Inderesin kahvihuone (Osa 2)

Meillä isä vaihtoi Volvon (kaksiovinen 242) ladaan kun minä synnyin ja se auto palveli lopulta kakkosautona 25 vuotta meidän perheessä. Käy ja kukkuu muuten edelleen, vaikka ikää on 38 vuotta.

6 tykkäystä

Yövuoroon kaivattais taas vähän lukemista, kuuntelemista tai dokkaria, mielellään sijoitusaiheista.
Saa ehdottaa!

Mitä noihin autoihin tulee niin moni työkaveri on ihmetellyt että miten on varaa ajaa uudella autolla, no, sen jälkeen kun on laittanut edellisen auton korjauksiin muutaman tonnin ja purkanut kaupan asianajajan kanssa, nippu paperii kädessä ja 4-6k€ rahaa meni.
Alkaa tuntua tuo 1% korko 350€ kk aika kivalta lyhentää kun 5v takuuta jäljellä. Tosin auto on ollut komponenttipulan takia myöhässä ja valmistus on venynyt jo jotain 2kk, taidetaan odotella vielä muutama tovi…
Nämä on näitä onneksi ei ollut talokaupan purku.

12 tykkäystä

Todella hyvä kirjoitus :clap: Tätä markkinoiden sekoilua on myös mm Nomad Investin ammattilaiset tuskailleet. Kirjauduin pitkästä aikaa Nordnetiin ja huomasin omistusten nousseen muutamassa kuukaudessa suunnilleen kaksi kertaa niin paljon, kuin mitä omitukset oli sijoitusuran alussa. Kaikeksi onneksi en kokenut kuin vähän euforista tunnetta mutta pelkoa sitäkin enemmän, ja se on ihan terve tunne. Korkoa korolle vai musiikki kovimmillaan pörssissä? Mietin asioita ja ensimmäistä kertaa aikoihin tuli ajatus: pitäisikö myydä? Siihen voisi olla syytä.

Joitain asioita on muuttunut tässä lyhyen 5-6 vuoden aikana, kun olen markkinoilla ollut, pelkästään kotipörssissä. Esim sijoitusurani alussa Revenio treidasi p/e 40 ja sitä pidettiin yleisesti maksimiarvostuksena ja se tunnettiinkin semmoisena arvostushirviönä. Nyt tämän vuoden p/e on ~80x. Talenomia arvostettiin pitkään p/e 25:llä vaikka yhtiön orgaaninen kasvu oli kaksinumeroista ja hommat todistetusti eteni hyvin. Nyt p/e 60x.

En ole kuitenkaan ainakaan vielä myynyt. Miksen? Muutama syy:
-olen muutaman kerran keventänyt voittajia tässä ja se on ollut täysin kardinaalivirhe
-olen todella huono arvioimaan, missä kohtaa yhtiö on oikeasti kallis, jos se pitää voittajan aseman, samoten ajoittaminen luonnollisesti on yhtä lottoa
-pörssit ei aivan sekaisin ole muutamasta poikkeuksesta lukuunomatta, eli jotain rationaalisuuden pilkkuja edelleen löytyy. Se tuo vähän lohtua
-markkinat on erinomaisesti toipunut koronasta enkä usko että samanlaista romahdusta heti tulee…never say never. Lisäksi edelleen heikko inflaatio ja pankkien elvytys
-olen yhdestä romahduksesta selviytynyt hienosti enkä usko hermoilevani itse vaikka markkinat hermoilisi
-minulla on käteispositio yllättävän korkea joka tuo pelivaraa, lisäksi olen hyvin tyytyväinen salkun nykyiseen sisältöön ja omistusten jakaumaan
-on minussakin aika paljon bulleromaisuutta edelleen ja tästä noususta on kieltämättä todella vaikea jättäytyä pois.

Hienoa tuossa Ekan tekstissä oli Qt:n ja Konecranesin vertaus. Mahtavaa ja se vertaus ajoi ajatteluni pussiin. Jos minulla olisi 3 miljardia ja minun pitäisi ostaa jompikumpi yritys, ostaisin lähes miettimättä Konecranesin. Kumpaa omistan? Qt:tä :grinning: Kiitti hei!

