Inderesin kahvihuone (Osa 3)

Yhtiöketjuista saa aina hyvää informaatiota ja ajatuksia, mutta monissa ketjuissa tietoa ja puhetta on harvinaisen paljon. Onneksi aika ajoin analyytikolta tulee analyyseja ja kommentteja, jotka auttavat kasaamaan kokonaisuutta.

Kamuxin osalta olin jo mennyt hieman sekaisin, osasin kärjistetysti sanoen vain sen ajatella, että Q3 ei ollut villien tuuletusten paikka. Olin lukenut Kajaanin raportin, mikä taas rauhoitti meikäläistä, joka on Kamuxin suhteen ollut pitkäjänteisenä sijoittajana liikkeellä. Keskustelu ketjussa on ollut pääosin hyvää, mutta asiaa ja juttua on sinne kertynyt valtavasti sekä juttu on ehkä lähtenyt rönsyämään erilaisiin asioihin, jotka eivät ehkä ole niin olennaisia (?). Toki toisaalta voi sitä jutella yksityiskohtaisemmistakin asioista, en minä sillä. :slight_smile:

Yleensä olen hyvä (omasta mielestäni) hahmottamaan kokonaisuuksia ja katsomaan olennaiset seikat, mutta Kamuxin suhteen omaa kokemattomuuttani ja sivistymättömyyttäni oli vaikea nähdä metsää puilta. Kiitos kaikille teille, jotka välillä kokoatte hyviä selkeitä kirjoituksia ketjuihin, joissa on unohdettu “lillukanvarret” ja muut vastaavat jutut. TJT:n viimeisin viesti Kamuxin ketjuun avasi taas silmiäni, teen toki siitäkin kirjoituksesta vielä omat päätelmäni, mutta tällaista tarvitaan aika ajoin joka ketjuun, kiitos @TJT ! Kannattaa käydä lukemassa se, toinen hyvä esimerkki hyvistä koonneista on @Lexus en "viikkokatsaukset Nokian ketjussa, jotka käyn lukemassa aina, vaikka en Nokiaan sijoitakkaan.

Muutkin tekevät vastaavaa työtä, mutta otin nyt esimerkiksi tuon tuoreen Kamuxin ketjun kirjoituksen ja Nokian ketjun viikkokatsaukset. Toki analyytikot aina analyyseissään myös koostavat olennaisimman tiedon pakettiin, mutta ehdottomasti tällaisia kirjoituksia tarvitaan aika ajoin mielestäni myös yhtiöketjuissakin. :slight_smile: Ne palvelevat varsinkin meitä noviisisijoittajia, että varmasti myös kokeneempiakin sijoittajia.

EDIT, pieni lisäys:
@Marianne_Palmu ja Verneri vastaavasti mielestäni aika hyvin keräävät meille tietoa sitten “makrojutuista”. Itse en ikinä pelkästään mediaa seuraamalla saisi kunnolla muodostettua kokonaiskuvaa isoista ilmiöistä, koska mediassa tiedot tuntuvat ainakin minusta olevan kovin hajanaisia.

17 tykkäystä

Signaali! Kiinnitin vasta nyt huomiota, että Vernerin vartissa on pieni karhu taustalla. Sellainen pieni ja tumma karhu. Toivottavasti karhu on kuitenkin vielä talviunilla. Karhu on ilmeisesti ollut siellä taustalla jo yli kuukauden. :sweat_smile:

Kiitos Vernerille seikkaperäisistä ja mielenkiintoisista varteista. :slight_smile:

13 tykkäystä

Minua kyllä hieman ärsyttää ettei Facebook vaihtanut nimeään Boomerbook samalla kun emoyhtiö vaihtui Metaksi >:@

