Inderesin kahvihuone (Osa 3)

Saisikohan noita johonkin trendiviivaksi? Jos esim. “ABC Oy:llä on hyvät tulevaisuuden näkymät?” trendaa kuukauden välein -10 %, niin se on ihan hyvä signaali (siis analyysiä varten hyvä) vaikkei perustu laskennallisiin mittareihin :slight_smile:

Hyvä harjoitus Kale1.

⅓ jaolla All in:

  1. TietoEvry
  2. Oma Säästöpankki
  3. Outokumpu
4 tykkäystä

Tasajaolla boomerin osinko-osakkeisiin.

  1. Sampo
  2. Capman
  3. Fortum
  4. eQ
  5. TietoEVRY
  6. Elisa
  7. Aktia
  8. UPM
  9. Valmet
  10. Huhtamäki
8 tykkäystä

Minulla on taas hyvin lähihistoriallista opiskelua ollut, katselin vanhaa osta/myy/vaihtaa/varastaa-ketjua. Uskalsin ottaa @Yu_Gong in Verkkis-jutun esille, koska Yu on huumorintajuinen ja itsekin laskenut leikkiä asialla + minun tietojeni mukaan kyllä oikein pätevä sijoittajakin (samat jutut pätee Verneriin). :+1: Piti myös ottaa esille mainiot @Iiizi n ja @kabu n kommentit esille. :grinning_face_with_smiling_eyes:


Itselläni on ollut tämän lyhyen sijoitushistorian aikana tullut vastaan erilaisia osakkeita, jotka ovat olleet huonossa vaiheessa, mutta valitettavasti vaikka olen tiennyt, että asiat voivat muuttua, niin minulla on ollut tapana “unohtaa” nämä huonossa vaiheessa olevat yritykset. Tuntuu, että joillakin muillakin on ollut samanlaisia ongelmia kuin mulla tämän asian suhteen ja joillakin toisilla on ollut kyky taas huomata, mikäli tällaisessa yrityksessä rupeaa tapahtumaan muutosta/käännettä esim. Tecnotree-jutska. :slight_smile: Ehkä Verkkokauppa ei ole paras esimerkki tähän mun kirjoitukselle, mutta olen edelleen sitä mieltä, että kannattaa tutkia osakkeen/firman lähihistoriaa ja katsoa, miten asiat voivat muuttua sekä miten niistä on puhuttu ja miten lopulta on käynyt. Toki tässä tulee esille sijoitusten ennustamisen sietämätön vaikeus, mutta ehkä innokkuuteni vanhojen ketjujen penkomiseen tuo mulle ehkä jotain lisäetua muihin nähden. :thinking: :wink:

Tämä taisi olla ensimmäisiä sijoitusvideoita, joita olen katsonut, neva föget:

Haluan edelleen korostaa, että arvostan molempia tyyppejä ja ovat itsekin laskeneet useaan otteeseen asialla leikkiä. He ovat menestyneet hyvin sijoituksillaan, niin uskalsin vähän tehdä leikkiä vielä asialla ja itse saan näistä aina oppia, kun puhutaan onnistumisista ja epäonnistumisista avoimesti. Varmaan pätee asiaa kuin asiaan; pätevä ja oikealla asenteella oleva puhuu avoimesti myös epäonnistumisistaan. :+1: :slight_smile:

EDIT, olisinpä minäkin tarttunut tällaiseen “puukkoon”:

31 tykkäystä

Ai että olipa taas kerran hyvä video aiheesta jonka intuitiivisesti epäilinkin olevan totta, puhelin aplikaatiot osake ostoja ja seuraamista varten suurimmaksi osaksi vain LASKEE tuottoja ennemmin kuin kasvattaa tuottoja. Poistakaa se Nordnet sovellus hyvät ihmiset luurista jos haluatte vaurastua.

