Inderesin kahvihuone (Osa 3)

Eikös Oksaharjun työnimike ole osakestrategi?

Oksaharju voi ostaa maata tai mitä tahansa hän haluaa, mutta kun hän tekee itselleen rahaa olemalla niin sanottu “sijoittaja-guru” on ihan oikein arvoida miehen edesottamuksia sijoitusmarkkinoilla.

Eihän se Oksaharjun vika tai syy ole, että hänet tituleerattu guruksi ja hän saa palkkioita antaessaan medioille lausuntoja. Mutta, jos tekee tillä antaessaan medialla lausuntoja, niin silloin altistaa itsensä myös arvostelulle. Tän pitäisi olla ihan itsestäänselvyys.

26 tykkäystä

Oksaharju on ilmeisesti siirtynyt todella aktiivisesti tonttimarkkinoille kun asukkaat valittavat asiasta ihan radiossakin. :eyes:

8 tykkäystä

Katselen “Ostin/myin juuri äsken”-ketjua jälleen, olen maaliskuussa 2020. En ole kovin kateellista sorttia olevaa tyyppiä, mutta pientä kateellisuutta koin tämän Midaan ostoksista. :+1: :slight_smile: Veikkaan, että iso osa arvaa kenen hankinnoista on kyse. Midas ei saa vielä paljastaa itseään. :slight_smile:
image
Eikä tosiaan ole photosoppi “laulanut”, vaan kyllä tässä on erään Midaan oikeat ostokset kevään koronakuopasta. :upside_down_face:

:joy: Muutama tunti sitten itse asiassa kävelin ylpeänä keittiössä tuon luxusmerkin mikrokupu kädessäni. :sunglasses: Tänään teen vielä ison satsin ruokaa, jonka laitan taas Orthex-rasioihin. t proud memberi Orthexin tiimistä.

12 tykkäystä

"Perinteisillä kriteereillä arvosijoittaja ei löydä pörssistä mitään ostettavaa. Edes koronakriisin syvimmässä kuopassa osakkeet eivät olleet arvosijoittajan näkökulmasta sellaisissa hinnoissa, että olisi voinut ostonappia painaa”, Oksaharju sanoo.

Kauppalehdestä viime vuodelta.

Jokainen voi palata sinne syvimpään monttuun ja katsella esimerkiksi Sammon tai Fortumin silloisia arvostuskertoimia. Jos nekään kertoimet eivät kelpaa “arvosijoittajalle” niin ehkä se vika ei ole niissä kertoimissa, vaan sijoittajassa.

9 tykkäystä

Uskomattoman paljon täällä jaksetaan jauhaa yksittäisen strategin edesottamuksista.

Liekö orastavan laskumarkkinan tuomaa epävarmuutta, vai peesaamalla sijoittelevien syyllistenetsintää, johonkinhan se turhautuminen on purettava.

Itseäni ei muiden tekemiset hetkauta, pääasia että omat salkut kehittyvät suunnitellusti. Se, mitä muut tekevät on oman menestykseni tai menestymättömyyteni kannalta täysin yhdentekevää. Yleisistä ilmiöistä, kuten uhkapelaamisen siirtymisestä pörssiin ja tästä viriävistä välillä melko absurdeistakin päättelyketjuista, olen kyllä täällä ahkerasti mutissut.

11 tykkäystä

Olet ilmeisesti varsin suurella käteispainolla? Saanko udella syytä tähän? :slight_smile:

7 tykkäystä

Varaudun erääseen IPO:on oman riskinsietokyvyn mukaisesti :slight_smile: Toki oon myös pitänyt tätä käteispainoa muutenkin kesän yli kun halusin “lukita” YTD-%:n siihen asentoon mihin se oli päätynyt, ja katsoa myöhemmin loppuvuodesta mihin indeksit päätyy.


E: tohon vielä nyt toi YTD-käyrä kaikille muistutukseks

45 tykkäystä

Eikö tuommoinen YTD% “lukitseminen” ole yksi pahimmasta päästä olevia ajatusharhoja, joissa tunteella odotusarvollisesti tuhotaan pääomaa?

Vähän samaa kastia kuin “tästä lapusta en luovu ennenkuin pääsen omilleni” tai “jes! Tämä lappu on noussut paljon, myyn nyt alkusijoitukseni niin voin pelata jatkossa ‘talon rahoilla’”

23 tykkäystä

Pointtina tässä on enemmän se, että on ihan pakko osata myös tunnistaa minkälaiset tuotot on normaaleja ja mitkä ei. Jos mä esim. oon saanut >20% YTD-tuoton ensimmäisen kahen kvartterin aikana vuodessa, niin toi ylittää kaikki mun tavoitteet, ja mun ajattelu siirtyy pääoman puolustusmoodiin, eikä siihen että yritettäis tehdä lisää tuottoa. Not giving back gains.
E: Tää keskustelu on parhaimmillaan todella pitkä ja moniulotteinen, katotaan jaksaisinko jossain kohtaan rustata enemmänkin tästä, koska tossa kirjotin tosiaan vaan yhen osan tosta tarkastelusta.

