Inderesin kahvihuone (Osa 3)

Välittäjä kiittää. Ellei tarkoituksena ole vain maksimoida yhtiökokousten reaaliosinkoja… jotka tosin viimeisen parin vuoden aikana ovat jääneet laihaksi :smiley:

8 tykkäystä

@Jarnis

USA:ssa osakekurssit olivat 1982 pohjalla reaalisesti samalla tasolla kuin vuoden 1901 piikissä.

Koska talouskasvu seuraavat sata vuotta melkein varmasti on hitaampaa kuin 1901–1982, konservatiivisesti voi sanoa että jos jaksat nykyarvostustasoilta odottaa sata vuotta, hyvin todennäköisesti ne indeksisijoitukset jotka tänään teet, ponnahtavat reaalisesti plussalle, vaikka laittaisit kaikki osingot kulutukseen.

Taitavalla osakepoiminnalla tietty voi siirtää tuota päivämäärää reilusti aikaisemmaksi eikä katsoa sitä 6.9.2121.

Osinkojen uudelleen sijoittaminen tietysti sadan vuoden tähtäimellä tuo sitä pomminvarmaa reaalituottoa, mutta paljon vähemmän kuin mitä parhailta markkinoilta 1900-luvulla sai, siis niiltä joita sodat ja kansallistamiset eivät hirveästi runnelleet.

2 tykkäystä

Välittäjästä tulikin mieleen myös tapaus, joka aina eläkepäivänä kävi pankin konttorissa ostamassa yhden kappaleen Koneen osaketta maukkailla 1% + 60€ välityspalkkioilla. :roll_eyes: Kyllähän siitä kerrottiin, ettei tuossa mitään järkeä ole, mutta luotto Koneeseen oli kuulemma niin kova ettei välityspalkkioilla ole niin väliä.

11 tykkäystä

75% + 20% lainalupaus. Olenko isoimpia karhuilijoita täälä? =P

1 tykkäys

@Ituhippinen

Eivät kai ne voitot lähikaupassa käy jos ne ovat kiinni pörssiosakkeissa?

Sijoittajat kollektiivisesti saavat markkinatuoton miinus kulut ja verot ja kyllä se lähtökohtaisesti koskee kaikkia :slight_smile: Toki on superyksilöitä tai tosi onnekkaita ja myös vähemmän taitavia yksilöitä ja epäonnekkaita yksilöitä.

Haluaisitko perustella mihin se sun skenaario perustuu? :slight_smile:

Hankala vastata kyllä tuohon. Joku 20% saisi ilman säätöä tapittamalla superluoton, mutta toisaalta vakuuksilla on vajaakäyttöä. Järkevässä maailmassa niitä vastaan voisi nostaa merkittävästi lainaa, mutta eipä ole kyllä edelliset pari lainakeskustelua pankin kanssa ollut sellaisia että jäi kuva pankista, jonka liiketoimintana olisi myöntää lainaa vakuuksia vastaan.

Täytyisi varmaan aktivoitua näin hyvien aikojen puolella ja hankkia joku lainalupaus tmv.

Ei. Siitä syystä niitä voittoja kotiuttelenkin. :slight_smile: Käteispainoni on siis enemmän, kuin 0%.

Pitää paikkansa. Etenkin lyhyellä aikavälillä (sanotaan vaikka 3 vuotta), on silti isot erot sijoittajien tuotoissa, vaikka samat lainalaisuudet koskevat kaikkia. Jos en tavoittelisi ylituottoa, sijoittaisin indeksiin. Tähän asti homma toiminut kiitettävästi. En ole taitava yksilö, kenties hieman heikompaa keskikastia. Onnea on ollut vain kauniin vaimon ja ihanan lapsen saamisessa! :slight_smile:

Skenaarioni perustuu uskoon itseeni, ja siihen, että pystyn osakepoiminnalla saamaan yli 0% tuoton. Niitä yrityksiä kuitenkin väkisin on tarjolla seuraavan 10v aikana, joiden kurssi on posiviitinen kyseisellä ajanjaksolla. Luotan kykyyni joko a) löytää nämä firmat itse, tai b) löytää ihmisen, joka löytää ne puolestani.

