Inderesin kahvihuone (Osa 3)

En ole huomannut, että täällä olisi yhtiöketjuissa ollut tuollaista kommentointia. Ellei nyt sitten hehkuta maasta taivaisiin ja laita raketin kuvat avaukseen. Silloin voi tulla vastareaktioita mutta en usko että asialinjalla. :slightly_smiling_face: Toivottavasti laitat ketjua pystyyn

1 tykkäys

Maksaa tuommoinen TradingView Premium-planin (60$/kk) mukaan jos 8 yhdessä ikkunassa, joskin voi toki olla useassa (pienemmässä) chrome-täbissä eri tickerit ja sillä tavalla periaatteessa onnistuu.

Minä ymmärsin tuon loppukaneetin sarkasmina. Joka tapauksessa uhriutuminen minun ymmärtääkseni tarkoittaa samaa asiaa lainausmerkeillä tai ilman. Etenkin kun seurannut vasemmiston some- ja muuta käyttäytymistä niin kuulostaa omaan korvaan aika rajulta se sana. Ehkä se on sitten vain täällä minun päässäni.

1 tykkäys

Ehkä vaan ei halua että porukka polttaisi rahojaan jos meneekin väärin. Harkitsin yhden kohteen tuomista esille, kun ostin 1,95 paikkeilta.

Sentimentti kääntyi, niin käytiin alle 1,3… Nyt taas about 2…siinä olis monella vaan mennyt myyntiin ja harmittanut.

2 tykkäystä

Tässä vaiheessa kääntäisin keskustelun timontista pois ja siirtyisin liputuksiin ja viestien poistamiseen. Oma timonttia haastava, vaikkakin hieman raflaava, niin omasta mielestäni täysin asiallinen kommentti liputettiin ensin ja heti perään poistettiin, vaikka oli kerännyt jo muilta tykkäyksiä. Onko oikeasti niin että tälläkin foorumilla on henkilöitä joita ei saa haastaa tai jotkut pahoittaa mielensä ja tulee kepistä?

19 tykkäystä

Itselläni tulee huono omatunto, jos tekee ketjun jostain ja sitten jengi spammaa jotain osta/myin ketjua :smiley: ja itse miettii vaan “ei perkele, elkää nyt ostako, tässä vasta tutustutaan mikä potentiaali yhtiöllä on” . Itse ainakin tiedostan nämä omat riskini mitä otan ja yleensä vielä teen riskienhallintaa välillä. Mutta onhan täällä nähtävillä “villiintymistä”, kun katsoo esim hyzonia. Osa varmasti ymmärtää tuota treidaa fiksusti, mutta osa sitten taas holdailee ja uskoo tuon olevan 50$ lappu.

Tuohan voi olla mitä vaan ja itse jätän tietoisesti riskin väliin, koska eihän tuosta yhtään tiedä mihin suuntaan menee. Treidauksella tuossa olisi jo tehnyt hyvää tiliä, mutta en itse tuota vielä kovinkaan hyvin osaa.

7 tykkäystä

Käynnissä on tilanne, jossa todella moni anonyymi henkilö kritisoi yhtä aikaa yhtä ”omana itsenään” foorumilla olevaa henkilöä. Tällaisessa tilanteessa asetun puolustamaan sitä tunnistettavaa henkilöä, ellei hän ole tehnyt jotain oikeasti pahaa.

Onko Timontti tehnyt jotain pahaa? – Ei ole. Ainoa pieni kauneusvirhe jutussa on mielestäni se, että hänellä oli vielä eilisaamuna selkeästi positiivinen näkemys yhtiön omistamisesta Twitter-päivityksessä. Tämä ei täytä sellaisia kaikkein tiukimpia eettisiä standardeja, joita esimerkiksi Inderesin työntekijät noudattavat. Mutta Timonttihan pahoitteli asiaa useasti, ja on aika selvää, ettei tässä ollut mitään epäeettisiä päämääriä. Siksi ainakin minun osalta Timontti saa nyt puhtaat paperit eikä näkemykseni hänestä ole mitenkään erilainen kuin aiemmin.

