Inderesin kahvihuone (Osa 3)

Onko näin järkevää tehdä riippuu mielestäni syystä, miksi toisen tekstit piilottaa (jos siis sivuuttamisella tarkoitat käyttäjän tekstien piilottamista). Jos joku kirjoittaa asiattomuuksia on hänen tekstit ihan hyvä piilottaa. Jos taas piilotat tekstit, koska olet erimieltä asioista, on se minusta typerintä mitä voi tehdä. Silloin sulloutuu omaan kuplaansa ilman vastakkaisia näkemyksiä.

8 tykkäystä

Kompataan nyt itsekin vielä tätä! @musa_2 on päässyt omassa fooruminkäytössä “parhaimpien käyttäjien” joukkoon, joiden viestit luen erityisellä mielenkiinnolla ja tarkkaavaisuudella. Ja tämä vaikka pari kertaa olen itsekin yhä musa soin kanssa foorumilla “vääntänyt” :slight_smile:

Ei muuta kuin jatkat samaan malliin! :slight_smile:

28 tykkäystä

Uudet jäsenet eivät voi liputtaa. Pitää olla vähintään konkaritasolla :slight_smile:

1 tykkäys

No joo, olet kyllä aivan oikeassa. Kommenttini oli ehkä vähän typerä näin jälkikäteen ajateltuna :smiley:

2 tykkäystä

Tarkoitin tässä ominaisuutta mikä piilottaa kaikki käyttäjän tekstit omasta näkymästä.

1 tykkäys

Avasin vuodelle 2022 TOP3-veikkausketjun. Käykääpähän jättämässä oma “rivinne” :slightly_smiling_face:

10 tykkäystä

Tuossa linkki pollin tuloksiin. Ja tuosta viestistä löytää linkin itse polliin.

Kiitokset myös täältä suunnalta hyvästä possuilusta (possu on uusi karhu).

1 tykkäys

Keskustelu alkaa menemään hyödyttömäksi ja tylsäksi, jos eriäviä mielipiteitä ei ole. Varsin usein sijoittamistakäsittelevät keskustelupalstat muuttuvat varsin toksikiksi ja vähitellen parhaat kirjoittajat lopettavat laadukkaiden kirjoitusten tekemisen keskustelun pääsisällön muuttuessa vittuiluksi.

Yksi tietyllä tapaa vaarallinen suuntaus on se, että jotain yksittäistä osaketta käsitellään vain positiivisessa valossa, kun vastakkaista mielipidettä ei suvaita keskustelussa. Tällöin mielipiteet tukevat toisiaan ja keskustelijoiden asenne muuttuu markkinoihin verrattuna ylitiöpositiiviseksi ja negatiiviset osakkeeseen liittyvät asiat sivuutetaan.

Kasvuosakkeisiin liittyen monet nousumarkkinassa kertovat olevansa mukana pitkällä aikavälillä, mutta kurssin laskiessa alkuperäinen strategia osoittautuu pelkälkäksi puheeksi.

10 tykkäystä

Sitä kutsutaan momentum -strategiaksi.

17 tykkäystä

OP kuittaa. Juuri nyt kempowerin 36271€ rahat palautui tilille.

4 tykkäystä

Millon jenkkien suunnalta kuuluu FEDin päätöksistä? Tässä illan aikana?

1 tykkäys

21.00

Powellin lehdistötilaisuus 21.30

8 tykkäystä

Näinhän se on. Käsi ylös kuka ei koskaan tähän syyllisty.

Markkina ei tottele sitä mitä joku toivoo tai jättää toivomatta. Sikäli voin ihan rauhassa alla filosofoida koska nämä eivät mihinkään mitään vaikuta paitsi ehkä jonkun asenteeseen hieman.

Joka tapauksessa ajattelen että melkein kaikkien alle 65-vuotiaiden ihmisten (jos on kohtuuhyvä ansaintapotentiaali tekemällä työtä) kannattaisi toivoa lyhyellä tähtäimellä kurssilaskua jotta pääsee tekemään netto-ostoksiaan pörssissä edullisemmin.

Mites sitten nuoremmat jotka ovat muotitermillä taloudellisesti riippumattomia? Mielestäni se on selvästi alle kansaneläkeikäisen ihmisen mielenterveydelle vaarallista jos ideaalitilanne on se että myy hiljalleen kalliita osakkeitaan ja välttelee kaikkea sellaista kohtuuhyvin palkattua työtä johon pitää välillä vääntäytyä vaikka ei huvittaisi.

