Inderesin kahvihuone (Osa 3)

Hyvä idea! Tuohon voisi miettiä vähän rennompaa toteutusta. Mutta, ei kannata pidätellä happea nimittäin videoiden parissa on melkoinen kiirus tällä hetkellä. :smiley:

56 tykkäystä

Miten vertaisitte nykymenoon?

Kurssit 7. maaliskuuta 2000.

  • vertailukelpoisia vs. U.S. nykyinen bkt kun karkeasti tuplaa noi market capit
    ja
  • vertailukelpoisia vs. nykyinen U.S. osakemarkkinan total market cap kun karkeasti triplaa noi market capit

Ennusteet analyytikkokonsensus maaliskuussa 2000.

mkt cap, bn $ ttm p/e Ltgr, % p.a. p/e 2004 p/e 2009
Cisco 452 148 30 74 41
AOL – Time Warner 232 217 32 100 51
Oracle 211 153 25 91 61
Nortel Networks 167 106 21 75 58
Sun Microsystems 149 119 21 83 64
EMC 130 115 31 54 28
JDS Uniphase 99 668 44 196 64
Qualcomm 91 167 37 62 26
Yahoo! 90 623 56 123 27
Non-tech mega cap 2361 30 14 24 20
S&P 500 11281 29 13 24 21
2 tykkäystä

19 tykkäystä

Entistä Facebookkia saa 25 ttm p/e ratiolla, ja kohta me käydään töissä Facebookin metaversessä sekä foorumilla on vihdoin se oma virtuaalinen lounge.

Halpaa?

Skeptisyys on hyvästä, mutta vainoharhainen ei kannata olla. Joskus se automyyjänkin vaihtoauto on oikeasti tullut papilta saaresta (Admicom).

2 tykkäystä

Olen huomannut, että tulee paljon joka paikasta seurattua eri yhtiöitä, mutta sitten välillä jää jäsentelemättä kaikki se tieto, mikä on päässä. Toki jäsentelyssä auttaa aina Inderesin analyysit (ja muut materiaalit), johon on sinäänsä laajaan, mutta sisältötiheään muotoon pakattu kaikki Inderesin mielestä tärkeimmät seikat. Tähän päälle, kun lisätään muut tiedonlähteet, joista tärkein minulle on Foorumi, niin luettua ja kuultua tietoa+ajatusta on paljon päässä.

Jos puhutaan esimerkiksi Harviasta, niin siitä saan valtavasti informaatiota jo Inderesiltä, mutta vielä sen lisäksi Harvian ketjussa on poskettomasti tietoa ja pohdiskelua, joten en enää tee juurikaan tutkimustyötä, vaan jo lähinnä em. lähteiden avulla pohdiskelen sekä pureskelen sitä materiaalia ja teen omat lopulliset johtopäätelmät. Toki olisi hyvä tehdä vielä erillistä täysin omaa tutkimustyötä, mutta siihen ei riittäisi aika tai no ehkä on enemmänkin priorisaatiokysymys. Mutta esimerkiksi viime aikoina olen kirjoittanut Digian, LeadDeskin ja Orthexin ketjuihin omat pohdintani. Digiaa ja LeadDeskiä olen seurannut hyvin pitkään sekä luonnollisesti käynyt läpi kaikki Inderesin tarjoamat matskut että myös ketjun höpinät ja näiden lisäksi uutiset. Deen ja LD:n osalta olen myös itse selvitellyt asioita omalla tavallani, mutta minulla on myös tavallaan kokemusta molempien firmojen jutuista, niin saan extrahyötyä moniin muihin tahoihin nähden… omasta mielestäni.

LeadDeskin matkassa olen ollut iposta asti, joten firmasta on tullut uutiset, analyysit ja kaikenlaiset lukuisat kirjoitukset luettua. Ihan vain googlettelun, omien havaintojen, omien epäsuorien kokemusten ja muiden tutkimusten kautta koen mulla olevan aika hyvä tuntuma firmaan ja sen näkymiin. En ole vielä luvuissa hyvä, mutta sitten paneudun siinä sitten analyytikon ja muiden tahojen tutkimustyöhön. Tosin tiedän edelleen, mitä osa-aluetta mun tulisi ehdottomasti parantaa.

