Inderesin kahvihuone (Osa 2)

Mavrick taitaa tradee vain erittäin lyhyttä kauppaa tuolla tilillä, siksi suuri käteismäärä sharevillessä. On sanonut long salkun olevan erikseen.

1 tykkäys

Apple on kyllä jäätävä yhtiö. Tuntuu, että se olisi ollut aika vähintään kohtuullinen sijoitus, kun asiaa on pohtinut. Ostin aiemmin tänä vuonna M1 Macbookin ja tuo on heittämällä paras läppäri, jonka olen omistanut vaikka sydän sykkiikin Linuxille. Myös talouden iPad on vakuuttanut laadullaan ja kestävyydellään. Puhelimessa olen yhä Android -leirissä, mutta pitäisikö tuota siirtyä omistajaksi parissakin merkityksessä :thinking:

Tällaista ihmettelyä myöhäisen aamukahvin ääreltä. Työn alla on myös Oksaharju et. al. Laatuguru ja satelliittisalkun strategiakin muotoutuu pikkuhiljaa. Isoja muutoksia, koska olen jo viisi vuotta ollut paatunut indeksisijoittaja.

3 tykkäystä

Minun piti lähteä kiertämään naapureihin kertomaan Premium-jäsenyyden ilosanomasta, mutta päätinkin sitten kirjoittaa tänne. Minä olen toinen niistä asiantuntijoista, joka tiesi (=no arvasi) Nokian toisen vuosineljänneksen vertailukelpoisen liikevoiton miljoonan euron tarkkuudella. Vaatimattomuus ei kaunista. :cowboy_hat_face:

Premiumi on ollut minulla siis vain vähän aikaa, mutta halusin silti jo jakaa kokemukseni siitä. Sain sen ilmaiseksi, mutta tavallaan nyt ihmettelen, miksi en ole ottanut sitä aiemmin, sehän maksaa vain 200 euroa vuodessa. Onhan se niin, että jo pelkästään Inderesin ilmaistarjonta tarjoaa suurimman osan hienoista jutuista meille, mutta koen Premiumin tarjoavan sen verran tärkeää extraa ja arvokasta lisätietoa, josta kannattaa maksaa. Lyhyen kokemukseni perusteella yhtiöraportit ovat se tärkein juttu tässä. Esimerkiksi eräästä yhtiöstä, josta olen ollut kiinnostunu, niin olen lukenut juttuja mediasta, selannut sen ketjun läpi, katsonut siitä videon jos toisenkin Tubesta sekä lukenut “lyhyitä” artikkeleita siitä. Inderes osaa hienosti tiivistää ja koota tärkeimmät seikat lyhyisiin Tubepätkiin sekä artikkeleihin, mutta kyllä nuo yhtiörapsat antavat paljon lisää lihaa luiden ympärille. Fiksuimmat sijoittajat saavat lisää yksityiskohtaisempaa ja haastavampaa tietoa, mitä maallikot eivät välttämättä pysty pureskelemaan kauhean helpolla, mutta tällainen suhteellisen tietämätön sijoittaja saa yhtiörapsojen kautta lisää vastauksia ja perusteluja asioihin, mitä ei ehkä tiiviimmistä seteistä ymmärrä tai saa. Yhtiöraporttien kautta saa lisää perusteluja, vastauksia miksi-, miten- ja mitä-kysymyksiin, kyllä ilmaisjäsenenä saa suurimman osan tiedoista, mutta Premiumin avulla koen saavani varmemman olon ja ymmärryksen yhtiöistä. Olin kiikun ja kaakun yhden yhtiön hankinnan kannalla, niin yhtiörapsan luettuani uskalsin tehdä päätöksen, mitä teen sen kanssa. :slightly_smiling_face:

Mallisalkku on useille tärkeämpi, mitä kukaan kehtaa myöntääkkään ja sama juttu tässä. Premiumin avulla olet enemmän ja syvemmin kärryillä tästäkin. :sunglasses:

Sisäpiirin omistajatiedot ja kaupat näkyvät nyt Premiumin avulla kätevästi Inderesin sivuilta, eli ei tarvitse niin paljon ruveta googlettelemaan tai etsimään. Näitä en ole vielä ehtinyt pahemmin käyttämään hyödykseni.

