Inderesin kahvihuone (Osa 2)

On taas kyllä yksi niistä maanantaista, kun käyn läpi omaisuuteni ja pohdin, kuinka pitkään sitä vielä kerrytän, että voisin siirtyä 4 päiväseen työviikkoon. Vielä taitaa kuitenkin kestää tovin…

7 tykkäystä

No tätä vähän epäilin, mutta en uskaltanut testata :smiley: Toisekseen ainakin puhelimella tehtynä, nykyaikana tuntuu aika työläältä copypastettaa sitä ja tätä.

Olisi aika kätevää, jos avatuvassa tekstieditorissa voisi jotenkin kertoa, että en halua vastata tähän ketjuun vaan esim. kahvihuoneelle, niin jää tuo copypaste välistä.

No näillä pääsee jo eteenpäin. Kiitos @AnttiM

5 tykkäystä

Jos joku miettii, miksi cryptot tulee alaspäin niin tässä syy: Minä laitoin rahojani niihin! :smiley:

7 tykkäystä

Voit myös avata vastauslaatikon siinä ketjussa mihin haluat kommentoida ja käydä sitten lainaamassa viestiä tai sen osaa toisessa ketjussa. Vastatessasi tulee kysymys: “Mihin ketjuun haluat vastata”

6 tykkäystä

Juuri niin kuin Antti kirjoitti, tai sitten puhelimella klikkaa tuota nuolta ja valitse sieltä.

Kts. kuvakaappaus:

Ketjuja voi myös lähteä selaamaan kun vastaa jolloin Discourse kysyy haluatko vastata aiempaan ketjuun vai siihen mitä selata nyt, mutta tämä toiminee vain koneella

Korjaus: tuolla ylemmällä ohjeella voi helposti tosiaan vastata yksityisviestein, muuten se ohjaa avaamaan uuden ketjun mikä on aika harvoin tarkoituksenmukaista. :ghost:

3 tykkäystä

Painamalla kolmesta pisteestä tulee valikko missä voi muokata, poistaa yms. omia viestejä (ja ylläpito muiden🐲).

2 tykkäystä

Vastaan tänne. :slight_smile:

Ikean syöttötuoli on toiminut meillä hyvin. Ei pysty säätämään kokoa, mutta ostaa sitten lapselle korkeamman tuolin kun on sen aika. Turvakaukalon ostin erikseen, en nähnyt tarpeeksi hyötyä siinä, että olisi ollut rattaisiin kiinnitettävä kaukalo ja perusmukava se on, ei mikään puujakkara. :smiley: Matkasängyn sain käytettynä, menee kasaan alle minuutissa ja yhtä näppärä koota. Mukaan siihen otan pinnasängyn patjan. :smiley:

Mutta ei siis ollut tarkoitus mitenkään kritisoida muiden valintoja, hyvä jos teillä on toiminut nuo. Tarkoitus oli lähinnä tuoda esiin, että ei ekan lapsivuoden tarvitse maksaa toistakymmentä tonnia niin kuin monet tuntuvat luulevan.

7 tykkäystä

Täh, mikäköhän siinä ekassa lapsivuodessa noin paljon maksaisi, jos nyt ei koko taloa maalaa ja pinnoita uudelleen sisäpuolelta taaperon oletetulla lempivärillä, teakia ja marmoria suosien?

Sehän on lapsivuosista päinvastoin se halvin, odottakaapas teinivuosia.

Toki nykyään laadukkaille vauvatarvikkeille on hyvät jälkimarkkinat, joten releet saa kiertoon ja osan sijoituksestaan vielä poiskin.

8 tykkäystä

Inderesin valinta: Tesla Cybertruck vs Sitikka Karin

  • Tesla Cybertruck
  • Citroen Karin

0 voters

5 tykkäystä

Mä hetken jo luulin Teslan menneen eteenpäin muotoilussa, mut sitku scrollasin, ni tuli toi Cybertrukki vastaan. :pensive:

1 tykkäys

Katsot väärää paikkaa. Onhan tuolla kovasti “Ostin/myin” ketjussa mainittu kuutti moneen otteeseen :joy: Olihan tuolla hehkutusketjussa kanssa viestejä monta.