Kymmenen vuoden päästä ollaan jo paljon viisaampia, olinki oikeassa. Tällä hetkellä n. 15% käteispaino tuntuu mukavalta kaverilta.

6 tykkäystä

Bongasin @Verneri_Pulkkinen twitter feedistä tälläisen helmen.

“Only in recent history has “working hard” signaled pride rather than shame for lack of talent, finesse, and, mostly, sprezzatura .” - Nassim Nicholas Taleb,

Aivan ykkösluokkainen artikkeli ja kritisointi nykyajan höpötyksiä vastaan. Minua on monesti töissä kollleegoiden ohalta kritisoitu jopa laiskaksi, mutta tykkään itse käyttää termiä vähätöinen. Silti esimiehet eivät ole kyseenalaistaneet kompetenssiani toimittaa tiukanpaikan tullen ja olen huomannut varsinkin vastakkaisen sukupuolen viihtyvän seurassani. Nyt kun luet tätä ja mietit, niin vastaan jo, kukapa kissan häntää nostaisi ellei kissa itse :wink:

Ehkäpä tämä on vain henkilökohtainen kaipuuni kauneuden, arvokkuuden ja sielun täyttymyksen pariin tässä nykyaikaisen kiireyden ja kertakäytöisyyden kulttuurin keskellä.

16 tykkäystä

Tästähän kirjoiteltiin jo eilen, että yksityissijoittaja voi taistella riskejä vastaan eri tavalla kuin 100% indeksimäinen osakekori. Tee vaikka portfolio, jossa on 50% osakkeita ja 50% muita sijoituksia. Kun osakkeet romahtavat, voit parhaassa tapauksessa uudelleen tasapainottaa salkkuasi ja ostaa halpoja osakkeita. Problem solved :+1:

Käsitän niin, että tuohon Ituhippiäinenkin viittasi. Sijoittajalla on valta valita, mitä siellä salkussa on, ja kuinka isolla riskillä ajaa. Toisin kuin tällä kuvitteellisella mediaanisijoittajalla. Vaikka saisi markkinatuoton osakkeista, voi muilla tavoilla pelata peliä niin, että koko salkun tuotto on ihan eri kuin osakkeiden markkinatuotto.

Kollektiiviseen ajatteluun: se toimii tiettyyn pisteeseen asti. Kuitenkin työelämässä ainakin itse olen koko ajan pyrkinyt parempaan tulotasoon kuin mediaanipalkka. Samoin jostain syystä osakesalkun sijoitustuotot ovat kulkeneet 10 vuotta eri latua kuin indeksillä. En myöskään usko siihen, että minun elinikäni on tasan miesten mediaani ja pyrin vaikuttamaan siihen, että eläisin pidempään.

6 tykkäystä

Qt-rikastuminen viimekin aikoina on tehty kyllä liian helpoksi :face_with_symbols_over_mouth:

2 tykkäystä

Joo, se suunnilleen vaatii että “osta QTta” ja “deletoi myyntinappi”.

Jonain päivänä vielä tulee se aika että tämä ei enää toimi, mutta eiköhän siihen vielä mene tovi…

6 tykkäystä

Vuosia sitten, kun vielä tuli katsottua lineaarista televisiota, yksi (monista) mainoksista piintyi kevyenkytevästi sekä verkko- että tärykalvoille, eikä ajan vääjäämätön hammas ole sitä unholaan ulos pitkämuistista järsinyt vieläkään.

Tänään oivalsin, että perkele sehän on nyt tulevaisuuden alkua ja Ekovillaa! saa kohta pörssistä. :man_dancing:

3 tykkäystä

Enpäs osannut edes yhdistää, että tämä EcoUp on Ekovillan valmistaja. Omakin talo tuli tuolla eristettyä, on kyllä aivan passeli tuote. Pitääköhän tässä sittenkin ruveta omistajaksi. :grinning_face_with_smiling_eyes:

2 tykkäystä

Kiitos näistä tunnelmakuvauksista ja anekdooteista @Aili ja @Telemaster :smiling_face_with_three_hearts: Kyllähän ihmisten kokemukset ovat aina kiinnostavampia kuin numerot. Pörssissä on turvallisinta olla all-in silloin kuin tunnelmat ja anekdootit ovat juuri noille vastakohtaiset.

