Inderesin kahvihuone (Osa 3)

No nyt on systeemit. Katotaas miten paljon tolla setupilla tahkotaan voittoa.

Varman sijoitukset tuottivat 2,8 (12,0) prosenttia vuonna 2020. Eri omaisuusluokista eniten tuottivat noteeraamattomat osakkeet 8,6 (16,9) prosenttia, pääomasijoitukset 7,8 (15,1) prosenttia ja julkisyhteisöjen joukkovelkakirjalainat 6,1 (2,6) prosenttia. Korkosijoitusten tuotto oli 1,9 (4,5) prosenttia ja kiinteistöjen 2,0 (4,1) prosenttia. Muiden sijoitusten tuotto oli -2,0 (4,5) prosenttia, joista hedgerahastojen tuotto -1,0 (5,0) prosenttia.

:thinking:

(sisältää populistista vinoilua)

11 tykkäystä

Huonosti nukuttu yö takana… lapset hieman kipeänä ja muutenkaan ei aamu ole mitenkään paras ollut. Onneksi mieltä piristää lukea Tesla-ketjua :grin:

5 tykkäystä

Mielenkiintoista kun itsellä samainen lappu slotissa “halpa kasvu” jonne kuuluvat lisäksi Kamux ja mahdollisesti edelleen Incap mikäli inflaatio ei pilaa casea😃. Jännää muuten että Intia-based Suomi osakkeet vetää tällä hetkellä kovaa🤔. Eikös Nokiakin jotain Intiassa tee, vai olenka omiani lukenut jostain ketjusta?

1 tykkäys

Jaaha, lajin helppous viehättää taas tänään :rofl:

26 tykkäystä

Samaa olen tässä pitkin päivää naureskellut. Henkseleiden räminä kuuluu jopa tuulen ulvonnan yli!

9 tykkäystä

Kun ei vaan vaihtuisi pian revenneen laskuvarjon räpätykseksi vapaapudotuksessa🥶 Ei siinä nousu kelpaa kyllä tännekin😇

3 tykkäystä

Itku lyhyestä ilosta, lienee sopiva sananparsi näihin tilanteisiin :grinning_face_with_smiling_eyes:

2 tykkäystä

Tässä taas salkku pari päivää puskenut uutta ATH:ta, kyllähän se hymyilyttää. Kohta sitten parin laskupäivän jälkeen katselee kun salkun arvo on tuhansia euroja vähemmän ja miettii että miksi ei kevennellyt :roll_eyes:

6 tykkäystä

Tunnistan tämän saman ilmiön omasta lähipiiristä ja perheestä. Hyvänä esimerkkinä minulla myös vanhempani: molemmat hyvätuloisia, korkeastikoulutettuja keski-iän ylittäneitä ihmisiä. Isä DI, asiantuntijatyössä n. 80ke/v tuloilla ja äiti lehtorina reilun 60ke/v tuloilla. Eli talouden bruttotulot reilusti yli tuplat mediaanisuomalaiseen pariskuntaan nähden.

Toissavuonna pesukone ja astianpesukone hajosivat yllättäen samaan aikaan, eli yllättäviä kuluja yli 1000€ verran. Pyykinpesukoneen saivat ostettua juuri ja juuri heti, mutta astianpesukoneen ostoon he joutuivat odottamaan parisenkuukautta, että isäni ylityöt tulivat vuodenvaihteessa maksuun.

Toki rahaa heillä uppoaa kuukausittain isohkon omakotitalon lainanlyhentämiseen ja autolainaan, mutta silti. Ei oikeen omaan kaaliin uppoa, että miten on mahdollista, että hyvätuloinen pariskunta elää käytännössä kädestä suuhun. Tästähän on ollut uutisissakin juttua, että nykyään on ihan tavallista, että suurituloisetkin hakeutuvat velkaneuvontaan, kun ovat eläneet yli omien varojen. Isälläni ei ole mitään sijoituksia tai edes käteisenä paria tonnia enempää rahaa säästössä, äidillä perintönä saatu ~50ke potti, jonka onneksi painostuksestani laittoi kivijalkapankin rahastoon. Rahaa palaakin paljon harrastuksiin, matkusteluun ja sellaiseen. Toki kukin tavallaan ja pitäähän sitä elääkin ja siitä nauttia, mutta jos molemmat olisivat työuransa ajan säästäneet indeksirahastoon edes 10% nettopalkoistaan, olisivat he jo ihan vauraita ja voisivat varmasti jäädä paria-kolmea vuotta aikaisemmin eläkkeelle halutessaan. Ja onhan se ikävää, jos ei puskuria ole juuri ollenkaan taloudessa. Nyt heillä on omaisuutena vain ylisuuri omakotitalo keskisuurta pienemmästä muuttotappiokunnasta, tosin hyvältä paikalta.