3 tykkäystä

Olen jo jonkin aikaa hämmästellyt tätä foorumilaisten kaupankäyntiaktiivisuutta. Ymmärrän kyllä, että palstalla on pitkän linjan treidaajia, joilla on tekninen analyysi hallussa ja muutenkin osaaminen sillä tolalla, että treidaaminen saattaa olla jopa kannattavaa.

Olen kuitenkin huomannut, että palstalla on myös paljon uusia nimimerkkejä, jotka tuntuvat myös swingtreidaavan. Epäilen, että palstalle ei suinkaan ole eksynyt suurta joukkoa kokeneita treidaajia, vaan aloittelevat sijoittavat ovat haksahtaneet treidaamaan mutupohjalla vastoin sijoitussuunnitelmaansa. Tällä tavoin on todella vaikeaa tehdä ylituottoa pitkässä juoksussa, ja suurin osa pääsisi parempiin tuloksiin pitkäjänteisesti sijoittamalla.

Voi olla, että moni teistä ei edes miellä toimintaansa treidaamiseksi, vaan yrittää ainoastaan ajoittaa markkinaa yliaktiivisesti. Oletteko ostaneet salkkuunne osakkeita pitkään pitoon, mutta myyneet ne pian tämän jälkeen pienen markkinasentimentin muutoksen tai jonkin muun pitkäjänteiselle sijoittajalle mitättömän asian vuoksi.

Haastankin nyt foorumilaiset, etenkin uudet tulokkaat, pohtimaan oletteko pysyneet sijoitussuunnitelmassanne vai oletteko haksahtaneet treidailuun vastoin suunnitelmianne.

62 tykkäystä

En ole pysynyt. Suunnitelma on muuttunut niin monta kertaa, että itseäkin hävettää. Pikkuhiljaa on tässä jotain opittukin. Nykyään tyydytän veivailunhaluani noilla kaupankäyntikuluttomilla minifutuureilla. Siinä se 5x vivulla otettu 5% päivänousu tuo jotain näkyvääkin. Panokset toki sen mukaan, ettei sitten tarvitse vaipua epätoivoon vaikka stoploss-taso tulisikin vastaan.

Samaan aikaan osakkeet pysyvät koskemattomina.

5 tykkäystä

Lisäisin vielä, että onhan se sijoitussuunnitelma ylipäätään tehty.

8 tykkäystä

Itellä taustana useiden vuosien ETF-kk-säästö. Marraskuussa historian eka suora osakepoiminta (Kone, myyty jo) ja siitä iski pirunmoinen innostus ja loppumaton tiedonnälkä tähän touhuun. Tuli perustettua OST jossa tällä hetkellä kymmenkunta suomilappua kuten Olvi, Kamux, Outokumpu, Sampo, Valmet, Tokmanni. Yksikään lapuista ei oo sellainen joista haluisin luopua mutta kyllä tuota listaa tulee melkein viikoittain tuijoteltua myyntilasit päässä ja ihan vaan siksi koska tuntuu et ois niin paljon mielenkiintoista ostettavaa mut ei anna lompakko myöten! Löytyykö muita kohtalotovereita? Niin joo ja Kauppalehti, Arvopaperi, Talouselämä tulee digiversiona luettua kannesta kanteen ja Suomen osakesäästäjiinkin liityin alkuvuodesta. NN:n rahapodi vakiotavaraa kävelylenkkien kuunteluna ja Traders club kinostelee myös. Tätä tää on kun kärpänen puraisee…