6 tykkäystä

Miksiköhän aina kun puhutaan metaverseistä käytetään esimerkkinä Fortnitea, vaikka MMORPG:t ovat toimineet metaverse-ajatuksen mukaisina olohuoneina jo toista kymmentä vuotta? Itse ainakin olin hyvin (jälkikäteen tunnistettuna) metaversemäisissä tunnelmissa eri mörpeissä jo 15 vuotta sitten, kun pelien sisällä järjestettiin kokoontumisia ja tapahtumia. :smiley:

17 tykkäystä

Samoin! Ja ainakin Talouselämän mukaan @Verneri_Pulkkinen videojamppailu on ollut aika kannattavaa puuhaa. Samoin @Johannes_Sippola johtaja-valvoja-treidaaja positio :slight_smile:

Masse-setä, FA, Mihnä pääsis ATK:n alkeiskurssille?? :thinking: :thinking:

57 tykkäystä

Kiitoksia @Verneri_Pulkkinen vartista. Hieman hörähdin tuolle “kertoo ajankuvasta kun pitää ääneen sanoa että p/e 100 on kallis…”

Aika karhumaisia graafeja,hiukan alkoi jännittämään että pitääkö alkaa pelkäämään kaikenlaisia juttuja. Kuten tuolla hehkuttelu ketjussa sanoinkin.

Mutta kuten sanottua. Jenkeissä ehkäpä räikeimpiä yliarvostuksia,onhan meilläkin kotipörssissä mutta ei nyt mitään Rivian vai mikä oli hommia.

Mielenkiintoinen seuraava vuosi tulossa. Nyt markkinat ovat rankaisseet jos ei olla vertailukauden tuloksia biitattu,kuinka käy nyt kun vertailukausi on ollut ennätysmäistä kasvua ja kurssien raketointia. Kuinkas vuonna -22 kun vertailukaudesta jäädäänkin 10-30%…

Mutuilua mutuilua

10 tykkäystä

Pitäskö alottaa ketju, missä voisi kertoa kokemuksistaan yrityksistä. Esim. tuolla Kamux-ketjussa aika ajoin tulee kirjoituksia Kamux vs. Saka yms. asetelmista. Nämä aina liputetaan, jos niissä ei muuta mullistavaa tietoa tule esille. (Ja hyvä niin)

4 tykkäystä

:wink: Se on siellä lymyämässä ja muistuttelemassa.

Kiitos, kiva kuulla että toimii! :slight_smile:

Kiitos. :smiley: Meinasin aluksi olla mainitsematta tuota, mutta sitten mieleen juolahti että ei välttämättä moni varsinkaan tuore sijoittaja oikeasti ajattele P/E >100x olevan kummoinen. :smiley: Mutta oikeasti vuonna 2015 moni firma oli max. P/E 15x ja tähtiyhtiöt ehkä vähän päälle 20x… Kuvaavaa kyllä. Nyt P/E 20x tilalla on EV/SALES 20x. :smiley:

31 tykkäystä

now-old

Ps oikeasti olen varhais-buumeri, joka Linnanmäelläkin valitsee panoraaman vuoristoradan sijaan…

19 tykkäystä

Sijotuskästin vieraana @Mikael_Rautanen

11 tykkäystä

Keskustelu kiertää kehää tuolla Kamuxin ketjussa.

5 tykkäystä

Totta. Jos samalla intensiteetillä kauhottaisiin lappua laidasta kuin mitä tuolla jauhetaan samaa kehää ympäri niin Kamux olisi 20€+ :upside_down_face:

17 tykkäystä

Ainakin Kamuxin ketjussa tuo asiakaskokemusjuttu on ollut pitkään jo linja. Jos ei tätä tiennyt ja postaus otettu pois niin ei siitä kannata ottaa itseensä. Kokemuksia löytyy sieltä ketjusta aiemmin laidasta laitaan ja summa summarum on se, että kaikenlaista mahtuu mukaan. Ketju on foorumin suosituimpia niin jos jokainen auton ostaja foorumilta tulee raportoimaan oman kokemuksensa sen mukaan onko longina vai shorttina niin ei siinä ole mitään järkeä.

