Inderesin kahvihuone (Osa 2)

Appien tekijöillä ollut kiirettä:

7 tykkäystä

Merellä eli isolla selällä voitiin laittaa ruoriin vaikka junkki, joka oli tullut laivalle edellisenä päivänä. Ei vaadi ammattitaitoa.

Ni meinaakko että on oikee noin sen varta vasten ajanu

Höpö höpö

Noin ison massan väärään suuntaan lähteneen liikkeen pysäyttäminen tai kääntäminen on melko hankalaa

Kyl ne eteenpäin meno suuntimat pitää ol tiedos ja hyvin suunniteltuna etukätee :slight_smile:

Silloin, kun töijattaan tai ollaan ahtaissa paikoissa, niin puikoissa on kippari tai försti. Tuuli ilmeisesti painoi paatin poikittain.

1 tykkäys

Mietitäänpä nyt. Hyväksyn, että 15000€ karkkirahoja. Mutta hyväksytkö sinä, että saat sijoittamalla karkkirahat indeksiin vero vähennyksillä 8590 €. Jos lasket nuo yhteen tulee 23590€. Maksat noista 11 % vähemmän veroja (Koska niitä ei ole ostettu rahastoon sisään menneillä osingoilla, sama laskelma kuin sinulla) Säästö 2359€. Ok edlleen karkkirahoja.

Mutta edellleen en kiistä, että uudelleen sijoittavaan indeksiin ei kannata sijoittaa, kyllä kannattaa. Mutta sen rinnalla kannattaa olla 15000€ osinko salkku. Sillä säästää 20 vuotta 25000 tuolla edellä esitetyllä laskelmalla. Mutta mikä osingoista maksettu veroprosentti? Olen sitä mieltä, että se on 0. Jos osinkosalkku on 30000€ niin osingon vero prosentti 25,5%/2 eli 12,75%.

No omalta kohdalta voin kertoa, että ostin tällä viikolla tietokoneen. Laitan siitä 50% verovähennyksiin, koska tarvitsen sitä sijoittamisessa. Hups 1000€ tietokone siitä 50% 500€. No minulla vero vähennystä tälle vuotta 1100€. Osinkosalkku voi olla 30000€ ja 12,5% osinko verolla 60000€. Ajattelussani voi olla vinouma, muta voin kertoa, että mainitulla tavalla minusta fiksua käyttää “salkkua elämiseen”. Minusta 12,5 vähemmän veroja kuin 18%. Olen yrittänyt laskea, mikä on sopiva koko osinkosalkulle. Tähän mennessä se on aina vain kasvanut ja kasvanut.

3 tykkäystä

Juurikki on iloinen veronmaksaja. Hyvinvointiyhteiskunta on niin hyvä keksintö, että on kivaa maksaa veroja. :smile:

7 tykkäystä

Samalla tiedol ollaan. Nois paikois kapu on puikois yleensä. Ja ne laivan liikkeet on etukäteen piru hyvin suunniteltu

Joku vika on tullu ohjaussysteemeihin tai toi tuuli efekti. Mut on kyl kova tuuli pitäny ollakki jos se kääntää vinkkelii

Mut kyllähän iso täysperärekkakin luistaa tuulen voimasta poikittain tiel jos tie on peili jääs ja renkaat lämpimät. Vaikka olis täys mahdolline kuorma pääl

Kaivurin tulosta oli ylempänä.
Paikalla on ollut jo eilen aluksen alta “kaivava” ruoppaaja

Offtopic Warre mutta tietokoneeseen ja tietoliikenneyhteyksiin voisi mennä isompikin vähennysprosentti. Suoraan verottajan ohjeista, “100%, on näyttöä pääasiallisesta työkäytöstä tai tietokonetta on käytetty esimerkiksi huomattavien sivutulojen hankinnassa”. Juurikin itse tsekkailin tota ja ajattelin mennä tuolla tästä eteenpäin. Saadaan lisää virtaa osinkokoneeseen :wink: :+1:
PS 15k tai edes 8,5k ei mun mielestä ole karkkirahoja. Normijannu saa tuon eteen tehdä tovin työtä. Tai jos on niin sitten vaan ostamaan karkkia.

2 tykkäystä

Tuuli on ollut 72km/h

Paljonko se on merillä käytetty m/s?

