Inderesin kahvihuone (Osa 3)

Olen sinällään samaa mieltä että vähän pahaltahan tuo näyttää, mutta ihan turhaan täällä jengi avautuu että tässä olisi nyt kaikkia kustu silmään. :smiley:
Ei siellä ole ollut mitään Smart to the moon pakotusta joka röörissä värikkäiden giffien välkkyessä ja ole porukalla kurssia vedätetty.
Mikäli luottaa siihen että Smartin funda lyhyen kohinan taustalla on edes lähestulkoon samalla tasolla kuin ennen timontin viimeisimpiä tutkimuksia niin eihän kyseisen firman kohdalla muuttunut mikään muu kuin hillotolppa.
Jos lyhyen aikavälin sirupula aiheuttaa sen että koko DMS-teknologiasykli jää välistä ja autovalmistajat hyppäävät suoraan seuraavaan teknologiaan niin ei siitäkään voi Timonttia syyttää. :smiley:

14 tykkäystä

Tähän keskusteluun voi vain todeta, että lukekaa sitä analyysiä (tehkää omat tutkimukset) ja tehkää hyviä osakepoimintoja.

11 tykkäystä

älkää suolatko Timppaa. tehnyt ilmaistyötä satoja tunteja. arvonluoja. jokainen kantaa oman reppunsa.

77 tykkäystä

En edes harhaisimmissa Napoleon-syndrooma-kuvitelmissani usko, että itselläni on ollenkaan sellaista vaikutusta muiden foorumilaisten sijoituksiin kuin kunnianarvoisalla Olohuoneen Oraakkelilla, mutta edes mahdollisuus tällaiseen peesailijoiden huuteluun (vaikka onkin siis mielestäni täysin aiheetonta) on kyllä yksi syy miksi en enää aikoihin ole raportoinut ostin/myin-ketjussa mitään. Lisäksi olen yrittänyt tuoda esiin sitä, etten todellakaan ole mikään hodlari vaan kaikki osakkeeni ovat kaupan kun hinnasta sovitaan ja positiot tulee ja menee ja muuttuu. Totta kai yhtiöketjuihin laittamistani viesteistä voi päätellä mikä on juuri postaushetkellä oleva näkemykseni, mutta se voi muuttua vaikka 5 minuutin päästä jos yhtiössä/markkinalla/teknisesti tapahtuu. Ja se, että uskon jonkun liiketoiminnan tulevaan menestykseen ei tarkoita, että haluaisin sitä pörssissä tarjottavalla hinnalla omistaa, voin siis olla bull-bisnes, mutta bear-arvostus.

Mutta kuten tasaisin väliajoin tulee todettua: jos sijoituspäätökset perustuvat peesaukseen niin syyllinen löytyy aina peilistä (sieltä se syyllinen löytyy itse asiassa aina, perustui ne päätökset mihin tahansa :smiley: ). Se mikä on harmillista tällaisissa huutelijoissa on se, että aina tällaisten episodien jälkeen osa porukasta vähentää antiaan foorumilla ja alkaa itsesensuroimaan kun ei jaksa kohdalleen tällaisia shitstormeja.

Sisu2 sen hyvin tiivisti miten tämä keskustelu yleensä menee, mutta ehkä tämä keskustelu on tarpeellista käydä tasaisin väliajoin kun foorumilla on niin paljon uusia käyttäjiä.

69 tykkäystä

Inderes kuuluu teknologiasektoriin yhtä hyvin, kuin Sievi rahoitussektoriin. Enemmänhän Boreo rahoitusta tarvitsee. Juurikki puhuu nyt rahoituksesta, ei rahastuksesta, vaikka niin moni piensijoittaja saattaa väärin lukea.