Lazywayn herättämä keskustelu Ostin ja myin -ketjun ongelmista on mielestäni aiheellinen, mutta sitä pitäisi käsitellä siten ettei henkilöidy kehenkään. Aiemmin tein sen virheen että puhuin ketjun ongelmista niin että jotkut tulkitsivat sen henkilöönkäyväksi hyökkäykseksi, mikä ei missään tapauksessa ollut tarkoitus. Siksi tällä kertaa palaan peesausteemaan vasta kun ei ole minkäänlainen ”tilanne päällä”.

36 tykkäystä

Joo niin ajattelin. Olisi melkein pitänyt kirjautua ulos ja kokeilla.

Juuri näin. Eihän tässä käsittääkseni ole muuta ongelmaa ollutkaan. Hehkutuksien jälkeen tällainen koko position myyntiin päättyvä näkemyksen muutos on päivityksen arvoinen asia isolle seuraajamäärälle. Varsinkin kun aamulla tuli maininta yhtenä suosikkiosakkeena näillä hinnoilla (ei sijoitussuositus, tietenkään) ja kohta se jo lähtikin salkusta pois. Nythän Twitteriinkin tuli hyvä postaus asiasta ja homma on sillä selvä. :slight_smile:

4 tykkäystä

Tällä rentouttavalla podcastilla on kiva lähteä kohti viikonloppuna, äänessä palkitut konkarit. Kannattaa kuunnella, vaikka ei olisi alan osakkeita tai olisi sinne sijoittamassakaan. :slightly_smiling_face:

Sauli ja Antti avaavat finanssipalvelusektoria. Minkälaisia yhtiöitä sektorilta löytyy ja miten ne ovat pärjänneet?
00:00 Alkusanat
01:09 Minkälainen sektori on kyseessä?
08:52 Minkälaista on sektorin seuranta?
11:38 Miten sektorin yhtiöt ovat pärjänneet?
14:02 Minkälaisia yhtiöitä?
17:34 Kestääkö laatu kansainvälisen vertailun?
19:25 eQ
20:43 Capman
21:18 Evli
22:04 Titanium
24:07 Aktia
26:12 Taaleri
27:11 United Bankers
28:11 EAB Group
30:04 Alexandria Pankkiiriliike
31:15 Onko toimialan trendit muuttuneet?
32:04 Passiivinen sijoittaminen
35:56 Digitalisaatio
38:53 Nollakorot
45:20 Regulaatio
48:14 ESG
54:55 Valuaatio
59:00 Sektorin syklisyys
01:0:37 Sektorin laskut viime vuosina
01:04:48 Konsolidaatio
01:14:15 Finanssipalvelusektorin voittajayhtiö

Loistava Podcast, jos asialliset sijoitusaiheiset jutut kiinnostavat. Yleissivistää höpinää, mikä tukee omalla tavalla sijoitustoimintaamme. :slightly_smiling_face:

13 tykkäystä

Olen pahoillani, jos joku on kokenut että Ostin / Myin -ketjun hyödyllisyydestä tekemä nostoni on liittynyt johonkin tiettyyn henkilöön, eikä niinkään ole ollut yleistä keskustelua asiasta. Näkökulma nousi muun keskustelun herättämänä. En halua arvostella ketään eikä siihen mielestäni ole tarvetta. Kirjoitin siitä, miksi en itse ole kovin halukas raportoimaan omia kauppojani, varsinkaan jos olisin seurattu hahmo somessa. Nähtiinhän tänään, mitä kaikkia tunteita siihen voi liittyä. Ei tämän kummempaa.