Harvian ketjusta olen ihan samaa mieltä. Hirveää settiä nimestä lähtien.

5 tykkäystä

Nyt täytyy avautua tänne harmaita hiuksia aiheuttaneesta asiasta. IPO-putkessa on monta minua kiinnostavaa yhtiötä, Duell, Norrhydro ja Lamor. Tekisi mieli merkata kaikkia, mutta sillä systeemillä merkintämäärä jää suht pieneksi. Ja koska oletan, että kaikki ylimerkitään niin salkkuun jäisi vain melko mitätön positio kaikkia. Päätin siis merkitä vain yhtä näistä isosti (minulle). Mutta mitä näistä?
Duellin kasvunäkymät ovat loistavat ja iso toimija omalla markkinallaan. Pyrkii kasvamaan vahvasti. Lisäksi tämän toimialan yrityksiä ei Helsingin pörssissä ole.
Norrhydro on tuomassa markkinoille täysin uutta, hienoa hydrauliteknologiaa joka mahdollistaa pääsyn globaaleille markkinoille. Ja nykyinen tuotetarjooma on laadukas ja kilpailukykyinen. Kärsivälliselle sijoittajalle hieno yritys ja tulevaisuus.
Lamorilla on myös huikeat kasvunäkymät, mahtava tilauskanta ja yritys ratsastaa mukavasti “ESG-huuman” aallonharjalla.

Tällä hetkellä olen kallistumassa Lamoriin, tosin sitä pitää vielä tutkia tarkemmin. Toimitusjohtaja oli vakuuttava. Tosin niin oli kahdessa muussakin em. yrityksessä.

Mihin johtopäätökseen muut foorumilaiset ovat päätyneet?

9 tykkäystä

Ketjusidonnaista se todellakin on. Johonkin EVO-ketjuun ei uskalla edes kirjoittaa, kun kaikki liputetaan saman tien. Itsellekin tuli kirjoituskielto yhdestä tekniseen analyysiin liittyvästä viestistä, kun vähänkään liittyi kurssiin ja samalla vastaavaa voi huoletta laittaa ilman liputuksia muihin ketjuihin. Tässä tämän foorumin selkeästi huonoin puoli.

6 tykkäystä

Samaa mieltä. Mutta sananvapauttaan voi harjoittaa yhteisön sääntöjen mukaisesti. Ja kyllähän Harvia ketjussa haastetaan (vastasinkin tuolla liputus hommeli ketjussa)

Ja tuohon viimeiseen lauseeseen ei voi sanoa kuin aamen ja sarvihattua päästä.
Kaiken ei pidä olla kivaa ja miellyttää. Heittoja,haastoja,pomintoja artikkeleista,lippua,putkaa,loungea ja huumoria. Niistä on hyvä foorumi tehty

6 tykkäystä

Hankala tilanne minunkin mielestä. Kolme kiinnostavaa yritystä ja käteinen tällä hetkellä vähissä. Päädyin merkkaamaan Norrhydroa ja Duellia vain vähän reilu minimit perheen salkkuun, sillä en usko että näitä kovin montaa lappua saa. Lisään sitten molempia kuun vaihteessa, jos hinta ei karkaa. Lamoriin satsaan hieman enemmän ja merkkaan omaan salkkuun reilummin, vaikken usko näitäkään montaa lappua saavani.

3 tykkäystä

Taalerin Inderes myynnit kyllä koomista katseltavaa. Ei millään saa dumpattua jäljellä olevia noin 3000kpl:ta.

Tämä aihe on herättänyt paljon keskustelua viime aikoina. Ei kyllä ainakaan oman käsitykseni foorumilta ole poistettu, ainakaan ylläpidon toimesta, yhtään kriittistä viestiä ketjuista. Kriittisyyteen ainakin itse kannustan ja yritän näyttää esimerkkiä eri ketjuissa vaihtelevalla menestyksellä.