Noin kymmenen hengen kaveriporukastani tietääkseni vain yksi sijoittaa, loput tuhlaavat rahansa matkusteluun, juhlimiseen, kalliiseen autoon ja sen sellaiseen. Puolisoni ei halua sijoittaa realisoinneistani huolimatta, vaikka kohta valmistumassa todellahyväpalkkaiseen ammattiin, koska “menetän kaikki rahat” ja “sitten vaan stressaisin jokapäivä, että kaikki rahat häviävät”. Aion jatkaa kuitenkin painostustani :smile:

Eläminen on kallista, ja toki veroraippa iskee ikävästi suuriin bruttotuloihin. Sen 4000€ bruton ja 7000€ bruton erotus on nettona kuitenkin karkeasti vain 1500€. Olisikin hyvä, jos ihmiset älyäisivät esimerkiksi palkankorotuksen saatuaan pitävänsä kulut entisenä, ja ohjaavansa lisätulot vaikka indeksirahastoon. Monellahan käy niin, että tulojen noustetta myös menot nousevat, ja säästöön jää se sama ~0€/kk.

102 tykkäystä

Olen jotenkin huomannut saman asian. Porukkaa kun siirtyy yövuoroon niin ensimmäiseksi päivittyy (osamaksu)auto kalliimpaan malliin. Noista lisätuloista kun lasket 50 pinnan marginaaliverolla käteenjäävän osuuden niin ei sitä rahaa muuhun jääkään

Tietäen kuinka kuluttavia yövuorotkin ovat niin mielelläni näkisin käteen jäävän muutakin kuin sen kalliin osamaksukotteron

Kaveri on velkaneuvonnassa selvittelemässä noiden hyvätuloisten espoolaisten juttuja. Avioero ym kupru arjessa tietää aika monelle hemmetin isoja ongelmia hyvätuloistenkin keskuudessa

12 tykkäystä

Tarkoitin tuossa viestissäni, että minä olin se joka antoi tuon 10% todennäköisyyden :slight_smile: . Ja pointti olikin juuri se, että ainoa tapa saada näistä järkevä sijoitus on, että antaa tuolle breikkaamiselle todennäköisyyden luokkaa 50%, mikä on täysin epärealistinen todennäköisyys liiketoiminnalle, joka ei käytännössä tuota vielä euroakaan (lue: teknologian toimivuutta ja liiketoimintamallia ei ole vielä validoitu). Näihin “lätkämaila”-firmoihin on niin helppo haksahtaa ja helposti unohtuu se, että todennäköisyydet on todella pienet, että joku tällainen uusi teknologia lyö läpi.

9 tykkäystä

Fiilikset punaisen syyskuun jälkeen:

15 tykkäystä

Jos Spinnova tekee liikevoittoa 200milj 10v kuluttua niin onko 800milj markkina-arvo kallis?

1 tykkäys

Ei tietenkään ole, jos antaa onnistumiselle >50% todennnäköisyyden (näinhän minä juuri totesin) :slight_smile:

Aika kova todennäköisyys firmalle, jolla ei vielä käytännössä ole edes liikevaihtoa, liikevoitosta puhumattakaan.

Mutta turha tästä on vängätä, asiasta saa olla eri mieltä. Halusin vain nostaa esille sen, kuinka isoja onnistumistodennäköisyyksiä monille näille alkuvaiheen yrityksille pitää antaa, jotta nykyisiä arvostuksia voi mitenkään perustella :slight_smile: Kunhan hahmottaa omien sijoitustensa vaatimat oletukset niin näkemystä saa toki ottaa :+1:

28 tykkäystä

Olen kanssasi periaatteessa samaa mieltä, mutta toisaalta ikinä en ole yksiäkään juhlia tai matkoja katunut. Itseasiassa ilman noita voisi sanoa että elämäni tähän asti olisi ollut melkoisen paljon tylsempi taival ja kerran täällä vaan eletään.

