Enpä osaa mitään ihmeempiä sijoitusvinkkejä yleisesti ottaen antaa teille fiksummille, mutta itse olen saanut paljon ajateltavaa ja pohdittavaa lukemalla “jokaisen” ketjun alkupäätä ajatuksella (toki kyllä luen ketjut aina alusta loppuun), mitä silloin esim. 2-3 vuotta sitten kirjoiteltiin yhtiöistä, kun ei vielä tiedetty tai kunnolla osattu arvata nykyistä menestystä tai romahdusta.
Ehkä isoin asia, mikä ajatus mulle tuli vastaan niitä vanhempia kirjoituksia lukiessa, että minkään viime vuosien jättimenestyjien osalta en olisi ikinä osannut arvata isoa menestystä ja useiden menestyjien osalta olisin odottanut enemmänkin mörnintää, vaikka olisin silloin 2-3 vuotta sitten ollut lukemassa tätä palstaa tai Inderesin analyysejä. Enkä tarkoita, että palstalaisten kirjoituksissa tai analyyseissä olisi mitään vikaa, vaan tämän lajin haastavuudessa. Toki tämänkin palstan fiksuimmat ovat usein varmaan yllättyneet jättimenestymisistä, mutta varmaan useasti kuitenkin heillä on ollut vahva kutina siitä, että nämä tulevat menestymään ja heillä on ollut siihen hyvät perusteet eikä vain mitkään mutut. Sitten joidenkin firmojen osalta on nähty laskua ja niissä ketjuissa on saattanut olla enemmän hyvää pöhinää sekä hypetystä että myös osakkeen kurssi on ylivahvasti reagoinut pieniin uutisiin, mutta usein näiden osalta on kai todelliset perusteet kurssinousulle olleet vähän heikkoja.
Miten tämän nyt suhteellisen uutena sijoittajana tiivistäisin järkevästi oppimani vanhoista kirjoituksista. Jättimenestystä tai ylipäätään menestystä taitaa olla vaikea ennustaa, jos siihen markkinat uskovat vahvasti, niin ne näkyvät hinnassakin sitten jo kai hyvin vahvasti. Ei pidä heittäytyä vain hypetykseen mukaan sekä tietämättömänä tuijottaa vain erilaisia tavoitehintoja vaan aidosti oikeasti ymmärtää, mikä se firma on ja mitä se voi tulla olemaan. Kovalla opiskelulla, eli lukemalla analyysit, Foorumin juttuja, uutisia, kirjallisuutta, podcasteja niin vähennät suurempien epäonnistumisien mahdollisuuksia sekä lisäät onnistumisien mahdollisuutta, koska et ole sitten ihan tietämättömänä heittäytynyt mihinkään “osakearvontaan”. Se on vähän ehkä arvontameininkiä, jos lähtee klikkaamaan “osta”- tai “myynti”-painiketta sen perusteella, mikä “meininki” on foorumeilla tai sijoitusmediassa ilman että aidosti on tutkinut ja lukenut kunnolla firmasta. Tuntuu, että monet heistä tai teistä, jotka olette menestyneet, niin teillä on aito ymmärrys yhtiöistä sekä yleisesti sijoittamisesta että myös kyky käsitellä tunteitanne, mitä tulee tähän jaloon harrastukseen. Ja silti… teille parhaillekin tulee virheitä, mutta vähemmän tyhmiä virheitä. Tiedolla ja yrittämisellä tässäkin lajissa pärjää ja eikö niistä onnistumisistakin enemmän nauti, kun ei ole pelkästään matkinut toisia, vaan on itse osannut valita ainakin osin taidoilla ja tiedoilla omat osakkeet. 
Hyvin “läheistä” historiaa löytyy tältä foorumilta; lukekaa siis vanhoja kirjoituksia yhtiöistä, jotka eivät olleet varsinaisesti vielä niin paljoa räjähtäneet ylöspäin; lukekaa mitä hyviä ajatuksia joillain jo oli silloin firmasta tai millaisia epäilyitä oli silloin niistä. Toisaalta kannattaa lukea erityisesti niistä firmoista joiden kupla paukahti, hypetettiinkö niitä turhaan, oltiinko kriittisiä kritiikille jne. Mun mielestäni tältä palstalta oppii parhaiten edellisten vuosien “sijoitushistoriaa”.
Ei pidä ihan kirjaimellisesti ottaa kaikkea, mitä kirjoitin, mutta halusin vaan suositella lukemaan noita vanhempia kirjoituksia yhtiöistä, niin opitte lähisijoitushistoriaa sekä miten yhtiöistä voidaan puhua ennen niiden jättimenestystä tai -romahdusta.
Äikästä kirjoitin ekalla kerralla iin, lisäksi selittäminen ei ole vahvuuteni ja kadotan aina sen punaisen langan, mutta ehkä saatte tästä jotain irti. 
Lukekaa uutisia, laajoja raportteja, yhtiöraportteja ja sijoituskirjoja, tilatkaa Inderesin kanavat, lukekaa Foorumia…etc… sekä tehkää hyviä osakepoimintoja!
Ennustamisen sietämätön vaikeus: