Inderesin kahvihuone (Osa 3)

Olisihan siinä puolensa olla kunnolla harmaantunut ja charmikas :smiley:

Meidän isoäidin isä osti ekat Orionit 1930-luvulla.

Isä on pikkuisen ollut mukana 60-luvulta.

Eno on ollut aktiivinen osakesäästäjä 70-luvulta.

Itse olemme olleet mukana 80-luvulta mutta aluksi vähäisen iän takia passiivisesti.

Suvussa ei ole ikinä ollut mestarisijoittajia ja monesti compounding on monilla jäänyt pitkiksi aikaa kunnolla tekemättä kun osinkoja ei ole sijoitettu kunnolla uudelleen.

Toisaalta pääomia ei ole tuhottu osallistumalla 1988–89, 1999–2000 tai 2021 huumaan.

Eli meillä on aika vahva käsitys siitä miten pääoma kasvaa jos hankkii jonkin verran reaalituottoa eikä koskaan tuhoa pääomaa.

Hauskana detaljina että yhdessä perinnönjaossa kaikki Nokiat meni sattumalta yhdelle perilliselle ja sitä sitten vuonna 2000 ihmeteltiin :wink:

14 tykkäystä

Kiitos paljon @Kelpieracer! :slightly_smiling_face: Tarkoituksena on ollut juuri tuo, että se toisi hyvää mieltä ja erottuisi. Ehkä myös hieman kuvastaa mua, sillä olen aika iloinen + hymyilevä ja (tahattomasti) usein vähän hassu.

Itse asiassa pidän myös sun profiilikuvastasi :slightly_smiling_face:, mulla on muuten upea Hello Heimo -kahvikuppi:


Kuvastaako sun profiilikuva itseäsi? :wink:

13 tykkäystä

Kohta saatte käyttää myyttistä 100-vuoden hankintameno-olettamaa.

11 tykkäystä

Jos tämä olisi teknisesti mahdollista niin eihän kaikki tärkeät videot mitä on otettu kännykällä olisi kuvattu pystyssä niin sanottuna pystykuvana? Eihän?

2 tykkäystä

Kyllä oli taas uutinen sarjassamme hohhoijaa.

Ihanko professoritason henkilö piti saada kertomaan että osakkeet voivat laskea 20% tai jopa 70%, joten varovasti velkavivun kanssa.

Tästä huolimatta professori sanoo että on hyvä sijoitella koska tulevaisuuden tukiverkko on huomattavasti nykyistä ohuempi.

Mikäli tämän tason uutisista saa palkkaa niin täällä olisi yksi vapaaehtoinen sivutoiminen kauppalehden toimittaja.

14 tykkäystä

Todella. Toisaalta nyt kun leivotaan pelkoa ilmaan, niin ostopaikat voivat olla sitäkin herkullisemmat kun muistetaan mitä loppuvuosi perinteisesti on tarjonnut. Esimerkiksi muistinpalautuksena tuo kirjoitus kuvassa.

3 tykkäystä

Jotenkin tuntuu, että tälläkin foorumilla kaikilla on tuo velkavivun käyttö 100% hallussa, mutta Oksaharju on käsittääkseni Nordnetin palkkalistoilla ja hänellä on hyvä käsitys, mitä tapahtui koronakeväällä 2020. Tässä vielä muistutuksena Salkunrakentajan artikkeli aiheesta: https://www.salkunrakentaja.fi/2020/03/osakkeiden-pakkomyynnit/

Eli kyllä tuosta velkavivun käytöstä kannattaa varoitella säännöllisesti, kuten myös @musa_2 :n hyvin argumentoitu karhuilu on erittäin tervetullutta tilanteessa, jossa osakkeiden arvostustaso on vähintäänkin kireä. Kannattaa ottaa huomioon, että markkinoilla on paljon sijoittajia, jotka ovat tulleet mukaan vasta koronakriisin tiimoilta tai ovat olleet mukana vain 2010-luvun alkupuolelta alkaneen noususyklin ajan.

