Inderesin kahvihuone (Osa 3)

Huolto ja vikakäynnit on maksullisia palveluita ja kolmasosa Koneen liikevaihdosta tulee niistä :grin: :money_mouth_face:

13 tykkäystä

Capman on pääomasijoittaja ja joskus olen omistanut sitä, sikäli tämä on hieman tuttu yhtiö. Jotenkin ajattelin, että tällaisen firman lukujen tuijottaminen/tulkitseminen olisi “yksinkertaista”, mutta ei se ihan niin ole ainakaan mulle. Kyllä taas Capmanin tulosliveä seuratessa ymmärsin, että on tässäkin firmassa niin monta asiaa “lukujen” takana ettei pelkkien täsmällisten lukujenkaan perusteella saa vetää liikaa johtopäätöksiä.

Ilman Saulia näkisin firmasta pelkät kuoret, mutta en sisältöä. Ilman ammattilaisen “pureskelua” saisi itse tehdä periaatteessa ihan hirveän määrän töitä, että olisi edes vähän kärryillä. Taas tuli ymmärrettyä, mikä on hyvän analyytikon merkitys. :slight_smile: :+1:

Analyytikon ilmeetkin joskus kertovat paljon.
image
“Rapsa on positiivinen, mutta…”

21 tykkäystä

Bank of American analyytikko katsonut liikaa Inderesin videoita kun tiesi ettei tavoitehintaa kannata katsoa, edes mitä omaan rapsaan laittaa ilmeisesti

5 tykkäystä

Meinaatko, että huolto- ja päivytyssopparit on tehty kiinteällä “vuosihinnalla”?

Kyllä tämä oli intuitiivinen ajatukseni. Mutta myönnän ajatusvirheeni, koska kyllähän tuo kuluminen ja hajoaminen sataa Koneen kassaan lopulta, oli vuosihinnoittelu tai ei.

4 tykkäystä

Lisälaskutus ja päivystys on se mikä monesti on kannattavampaa toimintaa kuin urakoiden toteutus.

En ole tehnyt analyysiä - toivottavasti ei vaikuta liiemmälti.

Alennuksia olen kuitenkin koettanut saada:

  • Kerran kyselin Elisan myyjältä saisiko omistaja-alennusta puhelinliittymistä, kun kerran osakkaita ollaan. Hän vastasi, että sitten maksaisimme vähemmän osinkoa. Kieltämättä hyvä pointti ja tyydyin lopettamaan tinkimisen siihen. Tosin olen silti myöhemmin hyödyntänyt win-back tarjouksia.
  • Olen myös miettinyt voisinko käydä ilmaiseksi kahvilla Cityconin ostoskeskuksessa - olenhan ostoskeskuksen omistaja. Pitäisi sillä ainakin ilmainen parkkipaikka saada eli ‘osakaspaikka’. En ole kuitenkaan toistaiseksi yrittänyt.
  • Samoilla perustein pitäisi kyllä varmaan pyytää Fortumilta ‘osakasalennusta’. Tai Nordealta ‘osakaslainaa’. Onko kukaan kokeillut? :wink:
2 tykkäystä

Ei mitenkään erityisesti, pyrin pitämään tunteet erillään sijoituskohteista. No okei, jos nyt pitää jotain mainita niin omakotitalon kellariin on tullut hiljalleen rakennettua pienimuotoista saunamuseota. Siellä on nyt seitsemän Harvian kiuasta, kaikki edustavat 2020-luvun tyylisuuntaa, koska kiukaiden arkkitehtuuri alkoi puhutella minua laajemmin vasta tänä vuonna. Iltaisin minulla on tapana kiillottaa ne. Koskeassani niitä tunnen syvällä sisimmässäni graniittista suomalaisuutta. Joskus jään nukkumaan niiden kanssa. Unet ovat silloin jotenkin levollisempia, ja aamulla tuntuu kuin lihasmassani olisi hivenen kasvanut. Vaimo on joskus harmissaan, mutta yritän tasapainoilla tässä välikädessä niin että kaikki osapuolet pysyvät tyytyväisinä.

53 tykkäystä

Harrastuksensa kullakin - yksi kerää postimerkkejä, toinen Harvian kiukaita. Menisikö jatko kuitenkin harrastukset-ketjuun? :grinning_face_with_smiling_eyes:

1 tykkäys

Pyynikin osakkaana saa oluttuopeista yhden euron alennuksen Pyynikin ravintoloissa. Enää noin 130 olutta pitää juoda niin olen “omillani”, loput onkin sitten pelkkää voittoa… :grin::smirk:

Jenkeissä nämä osakkeenomistajaedut taitavat olla hieman yleisempiä ainakin kuin Suomessa…

Laittakaa oma jenkkifirma ja “shareholder benefits” googleen niin voitte löytääkin jotain…

10 tykkäystä

Mummo osakkeiden ylivertainen Suur-Mummo KPY harkitsee listautumista. Katselin tuota “KPY huomenna ja nyt strategia” videota tältä aamulta ja huomasin, että NYT olisi @timontti työpaikka tarjolla.KPY hakee Sijoitusjohtajaa. Minulla on vähän omalehmä ojassa tässä, saisin näin välillisesti harvestoitua timontin sijoitusosaamisen omaksi hyödykseni KPY osakkeen omistajana :smiley:

12 tykkäystä

Hyvä että karhuja on olemassa, firma meinasi mennä nurin niin jos asiat olisi mennyt toisin voisit nyt olla kiittelemässä karhuja. Jokainen tekee omat päätöksensä.

