Investor AB - Wallenbergien kruununjalokivi

Wallenbergin suvun sijoitusyhtiöksi yli sata vuotta sitten perustettu Investor on ruotsin pörssin markkina-arvoltaan toiseksi suurin yhtiö. Sijoituksista n. 70% on listattuihin yhtiöihin, n.20% listaamattomiin yhtiöihin ja loput rahastoyhtiö EQT:n osakkeina ja sijoituksina. Listatuista yhtiöistä suurimmat omistukset ovat Atlas Copco, ABB ja AstraZeneca, listaamattomista Mölnlycke.

Päätin itse sijoittaa Investoriin ensimmäisen kerran vuonna 2014 juuri Mölnlycken innoittamana. Työskentelen terveydenhuoltoalalla ja Mölnlycken tuotteita ei voi olla näkemättä päivittäin. Yhtiö vastaa n. 12% Investorin sijoitusten arvosta, joten kohtalaisen merkittävä omistus on kyseessä. Investor on listaamattomien yritysten puolelle haalinut vuosien saatossa muutenkin aika paljon terveysalan yhtiöitä, joten olen osannut näitä jotenkin arvioida. Kaikki omistukset löytyy täältä.

Viime vuonna Investorin total shareholder return oli 40%, osinkotuotto on kohtalainen n. 3%. Tavoitteena on tasaisesti kasvava osinko, ja historiallisesti siitä on ihan hyvät näytöt.

Pahoittelut, jos teksti kuulostaa liikaa myyntipuheelta, se ei ole tarkoitus. Olen vain kovasti tykästynyt yhtiöön sijoituskohteena. Investor on salkkuni ylivoimaisesti suurin sijoitus, ja tulee todennäköisesti vaan kasvattamaan osuuttaan, sillä olen päättänyt ostaa joka vuosi syntymäpäivälahjaksi itselleni 10% lisää Investorin osakkeita. Turvallisin mielin tähän yhtiöön rahansa laittaa.

Onko täällä muita Investorin kyydistä nauttivia?

25 tykkäystä

Kyllä, yksi salkun core holdingeista!

5 tykkäystä

Juu, Investoria salkussa, salkun suurimpia sijoituksia. Yhtiö jaksaa aina hämmstyttää, kun sitä saa 80% tasearvosta. Yleensä olen siitä ostellut.

Omassa blogissa on kirjoituksia AstraZenecasta, kun myin poissa ostotarjouksen yhteydessä. Silloin kurssi jossain 400-500 SEK, en tarkkaan muista. Nyt näyttää yhtiön kurssi pyörivän 900 SEK. Investor ei myynyt, miksiköhän?

Niin, jos yhtiöt vaikuttaa omistuksissa kiinnostavilta niin tässä yhtiössä saa usein margin of safetyä sen 20% ja hyvää yhtiön kehittäjää siinä sivussa. Esimerkkinä ABB kannattaa ehdottomasti omista tämän kautta osinkoverotuksen Sveitsissä vuoksi.

Edit: Substanssia voi seurata täältä: ibindex

Tällä hetkellä substanssi 596 SEK ja hinta 482 SEK. Ei ihan tuon 0,8 alle. Substanssi voi tietty kurssilaskun myötä laskea, mutta silti. 20% tiputus esimerkkinä Astra Zenecassa, joka yksi koronarokote kandidaatti on paljon. SEB jätti toki osingot maksamatta. Rahapesua ja muuta sälää voi iskeä tuulettimeen, mutta on siellä takana jotain, kuten Investor AB…

9 tykkäystä

Tuli omaan salkkuun mukaan n. 1kk sitten 380 hintaan. Seuraan paljon ruotsalaisia sijoituskeskusteluja ja Investor tuntuu olevan siellä aina kivijalkana salkuissa. Tässä kyydissä on hyvä olla. Ruotsissa on paljon muitakin hyviä investointifirmoja, muihin en ole niin tarkasti perehtynyt että olisi tullut ostettua, ainakaan vielä.

2 tykkäystä

Kyydissä ollaan ja tarkoitus olisi lisätä, jos hinta laskee lähitulevaisuudessa. Harmi että tukholman sijoitusyhtiöt ponkaisi aika nopeasti ylös maaliskuun pohjista. Kunnollinen lisäys jäi tekemättä vaikka pikkusiivuja tulikin kyytiin.

