myrskyt ja uskon toki edelleen, että Kone on arvokkaampi yhtiö 10 vuoden päästä kuin tänään. Se puskee entistä laadukkaampia ja kehittyneempiä hissejä markkinalle ja kilpailijoiden määrä toimialalla on sama tai jopa laskenut. Koneessa minua on eniten viehättänyt kilpailijoiden kynnys tulla markkinaan ja huoltotoiminnan defensiivisyys jos sattuu isompi vuosien myräkkä markkinalle. Loistava “stay-rich”-stock siis. Kannattaa muuten kuunnella Inden Compounder-podi jossa Koneestakin puhetta kohdasta 36:55->.

Kone ei kuitenkaan näillä hinnoilla mun näkemyksen mukaan ole missään nimessä “get-rich”-stock, vaan tuntuu, että se on joku isojen poikien parkkipaikka käteiselle. Katsotaan tämän hetken arvostusta.

Vesolan ennusteet (toki näistäkin eriäviä näkemyksiä mutta mulla hyvin vahva luotto Vesolan analyysiin):

PE vielä 2023e >30 ja EV/EBIT 2023e 22.2 on aika suolaiset luvut ja jos pelkästään näitä katsoo niin aika paljon parempiakin kohteita on tarjolla. Toki Koneessa on niin paljon laatua ja se treidaa lähes aina poikkeuksellisislla kertoimilla mutta nämä ovat jo todella kovia <5% kasvavalle yhtiölle. DCF:n mukaan osakkeen hinnalla 63€ sijoittajalle pitkän aikavälin tuotto olisi 6.3%. Osake nyt siis yli 70€ per kappale.

Miksi myin:

  • Arvostus alkoi tuntumaan siltä, että nyt on aika irtaantua tästä hevosesta kiittäen ja kumartaen
  • 10 vuoden holdauksen suoma veroetu (40% hankintameno-olettama) auttoi hampaiden kiristelyä verojen osalta
  • Ja yksi tärkeimpiä syitä: minulla on kiikarissa 2 muuta loistavaa kohdetta, joihin tulen allokoimaan osan / kaikki myynnistä saadut varat. Salkussa on sellainen tilanne, että oli hyvä irroittaa jostain resursseja ja Kone oli tällä kertaa kohde josta saadut varat menee parempia tuottoja hakemaan muualta.

Mietin päätöstä aika kauan ja lopullisen päätöksen ja myynnin tein laiturin nokassa istuskellen. Lomalla on ollut aikaa miettiä tätä. Olisihan tuossa ollut kauniimpiakin paikkoja exitille kuten viime syksynä mutta silloin mulla ei ollut tarvetta irroittaa käteiseksi tätä vielä.

Entäs mitä kävi samoihin aikoihin ostetuille Nokialle ja Talvivaaralle? 9 eurolla ostetut nokiat myin 4 eurossa ja ostin opiskelijayksiöön sohvan ja Talvivaarat holdasin konkurssiin saakka. Varsin erilaiset sijoituskeissit, mutta opit sitäkin tärkeämmät. :wink:

277 tykkäystä

Tässä sijoitusfoorumia parhaimmillaan! Isosti kiitos jälkisanoista, ovat varmasti monelle aloittelijalle tärkeitä oppeja, miten kiirehtimättä laatuyhtiöillä voi tehdä hyvää tulosta. Kiitos!

8 tykkäystä

Tästä pitää kyllä antaa :small_blue_diamond: :raised_hands: -kunniamerkki todella pitkäjänteisestä holdaamisesta. Ja minä kun luulin että vuoden salkussa asustanut lappu on ikiholdi… selvästi olen vielä täysi amatööri tällä sektorilla.

14 tykkäystä

En voi olla kysymättä,että mitkä ovat nämä kaksi loistavaa sijoituskohdetta? Lopuksi kiitos erinomaisesta viestistä, näistä oppii kaltaiseni keltanokat paljon tulevaisuutta varten.

4 tykkäystä

Kuule. Iso, iso kiitos, että jaksoit vastata tähän kysymykseen! Sain tästä itselleni rakennuspalikoita omille pohdinnoilleni :pray:

3 tykkäystä

Hattua päästä täälläkin. Jos tämä olisi vuoden luontokuva, tai sykähdyttävin urheiluhetki tapaisissa äänestyksissä (olisko täällä siis vuoden paras postaus) minun ääneni olisi tällä hetkellä tulossa sinulle. Ainakin kaffe-huoneen osalta :grinning:

7 tykkäystä

Mulla myös tuolloin ostetut koneet salkussa, nyt sais kyl hyvät tuotot ulos. Samaan aikaan hankitut huhtamäet myös loisto veto.

5 tykkäystä

Hyvin kuvailtu. Kolahti ja upposi. Ja on siis myös pikkupoikien parkkipaikka käteiselle…

10 vuotta tuli täyteen jo aikaa sitten, mutta verot ei kiinnosta ja kun mitään tappiollista ei ole vastapainona ja kun ei ole käteisen tarvetta, niin myönnän olevani se dorka joka vaan holdaa…

Osingot tulee ja tammikuussa myyn aina sen pakollisen 999 euroa…

Tämä siis toki vain omallani AOT-tilillä.

Seuraan tyynesti sivusta tätä uutta “normaalia”, jossa se YTD 50% on ihan paskaa ja jonnet kiroilee…

9 tykkäystä

Sananlasku kateus vie kalatkin vedestä voisi korvata kateus vie rahatkin lompsasta :thinking:

Poistin kommenttini nokia keskustelusta ettei ole liikaa mutua ja tule lippua. huomista ja kindredin osaria odotellessa :slight_smile:

1 tykkäys

Kesäloman alkamisen kunniaksi tein teknisen analyysin sääennusteesta :sunglasses:
Eikös se näin mene?

87 tykkäystä

Loputkin karhut piiloon tällaisilla uutisilla?

image

29 tykkäystä

Tämä menee jo ihan huumorin puolelle. Ehkä isommat firmat poimii työhaastatteluista ne kaikista nyrpeimmät tyypit. :smiley:

9 tykkäystä

Osataan sitä naapurissakin käyttää eläkevaroja oikein. Kyseessä siis yksityinen eläkerahasto

5 tykkäystä

Työhaastattelu ei kyllä kerro koko kuvaa ikinä. Todellinen luonne paljastuu vasta kun kaveri laitetaan oikeesiin hommiin :slight_smile:

1 tykkäys