Inderesin kahvihuone (Osa 3)

Oksakarhu saa tietenkin tehdä mitä ikinä huvittaakin.

Mikä mua ärsyttää on se, että mies on selkeästi huono häviäjä ja on nyt melkein kaksi vuotta itkenyt markkinoiden kalleutta, vaikka oikeasti luulen, että miestä vituttaa vain missattu huipputilaisuus. Huomautan, että Oksakarhu totesi legendaarisesti kesällä 2020, että “koronadipissä ei ollut mitään ostettavaa”. Mahtavia suomalaisia huippu- ja laatuyhtiöitä oli tuolloin tarjolla polkuhintoihin.

Tää on hyvinkin perinteinen kuvio. Missataan pohja kokonaan, koska oletaan syöksyn jatkuvan vielä lisää. Sitten, kun kurssit nousevat, niin ei vaa kyetä ostamaan 10% korkeampiin kursseihin, kun vasta viime viikolla oltiin niin paljon matalemmalla. Jäädään siis odottamaan uutta laskua, mitä ei tulekkaan ja pian huomaat, että kursit ovat nousseet 30-40% lisää siitä ajankohdasta missä kieltäydyit ostamasta.

36 tykkäystä

Olisikohan jo aika jättää Oksaharju rauhaa. Hänkin on ihminen, tosin Julkinen Eläin, kuten Ismo voisi sanoa.

Vähän oma fiilis vaan, että helppo nimimerkin takaa heitellä, en haluaisi olla Jukka Oksaharju, enkä pääministeri tai presidentti… tai kukaan muukaan. haluan olla vaan.

edit:
Toki kai nämä henkilöt ovat vapaaehtoisesti julkisuudessa ja tienaavat sillä varmaan vielä rahaakin.
Traders Club arvostan ihan todella korkealle, siinä laitetaan kyllä itseään likoon. Pitää jotain korvausta saadakin.

42 tykkäystä

Jarkko “Random Walker” Aho, joka on Oksaharjun kanssa ollut mm. noita Guru-kirjoja kirjoittamassa, totesi Kauppalehden haastattelussa juuri, että TietoEvry voisi olla osake joka saisi hänet nyt ostoksille mutta siinäkin on tällä hetkellä (22.9.2021) kurssissa vielä “useita euroja liikaa”. TietoEvryn ennustettu P/E ensivuodelle kuitenkin vain siinä reilun 10 paikkeilla, joka tässä markkinassa tuntuu todella edulliselta.

Se on sinänsä harmi, jos oma turvamarginaali on vedetty niin tiukille että vain esim alle PE 8 saa laittamaan ostohousut jalkaan, joka on Oksaharjunkin tapauksessa saattanut korona keväällä käydä

17 tykkäystä

Ymmärrän nykyisessä riskisessä ympäristössä varovaisuuden, mutta välillä tuntuu, että jotkut ovat ylireagoineet sen kuuluisan turvamarginaalinsa kanssa.

Voi toki olla, että nämä tahot ovat jälkikäteen katsottuna oikeassa. Ja jos strategiana on näissä olosuhteissa vain ostaa todella houkeilla kertoimilla, niin paljon ostettavaa ei toki markkinoilla ole.

Itsekin toivoisin matalempia hintoja, koska olen osakkeiden nettostaja vielä pitkään, mutta hyviä yhtiöitä ostan mielelläni myös kohtuullisilla kertoimilla.

2 tykkäystä

Oksaharju on minusta selkeästi tunnusluku/numero-sijoittaja. Siis täysi vastakohta siitä mitä minä olen, minähän jäin luokallekin osin matikan takia. Minusta ei ikinä voisi tulla numero-sijoittajaa, eikä Oksaharjusta ikinä voisi tulla funda/fiilis-osakepoimijaa.

Tältä osin siirtyminen kiinteistö-sijoittamiseen on erittäin looginen peliliike häneltä. Tosin sekin vaatii omanlaista pelisilmää, taitoa ja vähän remonttitaitojakin.

Jokaisen kannattaa tunnistaa omat vahvuudet ja heikkoudet.