Kruunun kurssi kans otollinen nyt

3 tykkäystä

Investor on yksi niistä ruotsalaisista sijoitusyhtiöistä, joita kannattaa mielestäni seurata.

Kunhan muistaa, ettei yhtiön omia tavanomaisia tunnuslukuja niin kannata seurata, jos perustaa tunnuslukuihin ostopäätöksen. Mielekäs tunnusluku on kuitenkin preemio/alennus suhteessa NAV:hen.

Omistusten kurssimuutokset näkyvät tuloslaskelmassa ja antavat harhaanjohtavan kuvan pääoman tuotosta. Pitäisi aina malttaa kurkata konepellin alle itse omistuksiin.

5 tykkäystä

Kunhan muistaa, ettei yhtiön omia tavanomaisia tunnuslukuja niin kannata seurata, jos perustaa tunnuslukuihin ostopäätöksen. Mielekäs tunnusluku on kuitenkin preemio/alennus suhteessa NAV:hen.

Hyvä huomio tosiaan.

2 tykkäystä

Näiden sijoitusyhtiöiden kanssa ostopaikka on harvoin täysin hyvä tai huono. Hyvässä ostopaikassa olisi tähtikuvio halpa EUR-SEK, korkea NAV discount ja suotuisat näkymät pohjalla olevilla omistuksilla.

Tuskin koskaan on kaikki kolme totta samaan aikaan, mutta jos viimeinen ja edes joko ensimmäinen tai toinen.

2 tykkäystä

Täysin totta!

En ole vielä keksinyt mikä olisi paras tapa arvioida noiden sijoitusyhtiöiden sen hetkistä arvostusta. Tuo alennus suhteessa naviin on hyvä kurkistaa. Mutta kaipaisi lisäksi jotain pe:n tapaista mittaria, tai siis tapaa hahmottaa, monenko vuoden tulos tarvitaan suunnilleen että osake maksaa itsensä takaisin. Ilman sellaista on vähän sumussa. (Toinen vaihtoehto olisi laskea oman päöoman tuotto suhteessa tasearvoon. Mutta voiko tätä hyödyntää Investorissa? )

Onko teillä vinkkejä?

Ps. Jos jossain vaiheessa alan käyttämään aikani osakkeiden sijaan muihin harrastuksiin, rupean lyömään näihin sisään sivuun jääneet rahat kerran puolessa vuodessa ja nukun yöni rauhallisesti. :blush::ok_hand:

2 tykkäystä

Itsekin sipaisin tätä vähän myöhässä nykypohjista ja nyt pitäisi tutkia tarkemmin mitä tulikaan hankittua. Mutulla nämä Ruotsalaiset suvut taikovat kultaa vähän kaikesta mihin koskevat.

2 tykkäystä

Voit laskea vaikka painotetun keskiarvon omistusten p/e:stä. Pörssilistattujen omistusten kanssa toimii ja saa sillä karkean arvion.

Sijoitusyhtiön raporteissa yleensä on arvio listaamattoman markkina-arvosta ja paljonko on yhtiön omistusosuus siitä. Niiden nettotuloksia ei välttämättä mainita kuitenkaan. Hyvällä tuurilla niistäkin voi saada arvioita silti tai jotkut myös julkaisevat omia raporttejaan.

Pitää muistaa kertoa sen keskiarvo-p/e:n p-komponentti sillä, montako prosenttia sijoitusyhtiön osakehinta on NAV:stä, että tulee preemio/alennus huomioitua oikein.

Oikein pedantti saattaisi vielä huomioida ja vähentää sijoitusyhtiön kulurakenteesta johtuvat menoerät. Sitten tietää, monessako vuodessa omistukset huomioiden alennus/preemio tekevät nettoa sijoitusyhtiön osakkeen hinnan verran.

@Emhoo
Muuten, turvamarginaalia laskettaessa ei voi välttämättä ajatella suoraan, että marginaali on hinnan ja NAV:n erotus. Sijoitusyhtiön tapauksessa marginaaliin voi päästä paremmin kiinni laskemalla, paljonko nykyinen alennus poikkeaa historiallisesta keskiarvosta.