2 tykkäystä

Eikö se oikea toimintatapa ole hankkia ensiksi oma positio täyteen ja samalla postata aina ostin/myin ketjuun mysteeriostoksia (“kuulette kohta lisää”), minkä jälkeen avata sitten perjantai-illalla yhtiöketju pörssin sulkeutumisen jälkeen. Siinä sitten sopulit ehtivät lueskella ketjua viikonlopun aikana ja maanantaina tulee mukava efekti :slight_smile:

5 tykkäystä

Mahtoiko olla turhan kärkäs haasto? Olen tehnyt empiiristä tutkimustyötä paitsi IRL niin myös foorumeilla asiasta, ja tullut siihen tulokseen että vastakkaiset mielipiteet kannattaa esittää erittäin varovaisesti. Lähes kerran kerrasta ne ylitulkitaan ja yritetään lukea rivien välistä jotain mitä sinne ei ole piilotettu.

1 tykkäys

Äh muotoilin harhaanjohtavasti, en missään nimessä tarkoittanut että sinä olisit henkilöinyt mitenkään. Viittasin siihen että minulla on joitakin ajatuksia nostamaasi Ostin ja myin -teemaan liittyen, mutta jos alan puimaan niitä nyt, joku voi assosioida Timonttiin. Koska ajatukseni eivät liity lainkaan Timonttiin eikä erityisesti kehenkään muuhunkaan yksittäiseen foorumilaiseen vaan yleisempiin ilmiöihin, kirjoitan vasta myöhemmin.

2 tykkäystä

Viikonlopun kunniaksi tunkeudun @Sijoittaja-alokas reviirille, kun tuli vierailtua ostin&myin ketjussa tänään hieman turhankin ahkerasti :sweat_smile: :rofl:. Joten ennuste maanantaille:

46 tykkäystä

Haluan huomauttaa että kun biokaasun hinta nousee kun jakeluvelvoite menee läpi ja biokaasu menee verolle.
Lisäksi kaasunhinta seuraa aikalailla puolta bensanhintaan verrattuna, päivitellään vaan harvemmin.

Nuorgamista etelään seuraava asema taitaa olla 500-600km päässä Oulussa joten kaasua ei ihan naapuripitäjästä saa.

Mutta joo, kaasuautolla ollaan ajeltu n. 100tkm ja ajellaan tästä eteenpäinkin. Oliskohan nyt joku 5. kaasu auto menossa itsellä.

5 tykkäystä

Kuten sanoin, kyseessä oli raflaava haasto, mutta en uskonut sitä niin kärkkääksi, että poistaa olisi pitänyt. Meni siis jollain “isolla kiholla” tunteisiin, ja minun puolesta saa mennä tämäkin. En ymmärrä, että hehkuttaa saa asiaa miten haluaa, mutta haastaa pitää varoen? Jos haluaa pelkästään positiivista palautetta kannattaa pysyä poissa internetistä, tai olla oikeasti täydellinen ihminen, mutta sellaisia ei ole vielä vastaan tullut.

1 tykkäys

Salkku alkaa olla hetkellisesti suht lähellä ath lukemia, puoliso koko vkonlopun poissa ja kämppä tyhjänä ja kaveri heitti ikuisuuslainaan Last of us 2 pelin pleikkarille. Vielä kun jaksais raahautua kauppaan hakemaan pari siideriä ja kokata/hakea ruokaa niin johan elämä hymyilee. Hymyile sinäkin📈. Aika sulkea internet, hyvät vkonloput foorumille. Oli vauhdikas viikko jälleen kerran.

58 tykkäystä

Kerroinkin, että en ole tehnyt ketjua.

En tiedä mitä viestissäsi oli, mutta kuvitellaan tilanne:

Haastamasi henkilö kävelee vastaan Prisman parkkipaikalla ostoskassien kanssa tihkusateessa ja tuulen tuivertaessa. Kuvitellaan, että kohdehenkilö pysähtyy erään auton kohdalle ja alkaa lastaamaan ostoksia ja kitisevää kakaraa autoon.

Haastaisitko yhtä voimakkaasti?

2 tykkäystä