Kuten ennenkin olen todennut, että elämässä voi olla hieman pessimisti, mutta osakemarkkinoilla kannattaa olla pikemminkin optimisti. Kuitenkin olen tässä tilanteessa hyvinkin varovainen, vaikkakin mukana lähes 100% osakepainolla. Evakuointisuunnitelma on kuitenkin valmiina ja suhteellisen tyytyväinen olen osakekohtaisiin turvamarginaaleihin eli sellainen 30-40% romahdus ei vielä hätkähdyttäisi.

15 tykkäystä

Ai että, nytkin on pari tarina osaketta muuttumassa ihan oikeiksi osakkeiksi, joskus kun seuraa tarinoita saattaa niissä olla perääkin ja mahtavia tilausuuksia voi ilmaantua!

Terveisin viljo jonka salkussa on myös tarinoita ja tappiollisia yhtiöitä ! Tarinoinpa niistä sitten vähän myöhemmin lisää :slight_smile:

10 tykkäystä

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/kl/59e54efa-1974-46ce-a065-3e1588c1aacb

ostoissa saattaa välittyä vaikutelma intressiristiriidasta.
Kaplan on Rosengrenin kanssa samoilla linjoilla. Molemmat lupaavat pitäytyä vastedes suorista osakekaupoista toimiessaan Fedin johtajina.
He kertovat sijoittavansa myynneistä saamansa varat joko hajautettuihin indeksirahastoihin tai pitävän ne käteisenä.

https://twitter.com/JukkaLepikko/status/1436167778776633347?s=20

https://twitter.com/NorthmanTrader/status/1436082195286876164?s=20

reilu meininki

39 tykkäystä

”Romahdukset” ovat osa arkipäivää: 20-70% laskuja on ollut melko lailla yrityskohtaisesti viimeisten 3-6kk aikana - esim. Kamux, Smart Eye, Zaptec (ja nousu), puhumattakaan uusiutuvan energian yrityksistä joissa puhutaan 50-70% laskuista huipuilta. Elämä jatkuu silti edelleen :sunglasses:

Parempi vaan keskittyä yrityksen fundamenttien arviointiin kun makron suhteen jokainen arvaus on enemmän tai vähemmän yhtä hyvä tai huono.

Pankkiiriliikkeet ansaitsevat kaupankäynnillä niin noissa tulisi myös olla aina disclaimeri että kirjoittaja hyötyy siitä taloudellisesti että myydään ja ostetaan.

12 tykkäystä

Täydellinen suunnitelma. Pieni maineen valkopesu ja samalla massit taskuun, kun kuulemma pörssi hiipuu. Kukaan ei huomaa mitään, ihan pienen ihmisen asiallahan tässä ollaan :smile:

3 tykkäystä

No joo ihan samaa mieltä. Mutta kyllähän äitikin sanoo joka kerta 5 vuotiaalle että aja sitten sillä pyörällä varovasti. Ja sitten kun osa naperoista kuitenkin hurjastee ja kaatuu, niin se opetus menee selkäytimeen kun polvet vuotaa verta ja sattuu. Ensi kerralla sitten malttaa ajaa varovaisemmin.

Pienet vastoinkäymiset on pitkässä juoksussa välttämättömiä ja tarpeellisia ihmiselle elämisen taitojen oppimisessa. Isoja onnettomuuksia ei tietysti toivota kenellekään. Mutta ei toista voi suojella myöskään loputtomiin elämän oppitunneilta.

17 tykkäystä

Tämä. Itsellä kyllä toisinaan hirvittää, kun katselee täällä sokeaa peesaamista O&M ketjussa. Arvostan kyllä suuresti niitä, jotka tunnustavat tappionsakin k.o. ketjussa, mutta aika lailla koko o&m ketju on “möin 2vkon pidolla humbala humbala lapun +25%, kiitos foorumilaisille vinkistä” :sweat: pikavoittojen kotiuttamista. Toiset taas laittaa vivulla massit&isoäiteen tulevat perinnöt mihin lie arvoansaan, mikä on naurettavan halpa tai tavoitehintoihin on matkaa.