Jo tällä kaikella edellä mainitulla on jo aika montaa sijoittaja edellä tai niin ainakin kuvitellen… joskus luulen kyllä liikoja itsestäni. Mutta ehkä se, miten olen saanut parhaiten kokonaisuuden päähäni on se, että olen kirjoittanut ylös hyvin tiiviin kokonaispaketin firman tilanteesta. Tiedän ettei se ole samaa tasoa kuin Foorumien gurujen tai analyytikoiden analyyttiset kokeneet tuotokset, enkä edellenkään osaa vastata kinkkisiin kysymyksiin tai ihan kunnolla ymmärrä kaikkien lukujen pääle, mutta laajasti perusasioita lukemalla ja omaa itsenäistä objektiivista tutkimustyöstä käyttämällä hyödyksi kuvittelen ainakin näkevän perusasiat ainakin jossain tapauksissa kirkkaammin. Omassa yksinkertaisuudessani kuvittelen tiettyjen firmojen osalta näkeväni metsän puilta ja nähdä edes jotenkin niiden potentiaalisen tulevaisuuden.

Taas juttu rönsysi kuin taiderokki, mutta suosittelen kovasti kaikkia tekemään omat kirjalliset pohdintansa. Oma tapani on kirjata kaikki asiat suhteellisen tiiviiseen muotoon omalla tavallani ja olen niitä kirjoituksiani sitten jo jakanutkin vähän jo em. firmojen ketjuihin, joissa ei ole hirveästi keskustelua. Esimerkiksi Harvian ja Kamuxin ketjuun mun ajatuksillani ei olisi mitään lisäarvoa, koska siellä sitä erilaista materiaalia on valtavasti, mutta ehkä noissa hiljaisimmissa ketjuissa jakamistani jutuista on ollut joillekin hyötyä. Monet sitä toki tekevätkin, mutta suosittelen muillekin tekemään omia kirjallisia tuotoksia ja jakamaan niitä ainakin ketjuihin, joissa ei ole ainakaan liiaksi infoa kyseisistä firmoista. Kiitos! :slight_smile:

Nämä omat yhtiötiivistelmäni on osana sitä matkaa, kun Sijoittaja-Alokkaasta tulee Sijoittaja-Jääkäri. Tällä hetkellä harjoitusvaiheessa on kokonaisuuksien hallinta ja jäsentely. Näissä jutuissa hyvin olennaisina välineenä on kirjoittelu, vaikka vain itselleen ja sitä suosittelen kaikille hyvin vahvasti. :slight_smile:

25 tykkäystä

Pistetääs pientä “mainosta” @Mauri n hyvästä ideasta tänne kafferoomin puolellekkin.

Eli olisiko kiinnostusta mahdollisesti lahjoittaa itse päättämä summa “yhteisön joulukeräykseen”, jos sellaisen saisi tehtyä järkevästi? (Esim 5€)

Kiinnostaisiko osallistua ‘Yhteisön jouluraha’ -keräykseen
  • Kyllä
  • Harkitsen
  • Ei
0 äänestäjää
7 tykkäystä

Video Mikaelin tulitikku-Nokia-tyylillä uppoaa tämmöisen tötterönkin nuppiin melko hyvin :smile:

6 tykkäystä

Tämä joulurahan keräys lähti takkuparran aloittesta josta otimme koppia Maurin kanssa. Takkuparralla oli hyvä kohde, jonka voi katsoa hyväntekeväisyys ketjusta. Oman kohteeni sieltä myös löysin. Mutta asiaan nyt hienosti idea linkattu tänne ja kyselykin pystyyn saatu👍 Hope yhdistystäkin oli ehdotettu, viimevuonna oli hieno keräys hurstin ruoka avulle johon sijoittajat osallistuivat suurella panoksella. Ehdotan että miettisimme hyvän kotimaisen kohteen yhdessä. Kun olemme ehdotukset saaneet kasaan äänestetään mikä valitaan ja osallistua saa hyväksi katsomallaan sumalla. Hurstin keräys oli erittäin helpoksi tehty mobilebaylla klikki ja siinä se. Mutta ideoidaan yhdessä❤️

8 tykkäystä

Täysi-ikäistynyt poikani avasi AOT:n ja hänen pyynnöstään teimme tänään yhdessä ensimmäiset osto-ohjelmansa mukaiset poiminnat.

