Inderesin kahvihuone (Osa 2)

Kia se teoriassa voisi olla viikon sisään taputeltu.

Sinänsä alkaa olla kiire, että 14.3 tukia alkaa erääntyä / loppua, ja miljoonat jäävät esim. ilman työttömyystukea.

My 2 cents on se, että kyllä tuo läpi runnotaan, jos ei jo tulevalla niin sitä seuraavalla viikolla.

3 tykkäystä

Kyllä se niin vahvasti on valtion pankki, vaikka liikepankkien on (käytännössä) pakko olla omistajia:

Some observers mistakenly consider the Federal Reserve to be a private entity because the Reserve Banks are organized similarly to private corporations. For instance, each of the 12 Reserve Banks operates within its own particular geographic area, or District, of the United States, and each is separately incorporated and has its own board of directors. Commercial banks that are members of the Federal Reserve System hold stock in their District’s Reserve Bank. However, owning Reserve Bank stock is quite different from owning stock in a private company. The Reserve Banks are not operated for profit, and ownership of a certain amount of stock is, by law, a condition of membership in the System. In fact, the Reserve Banks are required by law to transfer net earnings to the U.S. Treasury, after providing for all necessary expenses of the Reserve Banks, legally required dividend payments, and maintaining a limited balance in a surplus fund.

2 tykkäystä

Nämä ajat ovat hieman koetelleet verenpaineita, vaikka ei pitäisi… mulla on sijoituksissa kiinni noin 20 prosenttia omaisuudestani ja jatkuvasti jää säästöön hyvin rahaa. :slight_smile: Veikkaan, että voisin jopa nauttia tilanteesta hieman, jos olisin edes jonkin sortin sijoittamisen guru. :grin:, toisaalta onhan tämä mielenkiintoista aikaa. :thinking:

Käteisen määrää olen nostellut hiljalleen 13 prosenttiin, sitten olen esimerkiksi LeadDeskistä myynyt reippaasti yli sen, minkä olen sijoittanut, kun sen arvo oli 3,5-kertaistunut salkussani ja Plugissa vähän sama juttu, mutta Plug oli sen noin 6-kertaistunut. Tosin Plugissa yritin ottaa hyvää treidiä, mutta pakkaselle se meni, tosin hyviä swinggitreidei olen ottanut, mutta toisaalta olen tänä vuonna ostanut kevyesti paria hypelappua (en nyt mitään GameStoppeja sentään tai vastaavia), niin niistä olen ottanut hieman pataan ja otan ehkä enemmänki. En tosiaan tiedä tällä hetkellä, mitä teen, niin en kerään nyt käteistä koko ajan ja seuraan tilannetta.

Salkussa on vielä riskisempiä lappuja kohtalaisesti edelleen ja hieman hypeä, mutta entistä vähemmän ja vastaavasti olen sijoittanut vakaampiin yhtiöihin sekä ottanut voittoja käteiseksi. Tällä hetkellä en sijoita mihinkään vaan kerään käteiskassaa. Tänä vuonna YTD on indeksien kanssa about tasoissa. :unamused: :upside_down_face: Eteenpäin jatkuvasti tarkkailen ja oppien sekä kaikenlaisia erilaisia tahoja kriittisesti kuunnellen!

2 tykkäystä

86 tykkäystä

Mallisalkussa paljon käteistä ja viimeismmän korjausliikkeen jälkeen monta potentiaalista iskupaikkaa.

Otetaan esimekiksi Harvia.

  • Tavoitehintaan 15.8% upsidea.
  • Pienimmän riskin luokitus.
  • 2.1% ennustettu osinkotuotto.
  • = 18% tuotto-odotus matalalla riskillä.

Harvia on myös monesti mainittu potentiaalisena kohteena mikä on sitten kuitenkin aina missattu.
Mitä muita potentiaalisia kohteita teille tulee mieleen?