En sitten tiedä mikä mahtaa olla täällä keskivertosijoittajan salkun koko tuloihin nähden, mutta veikkaisin keskiarvon olevan ehkä vuoden nettopalkan verran. Siinä ei kauan nokka tuhise kun pari-kolme kertaa laittaa lottopallon pyörimään 25% vivulla, kun ollaan lakki kourassa hakemassa kottia.

Toisaalta salkun puolitus vivulla höystettynä tekee monesta paljon paremman sijoittajan, kun saa tuta :cucumber: persuksissaan.

Tämä nyt on vain tälläista katkeraa parit karhumarkkinat nähneen setämiehen hajatelmia nykymenosta, ei kannata ottaa hernettä nenään :v:

Disclaimer olen itse jäänyt parhaimmista tuotoista paitsi k-dipin jälkeen myymällä liian aivan aikaisin, koska perma :bear: Vipua ei ole ollut käytössä missään vaiheessa.

13 tykkäystä

Eihän se tiivis kaupankäynti vielä tarkoita, että vipu on tapissa tai että pelataan isoilla rahoilla. Olen lähipiirissä nähnyt miten eräs henkilö oli aktiivinen kaupankävijä ja siitä tuli muutama tonni takkiin. Siirtyi sitten osinkosijoittamiseen. Ihan terve oppimisprosessi kaikkineen.

Itsekin aloitin myös aikoinaan pelkällä yhdellä osakkeella. Siitä kanssa muutama tonni miinusta. Siinä oppi paljon. Oli myös vipua, mutta ei sillä ollut paljoa väliä, kun sijoituksen arvo oli hieman alle 10 000. Oli kuitenkin ihan järkevä iso yhtiö. Sijoitusteesi oli, että yhtiö tekee nyt läpimurron mutta ei se ihan niin mennytkään.

Sijoituskeskustelu on siitä hassua, että jopa Seppo Saario on mennyt sanomaan, että aluksi voi kannattaa aloittaa yhdellä yhtiöllä. Totta kai se kannattaa, jos ottaa (arpa)lipun oikeaan firmaan. Jos ei, niin ei se rahallisesti ole menestystarina mutta oppia toki tulee. Mä en oman kokemuksen kautta tätä yleisesti suosittele kellekään. Sattumalle jää liian iso rooli. Silti jollekin se voi olla toimiva tapa. Kaikkien pitää löytää itselle sopiva tyyli ja se tulee vain kokeilemalla.

Sijoittamisessa on näitä näkökulmia loputtomasti. Mikään ei sinänsä ole väärin, mutta kokonaisuus pitää ymmärtää ja hallita. Riittävän hyvin. Loppujen lopuksi mennään virran mukana ja tehdään pieniä ohjausliikkeitä kelien ja virtausten mukaan. Vastatuuleen ei tavallinen sijoittaja tee koskaan voittoa. Tietysti on nämä treidaajat ja markkinan shorttaajat, jotka siihenkin parhaimmillaan kykenevät. He eivät sijoita yhtiöön, kuten perinteinen osakesijoittaja, vaan arvioonsa hinnan liikkeen suunnasta lyhyellä aikavälillä.

5 tykkäystä

Fingerporeista pidän, mutta Dilbert olisi enemmän mun tyyppi ehkä. Siitä Dilbertin ja sen pomon välistä.
Nimimerkki tulee harrastuksista ja on ollut jo pidempään käytössä työjutuissa somepuolella. Profiilikuvalla viestitän keski-ikäistä hemmoa, joka yrittää kovasti olla liikunnallinen, vaikka ominaisuudet siihen ehkä vajaat.