Indeksirahasto 50%
Tokmanni 10%
F-Secure 10%
Fortum 10%
Tecnotree 10%
Solteq 10%

Illemmalla tuota tilannetta miettiessäni muistin taas Yön laulun Ihmisen poika: “Voi kun oisit viisaampi kuin isäs milloinkaan, kunpa oppisit ajattelemaan…”

Hymyilin tyytyväisenä ja taputin hieman itseänikin olkapäille.

96 tykkäystä

Mietin tuossa palstaa lukiessani ja omaa strategiaani miettiessä, että onkohan meihin sijoittajiin iskemässä vauhtisokeus tuottojen suhteen. Nyt on ollut joissakin osakkeissa huimia nousuja, monet hajautetutkin salkut (esim. rahastot) ovat tuottaneet sellaisia tuottoja, jotka ovat selvästi keskimääräistä parempia.

Pidemmän päälle tällaiset tyyliin >20% vuosituotot onnistuvat aniharvoilta, esim. Warren Buffetin 56 vuoden ajalta vuosituotto on 20,0% vuodessa. Joku 10% vuosituotto on realistisempi ajatus, mikä korkoa korolle laskettuna tuo merkittävästi huonomman lopputuloksen ajan kanssa.

“Paluu arkeen” vaatii totuttelua, tuo 10% tuottohan ei tule tasaisesti, vaan ylä- ja alamäet vuorottelevat jatkuvasti. Olen jo tottunut tietynlaiseen euforiaan. :smiley:

12 tykkäystä

Hyvä päivä, salkku sulki uuteen ATH ja yksi uusi nolla saatu arvoon :partying_face::partying_face:

37 tykkäystä

Yhtiöketjuista saa aina hyvää informaatiota ja ajatuksia, mutta monissa ketjuissa tietoa ja puhetta on harvinaisen paljon. Onneksi aika ajoin analyytikolta tulee analyyseja ja kommentteja, jotka auttavat kasaamaan kokonaisuutta.

Kamuxin osalta olin jo mennyt hieman sekaisin, osasin kärjistetysti sanoen vain sen ajatella, että Q3 ei ollut villien tuuletusten paikka. Olin lukenut Kajaanin raportin, mikä taas rauhoitti meikäläistä, joka on Kamuxin suhteen ollut pitkäjänteisenä sijoittajana liikkeellä. Keskustelu ketjussa on ollut pääosin hyvää, mutta asiaa ja juttua on sinne kertynyt valtavasti sekä juttu on ehkä lähtenyt rönsyämään erilaisiin asioihin, jotka eivät ehkä ole niin olennaisia (?). Toki toisaalta voi sitä jutella yksityiskohtaisemmistakin asioista, en minä sillä. :slight_smile:

Yleensä olen hyvä (omasta mielestäni) hahmottamaan kokonaisuuksia ja katsomaan olennaiset seikat, mutta Kamuxin suhteen omaa kokemattomuuttani ja sivistymättömyyttäni oli vaikea nähdä metsää puilta. Kiitos kaikille teille, jotka välillä kokoatte hyviä selkeitä kirjoituksia ketjuihin, joissa on unohdettu “lillukanvarret” ja muut vastaavat jutut. TJT:n viimeisin viesti Kamuxin ketjuun avasi taas silmiäni, teen toki siitäkin kirjoituksesta vielä omat päätelmäni, mutta tällaista tarvitaan aika ajoin joka ketjuun, kiitos @TJT ! Kannattaa käydä lukemassa se, toinen hyvä esimerkki hyvistä koonneista on @Lexus en "viikkokatsaukset Nokian ketjussa, jotka käyn lukemassa aina, vaikka en Nokiaan sijoitakkaan.

Muutkin tekevät vastaavaa työtä, mutta otin nyt esimerkiksi tuon tuoreen Kamuxin ketjun kirjoituksen ja Nokian ketjun viikkokatsaukset. Toki analyytikot aina analyyseissään myös koostavat olennaisimman tiedon pakettiin, mutta ehdottomasti tällaisia kirjoituksia tarvitaan aika ajoin mielestäni myös yhtiöketjuissakin. :slight_smile: Ne palvelevat varsinkin meitä noviisisijoittajia, että varmasti myös kokeneempiakin sijoittajia.

