Investor AB - Wallenbergien kruununjalokivi

Sovitaan Investor Ab A osakkeen ja B osakken välillä on hintaero, jossa myymällä A.ta ja ostamalla B:tä voi saada useampien prosentien eron. Tilanne hyvin esimerkkinä WIkipedian kuvauksen kaltainen:

Lainaus: Arb. köh. tilanne voi syntyä esimerkiksi kahden eri tuotteen tai markkinapaikan välille. Jos yhdessä markkinapaikassa kaupataan samaa tuotetta eri hinnalla kuin toisessa, tällöin voi saada voittoa ilman riskiä. Ostamalla tuotetta siitä markkinapaikasta, jossa tuotteen hinta on halvempi, ja myymällä tuotteen saman tien kalliimmalla toisella markkinalla saadaan voittona tuotteiden hintojen erotus."

Edellä esitettyjen kaavioiden perusteella olen sitä mieltä, että tilanne ei ole pitkäaikainen ja tasaantuu yleensä viimeistään osinkojen irtoamisen aikoihin, koska:

Lainaus: " Taloustieteissä toimivan markkinan eräänä tunnusmerkkinä pidetään arbitraasivapautta, eli markkinoilla ei ole pitkäaikaisia arb, köh tilanteita. Jos arb, köh tilanne syntyy, alkavat markkinoilla toimivat osapuolet hyödyntää sitä, jolloin hintaero ja siten myös arb köh katoavat. Arb köh hyödyntämisestä seuraa, että tuotetta aletaan ostaa halvemmilta markkinoilta, jolloin sen hinta nousee. Vastaavasti tuotetta aletaan myydä kalliimmilla markkinoilla, mikä johtaa hinnan laskuun. Halvalla markkinalla tuotteen hinta siis nousee ja kalliilla laskee, kunnes hinnat ovat samat, ja arb köh katoaa."

Jos myyn nyt Investor A 50 kpl hintaan 223,10 SEK ja ostan Investor B 51 kpl hintaan 218,00 SEK. Minun ei tarvitse ottaa lisää pääomaa. Mielestäni olen saanut arbitraasilla yhden osakkeen lisää ja olen oikeutettu keväällä samaan osinkoon, jota saan yhden osakkeen osuuden enemmän. Kyllä olen ottanut riskin, että en myynnin jälkeen saakkaan ostettua B:tä hintaan 218 SEK. Vaihtoehtoisesti voin myydä 50 kpl A:ta ja ostaa 50 kpl B.tä ja saada vähän hilloa tilille.

Investorin B sarjalla on 10 kertainen äänioikeus ja se on likvidimpi. Pidän edelleen hyvin mahdollisena, että Investorin A sarja nousee indeksiin hyväksymisen johdosta lisää ja eroaa lisää B sarjasta. Siitä huolimatta uskon osinkojen aikaan hinnan olevan lähellä toisiaan. Tämä ei ole siis täysin riskitön voit hävitä, kuten kaikessa sijoittamisessa ja tilanteessa pitää huomioida kaupankäyntikulut.

Jos haluaa sijoittaa Investrista saamansa osingot ja esimerkkinä valuuttatili Nordnetissä ja omistaa A. osaketta niin kannattaa hyödyntää tätä Arb, köh tilannetta.

4 tykkäystä