14 tykkäystä

Aloittavilla harvoin vielä on selvää strategiaa ja uskoisin että valtaosalla alkuinnostus houkuttelee kokeilemaan veivailua, varsinkin jos sokaistuu ostin/myin-ketjussa pikaveivien “helppouteen”. Itsekin lähdin 6kk “kokemuksella” mukaan wsb-hypeilyyn ja muihin keuliviin osakkeisiin pienillä panoksilla ja turpaantulosta huolimatta OSTin avaaminen houkutteli uudestaan leikkimään. Kun kolmannella veivillä menetti kahden edellisen veivin voitot niin kummasti siihenkin into hiipui :grin:

Huomenna tulee kakun kuva nimimerkin perään ja uskon löytäneeni oman strategiani. Veikkasinkin että vuoden verran sen jalostumisessa menee ja omalla kohdalla osui aika nappiin.

15 tykkäystä

Tätähän tämä nykyään on: Hoetaan videoilta ulkoa opeteltuja mantroja ja finglish-“ammattikieltä” ja ollaan pitkäaikaisia sijoittajia joiden “horisontti on kaukana” ja muka “istutaan käsien päällä”. Totuus kuitenkin on, että sijoittamisesta haetaan sitä samaa mitä pentuna hedelmäpeleistä, pikavoittoa ja jännitystä. Adrenaliiniannosta.

Laskumarkkinan alettua tämä tulee näkymään esimerkiksi foorumin hiljenemisenä kun sitä jännitystä lähdetään taas hakemaan jostakin muualta.

30 tykkäystä

Tämä kommentti on kuin omasta suusta, mutta olen onnistunut istumaan käsien päällä toistaiseksi myös myyntien kuin ostostenkin suhteen.

4 tykkäystä

Jep. Päivittäinen foorumin tsekkaus, kauppalehti, äänikirjat, podit ym. Just lähdössä lenkille ja latasin Storytelin (ilmaisen :grin: ) kokeilujakson, kun sieltä löytyi Lynchin “One up on Wall Street” :running_man:

8 tykkäystä

Aloittelija on aloittelija oli asia mikä tahansa. :slightly_smiling_face: Salilla on tullut treenattua kovaa yli 20 vuotta, sen olen huomannut, mitä kokeneempi/edistyneempi treenaaja, niin sen ystävällisemmin ja ymmärtäväisemmin suhtautuu uusiin tulokkaisiin. Olen huomannut samaa sijoituspiireissäkin; kokeneet ja tietäväiset kaverit ovat usein (ei aina) niitä nöyrempiä ja ystävällisempiä tyyppejä. Se on hienoa, että täällä vastataan aina kysymyksiin ja autetaan toisia hyvässä hengessä.

Talousuutisia ja muita talouteen liittyviä juttuja olen aina lukenut, mutta sijoittanut olen vasta noin kolme vuotta, eli ainakin omien taitojeni ja tietojeni puolelta olen selkeästi aloittelija. Olen huomannut, että jotkut ovat keränneet mahtavat tietotaidot jopa kymmenessä vuodessa ja suhtautuvat nöyrästi sijoittamismaailmaan, mutta sitten toisaalta voi olla sellaisiakin kavereita, jotka on tehnyt tätä pari vuotta ja pitävät itseään guruina - olematta sitä. Toki onhan niitäkin “muutamia”, jotka ovat sijoittaneet muutamia kymmeniä vuosia ja pitävät itseään sijoitusneroina, mutta tosi asiassa juttujen perusteella kuulostavat siltä, että kerran viikossa on saatettu vilaista Hesarin talousosioita eikä muuta. :upside_down_face:

Eipä ole ylimielisyyttä tai halveksuntaa tullut täällä Inderesin foorumilta mulle, kun olen “tyhmiä” kysynyt tai kun olen vakavissani hassusti ehkä tänne kirjoitellut. Kiitos siitä erityisesti teille foorumilaisille ja Inderesin väelle! :slightly_smiling_face:

63 tykkäystä