Inderesin kahvihuone (Osa 3)

Huono vertaus sulla, mutta lähden leikkiin. Jos olisi ensin Prisman parkkipaikalla hehkuttanut asiaa, niin kyllä, olisin haastanut yhtä voimakkaasti, itse on tilanteensa aiheuttanut.

Kiitos vastauksista @Henkka1 ja @Juurikki. Täytyy ottaa kynä ja riittävästi paperia, alkaa raapustamaan erilaisia skenaarioita plussine ja miinuksineen. Talouden kulurakenne on hyvin kevyt, enkä koe tarvetta tehdä siitä raskaampaa, kk-säästämisen olen lopettanut, sijoitustuottoihin tai pääomaan ei ole tarve kajota, ellei suuria yllätyksiä tapahdu. Mutta elämäntilanne on tällä hetkellä kokonaisuudessaan hyvin stressaava, eikä markkinoiden seuranta enää tuo samaa tyydytystä kuin aiemmin. Näin ollen indeksit olisi helppo ratkaisu. AOT:n tyhjentäminen, joilla lainojen lyhennys ja OST:n jättäminen myös yksi, mutta rahastot sulkeutuisi pois.
Tämä nyt tällaista “ääneen” ajattelua, mutta toki saa ottaa kantaa.

5 tykkäystä

Haiskahtaa yleinen keskustelun ilmapiiri “laskumarkkinalta”.
Jotenkin itsellä hyvä fiilis, kun ei kaikki p**ka vaan kellu.

PS. @timontti komeeta kiitosta sijoittajakolleegoilta tarjolla kaikesta informaatiosta jota olet jakannut foorumille :joy:

40 tykkäystä

Taitaa jengi olla nyt vaan vähän tuuliajolla, kun meidän oma “William Wallace” häippäsikin takavasemmalla ratsuväen rynnistäessä päälle. :sweat_smile:

No vitsit sikseen.
Kyllähän sitä ihminen saa mieltään muuttaa.

Itsekin harkitsisin kyseistä peliliikettä jo ihan siitä syystä, että FEDin nostaessa ohjauskorkoa joulukuussa(?) nämä alkuvaiheen kasvuosakkeet saavat kiertopotkun päähän ja heräävät kanveesista sitten joskus hamassa tulevaisuudessa. (Jos heräävät :see_no_evil:)

Itsellä homma kusee siihen, että menin ostamaan nämä OSTille, eli eipä pääse vähentelemään myyntivoitoista näitä. :unamused:
No onneksi aika maltillinen osuus salkusta kiinni tässä lapussa. Ei se auta, kuin mennä päivä kerrallaan kohti hillotolppaa ja toivoa, ettei se hillotolppa ole kangastus vain. :man_shrugging:

4 tykkäystä

Jospa tämä ei olekaan perinteinen internetin somekanava Facebookin lailla. Yhdellä nimeltä mainitsemattomalla foorumilla jenkkien ihmeellisessä maailmassa meni homma miekkailuksi ja sillä onnistuttiin tuhoamaan koko foorumin fiilis pitkäksi aikaa. Siellä viestejä ei moderoida ja siksi näin kävi. Veikkaan että tässä viesti meni asianomaiselle perille jo moneen kertaan ilman “raflaavaa” haastoakin. Miksi siis pitää saada esittää mielipiteensä niin kärkkäästi, että se on monen mielestä liikaa. Eikö vähempikin riittäisi. Ja mitä siihen täydelliseen ihmiseen tulee, niin se on lukijasta kiinni. Tässäkin tapauksessa sinulle varmaan riittäisi, jos se olisi sinun mielestä täydellinen - silti vielä monen muun mielestä epätäydellinen. Veikkaan vahvasti, että modeilla ei mennyt tunteisiin. Poistivat vain viestin, että se ei menisi toisen tunteisiin ja hyvä niin. Vaikuttaminen on taitolaji ja toista loukkaamalla saa harvoin mitään hyvää aikaiseksi.