Esim. Investor muistaakseni on historiallisesti arvostettu keskimäärin 20% alennuksella suhteessa NAV:hen, jolloin esim. ostos vain 10% alennuksella olisi historiaan peilaten jo preemio.

Riippuu kuitenkin vain siitä, mitä sijoittajat hyväksyvät. On niitäkin sijoitusyhtiöitä, jotka treidaavat preemiolla suhteessa pörssilistattuihin omistuksiinsa näennäisesti ilman syytä.

4 tykkäystä

Tämä on hyvä neuvo! Tosin kun olen vähän laiska yksilö, olisi kivaa saada tuon kaltainen keskiarvo p/e jostain valmiiksi pureskeltuna. :smiley: Mutta jos tuon tekee vaikka pari kertaa vuodessa, niin ei se ylivoimainen nakki ole - saattaa tulla aika nopeaankin.

1 tykkäys

Tämähän se just on, ei taida BRK:kaan tarkkoja tietoja listaamattomista omistuksista julkistaa(?)

Oletan kuitenkin että näillä laadukkaammilla holding-firmoilla arvostukset ovat konservatiivisia :slight_smile:

Naputtelen itse tärkeimpiä tunnuslukuja exeliin juuri samasta syystä saadakseni arvion arvostuksesta. En käytä vain yhtä tunnuslukua vaan useita erilaisia.

Esimerkkinä 5 vuoden ROE:lla ja P/B:llä laskettu P/E on 16,4. Investorin kohdalla hyvä tapa laskea arvostusta on mielestäni laskea osingon kasvuprosentti ja discountata tulevat osingot.

4 tykkäystä

Eikös tuo B ole just se kysymysmerkki tässä? Osinkokehitys on nätti ja stabiili kyllä.

Joka tapauksessa itse luotan melkein “sokeasti” firman moraaliin tasearvostusten suhteen ja tämä on vähän sellainen osta ja unohda lappu salkussa

Tässä firmassa on syytä ymmärtää, että B sulaa, jos pörssi laskee ja päin vastoin B kasvaa, jos pörssi nousee.

Mutta sitte itse laskentaan. ROE oman pääoman tuotto laskee, jos B on iso ja siellä “höttöä”. Jos taas B on aliarvostettu tai ei kaikki listattu niin ROE nousee, jos taseessa näkymättömättä pääomat jauhaa tuottoa. 5 vuotta alkaa oll aika, jossa ko. lukuja alkaa olla hankala “vääristellä”. Toiseksi B kannattaa alaskirjata verotuksellista syistä, jos pystyy varsin noususuhdanteessa.

Joku korjatkoon, jos ajatusmallissani on virhe, mutta näin itse ajattelen. Itse epäilen, että B on Investorin tapauksessa aliarvostettu johtuen pitkästä ja kunniakkaasta historiasta.

Yhdyn tuohon Helel kommenttiin, että kannattaa ottaa huomioon NAV-discount, EUR-SEK ja omistukset ja niiden näkymät mielellään lähempänä pohjaa.

Dislaimer: Omistan ja olen ostanut helmimaaliskuussa Investoria kahteen otteeseen.

3 tykkäystä

Jep, samat ajatukset :raised_hands:

Lisäksi konservatiiviset (listaamattomien) B-arvostukset antaa pelivaraa tunnuslukuihin. Toki, ROE menee just kuten sanoit, mutta PB:tä voi sitten säätää.

1 tykkäys

Mukana oltu muutama vuosi. Sijoituspäätöksen takana samoja mitä mainittu, eli mm. ABB ja muutamat muut isot (Atlas Copco mm.), mielenkiintoiset listaamattomat yhtiöt, sekä ennen kaikkea Wallenbergien kiistaton osaaminen rahanteossa. Aika rennon letkeä omistettava holdisalkussa. Ei tarvitse pahemmin kyttäillä ja analysoida. Kertaalleen olen lisännyt kriisin aikana.

1 tykkäys

Aikaisemmin Investor on käynyt mielessä, tämän ketjun innoittamana pääsi “tarkkailulistalle”… :slight_smile:

4 tykkäystä