Kesän päättyessä sitten tulee varmaan enemmän törmättyä näihin Premium-artikkeleihin ja -makroihin, eli niihin en ole kerennyt tutustumaan. Se täytyy sanoa, että Inderesin Tube-pätkät, blogit, artikkelit, Sijoituskoulut ja muut vastaavat ovat minusta sijoittalle ihan parasta antia. Inderesillä on huimaa asiantuntevuutta, mistä on varmasti erityisesti hyötyä vähän tietäväisimmille sijoittajille (miksei minunkinlaisilleni), mutta Inderes tarjoaa myös tuoreemmille sijoittajalle poikkeuksellisen hyvää matskua, koska tässä putiikissa osataan tiivistää ja kertoa asiat selkeästi. Fiksuimmat tahot osaavat kertoa asiat mahdollisimman yksinkertaisen ammattitaitoisesti jättämättä mitään olennaista kertomatta. :+1:

Periaatteessa suosittelen Premiumia kaikille, mutta ehkä en sitten ihan niille, jotka lukevat vain keltaista lehdistöä ja jotka eivät muutenkaan lue pahemmin sijoitus- ja talousaiheisia juttuja. Premiumi antaa ehdottomasti kokeneemmille, että myös tuoreemmille sijoittajille rahanarvoista settiä, joka maksanee itsensä takaisin. Yhden huonon mahdollisen sijoituspäätöksen välttäminen voi säästää runsaasti rahaa ja toisinpäin - tieto on rahaa tai jotain sinnepäin. Mikäli muutenkin seuraa paljon sijoitusmaailmaa, niin miksei maksaisi rahanarvoisesta tiedoista, mikä voi parhaimmillaan tuoda ehkä moninmoninmoninkertaisesti rahat takaisin. On kai mahdollista, että voitte ostaa tämän putiikin osakkeita jossain vaiheessa, niin ehkä kannattaa tutustua firmaan hankkimalla Premiumi. :wink:

Pahoittelen, jos tekstissä on asiavirheitä ja niitä on voinut tulla ihan vahingossa, vaikka koetin vielä tarkistaa tekstini. Tämä viesti vaan sisältää omia ajatuksiani ja mielipiteitä, mutta mun on pakko kehottaa harkitsemaan Premiumia. Ehdottomasti tärkeintä on, että jos maksat Premiumista, niin Sinä saat sen hienon Inderesin kangaskassin. :slight_smile:

Kiitos, tieto on sijoittajalle rahanarvoista ja tehkää myös hyviä osakepoimintoja + muitakin rahanarvoisia hankintoja! :slight_smile:

66 tykkäystä

Itse olet vielä vapaamatkustaja, mutta kysyn muulta Premium-väeltä: saako tuon 200e vähentää verotuksessa pääomatuloista?

Viime vuonna puljasin pelkällä OST:llä, mutta tänä vuonna piti avata AOT:kin niin että että saattaa tulla pääomatuloakin.

(Nimim. “harrastekulut verovähennyksiksi!”)

1 tykkäys

Saa. lisää merkkejä koska spämmirajoitin

2 tykkäystä

Pikku vinkki tähän keskusteluun liittyen, että Suomen Osakesäästäjät ry kautta saa saman 150e/vuosi ja jäsenmaksun voi myös vähentää verotuksessa + saa muut lisäedut päälle, jotka jäsenyystarjoaa (Loppu vuoden jäsenmaksu 19,9e.)

Lisätietoa vaikkapa tämän ketjun kautta tai suoraan täältä: Suomen Osakesäästäjät - Suomen Osakesäästäjät

11 tykkäystä

Eipä ole kangaskassia näkynyt vaikka premiumi on ollut käytössä jo monta kuukautta. Tiedä sitten, onko tässäkin asiassa “asiakkaita” ja asiakkaita.

1 tykkäys

Siinä kangaskassissa nyt voi kestää vähän aikaa (itsellänikin meni 1kk - ja se oli aikaa jolloin sinäkään et ollut rekisteröitynyt foorumille :grin:). Inden jengiki kummiski vain ihmisiä, jotka lomailee kesäkuukausina.

Toki jos kk/laskulla olet ostanut niin ei tule. Kangaskassi sisältyy vain vuoden kerralla tilaukseen ( muistelisin näin )

2 tykkäystä

https://www.youtube.com/watch?v=SwkjqGd8NC4

" Holy crap… this is like the Avengers, but with Fama, Bogle, Cochrane, French, and Swedroe. It’s my new favourite movie. This will be the go-to introductory material to index and factor investing."

Siitäpä lapsille ja aikuisille huikea elokuva sunnuntain ratoksi!

3 tykkäystä

Luojan kiitos tämä alkaa saamaan enemmissä määrin huomiota mediassa. Aikaisemmin tuntui, että kukaan ei uskaltanut tästä kirjoittaa.