37 tykkäystä

Kyllä jokainen on itse vastuussa omista sijoituksistaan. Aivan aiheetonta syyttelyä timonttia kohtaan. Peesailijoiden olisi ehkä syytä perehtyä paremmin yhtiöihin mihin rahansa laittavat kerran asia menee näin pahasti tunteisiin.

52 tykkäystä

Saa kyllä itseensä katsoa, jos menee sijoittamaan rahojaan pelkästään foorumin aktiivisimpien käyttäjien toimintaan perustuen. @timonttia tai ketään muutakaan tuskin lämmittää ajatella, että on selässä yhdenkään ylimääräisen henkilön sijoitukset ja joutuu maalitetuksi kun joku sijoitus ei mene niinkuin Strömsössä. Tehkää omat sijoituspäätöksenne älkääkä vaan seuratko foorumien hehkutuksia.

Omasta mielestäni eräiden henkilöiden henkilöpalvonta tällä foorumilla on siis mennyt vähän liian pitkälle.

47 tykkäystä

Inderesin palsta on ollut siitä poikkeava, että täällä ei ole näkynyt haukkumista, maalittamista, mollaamista, tölvimistä tai muuta asiatonta käytöstä. En nyt viittaa kehenkään yksittäiseen henkilöön tai tapahtumaan. Pidetään palsta asiallisena. Eri mieltä saa olla, mutta kunnioitetaan silti toisiamme.

Kohta #harvia lämpenemään ja #olvi jääkaapista.

52 tykkäystä

Tuota tuota, mä ymmärrä hyvin miksi joku häipyy pitkälle lomalle, toisille tulee kramppi ja mitä milloinkin, tilanteet vaan muuttuu ja ennustjan lahjat hyvin harvalla. Usein nämä tyypit juuri tuonneet sitä kuuluisaa lisäarvoa ja paljon. Minä kyllä mielelläni seuraisin näiden älykköjen ajatuksia myös silloin kun tuulet puhaltaa pohjoisesta, ja varsinkin silloin!!
Muutamia tyyppejä ja tietotaitoa jäänyt kaipailemaan.

15 tykkäystä

Kehun itseäni ja taputan itseäni olalle. Tässä tulee mun sijoitussyksyn paras juttu tähän mennessä. :slightly_smiling_face:

Ostin tällä viikolla osaketta kattavan selvitystyön jälkeen. Olin kyllä jo aiemmin omistanut kyseistä osaketta, mutta silloin ostoperusteet olivat aika kevyet. Tällä kertaa paneuduin uudelleen paremmin tähän firmaan, vaikka olin toki vuosien mittaan jo tutustunut kyseiseen yhtiöön, koska omistin sitä. Laajat rapsat sekä yhtiöraportit olivat tulleet toki tutuksi, olin katsonut kaikki Inden matskut siitä sekä lukenut kyseisen yhtiön ketjun läpi.

Nyt sen lisäksi tein paljon selvitystyötä netissä oma-aloitteisesti sekä katselin hyvin tarkkaan tunnuslukuja että arvostuskertoimia uudelleen ja uudelleen. Olin myös käyttänyt palvelua, jota kyseinen firma oli ollut mukana huoltamassa että tekemässä ja siitä sain jonkinlaista käsitystä firman toiminnasta. Tiesin myös projekteista aika hyvin, missä se oli ollut mukana ja se vahvisti myös käsityksiäni, eli näitä käytännönkin kokemuksia/tietoja käytin myös hyväkseni.

Tein mielestäni kaikki mahdolliset jutut hyväkseni tutkiakseni tätä firmaa. On tämä firma analyytikon seurannassa ja kyllä se jotenkin tunnetaan, mutta on sellainen yleisesti ottaen, mistä ei kauheasti puhuta ja on vähän sellainen harmaa. Tähän hankintaprosessiin kuului myös sen rahoittaminen ja kaikista omasta mielestäni hyvistä osakkeista jouduin valitsemaan yhden, jonka myyn ja sillä rahalla ostin lisää tätä firmaa. Onnistuin myös ajoittamaan aika hyvin myynnit sekä ostot tähän keissiin liittyen.

