Inderesin kahvihuone (Osa 3)

Tietääkö kukaan, mistä saa nordnet-lippiksiä erillisenä? (toki inderes-lippikset kelpaa myös!)

Ainakin työpaikkana oli tosi kiva :slight_smile: Harvoinpa sitä toimarin kanssa debuggaa SQL:ää :smiley: Toki tää oli aikaa ennen pörssilistausta :slight_smile:

13 tykkäystä

Kiitos, kun kerroit kokemuksestasi ja mukava kuulla tuo. :slight_smile: Tämänkin takia tykkään tästä Foorumista, täältä saa kaikenlaista pientä ja isompaa extrainformaatiota, mitä ei muualta saa. :slight_smile:

Toinen kuuntelukerta on menossa, tällä kertaa tubesta:

Ja laitetaan nyt samalla linkki Spotifyihin, tulee se sieltäkin ehkä joskus kuunneltua:

5 tykkäystä

siirsin 4 viikkoa sitten nordnettiin uuden salkun kassavarat. yllättävän paljon tullut sinä aikana s-postiin vinkkejä näin pääset alkuun ohjeita yms (18v markkinoilla). viimeinen oli jo lähes uhkaavan tuntuinen tuntuuko sijoittaminen vaikealta?. Charlie Mugnerin sanoin: "its not supposed to be easy. anyone who thinks its easy is stupid. kaupankäyntipisnestähän tuo välittäminen on, mutta siinä on pieni epäeettinen komponentti minkä otan huumorilla.
edit: en ole siis tehnyt vielä yhtään kauppaa vaan odotan ja tutkin.

6 tykkäystä

Käykää lukemassa KL-foorumin Treidaus 2021 -ketju viime yöltä😆

Ihan kiva olla tällaisella fiksummalla ja hyvin moderoidulla foorumilla, kuten Inden-foorumi on😊

14 tykkäystä

Mikä Simon Hallqvistin esiintymisessä oli epävarmaa?

1 tykkäys

Voi liittyä paljon vain esiintymistaitoihinkin, mutta jos katsoo malliesimerkin vakuuttavasta puhujasta, niin Hallqvist ei täytä kyllä näitä kriteereitä. Non-verbaalinen viestintä ei ollut kovin vakuuttavaa, katsekontaktia ei otettu nimeksikään etenkään vaikeiden kysymysten kohdalla jne. Ja itse puhuminenkin aika takkunaista paikoitellen. Syntyi vaikutelma että hän joutui paljon miettimään välillä sanojaan, välillä tuntui että hän puhui enemmän Boreon omistajille.

Mutta eipä tuo kommentti minkään kovin syvääluotavan analyysin pohjalta tullut, kerran katsoin tuon videon läpi ilman sen kummempaa tarkkailua esiintymisestä. Tuollainen vaikutelma vain jäi. Toki minullakin on oma riski sotkeutua erinäisiin vinoumiin ja ne vaikuttavat varmsti näkemykseeni, kun kuitenkin ennakkokäsityksiä Sievi - Boreo -casesta oli ja on.

Tutkitusti esiintymistaidoilla ja osaamisella ei ole mitään keskinäistä suhdetta. Osaamisen mukana tulee myös ymmärrys oman osaamisen rajoista. Kaikkein itsevarmin puhuja vakuuttaa kuulijat, mutta hänen tietonsa ovat usein myös porukan heikoimmat. Fiksumpi kaveri joutuu oikeasti miettimään kysymyksiä ja puhekin helposti takeltelee. Tästä on kuuluisa tutkimus, mutta en nyt muista sen nimeä.

Tästä syystä pidän esiintymistaitoa vähän samanlaisena asiana kuin ulkonäköä. Jos siitä ei ole positiivista sanottavaa, kannattaa olla sanomatta mitään.

Ihmisillä on myös erilaisia tempperamentteja, jotka korostuvat kameran edessä. Nykyään ekstroverttiä pidetään parempana työntekijänä (sosiaalinen, valovoimainen). Siitä ei ole kauaa, kun introverttiä pidettiin parempana (nöyrä, ahkera). Nämä vaihtelevat aina kuin muotisuuntaukset.