Käyn vilkuilemassa salkkujani todella harvoin. Mielestäni se on tehokasta jos hirvittää markkinoiden meno eikä tiedä mitä tehdä. Ajattelee välillä jotain muuta, menee vaikka mökille ja palaa asiaan myöhemmin. Tietenkin salkkua ja varsinkin sen omistuksia täytyy seurata säännöllisesti. Myös jonkun kaverin kanssa juttelu sijoitushommista auttaa hyvin selventämään omaa päätä.

Mutta tässä mielenkiintoinen kohta Ekan tekstissä:

Ehkä osittain tämän takia markkinat eivät varsinaisesti laskekaan? Kaikki haluavat vielä kerran tuplata salkun, vielä ottaa ilon irti markkinoista ennenkuin lähdetään tekeen exitiä. Eikö tämä ole osa maniaa? Eikö tyhmän rahan virratessa markkinoille pitäisi olla kiitollinen että silloin on mahdollisuus myydä kallillla ja sijoittajien lopulta hermoillessa ja myydessä lappua laitaan olla itse ostamassa? Toisaalta en kyllä itsekään ole ainakaan vielä myymässä :smile:

31 tykkäystä

Ainakin aikaisemmin esim. Talenomin p/e 25 oli vaan sikamaisen halpa yhtään valveutuneelle sijoittajalle ja p/e 25 Talenomille olisi edelleen erittäin halpa :smiley: !? Qt osalta ei edes ollut P/E lukua saatavissa, mutta oli selvästi nähtävissä, että sellainen kyllä saadaan . Nythän se on taas aika korkea :), mutta puhutaanko taaksepäin vain eteenpäin näistä P/E luvuista, ennusteilla vai toteutuneilla? Tietäsi puhutaanko samasta asiasta.

4 tykkäystä

se on muuten niin, että täällä on viime elokuusta tuplattu taas varalllisuus, vaikka rahaa on käytettykin ihan mukavasti elämän laatua parantaen. Vaikka en mitään luksuselämää haluakkaan.
Käteistäkin on pidetty koko vuosi reippaanlaisesti. Pudotusta odotellessa.

8 tykkäystä

Ennen oli tehdyllä tuloksella P/E 25 kallis… Nyt on Forward P/E 25 2023 halpa… kunnes…

No mutta mietipä joku vuosi taaksepäin. Sulla on 15-20% vuosittain kasvava ja kannattavuutta takuuvarmasti skaalaava yhtiö p/E 25 luokkaa, ihan neitseellisellä markkinalla josta markkina osuus on muutaman prosentin ja kirjanpitäjistä pulaa (estää toisia kasvamasta orgaanisesti…?!).

Siksi talenom oli itselläni suurin satsaus pitkään (kunnes qt ajoi ohi)

P/E 25 olis ihan fine yhtiölle joka kasvaisi “varmasti” tuota vauhtia edes muutaman vuoden, vaikka se ei skaalautu isi, vaan kannattavuus pysyisi samalla tasolla.

Talenom omaa lisäksi oman softakehitystiimin!

7 tykkäystä

Huonosti valvotun yön jälkeen pääsin vihdoin nukkumaan puoli kuusi juuri sopivasti Hyzonin analyytikkokatsauksen unilähetykseen. Target price 7.07usd ja suositus Hold. Bisnes kulkee huonosti ja ala on vaikea. Verrattiin jostain syystä Nokian kumisaappaisiin. Kielimuurin takia en aivan kaikkea ymmärtänyt mutta aika sekavaksi paketiksi jäi. Ehkä ensi yönä voi katsoa uusintana.

5 tykkäystä

Se on kyllä jännä että euroopassa ollaan menty jo pidempään nollakoroilla mutta arvostukset ovat alkaneet lähteä käsistä vasta viimeisen parin vuoden aikana. Ehkä se johtuu siitä että joskus 2010-luvun alussa ajateltiin että nollakorot eivät pysy kauaa. Nyt tilanne on mielestäni euroopassa mennyt niin kimurantiksi EKP:n omistaessa yli 42% euroopan valtioiden velkakirjoista etten tiedä miten tästä voisi enää päästä järkevästi ulos.