Tuli tästä tappiollinen tai tuottoisa sijoitus, niin tein mielestäni kovaa ja hyvää työtä. Jos tästä tulee huono sijoitus, niin ehkä mulle kävi huono tuuri ja jos ja kun tulee tuottoisa sijoitus se on mun ansiotani. :upside_down_face:

Tätä perjantai-iltaa lähden viettämään @SamiK :n ajatuksin:

Kohta #orhtexinmikrokuvun alle ruoka ja haaveilen #harviankiukaasta. :harviaraketti:

Unohdetaan ikävät jutut ja mukavaa perjantai-iltaa ihan jokaiselle! :slightly_smiling_face:

38 tykkäystä

Ihmeelliseltä kyllä tuntuu timontin pommitus. Firmahan on sama kuin ennen timontin myynti-ilmoitusta, joten tuntuu myynnin syy olevan vain, koska toinenkin möi. Kuka on seuraava syyllinen, jos tuleekin tilanne, ettei se kaikkien omistama Hyzon nousekkaan tähtiin ja kuuhun? Ikävä kyllä, monesta ketjusta täällä on huomannut viimeaikoina tason laskun ja oma fiilis on aikalailla se, että nyt kun listautumisen myötä Inderes saa enemmän näkyvyyttä mediassa, niin foorumin taso on vain alaspäin.

Omat Smart Eyet möin alkukesästä puhtaasti siitä syystä, että sain tietoa siitä vain täältä. Turvallisempi olo itsellä omistaa osakkeita, kun voi lukea suomenkielisiä analyyseja yhtiöistä ammattilaisten tekeminä.

34 tykkäystä

Äläpäs yleistä. Ainakaan minä en myynyt lappuakaan tänään vaikka annoin pikku piikin herran suuntaan, tämmöinen ajattelumalli myös laskee minun mielestä tämän foorumin tasoa jos yleistetään asiat noin isolla kädellä. Jos on peesaajia niin ei se tarkoita että kaikki seuraisi sokeana yksittäisen ihmisen liikkeitä, tämmöisen kuvanhan sinä @Iltsu juuri annoit.

Lisäyksenä haluan antaa ison kiitoksen @timontti suuntaan, aika tasan vuosi sitten hän sai oman mielenkiintoni heräämään smart eye:n firmaa kohtaan ja siitä asti olen sitä omistanut, ja ajattelin omistaa jatkossakin jos tarina etenee, kuoppia saa tulla mutta niin kauan kun samat kuopat on kilpailijoillakin niin uskon hillotolppaan.

6 tykkäystä

@Risto_Kepuli Tämä palsta on aina tullut tunnetuksi erittäin hyvästä ja kohteliaasta käytöksestä toisia sijoittajia kohtaan, vaikka asioista oltaisiinkin eri mieltä. Teidän kirjoituksenne (joka liputettiin) tuossa ylhäällä on täysin ala-arvoista eikä millään täytä palstan laatukriteerejä. Kritiikkiä saa ja pitää antaa, se on hyvän keskustelun siemen, mutta aikuisten ihmisten pitää osata tuottaa se ulos rakentavasti.

63 tykkäystä

Asia kunnossa. Pahoittelut surkeasta käytöksestäni.

9 tykkäystä

Voi herranjumala sentään kun yhtä miestä yritetään syyllistää, itse en ainakaan ole kertaakaan ostanut yhtäkään osaketta sen perusteella jos joku palstan guru on pelkästään siitä innoissaan, kannattaa ottaa se maalaisjärki käteen ja ajatella omilla aivoillaan. Sitä paitsi kaikissa näissä esim. Hyzon lapuissa piilee todella kova riski, ja se riski tarkoittaa joko huimia tuottoja tai hurjia tappioita.