21 tykkäystä

Jos ei tästä dipistä osteta kunnon satsia Harviaa niin sitten ei koskaan. :smiley:

17 tykkäystä

Samaa mieltä, mutta kuten aiemmin olen myöntänyt, olen täysiverinen löylybullero.

Lisäksi Kajaanin ennusteet pitäisi olla kyllä lyötävissä, eikä ne pidä sisällään tulevia (aika varmastihan näitä tippuu taas) yritysostoja. Jne.

En silti ihmettelisi, vaikka ei vieläkään nappaisi. Mallisalkussa ollaan oltu ihailtavan ranttuja, ja osteltu vasta kun näyttää todella hyvältä paikalta. Se sitten tietenkin joidenkin lappujen kohdalla näyttää taaksepäin virnuillessa typerältä, mutta pitkässä juoksussa varovaisuus säästää pitkän pennin. Jotain menee sitten väistämättä ohikin.

Tai ehkä Kinnunen & Rautanen & Vilen ovat käyneet Haarumissa kuikuilemassa ja vihdoin tajuavat, että sauna valloitaa maailman, Harvia veturina :smiley:

2 tykkäystä

Miksi tuo tuotto tulee matalalla riskillä? Ei kai harviaa missään nimessä voida pitää alihinnoiteltuna? Nykykurssissa on jo aika paljon hyvää sisällä, vaikka harvia hyvinkin voi vetää jotain mainioita yritysosto kortteja hihastaan.

Ja mallisalkulla taitaa olla 20% p.a. tuottotavoite, nyt saataisiin 18% aliarvostuksen purkautumisella, ja sen jälkeen 6-10%(?) tuotto-odotus?

Taitaa olla aika iso mysteeri miten ihmisten kulutuskäyttäytyminen muuttuu koronan joskus meniessä ohi, ja iso osa nykykasvusta taitaa ollut tullut tuosta koronan aiheuttamasta muutoksesta.

7 tykkäystä

Mallisalkku tietenkin käyttää Indereksen omia ennusteita. Niitä käytin siis minäkin tässä pohdinnassa. Harvia on sijoitettu tuonne matalimpaan riskiluokkaan.

Tuossa yllä ei siis ollut yhtään omaa pohdintaani tai lukuja vaan ne oli suoraan uusimmasta Harvia päivityksestä. Omat lukuni ja ennusteeni on aivan eri rakettiluokassa.

Edit:

Muistaakseni ei ole suora 20% p.a vaan riskikorjattuna tuoton pitää olla houkutteleva.

5 tykkäystä

Juu, itsekin pidän harviaa “mini-koneena”, jonka liiketoiminta on hyvin vähän riskistä, ja jota voi arvostaa korkealle, vaikkei kasvu olisikaan järkyttävän korkeaa, tosin harvia kasvaakin lähivuodet varmaan usa:n siivittämänä todella hyvin. Mutta vaikka liiketoiminta onkin matalariskistä (jota tuo riskiprofiili kuvaa tietääkseni), ei se tarkoita että esim arvostustaso olisi välttämättä kestävä, tai että targetti olisi normaalia “varmempi”.

2 tykkäystä

Nämä on aina viikon mielenkiintoisimpia uutisia kauppalehdessä omasta mielestä. Jarkko Aho sanoo kuutin kohdalla pidä, niin jotenkin tuntuu hyvälle huomioiden kovan arvostuksen ja Ahon arvo-osakkeiden mielipiteen yleisesti vs kasvu.

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/sijoitusvihjeet-yksi-metsayhtio-on-ylitse-muiden/3b8d00bb-22da-4cef-b1ce-adfe57c7a472

3 tykkäystä

Katopa millainen yhtiö on livechat software Sa.
Edit, kyseessä olikin mallisalkku.

3 tykkäystä

Taisi meikäläiselläkin olla huono päivä perjantaina :smile:
Itse kun tullut oltua nyt noin 15 vuotta suht aktiivisesti tekemisissä tilinpäätösten parissa, niin en muistanutkaan vaikka oman sijoitustaipaleen alkumetrejä. Ensimmäiset omat sijoitukset tehty muistaakseni yläasteella joskus vuonna 1995 tms. Eikä minullakaan ollut mitään aavistusta tilinpäätöksistä tai taseista, varmaan jotain tunnuslukuja saatoin katsella, mutta ehkä enemmän vaan kurssikäppyröitä. Tärkeintähän ei loppujen lopuksi ole se, ymmärtääkö nyt ihan kaikesta kaiken, vaan se, että ylipäänsä aloittaa sijoittamisen ja jatkaa sitä alkuhuuman jälkeenkin. Nykyään vaikka Inderesin mallisalkkua peesailemalla voi tehdä ihan hyviä suoria osakepoimintoja. Periaatteessahan kaikki saatavilla oleva tieto on jo kurssissa, joten sitten vaan riskiä säätelemällä tekemään omia valintoja.

6 tykkäystä

Nyt pyytää aloittelija kokeneen apua. Mitä tarkoittaa seuraava teksti käytännössä:

At the general meeting of TECO 2030 ASA held on Friday 19. February 2021, it was
resolved to split the shares in the company in the ratio 1:10. Following the
completion of the share split, there are 124,000,000 shares in the Company, each
with a par value of NOK 0.01.
The key information regarding the share split is set out below.
Last day inclusive right to have 1 share traded into 10 shares: 2. March 2021
Ex-date: 3. March 2021
Record date: 4. March 2021
Date of approval: 19 February 2021

Salkussani on nyt TECO 2030 -osakkeita.

Etukäteen avusta kiittäen:
Fuusiopoika

1 tykkäys

Aika kova tämä Kamuxin uusi kehitysjohtaja, kun titteli on otettu jo osaksi nimeä :smiley:

94 tykkäystä

Eikai tossa muuta kun perus osakkeen splittaus tulossa suhteella 1:10. Eli jos sulla on yksi 100nokin lappu salkussa niin splitin jälkeen sulla on kymmenen 10nokin lappua salkussa. Päivämäärät sitten alla. Usein toi on jonkun sortin poikkeama missä näennäisesti “halvemmaksi” tulevat laput nostaa hieman kaupankäyntiä ja kurssia vaikka itse firma ja market cap ei mihinkään muutu. Tarkoituksena esim houkutella piensijoittajia mukaan kun lappu on kappalehinnalta edullisempi. Teslalla ja Applella splitti sai raivoisaa nousua, mutta nyt toki puhutaan eri kokoluokan lapuista ja kappalehinnoista.

Kannattaa huomioida että välittäjät hoitaa ton usein vähän yskien ja voi olla että hetkeksi sun salkun arvo romahtaa kun se olettaa että osakkeen hinta on romahtanut, ennenkuin se korjailee kappalemääriä.

1 tykkäys

Siellä on Voxturissa joku hieman isommalla myyntilaidalla. 100 500 kpl @ 1,32CAD lähtee.

Jumittaako OP muilla? Yhden ETF:n toimeksiannon perunut ja toisen laittanut sisään ja sen olisi hinnan puolesta kyllä pitänyt mennä läpi. Molemmat junnaa odottavissa ja toteutuneissa ei näy mitään, katevaraus kyllä meni.

1 tykkäys

Tänään olin ajatuksissani jännän äärellä kun ajattelin moninkertaisesti Nobel-palkittua CAPM-teoriaa, josta seuraa että osakkeiden riskin ja sitä kautta arvon voisi johtaa suoraan sen korrelaatiosta markkinaindeksiin, eli Betasta.

Tämän mainion teorian mukaan siis loistava pieniriskinen, alhaisen tai kukaties jopa negatiivisen Betan osake olisi GameStop, koska sen kurssilla ei viime aikoina ole ollut kerrassaan minkäänlaista korrelaatiota indeksin kanssa.

Suuret kiitokset selkeästä ja tyhjentävästä vastauksesta!

T: Fuusiopoika

1 tykkäys