EDIT, pieni lisäys:
@Marianne_Palmu ja Verneri vastaavasti mielestäni aika hyvin keräävät meille tietoa sitten “makrojutuista”. Itse en ikinä pelkästään mediaa seuraamalla saisi kunnolla muodostettua kokonaiskuvaa isoista ilmiöistä, koska mediassa tiedot tuntuvat ainakin minusta olevan kovin hajanaisia.

17 tykkäystä

Signaali! Kiinnitin vasta nyt huomiota, että Vernerin vartissa on pieni karhu taustalla. Sellainen pieni ja tumma karhu. Toivottavasti karhu on kuitenkin vielä talviunilla. Karhu on ilmeisesti ollut siellä taustalla jo yli kuukauden. :sweat_smile:

Kiitos Vernerille seikkaperäisistä ja mielenkiintoisista varteista. :slight_smile:

13 tykkäystä

Minua kyllä hieman ärsyttää ettei Facebook vaihtanut nimeään Boomerbook samalla kun emoyhtiö vaihtui Metaksi >:@

6 tykkäystä

Miksiköhän aina kun puhutaan metaverseistä käytetään esimerkkinä Fortnitea, vaikka MMORPG:t ovat toimineet metaverse-ajatuksen mukaisina olohuoneina jo toista kymmentä vuotta? Itse ainakin olin hyvin (jälkikäteen tunnistettuna) metaversemäisissä tunnelmissa eri mörpeissä jo 15 vuotta sitten, kun pelien sisällä järjestettiin kokoontumisia ja tapahtumia. :smiley:

17 tykkäystä

Samoin! Ja ainakin Talouselämän mukaan @Verneri_Pulkkinen videojamppailu on ollut aika kannattavaa puuhaa. Samoin @Johannes_Sippola johtaja-valvoja-treidaaja positio :slight_smile:

Masse-setä, FA, Mihnä pääsis ATK:n alkeiskurssille?? :thinking: :thinking:

57 tykkäystä

Kiitoksia @Verneri_Pulkkinen vartista. Hieman hörähdin tuolle “kertoo ajankuvasta kun pitää ääneen sanoa että p/e 100 on kallis…”

Aika karhumaisia graafeja,hiukan alkoi jännittämään että pitääkö alkaa pelkäämään kaikenlaisia juttuja. Kuten tuolla hehkuttelu ketjussa sanoinkin.

Mutta kuten sanottua. Jenkeissä ehkäpä räikeimpiä yliarvostuksia,onhan meilläkin kotipörssissä mutta ei nyt mitään Rivian vai mikä oli hommia.

Mielenkiintoinen seuraava vuosi tulossa. Nyt markkinat ovat rankaisseet jos ei olla vertailukauden tuloksia biitattu,kuinka käy nyt kun vertailukausi on ollut ennätysmäistä kasvua ja kurssien raketointia. Kuinkas vuonna -22 kun vertailukaudesta jäädäänkin 10-30%…

Mutuilua mutuilua

10 tykkäystä

Pitäskö alottaa ketju, missä voisi kertoa kokemuksistaan yrityksistä. Esim. tuolla Kamux-ketjussa aika ajoin tulee kirjoituksia Kamux vs. Saka yms. asetelmista. Nämä aina liputetaan, jos niissä ei muuta mullistavaa tietoa tule esille. (Ja hyvä niin)

4 tykkäystä

:wink: Se on siellä lymyämässä ja muistuttelemassa.

Kiitos, kiva kuulla että toimii! :slight_smile:

Kiitos. :smiley: Meinasin aluksi olla mainitsematta tuota, mutta sitten mieleen juolahti että ei välttämättä moni varsinkaan tuore sijoittaja oikeasti ajattele P/E >100x olevan kummoinen. :smiley: Mutta oikeasti vuonna 2015 moni firma oli max. P/E 15x ja tähtiyhtiöt ehkä vähän päälle 20x… Kuvaavaa kyllä. Nyt P/E 20x tilalla on EV/SALES 20x. :smiley:

31 tykkäystä

now-old

Ps oikeasti olen varhais-buumeri, joka Linnanmäelläkin valitsee panoraaman vuoristoradan sijaan…

19 tykkäystä