8 tykkäystä

Jaa-a, mielipiteitä on monta, tärkeintä tosiaan se et jokainen tietää mihin sijoittaa. En oo vielä nähnyt kommentteja et joku uskoo tuon olevan tällä hetkellä 50$ arvoinen lappu. Tulevaisuudesta ei ikinä tiedä et onko 50$ vai 0.5$. Hypeä varmasti on, mutta niinhän yleensä muissakin yhtiöissä kun ne alkaa tekemään läpimurtoa. Mielestäni esim. Hyzonin ketjussa on kyllä niin vahvoja perusteita miksi tällä hetkellä sen lappu on alennuksessa et vaikea siihen on olla sijoittamatta. Nyt pitää kuitenkin muistaa, että ath on lähes 20$ ja tämän jälkeen on tullut vain hyviä uutisia toinen toisensa perään. Poikkeuksena shorttirapsa, joka veti kurssin nykyiseen. Mutta se ei fundaa silti muuta. Tulevaisuuden tavoitteet on kuitenkin heillä korkeat ja joku tai jotkut tulevat joka tapauksessa olemaan “voittajia” tulevaisuuden rekkabisneksessä.

Kun sanot, että “eihän tuosta yhtään tiedä mihin suuntaan menee”, niin mistä yhtiöstä voit tietää 100% mihin suuntaan menee? Minä ainakin haluaisin tietää, laittaisin silloin all-in. :grin:

8 tykkäystä

Omasta mielestä ihan yleisesti on kyseenalaista, jos toisaalta hehkuttaa kuinka mahtava jokin yhtiö on ja sitten on samalla kuitenkin myymässä omia osakkeitaan (tai toisinpäin). Eikä vissiin timontti ole tätä edes harrastanut. Tästä toki saattaa saada niitä ylimääräisiä kafferahoja hyvällä tuurilla, mutta riskinä on esim. että fiva kiinnostuu touhuistasi.

Esim. ruotsissa on ollut vastaavaa:

5 tykkäystä

Hei.

Olen kans kova TSXV diggaaja ja ollut pari vuotta. Seuraan sieltä useita yhtiöitä ja Nordnet mahdollistaa niiden ostamisen ja myymisen.
Mietin vain pitäisikö tuolle markkinapaikalle luoda oma keskusteluketju, kun siellä on niin paljon ponkaisevia yhtiöitä joista sitten tarinan kasvatessa voisi luoda omia yhtiökohtaisia ketjuja, kuten näitä nyt onkin muutamia tänne foorumiin luotukin. Olisi helpompi löytää omia yhtiöitä sieltä mitkä muuten ehkä katoaa ostin/myin- tai kahvihuoneketjuihin yms…?

Kaikista ei kuitenkaa omaa ketjua viitsi liian aikaisessa vaiheessa luoda kun monet ovat aika startup vaiheessa mutta olisi kiva paikka seurailla ja osallistua keskusteluihin.

Ihan vain tämmönen heitto kun en muutakaan keksiny aiheesta. Toki jos on parempia ideoita saa antaa…

12 tykkäystä

Mikäs tässä ei kuulu nyt joukkoon? Keski-Suomi, saunamaakunta, Muurame… :expressionless:

15 tykkäystä

Ehkä vaikeinta kaikesta on sietää ambivalenssia, yleisesti, ja esimerkiksi sijoituskeskustelussa. Kuulen tätä, näen tuota, mikään ei täsmää. Niin se vain on. Mutta huonoin vaihtoehto on yrittää vaimentaa eriäviä mielipiteitä, tai mielipiteitä ylipäätään kunhan ne eivät pyri loukkaamaan henkilöitä. Tämä tietämättömyys ja epävarmuus on ihmisyyteen sisään rakennettu, koska yksilöllinen tietoisuus. Siitä syntyy koko kubletin juoni, jota myös elämäksi kutsutaan. Otetaan se. Muuta ei ole tarjolla.

2 tykkäystä