Inderesin kahvihuone (Osa 3)

Joo tarkoitukseni ei siis ollut kritisoida kaiken säästöön pistäviä. Jos et saa iloa matkustelusta tai eri hyödykkeistä niin ei se kenenkään asia ole sanoa että onnellinen elämä edellyttäisi näiden tekemistä/ostamista. Törmäsin twitterissä kuvaan missä jenkkipariskunta muisteli aikaa jolloin ne katsoi olohuoneen lattialöa telkkaria koska miettivät että ostavat mieluummin osakkeita/kryptoja kuin sohvan. Niillä on varmasti mahtavia muistoja ja fiiliksiä siitä miten ovat onnistuneet nipistämään siitä ja siitä kohti unelmiaan.

Pointtini oli lähinnä se että JOS saat iloa matkoista tai vaikka hienosta laukusta ja taloutesi balanssi kestää sen, niin odottamalla asioita liikaa usein menettääkin vähintään aikaan. Reissuilla olen törmännyt vanhoihin pariskuntiin jotka puhuvat miten maksoivat ensin asuntolainat pois ennenkuin alkoivat toteuttaa himojaan matkustella. Ei siinä mitään, mutta mistä sitä ikinä tietää mihin asti elää ja jos jotain haluaa niin se täydellisen hetken odottaminen voi olla ikuista odottamista.

Omat vanhempani kasvattivat useamman lapsen ja vaikka lama ei pahinta meille ollut niin kyllä siinä usein velalla elettiin. Faija rakastaa amerikkailaisia jouluhöpötyksiä ja aina oli kasa lahjoja tms vaikkei välttämättä varaa ollut. Kanariallakin käytiin kerran vuodessa. Nyt kun ne reissaa itse eläkkeellä 2-3 kertaa vuodessa niin eiköhän ne melko onnellisia ole etteivät laittaneet kaikkea tilille seisomaan.

24 tykkäystä

Meno tippuu sitä tahtia kun banneja jaetaan. Itse sain kaksi viikkoa kahviketjuissa kirjoittelusta. Yksi liputus oli tullut ja sillä hetkellä kun painoin poista nappia, olikin jo jäähy jaettu. Kerran poistettiin minun vastine Harvia ketjusta saunan tuomaan lihaskasvuun ketjua sivuraiteille vievänä, mutta myöhemmin sitä samaa asiaa jatkava vastaus sinne kuitenkin jätettiin :person_shrugging:

Viljo jolla on ollut monia hyviä pienyhtiöhakuja on tammikuun alkuun asti jäähyllä.

Helppohan näin on luoda kupla, missä voi vahvistaa omia näkemyksiä, kun vaimentaa muut. Minä olisin nähnyt mieluusti niitä viljonkin näkemyksiä, salkkujen tuottoketjusta voi käydä katsomassa että taustalla oli muutakin kuin pelkkää puhetta.

En tiedä paljonko muita istuu jäähyllä.

25 tykkäystä

Pappa oli myös jäähyllä ja viestejä blokataan helpohkosti. Riittänee yksi Suur-mestari, joka ei pidä kirjoitustyylistä.

Itse en oikein pidä siitä että että pitää vain hymistellä. Loukkaava kirjoittelu tosin ei ole ok, siihen myönnän silloin tällöin syyllistyväni. Summa-summarum, keskimäärin on tullut penalttia ihan oikeista syistä :love_you_gesture: :heart:

23 tykkäystä

Kyllä, juuri näin. Olen itsekin matkustellut melko paljon (ennen koronaa) ja asunut afrikassakin reippaat 4kk. Olen ehdottomasti sitä mieltä, että maailmaa kannattaa nähdä jos mahdollista, ja etenkin kohtuu nuorena - ennen uusien velvollisuuksien mukaan tulemista. Eli siis kohtuus kaikessa, överisäästäminen ja kituuttaminen ei ole hyvästä. Ei nuoruutta ja elämää muutenkaan kannata jättää elämättä siksi, että saavuttaisi vaikkapa sen taloudellisen vapauden 10v aikaisemmin.

Kuitenkin pointtini olikin lähinnä se, että jokaisen olisi hyvä säästää edes jotain, vaikka se 5-10% palkasta jos se vain on mahdollista. Ja tämän luulisi 140ke talouden bruttotuloilla onnistuvan kunhan vähän laskeskelisi menojaan, mutta johonkin se raha vaan tuppaa häviämään. Ts. välttäisi sitä, että elää täysin kädestä suuhun, ja että talous ei menisi perseelleen pesukoneen hajoamisen vuoksi.

27 tykkäystä

Se on tuo kuluttaminen mielenkiintoista. Siihen nimittäin kehittyy toleranssi. Pitää olla aina uusin kännykkä, vaihtaa auto jne. Muuten ei saa hyviä fiiliksiä.