5 tykkäystä

Joo se voi valitettavasti olla niin, että omat salkkuni ovat kohtalaiset tyhjät tuossa vaiheessa kun itse menen Saksanmaalle ihmettelemään talouden vetoa :slightly_smiling_face: Maistuu viinikin paremmin kun käteistä ja voi vaikka tuliaisiksi tuoda Possun.

7 tykkäystä

@timontti

Lukitaan meidän molempien puolesta tuo pienemmän kärsäkkään kommentti. Hänhän sinun edesottamuksiasi täällä on seurannut. Itsellä todella pinnallista vaikutelmaa vaan :slight_smile:

Olen yrittänyt sitä tuoda ilmi että en ota kantaa pörssin lyhyen tähtäimen näkymiin muuten kuin siten että lyön siihen “sopii vain viihdekäyttöön” -leiman päälle.

Pidemmän aikavälin indeksitason tuottonäkymien osalta koen voivani tuoda jotain lisäarvoa koska niiden pohdinta ei koskaan ole ollut muodikasta eikä koskaan tule olemaan. Sinulla on oma ekologinen lokerosi ja minulla omani.

Erinomainen huomio. Toisaalta kuitenkin pieni otanta. Enkä minä ollut alkuvuodesta 2020 missään julkisessa tai yksityisessä yhteydessä riekkumassa Qt:n kertoimille.

Nyt ne kertoimet ovat aivan äärettömän anomaliset. En silti sano onko Qt halpa vai kallis. Sanon vain jotain siitä mitä oletuksia kertoimissa on sisällä.

Ymmärrän hyvin pointtisi enkä lähde tuosta ollenkaan riitelemään.

Tästä haluaisin vielä muistuttaa sen että olen foorumeilla kirjoittanut pörssin kalleudesta kaksi kertaa, vuonna 2007 ja nyt. Muuten en ole koskaan käynyt sellaista kampanjaa foorumeilla että Helsingin pörssi kallis, pitäkäähän varanne!

Näistä olen sanonut että makroilu on vain viihdettä. Indeksitason pitkän aikavälin tuotto-odotusten laskeminen on järkevää toimintaa, makroennustelu vain mukavaa ajanvietettä.

Ehkä ihan pintapuolisella lukemisella viestintäsi tuntui hyökkäävältä mutta tarkemmin luettuna kyllä juuri sellaista haastamista joka tuo mielekkyyttä tälle someilulle!!

Tästä ajattelen että sun pitäisi alentaa tuota ylärajaa :slight_smile:

27 tykkäystä

Ihanaa :smiling_face_with_three_hearts: Oliko sulla tässä oletusarvo että noin käy vai saitko todennäköisyysjakaumasta ylädesiilin tuloksen? :smiley:

Noin foorumin sinkkuja ajatellen kysyn mikä sun systeemi on ollut, itsellä oman subjektiivisen kokemuksen mukaan kans paras mahdollinen vaimo ja lapsi :smiley:

6 tykkäystä

Niin siis onko teillä jokin yhteys? Ego ja alter ego vai jotenkin samaa porukkaa siviilissä? :smile:

5 tykkäystä

Kyllä me ollaan useasti samasta kaukalosta mutustettu, samoja mutakamaroita tongittu ja niillä piehtaroitu, samoja itikkaparvia kirottu kun se paksu nahka ei ollutkaan kyllin paksu :pig: :pig:

22 tykkäystä

Bond King Jeffrey Gundlach on laskenut, että S&P500 on noussut suunnilleen yhtä paljon kuin Fedin QE. sehän ei suoraan tarkoita, että FEDin lopettaessa QE se laskisi yhtä paljon, mutta iso raha määrä kuitenkin muuttaa osakkeista suuntaa pois.