20 m/s
merkkii merkkii

Joku 20m/s

Se on kova myrskytuuli kyl

Piece of cake laivalla. Ei siis mitään ongelmia tuon kokoluokan laivalla. Ei ollut meilläkään, vaikkei ollut edes sivupotkureita. Tuuli ei riitä selitykseksi. Tuo laiva on tarkoituksella ajettu rantaan.

Purjeveneellä ollaan kyllä ulkosaaristossa noilla 20 m/s tuulilla jääty muutamaksi päiväksi kivaan saareen myrskypakolaisiksi. Vaikka miten myrskyää ja tuulee saaren toisella puolella, löytyy aina tyyni aurinkoinen ranta toiselta puolelta.

Voi kun Juurikki pääsisi taas myrskypakolaiseksi!

2 tykkäystä

Hys. Älä paljalta kortteja joita voin vetää hiasta. Huomattvaista tuloista saa mutten 480€ työhuone vähennystä(joka toimii nyt huonosti etätyöläisillä.) Työhuone on siivottava ja Warren huoneen siivoaa robotti. Työpöytä on uusittava aika ajoin. Pankkipalveluiden käyttäminen on aika hankalaa ilman älylaitetta. Minähän sijoitan tietokoneella, mutta rahansiirtojen hyväksynnät puhelimella. Tarvin laajakaista ja puhelin liittymän. Olen saattumalta huomannut, että alle 18% veroihin saa olla aika iso osinkosalkku.

Mutta kertokaapa löytääkö nyt joku päätelmästä noita ajattelun virheitä? Minulle on riittänyt tähän saakka se, että välittäjä ottaa osasta osingoista sen 15% ja tähän mennessä verottaja ei ole kertaakaan ollut vailla lisää vaan pääosin palautellut. Välillä on pitänyt lennättää turskaa pihalle, muta se siitä syystä, että olen mielestäni tehnyt sijoitusvirheen.

Enpä kyl usko että tarkotuksel on rantaa ajettu

Laite rikkoa epäilen

Ei haittaa. Juurikin kredibiliteetti nimimerkin Ganso32:n silmissä on asia, joka on ihan nimimerkin oma ongelma. Juurikki muitakaan miellytä. Mutta negatiiviset ajatukset ovat pahaksi terveydelle. Smile! Don’t worry be happy.

Juurikki luulee, että jossain vaiheessa Suetsin tapauksesta kuullaan lisää.

1 tykkäys

Minä en ainakaan ymmärrä laskelmaasi. Kuinka veroja maksamalla voit säästää siihen verrattuna, että sijoittaisit rahat kuluttomiin indeksirahastoihin?

Plussana osingoissa on tietysti se tasainen tulovirta. Mutta sitten ne miinukset:

-kaupankäyntikulut
-holdaatko samoja osakkeita kymmeniä vuosia joka tilanteessa vs rahasto, joka hoitaa ostot käytännössä kuluitta?
-verokohtelu niin vähennyksissä kuin osinkojen verotuksessa, koska tämä on pysynyt samana kymmeniä vuosia?

Omistan itsekin osakkeita, mutta kyseessä on tavoite pystyä ajan kanssa voittamaan indeksi sekä tienata harrastuksella, kuin yrittää minimoida kulut. Jälkimmäinen on yksinkertaisesti todella tylsää…

Pientä yllätystä tullut RH tradeajille. 45k voittoa tehnyt, mutta tulossa 800k verot. On kyllä jaksanut vääntää pieniä voittoja, jos kauppaa tehnyt 45 miljoonan taalan edestä :flushed:

7 tykkäystä

Osinkojen veroprosentti on muuten muuttunut kaksikin kertaa noin 10 vuoden sisällä. Kun aloitin niin osinkoveroprosentti on 20%. 20-30 vuoden sisällä veroihin on muutoksia varmaan tullut enemmänkin.
Itse sijoittelen suoraan yhtiöihin koska silloin homma on kerta kaikkiaan mielenkiintoisempaa. Elämän on syytä olla hauskaa ja kiinnostavaa juuri tällä hetkellä. Jos se on sitä vasta 20-30v päästä niin silloin teet jotain väärin (anekdootti). Tämän ohella menee myös rahastoihin. Jos aikaa ja kiinnostusta ei olisi niin kaikki paalut menisi sinne.
Very simple, do what you like.

1 tykkäys