Kieltämättä markkinalla alkaa näkyä mielestäni etenevissä määrin hulluuden piirteitä. Howard Marks puhuu usein osakemarkkinoista kuin heilurina, jossa tasapainotilaa ei ole vaan aina mennään ääripäästä toiseen. Markkina osaa yllättää hulluudellaan molempiin suuntiin ja kovimman euforian vallitessa ollaan valmiita maksamaan mitä tahansa yhtiöistä joiden kehitys on ollut ennenkin erinomaista. Sijoittajien bias voimistuu mitä pidempään tilanne jatkuu. Jossain kohtaa trendi kuitenkin kääntyy ja toimii itseään vahvistavana kierteenä toiseen suuntaan. Rationaalinen sijoittaja voi alkaa epäillä itseään pahimman karhumarkkinan syvimmässä kuopassa että miten tätä ja tätä laatuyhtiöitä saa näin halvalla kun hulluus toimii toiseen suuntaan ja valtaosa haluaa vaan lapuistaan eroon hinnasta välittämättä.

Ainakin korkojen suhteen olemme siellä toisen äärilaidan päässä. Nyt on kuitenkin käsillä mielenkiintoinen vaihe, jossa on mahdollisuus trendin kääntymiselle. Tässä on paljon puolesta ja vastaan argumentteja inflaation suhteen eikä tässä kohtaa voi vielä tietää varmasti kumpaan suuntaan tilanne tulee etenemään. Mutta ainakin ainekset käännökselle on, kun osakemarkkinat tuppaavat menemään ensin toiseen päähän kokonaan, kunnes heiluri aloittaa matkansa kohti toista päätyä.

15 tykkäystä

Mikäli korot lähtisivät nousuun, niin onko pankkisektori tästä suurin hyötyjä vai mikä sektori, jos osakkeita ajatellaan? Jonkin verran asiaa yrittänyt selvittää, mutta tuntuu, että ei tähänkään kysymykseen ole yksinkertaista vastausta, joten kahvihuone lienee hyvä paikka spekulaatioille.

2 tykkäystä
  1. Tulevaisuuden näkymät pumpattu täyteen kasvua ja kannattavuutta.
  2. Markkinaympäristön takia ollaan valmiita (ei ymmärretä) maksamaan yhä kaukaisemmista kassavirroista. (kuuman markkinan tuntomerkki, kun kaikki näkee kuinka osakkeet “tuottavat”)
  3. Verrokkipohjainen analyysi karannut räpylästä
3 tykkäystä

Tämä. Oikeastaan olen mieltänyt itse asian niin, että jos jotain niin paljon mun tulotiedot kiinnostaisi, että penkoisi kieltäytyneiden listasta sen ja vielä jollain tasolla pahottaisi mielensä - en tarvitsisi tällaista henkilöä elämääni :smiley: Verokoneen voin vielä jotenkin ymmärtää, vaikka aika harvinaista sen käyttäminen taitaa olla - en usko, että vaikka allekirjoittanutta on juuri kukaan sieltä penkonut kun joskus ollut vierailevana tähtenä.
Jos joku tuloistani olisi mielensä pahoittanut, olisin ollut hämmentynyt. Jos tulot eivät ole vaikuttaneet minuun miltään osin - olisi oikeasti jo aika ahdasmielistä muovata käsityksiään minusta. Ja jos joku sen olisi valmis tekemään sen perusteella mitä tienaan, en oikeastaan välittäisi mielipiteestään tippaakaan.

Rikollisiakaan en osaisi pelätä, ellei tulot ole top 20 -listalla tmv :smiley:
Itse kysymykseen en osaa juuri vastata - verotietojen julkisuudella toki on hyvät puolensa. Se, että ne julkaistaan vain eniten tienanneista, kertoo mielestäni hyvin pitkälti kateellisuuden ilmapiiristä yhteiskunnassamme. Toisaalta, en myöskään haluaisi että kaikkien verotiedot olisi suoraan netistä katsottavissa - aiemmin perustellut syyt esim kollegan palkkatason tietämisestä on periaatteessa ihan ok, mutta ymmärrän myös toisen puolen. Jonkun mielestä hän tekee ‘täysin samaa työtä’ toisen kanssa, mutta tienaa vähemmän. Palkka on lähtökohtaisesti neuvottelukysymys, ja lähtökohtaisesti työnantaja on aika hölmö jos maksaa toiselle enemmän täysin samasta työstä - usein siellä on jotain muutakin taustalla… :slight_smile:

11 tykkäystä

Ehkä kateellisia katkeria ihmisiä ei kannata pitää ystäväpiirissä?