9 tykkäystä

En tiedä kuuluuko kahvihuoneeseen, mutta tässä päiväkahvien yhteydessä mietin, josko vetäytyisin pörssiosakkeista pois kokonaan. Maksaisin sijoitusasunnot velattomiksi ja vuokratuotot ohjaisin jatkossa rahastoihin tai ETF. Kun olen liikkeellä rahoilla, joita ei ole varaa hävitä, niin miksi pitäisin niitä markkinoilla, josta en ymmärrä enää yhtään mitään. Ja aina kun luulen saavani jostain tekijästä kopin, on uusi pallo ilmassa. Tässä pidempään jo huomannut, että turvallisuuden- ja vakaudenhakuisuus on nostanut selvästi päätään, riskinottohalukkuuden painuessa taka-alalle.

Mutta se stanan ahneus… josko tämä huomena lähtee, tai viimeistään ensi viikolla jne? Ja toisaalta pelko, laskeeko taas tänään, huomena jne.

Onko muita, joita nykyinen markkina saanut harkitsemaan vetäytymistä, tai tauolle jäämistä? Tai jo tehnyt näin?

22 tykkäystä

Hyvin sä @timontti ton hoidit. Ikävää jos sijoituskeissi muuttuu/feilaa/mitä ikinä. Olen sen verran adhd itse kun tuijottaa 24/7 jotain drybulk rateja ja sormet väjähtää pienestäkin liikkeestä suuntaan tai toiseen että itse en voisi mitenkään kritisoida jos joku tollaisen holdaamisen jälkeen päätyy astumaan sivuun, vaikkakin olisi äskettäin vielä ollut erimieltä. Joku pieni uutinen, saati sitten Kiinan valtaviin energiakatkoksiin, konttien pullonkauloihin tms liittyvän chippipulan puntarointi ja syvemmällä perehtymisellä isona riskinä pitäminen ei mielestäni ole mikään huono syy muuttaa ainakin hetkellisesti mielipidettä. Tarjosit ketjussa loistavaa analyysia ns taviksena vs analyytikkotalot ja vaikka nyt meni näin niin olisi sääli jos tämä vaikuttaisi siihen kuinka uskaltaa tuoda jatkossa uusia firmoja framille.

Btw oliko tämä nyt tällainen @Pohjolan_Eka Lion vs @timontti Smarteye battle.

33 tykkäystä

Toisaalta miehekästä myös ilmoittaa että nyt kävi näin. Ei varmasti kevyt päätös, kun tietää kuinka paljon olet tätä tutkinut ja kääntänyt. Olisihan voinut salaakin myydä, mutta tämä ryhdikästä, niille jotka eivät niin kärryillä. Itse poistunut jo aikaa sitten.

Ps hatun noston paikka🌸

28 tykkäystä

Jokainen itse tietää, saako lisäarvoa julkaisemalla pörssikauppansa netissä. Jos olisin näkyvä some hahmo, luultavasti en raportoisi näitä ollenkaan. Siinä on muutamia hyötyjä

  • ei peesausta, haastaa ihmisiä miettimään itse
  • ei mielen pahoituksia
  • some ei sekoitu sijoituspäätöksiin
  • pysyminen relevantimmissa aiheissa
  • mitä se itseasiassa kellekään kuuluu (ja miksi ketään kiinnostaa)

:v:

Mutta en tietty pidä sitäkään vääränä jos haluaa ilmoittaa. Olen vain itse niin mukavuuden haluinen, että haluaisin väistää kaikki miinukset mitä siinä itse varmasti kokisin. Jos olisin kovin seurattu ja suurennuslasin alla :blush:

4 tykkäystä

Niin. Tässähän ei edelleenkään ole firmassa mun tietääkseni mitään vikaa. Vain aikatauluissa haasteita. Se on analyysini johtopäätös tänään.

Olenko tulkinnassani 100% oikeassa? En varmasti. Uskon, että firmasta saadaan aikanaan vielä kovaa tuottoa… kun aika on oikea.