Muutoin lienemme samaa mieltä. Itse en ole tätä early retirement porukkaa vaan diggaan tehdä asioita mitkä maksaa juuri nyt, ja töitäkin teen ihan mielelläni, mutta juurikin se balanssin löytäminen omaan talouteen on tärkeää.

Itsellä nykymaailmassa ei niinkään harmita että jengi ei isommassakin määrin sijoita rahojaan vaan se että eletään hirveällä kasalla osamaksuja ja kulutusluottoja. Eli nuorten velkaantuminen on mielestäni se isompi ongelma kuin sijoittamisen puute, joka toki jokaiselle hyvä harrastus olisi. Mutta etenkin elämyksiin käytetty raha on omalla kohdallani varakkuuden keräämistä siihen pankkiin jonka tavallaan ottaa hautaan mukaan. Mitä isompi tili siellä on viimeisillä päivillä niin sitä paremmalla fiiliksellä sitä mullan alle menee.

29 tykkäystä

Tapauksia, kuten vanhempasi taloushan juuri tarvitsee, jotta se voi kasvaa.

3 tykkäystä

Tuo @Ensihoitsu n tarina on kyllä karua luettavaa. Olet itse jotenkin omistamisen, sijoittamisen ja kuluttamisen välimaastosta ja kuten @Pavel totesi, niin itsekin olen aina nauttinut laadukkaiden asioiden ostamisesta, matkailusta, autoista jne. En ole sinällään rahaa saanut muuten kuin töitä tekemällä alkupääoman, sitten hyvällä asuntokaupalla ja lopulta tietysti sijoittamalla.

Jos analysoi taaksepäin, niin esimerkiksi ”liian ison” talon kalliilla ostamalla olisin itsekin melkein edelleen tuollaisessa tilassa. Mielestäni suomalaiset edelleenkin haaveilevat isoista taloista ja velkaantuvat liikaa, ja sitä kautta isommat säästämisen/sijoittamisen mahdollisuudet valuvat käsistä kun parhaat vuodet maksetaan järkyttäviä lainoja.

27 tykkäystä

On totta että tappioita tehdään varmaan vuosia ja voihan olla että homma kuivaa lopulta kasaan mutta itse uskon spinnovan kovan arvostuksen johtuvan siitä että megatrendit suosii alaa ja merkittäviä yhteistyökumppaneita on saatu luotua, sekä markkinan koko on yksinkertaisesti valtava. Aika näyttää kuinka siinä onnistutaan.

Hämmästelin modulightin listautumista kuinka helposti jengi heittää laput laitaan vain sen takia että kaupankäyntipäivänä osake nousee 60% ja nyt se on sitten noussut toiset 60 pinnaa.

4 tykkäystä

Samaa ole yrittänyt tehdä, sijoittaa ja myös avartaa maailmankatsomusta matkustelemalla ja nauttimalla välillä myös turhuukista ja jopa autoilustakin :champagne:.
Jotenkin tuntuu että on paljon ihmisiä ja sijoittajia, voi olla samojakin :smiley:, jotka pyrkii ihan kaikessa säästämään ja optimoimaan kulut paskalla autolla ajamisesta sähkön säästöön jne. No jokainen tekee niin kuin haluaa :+1:, mutta joskus sattuu kun katsellee sivusta sellaisia ihmisiä, joilla olisi oikesti varaa ja mahdollisuus tehdä sitä, kun kaikilla ei ikävä kyllä ole. Olen jopa tarjonut apuani heille siinä…

Kannattaa muistaa, että life is short and then you die!

13 tykkäystä

Jotenkin tuntuu, että mitä nautintoa niistä kivoista asioista lopulta saa, kun kuun viimeiset pari viikkoa itketään kuinka tili meni ja stressi päällä. Samalla valitetaan ylitöiden puutteesta ja mistä lie kaikesta

Ei keskituloinen voi saada kaikkea haluamaansa, vaan aina pitää hieman priorisoida. Jotenkin vain tuntuu, että aika moni priorisoi vääriä asioita. Tai ehkä olen vain hullu, kun mieluummin olen aina karsinut menoista kuin alkanut yöunia menettämään

22 tykkäystä