7 tykkäystä

Jokainen on oman onnensa seppä, myös ja varsinkin täällä sektorilla. Jokainen tekee joskus peliliikkeitä, joita katuu. Välillä tulee onnistumisia.

Olen sijoittanut jo yli 30v, enkä vieläkään osaa hommaa. Ostin ensimmäisen asuntoni v 89. Sen jälkeen on ollut enemmänkin nousua asunto-osakkeissa. Siirryin alkuvuodesta asuntosijoittamisesta enemmän osakemarkkinoille. Ja miten kävi…

Osallistuin moniin hypeihin zapteclionvetylentäväthärvelit etc… ja riskillä on menty tietoisesti. Keväällä olin vähän tappiolla, mutta nyt kurottu kiinni. Rahaa on kiinni edelleen edellä mainituissa mutta myös harvia,tecno,kamux,remedy, etc… suurella painolla. Harmi kun OST tilille saa siirtää vain 50 k.

Tässä suurimman salkkuni tuotto. Nukuin hyvin keväälläkin :laughing:

image

Viime syksynä odotin koronan toiseen vaiheen dippiä käteiset taskussa. No ei tullut.

Pidän nyt käteisen osuuden suurena. Se on nyt mielestäni varminta riskienhallintaa.
Onnea meille kaikille.

Edit Nimimerkkini ei tee minulle oikeutusta, mutta nautin niin kovin mökkinäkymistäni.

21 tykkäystä

Näin pari päivää sitten jonkun vanhemman @viljo n postauksen, jossa hän avasi hienosti yhdellä tai kahdella lauseella sen, miten digitalisointi muuttaa perinteisiäkin busineksiä ja nostaa sieltä uusia voittajia ja merkittäviä konsolidaatioita. Tämä resonoi vahvasti omien ajatusteni kanssa. (En kuitenkaan enää löydä tuota lainatakseni).

Tätä kun vertaa @musa_2 n vuosisadan kestävään hodlailuun, niin miten olette ajatelleet mahdollisen digitalisaation aiheuttaman murroksen vaikutukset laadukkaiden yhtiöiden ja indeksien P/E-arvoihin, jotka nyt siis historiaan peilaten ovat varsin korkeat, ja siihen, onko omassa holdaussalkussa mahdollisesti enemmistössä tulevaisuuden voittajia?

5 tykkäystä

Tästä tulee mieleen Cargotec. Monella on varmaan kuva tylsästä raskaan teollisuuden toimijasta mutta totuus on että Cargotec on nykyään lähinnä moderni teknologia ja ohjelmisto yritys.

12 tykkäystä

Ehkä olet nauttinut liikaa palautusjuomaa?

Mä en voi olla näkemättä mielessäni koko strippiä aina, kun näen sun profiilikuvan. Tuo hymyn huulille :smiley:

36 tykkäystä

Liikaa käytetään nykyään hienoja termejä kuten teknologiayhtiö tai ohjelmistoyritys ihan vääristä firmoista. Kyllä se bisnes esimerkiksi Cargotecista puhuttaessa edelleen on huoltoa ja laitemyyntiä. Mukaan tietenkin tulee softaa ja muuta hienouksia, mutta näkisin sen enemmän luonnollisena teknologian kehityksenä. Eihän mitään hienompaa kokonaisuutta nykyään enää rakenneta ilman softaa, joten tuolla perusteella jokainen firma voi tituleerata itseään termillä teknologia sitä ja tätä

Tuskin Einari ensimmäisiä motoja suunnitellessaan aavisti, että tuon näköisillä laitoksilla hoidetaan homma vuosikymmeniä myöhemmin. Kaikki näkyy valmiina näytöllä ja tiedot kulkevat suoraan tehtaalle ym ilman ylimääräistä hääräämistä työmaalla.

Silti se päätehtävä on edelleen katkaista puu oikeaan mittaan ja asetella oikeaan pinoon kuormatraktoria varten. Asiat vain tehdään hieman tehokkaammin kuin vuosikymmeniä takaperin

24 tykkäystä