Mielestäni Hallqvist valitsi moneen otteeseen sanansa erinomaisesti. Toisin kuin aiemmassa tiedotustilaisuudessa, hän ei vaikuttanut helppoheikiltä, joka yrittää tunkea heikkoa diiliä kurkusta alas. Tässä Boreo yrittää huikeaa diiliä ja kyllähän Sievikin siitä hyötyy.

@JNivala Viestini pointti oli perustella, miksi esiintymisen arvioiminen on epäolennaista, jos siitä ei kerran voi vetää johtopäätöksiä osaamisesta.

Alkuperäinen viestisi alkoi näin: “Voi liittyä paljon vain esiintymistaitoihinkin, mutta jos katsoo marlliesimerkin vakuuttavasta puhujasta niin Hallqvist ei täytä kyllä näitä kriteereitä.” Eli sanoit itse, että esiintyminen voi olla merkki esiintymistaitojen puutteesta tai jostain muusta, mikä jäi nimeämättä. Oletin sen liittyvän osaamiseen.

16 tykkäystä

Ihan näin sivuhuomiona, niin hieman ihmeellinen tuo viimeinen lauseesi ottaen huomioon että olin kommentoinut alkuperäisessä viestissäni vain puolikkaassa virkkeessä esiintymistä. Vastasin vain kysymykseen, mikä on mielestäni ihan fiksua näin keskustelupalstalla.

@JHeiskanen samaa mieltä ainakin osittain, mutta viestisi sisältö nyt ei liittynyt varsinaisesti edes viestiini jota lainasit. Eihän kukaan ole kyseenalaistanut Hallqvistin osaamista minkään esiintymistaitojen pohjalta :smiley:

Jottei ihan off-topic kamaksi mene, niin nähdäkseni tilanne on nykyisellä vaihtosuhteella seuraavanlainen:

  • Boreo hyötyy pomminvarmasti, fantastinen diili heille
  • Sievin omistajatkin hyötyy todennäköisesti (ei absoluuttisen varmaa), hyöty selvästi pienempi kuin Boreon omistajille.

Boreon osalta hyödyt kiistattomat, mutta Sievin omistajalle ne eivät ole ihan selkeitä ja osin spekulatiivisia (miten markkinat arvostaa, miten Boreo on tässä syklissä arvostettu jne).

6 tykkäystä

Tämä johtunee enemmän siitä, että ruotsi taitaa olla Hallqvistin ykköskieli?

12 tykkäystä

Siirsin muutaman viestin yleisön toiveesta Sievin ketjusta kahvihuoneeseen - esiintymistaitojen puiminen menee ehkä hiukan Sievin fundasta ohi :slight_smile:

18 tykkäystä

Pitkälle päästään jo sillä, ettei täällä ole kiroilua ja karkeaa kielenkäyttöä… Kiitos asiallisesta käytöksestä kaikille :pray:

18 tykkäystä

No Huh…:joy: Aika synkkää yksinpuhelua,tainnu se tyyppi vetää muutaman Treidin liikaa :rofl:

2 tykkäystä

Kyseisessä KL-ketjussa kiroilu ei mielestäni ollut edes isoin ongelma, vaan harhainen, luultavasti kännissä kirjoitettu sovinistinen salaliittomongerrus. Se että sitä ei ole vieläkään siivottu pois on jo halventavaa foorumin käyttäjiä kohtaan. Kyllähän KL-palstalla on edelleen myös paljon arvoa ikiaikaisiin jääriin sitoutuneena henkisenä pääomana, mutta jos moderointi ajetaan kokonaan alas, kyllä tämä kulttuuriperintö lopulta hiljalleen rapautuu. Onko tulevaisuus tämä?

35 tykkäystä

Ja yleisö oli todennäköisesti tässä tapauksessa NukkeNukuttaja🙂, kiitos Johannekselle. Tosiaan poistin myös itse Sievi-ketjusta pari viestiäni, jossa puutuin tähän Hallqvistin esiintymisen arvosteluun. Tämä toki jätti hieman kummalliseen valoon @JNivala vastauksen, koska alkuperäistä viestiäni ei enää ollut luettavissa, pahoittelut siitä. Lähden kuitenkin ensisijaisesti siitä, että ketjuja ei pidä puurouttaa epäolennaisuuksilla, jotka eivät liity mitenkään yhtiön fundamentteihin.