51 tykkäystä

Täytyy kyllä hattua nostaa näille @Contrafun kattaville postauksille useassa eri ketjussa. mm. Harvia ja Orthex. Ilo lukea näitä kun käyt hyvin läpi aina tiettyä teemaa ja tiivistät monen eri lähteen detskut ytimekkääseen pakettiin :pray:t2:

59 tykkäystä

Kiitos @Otter_Investor.
Näissä kansainvälistyvissä kuluttajatuoteyhtiöissä on mukava seurata miten tarina hiljalleen etenee. Hyvä, jos joku näistä viesteistä saa jotain hyötyä. :slight_smile:

51 tykkäystä

Itseä omista lapuista huimaa eniten Harvia.
Jotenkin se on noussut ”liian pystyyn”.
Kertoimet on kireällä kuin viulun kielet…… tai ainakin tuntuu siltä.
Täytyy istua sormi myyntinapilla tai vaihtaa hevosta….

2 tykkäystä

Mites se vanha viisaus menikään…

Kuittaa tappiot nopeasti ja voitot hitaasti. Mikäänhän ei pakota kaikkea kerralla myymään, vaan voi pikkaisen kevennellä ja seurata kehitystä pitemmällä aikavälillä

5 tykkäystä

Kertoimet on todella maltilliset suhteessa tulokseen ja kasvuun. Nuo toteutuneet luvut minua jännittää. Pysyykö ne samanlaisiina jatkossa edes alkuunsa.
Jos puhtaasti vertaat 2021 ennustettuja lukuja vaikka QT:hen niin huomaat että luvut on maltilliset kunhan edes jonkunlaista kasvua tulee myös ensi vuonna.


6 tykkäystä

Itsekin näin että nyt on Harvialle kaikki tähdet liian oikeassa asennossa ja kevensin 1/8 positiosta perjantaina. Todennäköisesti kaduttaa myöhemmin. Jatkaa kuitenkin salkun kakkosena.

2 tykkäystä

En pidä aktiivisesti hallinnoista rahastoista, mutta kyllä nuo tehokkaiden markkinoiden teoriat ovat ihan kukkua. Jos joku tekee paremmin tuottoa, niin sitten on sisäpiiritietoa, hirveä määrä riskiä tai tuuria. Kaikki oman teorian vastaiset todistusaineistot voidaan vetää vessasta alas, joten teoreetikot ovat sokeita uskovaisia.

Volatiliteetin ja riskin sekoittaminen ärsytti myös.

Ihannemaailmassa kaikki sijoittavat indeksiin. Mitä käy tehokkaille markkinoille silloin? Apple on ikuisesti maailman arvokkain yritys.

Jotenkin tuli mieleen, että samanlaiset henkilöt ovat määritelleet keskimääräisen peniksen kooksi sen älyttömän 11-18 cm haitarin. Sitten voi sanoa olevansa pienelläkin varustuksella keskiverto ja isommat melojat ovat vaan luonnonoikkuja, jotka ovat kenties altistuneet säteilylle.

1 tykkäys

Harvian keississä juuri itseäkin ihmetyttää mitä he ovat yhtäkkiä tehneet aivan täysin toisin, kun “vuosikaudet” (2018-2020) kurssi oli siinä 5-7 € pinnassa, niin mikä nykytekemisessä tekee firmasta 10 kertaa arvokkaamman kuin viime vuonna? Nettotulos on “vain” tuplaantunut 5 € ajoista.

4 tykkäystä

Ensinnäkin, on helppo sanoa että Harvia oli HALPA listautumis aikoihin P/E 11, Osinko% 7 ( minkä olisi luullut kelpaavan tuollaiselle mREIT sijoittajallekin :wink: )P/B 1,4 ja ROE 16%

Noh, 2018/19 Talvella yhtiö osti AHS, josta lähti yhtiön erinomainen konsolidaatio träckrecord pyörimään. Saivat tappiollisen yhtiön erittäin nopeasti kannattavaksi. Koronan pahimpiin aikoihin Harvia osti EOS ( ja muistan kuinka foorumillakin kritisoitiin, että olisi pitänyt jättää kauppa välliin kun olisi sillä hetkellä saanut halvemmalla :smiley: mitä esim 19/20 vuodenvaihteessa olivat sopineet )

Anteeksi mitä? Harvian nettotulos oli 6,8M€ 2018. Petrin ennuste 2021e 33,3M€… Omalla matematiikallani tämä ei ole “tuplaus” :man_shrugging:


Kyllähän Harvia on laatunsa todistanut. Ennemmin pidän rahani Harviassa kuin ostaisin jotain KONEtta.

45 tykkäystä

Nordnetin luvuilla katsoin. 6780 → 15475

1 tykkäys