Inderesin kahvihuone (Osa 3)

85 tykkäystä


21 tykkäystä

33 tykkäystä

image

2 tykkäystä

Saatiin illan parhaat naurut rouvan kanssa kun aloin intoa puhkuen leikkimään kotigeologia ja selittämään Orocon maailman pelastavia porauskuvioita… on tämä sijoittaminen vaan hauskaa, saa leikkiä kaikkien alojen erityisasiantuntijaa joka viikko ja innostua aina eri firmasta ja niitä koskevista uutisista!

E: Hyzonin shorttauksen aiheuttaman ketutuksen selittämisellekään ei herunut empatiaa, julma vaimo!

27 tykkäystä

Ainakin tuollaiset mahdolliset räikeät keissit on hyvä saada laajalti esille - tutkinnan ja lynkkauksen jätän tässä muillle :man_shrugging: mutta @CitizenJ laitoin RT että sana leviää, en vielä väittänyt varmaksi tätä fiaskoa

4 tykkäystä

Maailma on aika erilainen sijoittajan silmin, varsinkin kun on viettänyt aikaa tällä Foorumilla.

Tänään Suomen kaunein koti -ohjelmasta bongattu kiva sauna, jossa:

Sitten eri ohjelmissa bongaan juontajien ja haastateltavien Marimekko -asut. Kiukaatkin toki aina tarkistan, mutta vielä en ole tutkinut ohjelmissa ja kyläpaikoissa, että ovatko esimerkiksi mikrokuvut Orthexia.

Mulle on tullut usein uniin Foorumi ja valitettavasti myös analyytikot. :grinning: Oli jo tuossa jokin aika sitten olo, että tutkin erään kaupungin taloudellisia tietoja, kuten pörssiyhtiöiden lukuja… en tiedä, mitä siitäkin olisi voinut tulla (Nyt rauha, Alokas!). :upside_down_face: Nykyään täällä varmaan tulee helposti vietettyä aikaa viikossa 20-30h, mutta toki luen myös muualta talousaiheisia juttuja ja kirjoja muutenkin sekä katson että kuuntelen sijoittamisaiheista matskua. Olen varmaan parissa vuodessa tartuttanut tätä sijoittamisen noin kymmenen henkilöön sekä puhunut aiheesta muillekin… toivottavasti tyrkyttämättä.

Aijuu, sekin on ihan kiva juttu ollut, että tällä palstallakin laitan viestiä yhden nimimerkin kanssa säännöllisesti privana. Kiva vaihtaa ajatuksia sijoittamisesta sekä Foorumin päivänpolttavista teemoista jonkun kanssa… olen saanut paljon uutta näkökulmaa sijoittamiseen. Kaikkea ei aina kehtaa tänne suoraan kirjoittaa, niin voi pallotella ajatuksia jonkun kanssa. :+1:

Päivätyö, sali ja muut ihmiset (onneksi) vievät ajatusta muuallekin sekä yksi nainen, johon törmäsin vähän sattumalta, toivottavasti saan sen joskus vielä treffeille. :upside_down_face:

46 tykkäystä

Heitellääs kahvihuoneeseen juttua kun oli näköjään mennyt itseltäni ihan ohi.

Elikkäs Faze Clan listaantunut näköjään BRPM-spacin kautta pörssiin. :flushed:
Faze on todennäköisesti maailman seuratuin Esport-organisaatio jolla on joukkueita käytännössä jokaisessa kilpapelissä ja striimaajia löytyy useita kymmeniä.
Faze on alusta asti pyrkinyt olemaan pelamisen rokkitähti ja organisaatio on tunnettu useista erilaisista tempauksista ja siitä että heillä on rahaa ostaa käytännössä kuka tahansa pelaaja.
Jotain Fazen kokoluokasta kertoo että Twitterissä heillä on seuraajia 5.6 miljoonaa, Instagrammissa 11,4 ja Youtubessa 8,7 miljoonaa.
Historiallisestihan nämä kilpapelaamiseen liittyvät organisaatiot eivät ole olleet mitään hyviä sijoituskohteita liiketoiminnan rahavirran muodossa, mutta Fazella on tosiaan todella kova brändi ja pörssilistauksen myötä voisi kuvitella että omistajat haluaisivat kääntää rahavirran toiseen suuntaan.
Fazen historiallisia lukuja en tätä viimeistä osiota varten tarkistanut, vaan luotan siihen mitä toimialan toimijat ovat esittäneet ulospäin toiminnan kannattavuudesta.