Mutta itse asiaan, en näe, että mitään on saavutettavissa, jos alamme liikaa kiinnittämään huomiota haastateltavien esiintymistaitoon ja Sievi-ketjussa oli jo aikaisemmin arvosteltu samaa asiaa melko epäkunnioittavaan sävyyn. Kannattaa myös huomioida, että epäkohtelias käytös ei millään tavalla edistä sitä, että osa yhtiöiden edustajista haluaisi mahdollisesti osallistua keskusteluun foorumilla. Simon Hallqvistin tapauksessa esiintymisen arvostelu on sitäkin epäkohteliaampaa, kun ottaa huomioon, että hän ei ole syntyperäinen suomalainen vaan syntynyt Ruotsissa eli suomi ei ole hänen äidinkielensä. Simon oli myös oma-aloitteisesti ehdottanut Inderesin haastattelutuokiota.

Olen hiljaa mielessäni jo aiemmin ollut hieman skeptinen tuon mestari-titteli käytöstä osalla keskustelijoista, vasta-alkajalle se voi antaa vaikutelman, että kyseessä olisi jotenkin ansioitunut sijoittaja, jota kannattaa seurata ja jopa peesata. Kyseessä on kuitenkin foorumi-arvonimi, joka myönnetään henkilöille, jotka toimivat aktiivisesti ja vastavuoroisesti foorumilla. Mitään erityisiä ansioita se ei siis vaadi. Jos tätä arvonimeä nyt pakko on käyttää, niin silloin voisi kuvitella, että arvonimen haltijat olisivat keskimääräistä huolellisempia siitä, minkälaista sisältöä he keskusteluun tuottavat ja varsinkaan eivät toimisi foorumin sääntöjen vastaisesti puurouttaen keskustelua yhtiökohtaisissa ketjuissa, myös itsesensuuri eli omien viestien poistaminen tai liputtaminen on mahdollista. Toisinaan kannattaa myös kahteen kertaan miettiä, onko viestiä ensinkään syytä laittaa esille, jos mitään sanottavaa ei oikeastaan ole. Itse olen ainakin yrittänyt piilottaa oman tittelini, en tosin ole varma, olenko siinä onnistunut :slight_smile:

30 tykkäystä

Hyvä kirjoitus alusta loppuun.

Ehkä tämä seuraajat-uudistus muuttaa vähän asiaa, ja foorumi siistiytyy kuin itsestään. Minulla on nyt kaksi seuraajaa (olen aidosti erittäin otettu). Ensimmäinen ajatus oli, että jaahas, pitääpä pikkusen vähentää viestien määrää ja lisätä isosti niiden laatua.

13 tykkäystä

Muistaakseni konkari ja mestari ovat alkukielellä member ja regular. Suorat käännökset olisivat siis ”jäsen” ja ”vakinaama”, mitkä ehkä paremmin kuvaisivatkin kyseisiä titteleitä?

5 tykkäystä

Kyllä, noistahan se lienee johdettu. Minulle on eräässä lajissa myönnetty “oikeakin” mestarin arvonimi, joka ehkä selittää aiemman vuodatukseni :slight_smile:

Ja kyllähän tuolla profiilissa mainitaan, että kyse on luottamustasosta, mitä se sitten kenenkin kohdalla tarkoittaa.

4 tykkäystä

Remedyn Alan Wake Remastered ja lisäosat The Signal ja The Writer pelattu läpi PS4:lla. Oli itelle ensimmäinen AW kokemus ja positiivinen sellainen. Paikoin peli oli tosi jännittävä ja näinä pimeinä lokakuun iltoina ulkoillessa tulee väkisinkin samoja viboja mitä peliä pelatessa - toivoo melkeen että ois taskulamppu mukana :flashlight: :sweat_smile: tarina on kyllä koukuttava, oon ite hullu Twin Peaks fani ja selkeesti otettu sieltä myös inspistä. En malta odottaa pelin kakkososaa ja Alan Waken paluuta.

It’s not a lake, it’s an ocean.

25 tykkäystä

@K.Harvia parka… Teit hänestä juuri Kauppalehden mannekiinin.

5 tykkäystä