Hups, viesti meni kävellessä kirjoittaessa Inderes-firmasivulle, ihmettelin aluksi miksi liputettiin :sweat_smile:

4 tykkäystä

En ole Red Eyen asiakas, mutta olen ymmärtänyt Top Picksien sisältävän lähinnä voimakkaassa kasvuvaiheessa olevia yhtiöitä. Näin ainakin ne muutamat, joiden nimi on mainittu. Ei liene kovin epätavallista, että suuri osa voimakkaasti kasvavista yhtiöistä kohtaa tilanteen, jossa kasvu taittuu, tasaantuu tai jopa supistuu. Vaatisi aivan erityistä osaamista - ja myös tuuria - jos Top Picksit osuisivat, joka kerta ja vielä joka kvartaali lankulle ja ylittäisivät odotukset. Olisin siksi varsin armollinen sen suhteen, että Red Eyen muutamat suosikit näyttäisivät nyt päättyneellä vuosineljänneksellä tehneen hieman odotuksiin nähden heikompaa tulosta.

2 tykkäystä

Kopioitu suosiolla tänne:

Flopin juhlien uudenlaisen reseptin mukainen boolimalja on ollut yllättävän suuri. Pohjalla on ollut jopa aiempaa vahvempaa ja juhla sen kun piristyy. Väki maljan ympärillä kerää entistä kiivaammin herkkupaloja ja samalla tietää uhan, että jääpalat alkavat jossakin vaiheessa sulaa. Jos (tai kun) juoma loppuu, tulee kaikkien aikojen krapula. Humaltunut väki haluaa juhlien vain jatkuvan ja jatkuvan. Jotkut arvelevat juhlien jatkuvan ikuisesti ja yhdistävät laseihinsa lisää vauhtia tarjoavia makuja. Jotkut epäilevät juhlien olevan loppumassa ja kertovat siitä kovaan ääneen. Jotkut poistuvat vähin äänin, vatsa täynnä ja vaatteet ehjänä, kuten juhlissa on tavallista. Monet heistä hakeutuvat naapurin juhliin.

Flopin boolimaljan täyttymisen takaa lähes kokonaan automatisoitu prosessi, jota pitää käynnissä sekalainen joukko nopeasti perehdytettyä halpatyövoimaa. Ympäristö, työturvallisuus ja muu lainsäädäntö ei ole erityinen kysymys. Juhlijat ja ylläpitäjät ovat nuoria ja erilaisesta juhlasta huumaantuneita. Tiskijukkana touhuaa vauhdikkaasti Flop itse.

Naapurien juhlissa ovat perinteiset, kokeneet ja koulutetut tarjoilijat, jotka tasaisesti tarjoilevat hillityille juhlijoille, jotka lähes pikkusormi koukussa arvioivat vuosikymmenten kokemuksella juoman vivahteita. Heillä on Flopin juhlien tarjoilijoita enemmän kokemusta, parempi palkka ja paremmat olot. Uusia tarjoilijoita on tähän saakka saanut helposti houkuteltua omaan koulutukseen, mutta viime aikoina kilpailukyvyn takia automaattisia boolisekoittimia on lisätty. Silti laadusta halutaan pitää kiinni, boolimaljaa kasvattaa ja makua vaihtaa muodin mukaan, mutta hallitusti. Kokeneet juhlijat osaavat juhlia sillä tasolla, että ei mene yli ja näin jaksaa ja jaksaa ilman erityistä huumaantumista. Joku sanoisi tällaista juhlimista sivistyneeksi.

5 tykkäystä

Nimenomaan pakkasilla lippis päässä. Ajatuksella kyllä se kesä ja kurssinousu ihan kohta tulee, hetken vaan kärvistellään :grin:

1 tykkäys

Kiukaita pitää lämmittää, muuten ne ovat pelkkää kuiiltävää metallia kuten tallissa seisovat amerikanraudat. Kiukaiden koskettamista ei suositella sillä niihin jää joko sormenjälkiä tai kiinnipalanutta ihoa. Graniitti on kylmä materiaali, sitä esiintyy erilaisissa muistokivissä/-patsaissa. Suomalaisuus on “saa liputtaa”.

1 tykkäys

Ei tainnut Kale1 väittääkään, että varsinaisesti lämmittää kiukaitaan. Ehkä hän siis keräilee niitä jonkinlaisena harrastuksena - aivan niinkuin ameriikan ihmeitä. Eihän niillä laivoilla viitsi muutenkaan ajaa, kun kuluttavat hirveästi bensaa.

1 tykkäys

:raised_hand: Harvoin lippua nakkaan mutta tämä oli niin selvästi väärässä paikassa että ajattelin huomauttaa :smiley:

3 tykkäystä

Noh, noh. Faze on kuitenkin täysin näkymätön organisaatio maailman rahakkaimmassa kilpapelissä. :slight_smile:

3 tykkäystä

@Verneri_Pulkkinen onko asia todella näin että helsingin pörssin mielenkiintoisimmasta yhtiötarinasta ja sen käännöksestä ei ole tulossa tulosliveä? Ja tottakai puhun Stockmannista!

6 tykkäystä