Inderesin kahvihuone (Osa 2)

Jos on tilanteessa että duunipaikka ja sijoitukset ovat samassa lafkassa, voi olla ihan viisasta jossain vaiheessa keventää kipparoimansa yhtiön omistuksia ja hajauttaa muualle.

Kai niitä lappuja joskus saa myydä :thinking:

1 tykkäys

auttakaas kaveria:

Q1 2021 Activity
Sales in Q1, 2021 were €84.1m, a substantial improvement (+65.6%) on Q1 2020, which was impacted
by Covid-19. The Group saw strong growth in activity both in Europe, where Q1 Sales increased +59.8%
to €62.6m and in ROW where Sales increased by +85.1% to €21.5m.
Sales on a rolling 12-months basis reached €323.6 m (+31.5%).

mikä on tuo ROW??

Rest of the world? Veikkaisin

2 tykkäystä

Joo totta, jos tuossa alussa kerrottiin Euroopasta, joka on hyvin toipunut 2020 h2 lähtien, Thanks!

2020 Tiedon toimarilla Kimmo Alkiolla on ollut seuraavat korvaukset palkitsemisraportti 2020:n perusteella:

Palkka 777k
Edut 29k
Integraatiopalkkio 702k
Tulospalkkio 412k
Kannustimet ~14k osaketta + 12k osaketta vastaava summa käteistä a 26,86e (31.12.2020)

=> Pelkät käteiskorvaukset huitelee verojenkin jälkeen siellä miljoonassa. Eiköhän Kimmo pystyisi hajauttamaan omistukset ilman myyntejäkin ja jää vielä rahaa siihen kuuluisaan keittiöremonttiinkin. Alkio tehnyt uraa mm. F-Securella ja Nokialla, joten eiköhän asiat ole ihan kivalla mallilla.

Jos itse olisin toimari, niin pitäisin kyllä nuo oman firman osakkeet erillisellä tilillä ja antaisin levätä siellä kunnes eläkeikä koittaa viiden vuoden päästä.

4 tykkäystä

Voi olla pankkikohtaista, usein tuota pitää osata nimenomaisesti kysyä.

Joo, onhan hänellä varmasti varaa muutenkin hajauttaa. Toin lähinnä näkökulman tähän myyntiin — ei se aina meinaa automaattisesti case Lehtoa tai Stockmannia.

Paljon olen Inderesin analyytikkoja ja muita Inden tyyppejä kehunut sekä kiitoksia antanut heille. Harvemmin on tullut annettua kiitosta foorumin keskustelijoille, niin monelle voisin kiitokset esittää, mutta nyt haluan kiittää kolmea kaveria (nämä tuli ekana mieleen, kiitettäviä olisi loputtomasti):

@Pohjolan_Eka jakaa täällä valtavasti tietoa selkokielellä sekä vastaa ystävällisesti erilaisiin kysymyksiin. Huumoria ja itsekritiikkiäkin löytyy vähintäänkin tarpeeksi! :cowboy_hat_face:

@timontti jaksaa valtavasti tuottaa tietoa ja analyysia foorumille. Olen varmaan alussa luullut häntä jonkinlaiseksi analyytikoksi, jota hän tavallaan onkin. Esimerkiksi mun olisi todella vaikea ymmärtää ja päästä kärryille Smart Eyestä, mutta Timontin keräämien matskujen sekä selitysten avulla jopa minä olen ymmärtänyt vähän, mistä on kyse. Se on iso saavutus! :slightly_smiling_face:

@jaska1 , jos jonkun kautta olen tutustunut ulkomaisiin yhtiöihin, niin se on tämän kaverin juttujen avulla. Tykkään Jaskan tavasta kirjoittaa ja jakaa tietoa! :sunglasses:

Toki palstalla on valtavasti hyviä muitakin tietoa tuovia kirjoittajia, mutta nämä herrat tulivat ekana mieleeni. Valitettavasti kaikkia vaan ei pysty erikseen kiittämään, joten kiitän tässä yhteydessä muitakin foorumilaisia. Enpä kirjojen ja median avulla olisi pystynyt millään ymmärtämään kaikkea ja löytämään kaikkea sitä infoa, mitä tänne on jaettu. Kiitos kaikille ja mukavaa alkanutta viikkoa! :slightly_smiling_face:

101 tykkäystä

Itsekin tulin tästä tietoiseksi vasta hetki sitten, niin toin asian esille. Tosiaan tarkoitus ei ollut olla jälkiviisas, vaan jakaa tietoa. :hugs:

On selvää, että 10-vuotiaana mennään miten muut asiat hoitavat! :sweat_smile:

Itse kanssa tässä vastikään laskeskelin että omassa muutaman tonnin opintolainassa ilmoitettu korko on 0.45%, mutta todellinen vuosikorko on noin 1.2% kun koron päälle tulee käsittelymaksu ja kuukausittainen pankkipalvelumaksu.

Pitääpä tutkia tuota ennakkolyhennyksen mahdollisuutta itsekin.