3 tykkäystä

Avoin kirje Jukka Oksaharjulle

Hyvä Jukka, olen seurannut edesottamuksiasi pörssissä jo vuosikymmenen, aina siitä lähtien kun olit nuori ja räväkkä Nordnetin bloggaaja, joka ei pitänyt näkemyksiään eri osakkeiden houkuttelevuudesta vakan alla. Muistan erään blogisi otsikon noilta ajoilta: ”Sampo hold, Nordea vahva osta”. Silloin syksyllä 2011 löit ison summan rahaa Nordeaan kurssilla 5,65, ja siitä lähtien aina vuodenvaihteeseen 2020 se taisi olla jatkuvasti selvästi isoin sijoituksesi, jota lisäilit useasti eri hintoihin kuudesta eurosta yli kymppiin.

Puhuit aina Buffettista ykkös-idolinasi, ja joskus noina vuosikymmenen alkuvaiheina pyrit analysoimaan, mitkä suomalaisfirmat täyttäisivät hänen ostokriteerinsä. Muistan listan vieläkin: Kone, Sampo, Nokian Renkaat, Tikkurila ja Konecranes. Aloit myös tutkia Buffettin omia sijoituksia, ja vuonna 2013 salkkuusi päätyi raskaalla painolla Kokis ja IBM – firmat joita minäkin sitten vähän peesailin aika laihoin tuloksin. Loppuvuodesta 2013 aloitit Kauppalehdessä ”Buffett-mallisalkun”, mistä olin tyytyväinen, koska ajattelin että tästä lähtien voi seurata todellista suoriutumistasi suhteessa markkinaan. Valitettavasti salkku ei oikein lähtenyt lentoon ja jäi lyhytaikaiseksi. Vuosikymmen oli vaikea klassisille arvosijoittajille, ja sait tuntea sen nahoissasi – ei niinkään rahallisesti, sitä sinulla jo oli riittävästi, mutta henkisesti, kun indeksin lyöminen osoittautuikin teeseilläsi hankalaksi.

Vaikka tuottosi eivät päätähuimaavia olleet, persoonallinen tyylisi sai huomiota, ja käytit sitä hienosti puhumalla kansankapitalismista, osinkojen kasvusta ja niiden uudelleensijoittamisesta, säännöllisestä sijoittamisesta palkkatuloista, korkoa korolle -ilmiön voimasta. Osuit kultasuoneen kirjalla ”Sijoita kuin guru”, osallistuit moniin muihinkin kirjaprojekteihin, mediahuomiosi kasvoi tehden sinusta yhden nousevan kansankapitalismin airuista, ja ehdit vielä pyörittää suurperhearkeakin. Vastuu alkoi hiljalleen painaa harteitasi, ja vaikka lehtijuttusi olivatkin edelleen mielenkiintoisia, Nordnet-blogiteksteistäsi katosi särmä, ja ne muuttuivat hiljalleen yhä geneerisemmiksi.

Vuosikymmenen lopulla jotain alkoi sinussa muuttua, kun aiemmin vaalimasi 10-15 laatufirman ihanne vaihtui vain Nordeaan, Sampoon ja Henkkamaukkaan. Nordealle vuosikymmen oli vaikea, sitä et ennalta nähnyt, mutta eipä nähnyt Nallekaan. Oliko pettymys tästä ison näkemyksen jonkinasteisesta epäonnistumisesta vaikea sinulle, vai mikä johti lopulta niin radikaaliin ratkaisuun, että käytännössä tyhjensit salkkusi tammikuussa 2020? Mikä sai sinut niin syviin vesiin, ettet muka nähnyt mitään ostettavaa koronamontussa? Olit seurannut Sampoa 15 vuotta etkä nähnyt että sitä saa puoleen hintaan?

Nyt olet poissa osakesijoituksista, temppu jota kukaan idoleistasi ei olisi koskaan edes harkinnut. Ei pitkää, menestyksekästä osakesijoitusuraa tehdä lyömällä koko salkulla makrovetoja. Tai ehkä tämä ei kuitenkaan ole sellainen, vaan pitkään harkitsemasi siirtymä real estateen, päätös joka sopii parhaiten tilanteeseesi ja jota pitää kunnioittaa. Silti ympäri Suomen raukkojen rajojen sinua seuranneiden mörnijä-arvosijoittajien mielten syvästä ikiroudasta nousee kysymys, mitä tapahtui sille seiskaluokkalaiselle pojalle, joka tutki intoa piukassa kursseja sanomalehden taloussivuilta ja tunsi osakesijoittamisen vahvan voiman sisällään, sen saman voiman kuin (oppi-)isällään Buffettilla?