6 tykkäystä

itse kiitän Oksaharjun esimerkkiä tuossa koronakriisissä. “ei ollut mitään ostettavaa” tarkoitti tietysti odotan laskun jatkumista finanssikriisin vitsihintoihin. jos ja kun vastaava eventti tulee kannattaa ostaa ekan -30% esim. 40% tavoitteesta ja jatkaa ostoja laskun jatkuessa. pohja on yhtä arvaamaton kuin huippu.

5 tykkäystä

Oksaharju oli keväällä 2020 Rahapodin vieraana. Jaksossa on Jukan ajatuksia markkinoista koronakeväältä:

”Ei löydy ostettavaa” -osio on n. 26-28 min kohdalla.

8 tykkäystä

Täytynee viritellä lemmikkikanin häkkiin jotain vastaavaa.

8 tykkäystä

Jokaisella on oma sijoitussuunnitelmansa ja -strategiansa enemmän tai vähemmän olemassaolemassa, sijoittajien elämäntilanteet/varallisuudet vaihtelevat yms, siksi on väärin tuomita ketään. Käytin “tuomita”, sillä siltä se vaikuttaa.

“Mahtavia suomalaisia huippu- ja laatuyhtiöitä oli tuolloin tarjolla polkuhintoihin”
Polkuhinnat ovat totta vasta sitten, kun polkuhintoihin ostetut osakkeet on myyty suurella voitolla.

“TietoEvryn ennustettu P/E ensivuodelle kuitenkin vain siinä reilun 10 paikkeilla, joka tässä markkinassa tuntuu todella edulliselta.”
Tässä korostaisin sanaa “ennustettu”, lopullinen P/E saataa olla mitä tahansa.

En fanita Oksaharjua, en ole lukenut hänen kirjojaan vaikka yksi ilmainen taitaa olla ladattukin Nordnetistä. Minua häiritsee, että nämä kirjoitukset käsittelevät mennyttä. Ehkä siksi, että ennustamiseen ei välttämättä halua ottaa yhtä suurta varmuutta.

Olen ollut tällä foorumilla niin lyhyen aikaa, että en tiedä kuinka moni heti videon 26-28 min jälkeen kirjoitti nykyisenlaista tekstiä Oksaharjusta.
Jos on, niin täysi kunnioitukseni tälle henkilölle ja hänelle voisin vaikka maksaakin jotain sijoitusneuvoista (siis pari prosenttia tuotosta).

7 tykkäystä

Juuri näin. Täällä hoetaan mantraa että JO olisi super defensiivinen ja ruvennut suojaamaan kassaansa. En oikein näe tätä.

Mies joka on isolla lainalla tullut ylös finanssi kriisistä ei ehkä ole kiinnostunut jostain 10-40% tuotoista 2-5v aikajänteellä jota pörssi nyt parhaimmillaan tarjoaa tuleville vuosille.

Tonttien osto, kehittäminen ja myynti/vuokraus on todella riskistä ja iso tuotoista puhaa. Sen jos tekee hyvin hyvällä vivuilla voi miljoonan muuttaa viideksi samalla aikajänteellä. Lisäksi voi olla paljon enemmän oman onnensa seppä ja mitigoida riskejä. Toisin kuin piensijoittaja Helsingin pörssissä jossa on kuin kaarnalaiva Elefantti saarten aalloissa.

3 tykkäystä

@Sijoittaja-alokas profiilikuva on jäänyt sen verran hyvin mieleen, että viikonlopun ostosreissulla tuli kyseinen tilanne (kuva) mieleen. Onneksi oli maski niin kukaan ei ihmetelly, että mitä se äijä siinä leveästi hymyilee.

4 tykkäystä

Eikös Oksaharjun työnimike ole osakestrategi?

Oksaharju voi ostaa maata tai mitä tahansa hän haluaa, mutta kun hän tekee itselleen rahaa olemalla niin sanottu “sijoittaja-guru” on ihan oikein arvoida miehen edesottamuksia sijoitusmarkkinoilla.

Eihän se Oksaharjun vika tai syy ole, että hänet tituleerattu guruksi ja hän saa palkkioita antaessaan medioille lausuntoja. Mutta, jos tekee tillä antaessaan medialla lausuntoja, niin silloin altistaa itsensä myös arvostelulle. Tän pitäisi olla ihan itsestäänselvyys.