Mielestäni ylivoimaisesti suurimman osan foorumilaisista kannattaisi toivoa kurssilaskua. Jos ajatus kurssilaskusta tuntuu inhottavalta jonkin position tai koko salkun osalta, salkussa on liikaa riskiä.

Kun vaivalla mutta ilman burn-out-riskiä tehdystä kohtuukiinnostavasta työstä hankittu hyvä palkka ei tunnu miltään ja jää pois töistä:

31 tykkäystä

Sitähän voi miettiä niin, että onko sitä oikeesti pitkän aikavälin sijoittaja ennen kuin osaa iloita pörssien laskusta :smirk:

88 tykkäystä

Tämä ei taida kamalasti pörsseihin vaikuttaa, noista dollarin vaihtoehdoista on puhuttu vuosia ilman konkretiaa. Ja RT ei ehkä ole se paras lähde. :smiley:

3 tykkäystä

Kello 21.00 nähdään melkoinen härkien ja karhujen taistelu, kumpi voittaa? Kurssipiikki on varmasti voimakas mutta kumpaan suuntaan. Tai sitten mennään flättinä.

3 tykkäystä

Otan nyt kantaa viime aikaiseen keskusteluun avaamalla omaa tilannettani. Olen osakesijoittanut vasta alle 2 vuotta. Aloitin 10 000 euron alkupääomalla, jonka jälkeen olen tasaisesti säästänyt n. 300-500 euroa kuukaudessa ja ostanut tällä rahalla osakkeita.

Omaa rahaa olen laittanut osakkeisiin yhteensä 20000 euroa ja tuottoa minulle on kertynyt n. 15000 euroa ja sijoitussalkkuni koko on täten 35000 euroa. (Wohoo!)

Toki markkinan syvempi kyykkäys, esimerkiksi 50% lasku salkussa tekisi pahaa ja mieluusti sellaisen välttäisin, mutta isossa kuvassa saisin tuon “menetetyn” 17500 euroa säästettyä 3-5 vuodessa.

Olen 28-vuotias ja sijoitusuraa on minulla toivottavasti edessä ainakin tuonne 50 ikävuoteen asti, eli 22 vuotta. Tässä ajassa ehdin säästää nykyisen salkun kokooni verrattuna huomattavan määrän, ja kurssien laskiessa saisin myöskin ostettua osakkeita halvemmalla.

@Verneri_Pulkkinen on monesti puhunut siitä, miten osakkeiden netto-ostajan olisikin oikeastaan järkevää toivoa kurssien laskua. Totta kai järkevintä olisi ostaa halvalla ja myydä kalliilla, mutta tämän lajin taitajat ovat oikeasti harvassa. Minä en tätä ainakaan osaa.

Näkisin, että minulle, osakkeiden netto-ostajalle kaikkein järkevintä on pysytellä osakkeissa ja ostaa osakkeita tasaisin väliajoin markkinatilanteesta välittämättä. Näin aion myös tehdä. Toki yksittäisissä osakkeissa saatan tehdä peliliikkeitä, mutta kuitenkin pääomani on osakkeissa.

Jokainen toki miettii oman strategiansa, mutta tässä omani pähkinänkuoressa. Uskon tietäväni sen, että minä en tiedä mihin suuntaan markkinat kulkevat. Tiedätkö sinä?

Tässä vielä visualisoituna DCA (dollar cost averaging), jonka logiikkaa pyrin itse noudattamaan.

33 tykkäystä

Itse en näe kyllä mitään syytä siihen että osakkeita kannattaisi ostaa ainakaan yhtään lisää siinä vaiheessa kun paukutellaan ath-rajoja rikki, aika heikko on tuotto-odotus niille osakkeille. Ei niistä kyllä kannata ihan mitä tahansa maksaa, pitäis olla jonkinlainen turvamarginaalikin.

En tiedä miten muut toimii tälläisessä tilanteessa kun kaikki merkit viittaavat vahvasti pörssin käännöksen olevan pikkuhiljaa käsillä, siis tarkoitan alaspäin, en ylöspäin, itse ainakin teen juuri päinvastoin, eli lisään käteispainoa huomattavasti.

1 tykkäys

Monenko vuoden takaa viimeiset osakeostosi ovat, kun vuodesta toiseen on tehty uusia huippuja?
Sitä en sano, että ensi vuonna tehtäisiin taas uusia huippuja. Mennyt ei ole tae tulevasta.

22 tykkäystä

Yhdyn tähän jämäkkään näkemykseen. Suattaapi nousta, suattaapi laskia tai suattaapi olla paikallansa. Illalla nähdään ollaanko oikeassa.

53 tykkäystä