26 tykkäystä

En ole selannut kyseistä ketjua mutta veikkaisin että kyseessä on @timontti

5 tykkäystä

Aattelitko sitten 2022 alussa alkaa nappaamaan sen vuoden tuottoa? Ei sillä etteikä tässä olisi 2-3 kk ollut vähän hankalaa pitää alkuvuoden tuotto% saati nostaa…

7 tykkäystä

Jätän kommentoimatta tähän sen tarkemmin, koska jonkin verran asioita on vielä auki :slight_smile: 2022 strategia toki on pohdinnassa, ja portfolion uudelleenallokointi tulee ajankohtaseks näillä näkymin kyllä Q4:llä 2021.

4 tykkäystä

vois olla ihan virkistävää olla ajattelematta veroja sun muuta ja laittaa puhtaalta pöydältä allokaatio uusiksi.

Tosin se varaan löytäisi useaan olemassa olevaan kohteeseen.

4 tykkäystä

Ei hitto mikä loppu Formula-kisalle :sweat_smile:

31 tykkäystä

En tiedä, onko pohdintani aiheellista tai edes kahvihuonekamaa, mutta en viitsi tätä ainakaan yhtiöketjuun laittaa.:thinking: ja kuitenkin tämä mietityttää.

Olen uutena foorumilaisena ihaillut sitä kirjoittamisen kurinalaisuutta, jota foorumilla noudatetaan. Uusia käyttäjiä, joiden kirjoitustyyyli koetaan foorumin valtavirrasta poikkeavaksi, tai suorastaan hyökkääväksi ja toisia kirjoittajia loukkaavaksi, ohjataan oikeanlaisen, erilaisia mielipiteitä kunnioittavaan kirjoituskulttuuriin.

Oletteko muut miettineet, miten jatkossa varmistetaan, että foorumin hyvä henki säilyy?

Todennäköistä on, että uusia kirjautuneita foorumilaisia alkaa tulla joukoittain, kun listautuminen lähestyy. Jo nyt on näkynyt uusia nimimerkkejä paljon.

Yhteisön yhteisöllisyys mitataan juuri siinä, miten sitoutunutta porukkaa yhteisöön kuuluu. Tällä foorumilla on epäilemättä enemmän sijoittamiseen liittyvää viisautta kuin monellakaan meistä yksin olisi koskaan mahdollista saavuttaa.

Tämän vuoksi ajattelen niin, että tällä foorumilla kirjoittavien kuuluukin asettaa foorumin etu yhtä korkealle kuin oma etu.

Tämä ajattelumalli takaisi sen, että foorumin kirjoittamiskulttuuri pysyisi erilaisia mielipiteitä kunnioittavana - ilman ylläpidon tai Laupiaan samarialaisen😊 väliintuloa.

Tämän keskustelufoorumin menestyksen ja suosion salaisuus on tähän mennessä ollut sitoutuneiden aktiivisten kirjoittajien ydinjoukko. Kiitos teille ajastanne foorumilla💛

38 tykkäystä

Gotta keep dancing á la 2007 Ex-Citi CEO defends "dancing" quote to U.S. panel | Reuters :dancer::man_dancing:

FED ei ihan vielä napannut boolimaljaa pois (työttömyyslukujen huolet perusteella “delta variantin pelottaessa pois potentiaalisia työntekijöitä”)

edit: Ai hups ihan oikea oikea formula eikä pörssiralli, my bad :joy::sweat_smile:

3 tykkäystä

Fiksua pohdintaa foorumin tasosta. Olen itse ollut mukana kolmisen vuotta ja tänäkin aikana foorumin keskustelukulttuuri on elänyt. Jotkut keskustelukulttuurissa tapahtuneet muutokset ovat mielestäni olleet toivottuja ja jotkut vähemmän toivottuja. Uskon, että näin tapahtuu myös jatkossa. Ihmiset vaihtuvat, kulkevat, joku tulee ja toinen lähtee. Säännöt ja niitä noudattava keskustelijajoukko sekä hyvä ja tasapuolnen moderointi ovat riittäneet tähän asti takaamaan terveellisen ympäristön asialliselle ja omaa ymmärrystä kasvattavalle keskustelulle. Toivottavasti näin myös jatkossa.

6 tykkäystä

On muuten mielenkiintoista nähdä, millainen arvo inderesille listauksessa määritellään. Kuitenkin heidän suustaan kuullaan usein lause houkuttelevat arvostuskertoimet. Toivottavasti p/e lukua ei ammuta ihan taivaisiin. Joka tapauksessa,

lataus

10 tykkäystä


Pitäisköhän sitä käydä tankilla?

1 tykkäys

Aika sama vaikka nousisi 5€/Litra bensanhintakin… eipähän tulisi enäänkuin vaan tuttuja vastaan :wink:

10 tykkäystä