Ja jos kokee että on joutunut vääryyden kohteeksi niin mua voi aina pingata ja yritän reagoida asiaan mahd. nopeasti. Olen joskus hieman kiireinen joten joskus saattaa joutua pingaamaan parikin kertaa, mutta silti. :smiley:

Eri ketjuihin syntyy selkeästi erilaisia alakulttuureita. Jotkut ketjut pysyvät todella asiallisina ja asiapitoisina, toisissa on kieltämättä hikinen kulttitunnelma mutta jopa Harvia-ketjussa on siedetty rakentavaa kritiikkiä hyvin. Moderoinnissa pyritään tasapuolisuuteen, mutta eri ketjuissa vallitseva käsite rakentavasta ja informatiivisesta sisällöstä kieltämättä vaihtelee. Yritetään addressoida tätä enemmän, huomioiden myös nämä alakulttuurit foorumilla. Se riski tiedostetaan vahvasti, että jos foorumilla monet ketjut muuttuu aivottomaksi älämölöksi niin fiksut kirjoittajat kaikkoavat muualle.

Ei varmaan koskaan kaikki ole samaan aikaan tyytyväisiä, koska aina missä on paljon ihmisiä joudutaan tekemään paljon kompromisseja. Yritetään silti kaikki pitää tämä paikkana, jossa sijoittajat auttaa sijoittajia. :pray:

55 tykkäystä

Tämä karkaa jo sen verran pahasti Investorista, että vastaan tänne. En ole kummempi tietäjä, mutta väitän edelleen, että arbitraasiksi ei voi sanoa A- ja B- osakkeen hintaeroa. Ei tuolla voi tehdä mitään varmaa tuottoa.

“Jos yhdessä markkinapaikassa kaupataan samaa tuotetta eri hinnalla kuin toisessa, tällöin voi saada voittoa ilman riskiä.”

Tässä ei ole kyseessä sama tuote.

Myöskään sillä ei ole väliä, että näillä on ollut tapana maksaa historiassa saman verran tai, että ne voisivat joskus tulevaisuudessa maksaa saman verran.

Olen omistanut pitkään SSAB:ta ja siinäkin välillä sekä A-, että B-osaketta. A maksaa paljon enemmän. Se ei ole mikään arbitraasi (kuten ei Investorin tai minkään muunkaan firman tapauksessa tapauksessa) jos vaihdan A-sarjat halvempaan B-sarjaan, jolla saa jatkossa paremman osinkotuoton.

Arbitraasi syntyisi jos jostain syystä B-sarjan osake olisi yhtäkkiä eri hintainen Ruotsin ja Suomen pörsseissä, koska on käsittääkseni sama tuote toisin kuin A- ja B-sarja.

Arbitraaseja on ollut myös merkintäoikeuksien aikoihin. En muista asiaa tarkalleen, mutta muistaakseni Mikko Mäkinen kertoi Twitterissä arbitraasista Finnairin kohdalla.

Arbitraasista saa varman tuoton. Sen sijaan jos vaihdat Investorin A-sarjat B-sarjaan niin joudut toivomaan sitä, että B nousee tulevaisuudessa A:n tasolle. Kuten sanoit niin uskot noiden nousevan samaan. Tällöin kyseessä ei ole arbitraasi vaan ne voivat nousta samaan tai olla nousematta.

WIkipediasta olisi pitänyt lainata heti se ensimmäinen kohta:
“Arbitraasi on tilanne, jossa voidaan saada voittoa ilman riskiä.”

Tässähän on nimenomaan riskinä se, että sarjat eivät nouse samaan arvoon niin kuin voisi luulla. :smiley:

Täällä on varmasti asiantuntemusta, joten mielellään kuulisin tietoa, että olenko väärässä tässä?

3 tykkäystä