2 tykkäystä

Tämä.

Palkkasi muotoutuu vain sen perusteella, miten arvokas olet firmalle. Jos Pera ja Mira tekevät samaa duunia, mutta homma käy Miralta puolet nopeammin, hän on joustavampi työaikojen, lomasuunnitelmien yms. kanssa ja vieläpä kouluttautuu työnsä ohessa päästäkseen aikanaan eteenpäin siinä missä Pera keskittyy nuuskimaan toisten palkkoja ja valittamaan työtuolien kovuudesta, auringonpaisteesta, vetoisista ikkunoista, pomon hajuvedestä ja liian vähäisistä etätöistä, voi olla että Miran palkkaneuvottelutkin päättyvät toisella tavalla kuin Peran.

Itse olen onneksi työssä jossa katsotaan vain ja ainoastaan taulukoita sekä tehtävässä suoriutumista valtakunnallisilla mittareilla, joten ns pärstäkerroin ei palkkaan vaikuta. Toisaalta tämän alan hommissa ei tarvitse tulolistoille pääsemisestäkään haaveilla.

4 tykkäystä

Mutta monesti näitä taulukoita ei ole, työntekijät eivät puhu palkoistaan keskenään ja korotukset tulevat vain jos niitä osaa itse pyytää.

Valitettavasti palkan korottamisesta tulee puhetta vain silloin, kun menee viemään esimiehelle irtisanoutumisilmoitusta, että on siirtymässä toiseen firmaan. Silloin se on liian myöhäistä, koska ainakaan itse en halua kiristää irtisanoutumisella. Tietysti palkasta voisi neuvotella muulloinkin, mutta silloin saa aika monta syytä, miksei juuri nyt voi.
Tulotiedoista lehdissä yms, olen sitä mieltä, että ei niitä pitäisi julkaista; verotoimistossa voi käydä katsomassa, jos kiinnostaa. Perustelen tätä sillä, että Suomikaan ei ole mikään lintukoto enää vaikka onkin turvallisimpia maita. Huumeidenkäyttäjäporukka voi saada idean kaapata suurituloisen perheen lapsen koulumatkalla lunnaiden toivossa. Homman mennessä pieleen voi porukan panikoidessa tapahtua vaikka mitä. Ammattimaiset rikolliset hankkivat varallisuustiedot joka tapauksessa. mutta heitä ei kidnappaukset Suomessa ole vielä kiinnostaneet.

6 tykkäystä

Onhan sitä kiinnostusta ollut ja näitäkin nähty.

7 tykkäystä

Korona ei hellitä. Taitaa mennä ainakin vuosi vielä etätöissä ja nurkissa pyöriessä.

4 tykkäystä

Monelta päivältä lukemat. Menisi edes tonni rikki, kun tuo keväinen kymppitonnari on otettu jo esille

Avaamatta sen tarkemmin omaa tilannetta kommentoin nyt yleisellä tasolla, että kaikista ikävistäkään ihmisistä on vaikea noin vain päästä eroon aiheuttamatta itse vielä isompaa haittaa. Aina voi olla sukulaisia, työtovereita, naapureita tms. joiden kanssa on helpompi olla vaan väleissä koska tekemisissä pitää kuitenkin olla. Ja voihan ihan kaveripiirissäkin olla joku joka saattaa tulla esim. herkästi (lievästi) kateelliseksi mutta on muuten oikein mainio tyyppi. Ei sellaisesta ole syytä hankkiutua eroon.

Mutta tosiaan ei katkeria kamalia ihmisiä ole syytä väkisin pitää lähipiirissään.

9 tykkäystä