Ottakaa ihan iisisti :sunglasses:

65 tykkäystä

Laittaisin nykyiset omistukset indekseihin (siltä osin pääomasta mitä ei tarvitse) jos osakepoiminta ei enää nappaa ja pitäisin velat sijoitusasunnoisssa.

Ei kukaan tiedä mihin suuntaan markkinat menee, joten ei siitä kannata huolestua, sen kanssa on vaan elättävä. Epävarmuudesta se tuotto tulee.

1 tykkäys

Tilanteessasi Juurikki itse tekisi kompromissin. Mutta itse sinun pitää päättää, maksatko osan veloista pois ja pysyt silti pörssissä. Sijoitusfoorumilla ei saa neuvoa. Ei varsinkaan, kun ei tiedä kokonaiskuvaa.

1 tykkäys

Ymmärrän, että sinua harmittaa joutuminen ristituleen omista sijoituspäätöksistäsi, sillä tavallinen rivifoorumilainen ei saisi koskaan vastaavaa kritiikkiä osakseen. Sinun on kuitenkin täysin turha ”uhriutua” siitä, että joudut keskustelun kohteeksi tekemisistäsi. Saavutettuun valtaan aina kuuluu varjopuolena se, että on erityisen altis saamaan kritiikkiä osakseen. Mikäli ei halua altistua tälle kritiikille, sinun on erityisesti syytä miettiä omaa foorumikäyttäytymistäsi jatkossa. Omaa saavutettua asemaasi foorumilla sinun on vaikea enää päästä pakoon. Se on tärkeä tiedostaa.

10 tykkäystä

Trading View 8 ruutua ? Vai saako vain maksetulla .

Kuka on uhriutunut ja missä kohtaa? :thinking:

11 tykkäystä

Vai miksi te postaatte Ostin myin ketjuun? Onko se teille pelkkää viihdettä vai koetteko siitä jotain oikeaa hyötyä? Olenko ainoa, joka näkee siinä enemmän haittoja kuin plussia?

Aiemmin itsekin joskus sinne postailin mutta nykyisin todella harvoin.

Edit: en ole ainoa, sijoitusseppo vähän samalla linjalla ilmeisestikin

4 tykkäystä

Peesaus kulttuuri on tavallaan aika perseestä. Itse olen välttänyt muutaman firman kohdalla ketjun tekemistä, kun joku kuitenkin mussuttaa että onpa paska sijoitus, vaikka itse haluaisin vain keskustella firmasta ja samalla havainnot voisi ketjuun tipuuttaa kun tutkii firmaa.

@timontti ei noista kannata välittää. Otan kuitenkin osaa, koska varmasti jotkut tuosta inisee.

2 tykkäystä

Inderesin yhteisöllä on lähes täydellinen tai täydellinen konsensus sarjiksen vikassa ruudussa olevasta tekstistä! :slightly_smiling_face:

Jatketaan keskusteluja hyvässä hengessä toisia kunnioittaen ja pidetään Foorumin laatu korkealla, erilaisia mielipiteitä saa olla, jotka pystyy esittämään ystävällisen kohteliaasti. :slightly_smiling_face:

54 tykkäystä

Mullakin on yksi kohde joka on potentiaalisesti loistava, mutta liian riskien, jotta julkaisi sun siitä ketjua.

Mielummin koittaa sellaista laittaa, jossa seuranta apu voisi olla tarpeen, mutta josta kunnon numerot jo olemassa.

1 tykkäys

Käytin sanaa ”uhriutuminen” lainausmerkeissä. Tuossa viestissä, johon vastasin timontti vähintäänkin valittaa hänen kohdistuvasta laajasta kritiikistä. En tiedä, miten itse näet timontin viestin, mutta mielestäni kenenkään tässä yhteisössä ei kuulu olla immuuni asialliselle ja perustellulle kritiikille. Varsinkaan henkilön, joka omaa merkittävää vaikutusvaltaa yhteisössä.

1 tykkäys