26 tykkäystä

Oksaharju on ilmeisesti siirtynyt todella aktiivisesti tonttimarkkinoille kun asukkaat valittavat asiasta ihan radiossakin. :eyes:

8 tykkäystä

Katselen “Ostin/myin juuri äsken”-ketjua jälleen, olen maaliskuussa 2020. En ole kovin kateellista sorttia olevaa tyyppiä, mutta pientä kateellisuutta koin tämän Midaan ostoksista. :+1: :slight_smile: Veikkaan, että iso osa arvaa kenen hankinnoista on kyse. Midas ei saa vielä paljastaa itseään. :slight_smile:
image
Eikä tosiaan ole photosoppi “laulanut”, vaan kyllä tässä on erään Midaan oikeat ostokset kevään koronakuopasta. :upside_down_face:

:joy: Muutama tunti sitten itse asiassa kävelin ylpeänä keittiössä tuon luxusmerkin mikrokupu kädessäni. :sunglasses: Tänään teen vielä ison satsin ruokaa, jonka laitan taas Orthex-rasioihin. t proud memberi Orthexin tiimistä.

12 tykkäystä

"Perinteisillä kriteereillä arvosijoittaja ei löydä pörssistä mitään ostettavaa. Edes koronakriisin syvimmässä kuopassa osakkeet eivät olleet arvosijoittajan näkökulmasta sellaisissa hinnoissa, että olisi voinut ostonappia painaa”, Oksaharju sanoo.

Kauppalehdestä viime vuodelta.

Jokainen voi palata sinne syvimpään monttuun ja katsella esimerkiksi Sammon tai Fortumin silloisia arvostuskertoimia. Jos nekään kertoimet eivät kelpaa “arvosijoittajalle” niin ehkä se vika ei ole niissä kertoimissa, vaan sijoittajassa.

9 tykkäystä

Uskomattoman paljon täällä jaksetaan jauhaa yksittäisen strategin edesottamuksista.

Liekö orastavan laskumarkkinan tuomaa epävarmuutta, vai peesaamalla sijoittelevien syyllistenetsintää, johonkinhan se turhautuminen on purettava.

Itseäni ei muiden tekemiset hetkauta, pääasia että omat salkut kehittyvät suunnitellusti. Se, mitä muut tekevät on oman menestykseni tai menestymättömyyteni kannalta täysin yhdentekevää. Yleisistä ilmiöistä, kuten uhkapelaamisen siirtymisestä pörssiin ja tästä viriävistä välillä melko absurdeistakin päättelyketjuista, olen kyllä täällä ahkerasti mutissut.

11 tykkäystä

Olet ilmeisesti varsin suurella käteispainolla? Saanko udella syytä tähän? :slight_smile:

7 tykkäystä

Varaudun erääseen IPO:on oman riskinsietokyvyn mukaisesti :slight_smile: Toki oon myös pitänyt tätä käteispainoa muutenkin kesän yli kun halusin “lukita” YTD-%:n siihen asentoon mihin se oli päätynyt, ja katsoa myöhemmin loppuvuodesta mihin indeksit päätyy.


E: tohon vielä nyt toi YTD-käyrä kaikille muistutukseks

45 tykkäystä

Eikö tuommoinen YTD% “lukitseminen” ole yksi pahimmasta päästä olevia ajatusharhoja, joissa tunteella odotusarvollisesti tuhotaan pääomaa?

Vähän samaa kastia kuin “tästä lapusta en luovu ennenkuin pääsen omilleni” tai “jes! Tämä lappu on noussut paljon, myyn nyt alkusijoitukseni niin voin pelata jatkossa ‘talon rahoilla’”

23 tykkäystä

Pointtina tässä on enemmän se, että on ihan pakko osata myös tunnistaa minkälaiset tuotot on normaaleja ja mitkä ei. Jos mä esim. oon saanut >20% YTD-tuoton ensimmäisen kahen kvartterin aikana vuodessa, niin toi ylittää kaikki mun tavoitteet, ja mun ajattelu siirtyy pääoman puolustusmoodiin, eikä siihen että yritettäis tehdä lisää tuottoa. Not giving back gains.
E: Tää keskustelu on parhaimmillaan todella pitkä ja moniulotteinen, katotaan jaksaisinko jossain kohtaan rustata enemmänkin tästä, koska tossa kirjotin tosiaan vaan yhen osan tosta tarkastelusta.

26 tykkäystä