31 tykkäystä

Voehan perse, poikkeuksellisesti synnytystapa valmennus ja muut liibalaabat sattuu Zeroavian webinaarin päälle. Onneks nämä kuitenkin oli pilottina etänä teamsissä joten toinen silmä/korva seurasi sitä ja toinen puolisko webinaaria.
Täytyy kuulemma paijata emoa kun supistukset alkaa, sen verran sain jutun juonesta kiinni. Emo voi myös sanoa pahoja asioita joita ei tarkoita.

Missasin powercell intron kokonaan, Hexagon purusta ehdin hetken pureskella ja Hyzonin omat meni melkein kokonaan ohi. No, kaikissa omistusta niin täytyy tutkia paremmalla ajalla. Kaikkee sitä ihminen sotkeutuu :innocent: onneksi ei sentään tullut hakattua läppärin kysymyskenttään polttokennon tehotiheydestä kysymyksiä, niihin tuskin kätilökään osaisi vastata vaikka melkoisia värkki asiantuntijoita ovat :crystal_ball:

21 tykkäystä

Näillä Fazen rokkistaroilla on myös lähtenyt homma lapasesta useasti ja historian aikana hyvin kyseenalaisia virityksiä. Viimeisin taisi olla useamman Faze jäsenen organisoima laaja krypto pumppaus - FaZe Clan kicks a member, suspends three, amid crypto scam allegations

Hieman kyllä arvelluttaa, että energiajuomilla, CSGO skineillä, kryptopankeilla ja NFT:llä rahansa tekevä esports yhtiö on arvoltaan 1 miljardia varsinkin kun suurin osa tuloista menee suoraan streemaajille ja pelaajille. Eiköhän näitä siis nähdä näillä valuaatioilla lisää .

Kyllähän First Northiin yksi ENCE mahtuisi. Encen liikevaihto luokkaa 2M vuosittain, orgnisaatiota yritettiin kaupitella muutamia vuosia sitten 25miljoonalla, joten tässä spac huumassa pörssiarvo varmaankin 100M+.

15 tykkäystä

Olisi kyllä kova mennä talvipakkasilla Hyzonin lippis päässä, ja jos jostain vielä saisi Lion E-Mobility-takin mitä jotkut olivat tilanneet. Kelpaa heitellä yläfemmoja vastaantulijoille viikset väpättäen.

22 tykkäystä

Tästä tulikin mieleeni kysymys, jota varmaan on joskus kahvihuoneessa käsiteltykin, mutta itse en ole ikinä lukenut - Kuinka paljon omistamanne yhtiöt vaikuttavat omiin kulutustottumuuksiinne?

Varmasti monet yhtiöt ovat valikoituneet salkkuihin jo alunperinkin hyvien omien kokemusten kautta, mutta toiset taas eivät.

Jos omistat yritystä X, valitsetteko tietoisesti enemmän tämän yrityksen tuotteita?

Kuinka paljon hinta vaikuttaa asiaan? Jos toisen yrityksen tuote on edullisempi, oletko silti valmis maksamaan enemmän omistamasi yrityksen tuotteista? Jos tuote on edullisempi muualla kuin omistamasi yrityksen myymälässä, oletko valmis joustamaan hinnasta, ja kuinka paljon?

4 tykkäystä

Voin vastata vain omasta puolestani, mutta ehdottomasti vaikuttaa. Sekä sijoitus- , että kulutusvalintoihin. Sijoitan mm. Harviaan koska itselläni oli entuudestaan Harvian kiuas. Sijoitettuani Harviaan tulevat myös seuraavat kiukaat tulemaan Harvialta.

