Oma arvaus on ollut, että vuonna 2022 puhallellaan vähän ilmaa pois hinnoista oli sitten kyseessä kasvu-, arvo-, laatu- tai pienyhtiö. Käytännössä tämä on sitä, että halutaan siirtää rahaa paikkoihin, joissa kassavirrat eivät ole niin kaukana tulevaisuudessa.
Moni tuntuu ajattelevan, että eri yhtiökorit ikään kuin vuorottelevat siinä, minkä vuoro on tehdä ylituottoa. Moni puhuva pää sanoo, että nyt on arvojen vuoro, mutta ei osaa sanoa miksi. Olen siksi hyvin skeptinen 90 prosentille rotaatiopuheista.
Ajattelen niin, että isoja rahavirtoja ohjaa sentimentti. Esimerkiksi vuoden 2019 lopussa kauhisteltiin korkoja ja pelättiin romahdusta. Rahaa siirtyikin hurjasti Elisan kaltaisiin varmoihin bisneksiin, joista sai bondimaista osinkotuottoa. Vuonna 2020 sentimentti muuttui täysin koronakuopassa, ja esimerkiksi Elisan osake ei palannut edellisiin huippuihin, kun markkinalla alettiin himoitsemaan turvallisen tuoton sijaan kasvua hinnalla millä hyvänsä.
Yksinkertaistetusti: joskus markkina liikkuu kauemmas fundamenteista ja joskus lähemmäs niitä.
Pikamuoti pelkästään aiheuttaa globaalisti suuremmat päästöt kuin lento- ja rahtiliikenne yhteensä. Puhumattakaan siitä kuinka järjettömän määrän makeaa vettä ja maapinta-alaa puuvillan kasvatus vie. Lisäksi noita päästöjä tarkastellessa pitäisi pystyä erottelemaan suorat ja epäsuorat päästöt. Meillä on merkittävältä osin ulkoistettu päästöt ulkomaille
Sitten se ikuisuuskysymys oliko muna vai kana ensin? Tarvitaanko rahtiliikennettä niin paljoa mikäli ihmisiä olisi vähemmän ja/tai he kuluttaisivat vähemmän. Melkoista populismia pistää kaikki liikennöinnin piikkiin
Tarkoitukseni ei ollut vähätellä muodin aiheuttamia päästöjä. Lienee kiistatonta, että pikamuoti aiheuttaa merkittävät päästöt. En löytänyt laadukasta lähdettä, että kuinka paljon päästöistä se aiheuttaa. Olisiko sinulla hyvää lähdettä heittää?
Pitäisi varmaan käydä hypnotisoinnissa, jotta saisi itsellekin tuon “netto-ostaja” mielenlaadun päälle.
Tosin en oikein usko hypnotisointiinkaan, joten taidan olla kusessa.
Inderesin osakevertailussa järjestämällä yhtiöt potentiaali-sarakkeen mukaan suurimmasta pienimpään saa muuten top 10:een mahtumaan melko monta foorumin suosikkiosaketta parin viime vuoden ajalta.
Ideaalihan olisi, että nyt 10 vuotta tankataan laatua mörniviin/laskeviin kursseihin, ja otetaan sitten vasta vuosien 2020 ja 2021 tuplaukset ja triplaukset uudestaan
On se vaan kiva lukea “ostot myynnit” ketjuu ku jengi ostaa yli 10k osakkeita “tostanoinvaan” . Sitten kun pääsen kelan tuilta pois niin alan enemmän kirjoittelemaan isompia lukuja tuonne ketjuun. Toisaalta täl hetkel on niin mielenkiintoiset osakkeet etten uskalla edes päästää irti. Fortum-Olkiluoto -yhdistelmä. Modulight-hype-rinki. Wärtsilä ja uusiutuva energia.
Onneksi ei ole rahaa ostaa lisää osakkeita täl hetkellä. Tää paino tuntuu sopivalta nyt.
En häpeä olla kelan listoilla, ainoastaan painaa hiukan mieltä. Häpeän liian vaativia työnhakumarkkinoita.
Älä suotta ole kateellinen toisten isoille ostoille. Kärsivällisyys ja järjestelmällisyys vie pitkälle ja sinunkin kohdalla palkinto voi odottaa vuosien päästä.
Pienemmällä kassalla pelatessa voittoja tärkeämpää on, että ei polta pääomaa typeriin fomotteluihin tai arpalappuihin. Harvoin Ässä-arvasta sitä päävoittoa tulee ja varmemmin häviät sen 3 euroa.
Ei kannatakaan hävetä. Kaikilla ihmisillä on erilaisia tilanteita elämässä.
Sinä et ole tilanteesi työmarkkinoilla. Sinä et ole osakesalkkusi. Sinä et ole puolisosi (tai puolisottomuutesi). Sinä et ole harrastuksesi. Sinä olet sinä.
Salkkujamme ei saada kukaan mukaan, kun täältä lähdetään… ihan vain perjantaimuistutuksena kaikille .
@Datamonni, olen samaa mieltä sinulle vastanneiden kanssa.
Tällaisen huomasin, että profiilissasi lukee sinun olevan 98-syntynyt - sulla on pitkä sijoitusura vielä edessä. Olet jo aloittanut ja se on tärkeintä.
Liikkuminen jakautuu autoihin, juniin, laivoihin, lentokoneisiin. Kaikissa paitsi lentoliikenteessä tavaraliikenteen osuus on henkilöliikennettä suurempi. Autoissa reilu puolet, junissa ja laivoissa lähes 100%, lentoliikenteessä suht vähän.
Joka tapauksessa vaikea uskoa, että kaiken panostuksen kohdistaminen asiaan, josta tulee max 5-10% (henkilöautoliikenne) valtakunnan päästöistä ei todennäköisesti ole järkevää. Pitäisi katsoa kokonaisuutta ja ottaa helpoimmat ratkaisut käyttöön ekana.