2 tykkäystä

Siinä lukee ‘Marttiini’ ja se tulee terä edellä alaspäin. :drum: :drum: :drum:

Kyseessä siis sanonta, eikä mikään tarkka määritelmä. Täällä lisää: Sijoittajan yleisimmät virheet - Sijoittaja.fi

Mikä pankki?Loppuviestillä merkit täyteen.

OP. Kk-maksu tulee siis kun opintolaina on eri pankissa kuin nykyinen ja kahdessa pankissa ei voi olla omistaja-asiakkaana, jolloin kk-maksua ei tarvitse maksaa. Lainan siirtäminen pääpankkiin oli myös huomattavan kallista, joten maksan tuon sitten kokonaisuudessaan pois jossain kohtaa.

2 tykkäystä

Done :white_check_mark: :smiley:

1 tykkäys

Ehkä tänne mieluummin, ellei jopa “sijoitusstrategiasi”-osioon…

Osin allekirjoitan näkemyksesi. Itse silti uskon että ketju täyttyy pääosin “pelisalkkujen” liikkeistä , mitä jotkut pitävät ylituoton ja mielenkiinnon vuoksi. Jokunen treidaaja toki myös löytyy.

9 tykkäystä

Meinasin itsekkin ohjata kahvihuoneeseen mutten jaksanut. Olen myös sitä mieltä että sijoitustyylejä on samanverran kuin sijoittajia ja jos viivan alle jää voittoa niin silloin tyyli on selkeästi toimiva. Ehkä sijoitus sanan voisi korvata treidaus sanalla, mutta toikin on aika pilkun viilausta. Jos joku on tehnyt tuottoja millä tahansa shortsqueezeilla, erilaisilla anomalioilla kuten vaikka nousulla isommalle markkinapaikalle Nasdaqiin tms tai spliteillä, jotka ei vaikuta fundaan mutta toimii tässä markkinaympäristössä niin sehän on hatun noston paikka. Hyvä sijoittaja voi myös yhdistellä eri tyylejä tai sijoittaa vaikka yksittäisen firman fundan sijaan jonkun sektorin sen hetkisellä boogiella ja se on mielestäni oikein hienoa jos siinä onnistuu. Johan tossa on vuoteen toinen vety kierros menossa, mahdollisesti toinen spacci kierros alkamassa, on akkuja ja biolääkelafkoja, toinen reddit wsb kierros alkanee olla huipuissaan, raaka-aineet tms. Hienoa tilanteenlukua jotka näissä kaikissa onnistuivat vaikkei se nyt ihan perinteistä sijoittamista ole.

Kaikki ei ole Oksaharjuja ja Buffetteja, mutta kaikki eivät sitä haluakkaan ja suotakoon se heille. Itse katselen mielelläni mitä jengi treidaa. Ja onhan tossa jopa fundamiehiä kuten @Johannes_Sippola joilla taitaa olla ajoittain swing treidausta normisijoittamisen kyljessä, kun aliarvostus purkautuu odotettua nopeammin.

19 tykkäystä

No joo ymmärrän, vaikka tuo minun oli aika ryppyotsainen viesti kenenkään kahvituntia sulostuttamaan :wink:

1 tykkäys

Agree to disagree? :slight_smile:

Väitän että isot varallisuudet luodaan melkein poikkeuksetta tuolla 5 / 10 / 85 -systeemillä ja nuo mainitsemasi vaihtoehtoiset lähestymistavat sopii vain joillekin harvoille joilla on tuontyyppiseen poikkeuksellinen erityislahjakkuus.

3 tykkäystä

Varmasti on paljon uusia sijoittajia, jotka käyvät tiuhaan kauppaa ja ehkä vielä etsivät sitä omaa sijoitussuunnitelmaansa. Monella foorumilla (myös täällä) ja yleisesti sosiaalisessa mediassa, kun ihmiset linkkaavat +1000% YTD tuottoja, niin vähemmästäkin porukalle tulee FOMO ja yrittävät juosta “helppojen” tuottojen perässä kukasta kukkaan. Toisaalta varmasti myös moni pitkäjänteinenkin sijoittaja on voinut hairahtua suunnitelmastaan, koska viimeinen vuosi markkinoilla on ollut hullua. Olen myös huomannut, että markkinoille on tullut paljon väkeä joille on tärkeämpää tarina kuin fundamentit. Tällainen porukka ostaa ja myy todella herkästi ihan vain päivittäisten uutisten ja otsikkojen takia.

Itse lasken sen myös enemmän spekulaatioksi kuin sijoittamiseksi jos vaihtaa ratsua päivittäin, viikottain tai jopa kuukausittain.

Mutta jokainen tietenkin tyylillään.

7 tykkäystä

Joo olen jopa jossain määrin kanssasi samaa mieltä. Etenkin kun rahaa alkaa olemaan enemmän niin kyllähän siitä “väkisin” valtaosa siirtyy long salkkuun. Ehkä toi ostin/myin ketju hämää siinä mielessä että monella sinnekkin kirjoittajalla on erikseen se sijoitussalkku ja sitten treidausta varten 50-5% salkusta.

1 tykkäys