Työterveyteni on Terveystalossa, sijoitan terveystaloon. Jne.

8 tykkäystä

“En käytä muita kuin Koneen hissejä ja liukuportaita. Jos ne on jonkun muun valmistajan, etsin toisen keinon päästä ylös tai alas. Lentokentillä on joskus vaikeaa.”

Tuollainen legenda tuli vastaan joskus :grin:

Omassa salkussa alkaa olla aika vähän sellaisia yhtiöitä, joiden palveluita voisin käyttää, mutta esim. Olvin tuotteita tuli aikanaan kokeiltua aina muiden merkkien sijaan testimielessä. Mutta sijoittajan kuuluu ehdottomasti hyödyntää tuota omakohtaista kokemusta, jos se on mahdollista.

31 tykkäystä

Itse ostin tuossa uuden kiukaan ja merkki oli tietenkin Harvia, kun kerta Harvian maksamilla osingoilla ostin sen :smiley:

11 tykkäystä

Zignsecin tapauksessa valitsen tietoisesti Trustlyn ja Budbeen (maksuun ja kuljetukseen) jos on mahdollista kun ostaa netistä

Kesän EM-kisojen vedonlyöntiin Unibetia, koska Kambi

Muuton yhteydessä pyysin Fortumilta tarjousta sähkösopimuksesta, mutta se oli niin surkea verrattuna Heleniin että jäi vaihtamatta :sweat_smile:

9 tykkäystä

Itselleni on ollut jopa haittaa siitä, että olen ostanut firmoja joiden tuotteista tai ideoista tykkään (ja sitten selvinnyt että muut eivät) ja jättänyt väliin firmoja joiden tuotteita olen pitänyt hölynpölynä, vaikka ne ovat olleet todella menestyviä. Paremmin olisi mennyt jos vaan olisin ostanut hyviä firmoja joiden tavara menee kaupaksi niin maan hitosti, riippumatta siitä mitä mieltä itse olen kyseisistä tuotteista, ja jättänyt ostamatta “muka siistejä” firmoja kun minulla kuitenkin on ollut perinteisesti taipumusta kulkea vastavirtaan moniin trendeihin nähden. Ainakin tiedostan sen nykyään itse paremmin ja onneksi ainakin luulen että olen kehittynyt hieman objektiivisemmaksi muutaman ison virheen jälkeen.

10 tykkäystä

Eikös tässä logiikka pitäisi olla juuri niin päin, ettei ikinä käytä Koneen hissejä tai liukuportaita? Nehän kuluvat käytössä ja aiheuttaen enemmän huolto- ja vikakäyntejä, ja sitä kautta vähemmän tuloa yhtiölle ja sen omistajalle :smile:

Huolto ja vikakäynnit on maksullisia palveluita ja kolmasosa Koneen liikevaihdosta tulee niistä :grin: :money_mouth_face:

13 tykkäystä

Capman on pääomasijoittaja ja joskus olen omistanut sitä, sikäli tämä on hieman tuttu yhtiö. Jotenkin ajattelin, että tällaisen firman lukujen tuijottaminen/tulkitseminen olisi “yksinkertaista”, mutta ei se ihan niin ole ainakaan mulle. Kyllä taas Capmanin tulosliveä seuratessa ymmärsin, että on tässäkin firmassa niin monta asiaa “lukujen” takana ettei pelkkien täsmällisten lukujenkaan perusteella saa vetää liikaa johtopäätöksiä.

Ilman Saulia näkisin firmasta pelkät kuoret, mutta en sisältöä. Ilman ammattilaisen “pureskelua” saisi itse tehdä periaatteessa ihan hirveän määrän töitä, että olisi edes vähän kärryillä. Taas tuli ymmärrettyä, mikä on hyvän analyytikon merkitys. :slight_smile: :+1:

Analyytikon ilmeetkin joskus kertovat paljon.
image
“Rapsa on positiivinen, mutta…”

21 tykkäystä