Päätän kirjeen omiin sanoihisi kesältä 2017:

”Kun itse olen henkeen ja vereen osakesijoittaja, en ota koko salkulla koskaan näkemystä siihen, mihin kurssit tulevat menemään. Näen oikeasti, että nyt pitää lyödä niihin parhaisiin ideoihin rahat kiinni. Olen karsinut tämän kevään aikana salkkuani. Minulla on enää tusina eri yhtiötä salkussa. Olen miettinyt miksi sijoittaisin rahaa sijoitusideaan, joka on 20:nneksi parhain. Miksi en sijoittaisi näihin topkymppi ideoihin?”

Sincerely,
Kale

153 tykkäystä

Ase ohimolla taikka ilman

Anora
Fortum
Ålandsbanken
Wärtsilä
Seligson omxh25 etf

Koska mä voin…

3 tykkäystä

Säv. & san: “kale”

26 tykkäystä

Upea kirje Kalelta. Kylmät väreet. Näkisinpä täällä joskus J.O.:n vastauksen :star_struck:

12 tykkäystä

Kieltämättä on upea kirje, itsekin kaipaisin vastausta tuohon. :slight_smile:

Varmaan aika mahdotonta saada…, mutta olisi hienoa, jos Jukka Oksaharju saataisiin Inderesin Roas… siis haastatteluun. Se olisi kyllä erityisen kiva, että Jukka saataisiin kokopitkään haastatteluun, että voisi kysyä täsmällisiä kysymyksiä, johon odottaisimme täsmällisiä vastauksia. Uskon, että foorumilaisilta tulisi aikamoinen liuta hyviä kysymyksiä. Voisikohan edes yrittää saada Jukkaa haastatteluun? :slight_smile: En tiedä, mitä vastaisi kysymyksiin, mutta arvostaisin kovasti jos hän haluaisi ja uskaltaisi tulla haastateltavaksi. Haluan aidosti ymmärtää, mitä hän on ajatellut ja ajattelee, kun olen tähän mennessä törmännyt viime aikoina vain hyvin lyhyihin hänen haastiksiin + juttuihin hänestä.

Paljon tulee viesteihini ajatus- ja kirjoitusvirheitä, siksi tarkistan ainakin kolmeen viestini ja silti niitä jää. image , tällainenkin pieni virhe meinasi jäädä. :roll_eyes:

14 tykkäystä

Jep, Oksaharju olisi kyllä kiinnostava vieras Inderesin podcastiin Kinnusen haastateltavaksi. Olisi herkullista jatkumoa Keskivälille, Deryngille ja kumppaneille: markkinanäkymät synkkenevät podi podilta…

11 tykkäystä

Mulle ei ihan mene jakeluun minkä takia Oksaharju ei saisi vaihtaa sijoitussuunnitelmaansa?
Senhän hän on tehnyt, hyvin radikaalisti vieläpä.

8 tykkäystä

15 tykkäystä

Oksakarhu saa tietenkin tehdä mitä ikinä huvittaakin.

Mikä mua ärsyttää on se, että mies on selkeästi huono häviäjä ja on nyt melkein kaksi vuotta itkenyt markkinoiden kalleutta, vaikka oikeasti luulen, että miestä vituttaa vain missattu huipputilaisuus. Huomautan, että Oksakarhu totesi legendaarisesti kesällä 2020, että “koronadipissä ei ollut mitään ostettavaa”. Mahtavia suomalaisia huippu- ja laatuyhtiöitä oli tuolloin tarjolla polkuhintoihin.

Tää on hyvinkin perinteinen kuvio. Missataan pohja kokonaan, koska oletaan syöksyn jatkuvan vielä lisää. Sitten, kun kurssit nousevat, niin ei vaa kyetä ostamaan 10% korkeampiin kursseihin, kun vasta viime viikolla oltiin niin paljon matalemmalla. Jäädään siis odottamaan uutta laskua, mitä ei tulekkaan ja pian huomaat, että kursit ovat nousseet 30-40% lisää siitä ajankohdasta missä kieltäydyit ostamasta.

36 tykkäystä

Olisikohan jo aika jättää Oksaharju rauhaa. Hänkin on ihminen, tosin Julkinen Eläin, kuten Ismo voisi sanoa.

Vähän oma fiilis vaan, että helppo nimimerkin takaa heitellä, en haluaisi olla Jukka Oksaharju, enkä pääministeri tai presidentti… tai kukaan muukaan. haluan olla vaan.

edit:
Toki kai nämä henkilöt ovat vapaaehtoisesti julkisuudessa ja tienaavat sillä varmaan vielä rahaakin.
Traders Club arvostan ihan todella korkealle, siinä laitetaan kyllä itseään likoon. Pitää jotain korvausta saadakin.

42 tykkäystä

Jarkko “Random Walker” Aho, joka on Oksaharjun kanssa ollut mm. noita Guru-kirjoja kirjoittamassa, totesi Kauppalehden haastattelussa juuri, että TietoEvry voisi olla osake joka saisi hänet nyt ostoksille mutta siinäkin on tällä hetkellä (22.9.2021) kurssissa vielä “useita euroja liikaa”. TietoEvryn ennustettu P/E ensivuodelle kuitenkin vain siinä reilun 10 paikkeilla, joka tässä markkinassa tuntuu todella edulliselta.

Se on sinänsä harmi, jos oma turvamarginaali on vedetty niin tiukille että vain esim alle PE 8 saa laittamaan ostohousut jalkaan, joka on Oksaharjunkin tapauksessa saattanut korona keväällä käydä

17 tykkäystä

Ymmärrän nykyisessä riskisessä ympäristössä varovaisuuden, mutta välillä tuntuu, että jotkut ovat ylireagoineet sen kuuluisan turvamarginaalinsa kanssa.

Voi toki olla, että nämä tahot ovat jälkikäteen katsottuna oikeassa. Ja jos strategiana on näissä olosuhteissa vain ostaa todella houkeilla kertoimilla, niin paljon ostettavaa ei toki markkinoilla ole.

Itsekin toivoisin matalempia hintoja, koska olen osakkeiden nettostaja vielä pitkään, mutta hyviä yhtiöitä ostan mielelläni myös kohtuullisilla kertoimilla.

2 tykkäystä

Oksaharju on minusta selkeästi tunnusluku/numero-sijoittaja. Siis täysi vastakohta siitä mitä minä olen, minähän jäin luokallekin osin matikan takia. Minusta ei ikinä voisi tulla numero-sijoittajaa, eikä Oksaharjusta ikinä voisi tulla funda/fiilis-osakepoimijaa.

Tältä osin siirtyminen kiinteistö-sijoittamiseen on erittäin looginen peliliike häneltä. Tosin sekin vaatii omanlaista pelisilmää, taitoa ja vähän remonttitaitojakin.

Jokaisen kannattaa tunnistaa omat vahvuudet ja heikkoudet.

6 tykkäystä

itse kiitän Oksaharjun esimerkkiä tuossa koronakriisissä. “ei ollut mitään ostettavaa” tarkoitti tietysti odotan laskun jatkumista finanssikriisin vitsihintoihin. jos ja kun vastaava eventti tulee kannattaa ostaa ekan -30% esim. 40% tavoitteesta ja jatkaa ostoja laskun jatkuessa. pohja on yhtä arvaamaton kuin huippu.

5 tykkäystä

Oksaharju oli keväällä 2020 Rahapodin vieraana. Jaksossa on Jukan ajatuksia markkinoista koronakeväältä:

”Ei löydy ostettavaa” -osio on n. 26-28 min kohdalla.

8 tykkäystä