Voisin ajaa uudella autolla, voisin ostaa uuden kännykän. Sitä vastoin ajan hieman vanhemmalla autolla, iPhonekin tuli ostettua käytettynä

Lemmyvainaa joskus lauleskeli ”the chase is better than the catch”. Pätee erinomaisesti kuluttamiseen. Vaikka ei niin merkittävä ostos olisi niin se rituaali, kun selvittelet mikä olisi hyvä merkki ja sitten vielä odottelet pikkaisen aikaa. Siinä sitä on jotain. Loppujen lopuksi huomaa, että se ostoprosessi itsessään oli paljon parempi kuin tilanne, jossa se uusi kapula on sitten lopulta hyppysissä

Yritän vain sanoa, että merkittävä osa kuluttamisesta on tarpeetonta niin yksilön hyvinvoinnin kuin ympäristön kannalta. Mainosmiesten temppu ollaksesi onnellinen

37 tykkäystä

Veit jalat suustani.

Kun auto toimii, niin miksi ostaisin uuden naapureiden vuoksi?

Räpylän saisin vaihdettua kahden vuoden välein, mutta en sitä ole tehnyt kuuteen vuoteen, vaikka omakustannus on nolla eeroa.

Elämä on valintoja täynnä. Kun ymmärtää iän karttuessa, että muille näyttäminen on nollan arvoista, niin se on tie viisastumiseen :love_you_gesture: :heart:

22 tykkäystä

En minä ainakaan osta yhtään mitään kenenkään vuoksi, vain itseni.

20 tykkäystä

Minulla on ueampia kavereita, jotka sanovat samaa kun ostavat velaksi liki 100 k€.n auton.

Ostos on vain koska tykkää ajaa hyvällä autolla. :wink:

Itse olen ollut parikymmentä vuotta hyvätuloinen, mutta rönttösissä viihtyvä. Kun ensimmäisen kerran mielenhäiriössä otin kalliin työsuhde auton niin puolitutut alkoivat kyselemään mitä teen työkseni,

Suomessa menestyksen määrittelee auton hinta ja minkälaisissa vaatteissa kuljet. Dressmanin 30 egen pikkutakki riittää meillä menestyjän määritykseen ja hiukan geeliä tukassa :heart: Ravintolassakin on menestys taattu tuolla 10 vuotta vanhalla dressmanin pikkutakilla :heart: :heart:

Nimimerkillä Kokemusta on :wink:

36 tykkäystä

Hanna-Mari Heikkinen, Martin Paasi, Jasmin Hamid ja meille Inderesin materiaalia paljon kuluttaneille tuttu entinen salkunhoitaja Mika Heikkilä 45min paneelikeskustelussa sijoittamisesta
1:15 lähetyksen alusta alkaen.
Heitä ennen myös Seppo Saarion tervehdys

7 tykkäystä

Kuulostaa todella tutulta. Täsmälleen. Omasta lähipiiristäni voin sanoa että ainakin 90luvun lama ja velkaa velan päälle jättivät pitkäaikaiset damaget heidän sukupolven elämään (monelle).

Mutta myös yleinen rahankäyttö ja sellainen “päässälaskutaito” on täysin hukassa. Mitään hankintoja ei koskaan kilpailutettu tai tuotteita vertailtu ja lainoja saattoi useampaa päällekkäin ja sitä rataa.

Otin parivuotta sitten tehtäväkseni neuvoa perusjuttuja viisaammasta rahankäytöstä. Neuvoin lyhentämään kalleimmat luotot ensin ja niin edelleen. Vieläkin riittäisi paljon tekemistä mutta suuttuuvat helposti jos liikaa puutun.

No jos tästä on jotain hyvää seurannut niin ainakin itse oppinut viisaaksi (en nuukaksi) rahan kanssa. Tosin kyllä meitä nuorempia on suosinut mm. Nollakorkoaika ja hyvä palkkataso sekä saatavilla oleva tieto viisaasta taloudenhoidosta.

7 tykkäystä

Onhan vanha sanontakin, joka menee jotenkin niin, että ihminen ei tarvitse mitään syytä ollakseen iloinen mutta moni asia voi viedä mielenrauhan. Asiat tai tavarat ei pidemmän päälle takaa tyytyväisyyttä. Koska kaikki muuttuu jatkuvasti, niin se mikä nyt tuntuu hyvältä, voi myöhemmin tuntua huonolta. Ja päinvastoin.

Toki hienosta kodista tai uudesta autosta voi saada mukavuutta ja siitä voi nauttia. Aikanaan tottuminen vie kuitenkin uutuuden viehätyksen ja nekin muuttuvat tavalliseksi. Jos sisällä asuu tyytymätön olo, tarvitaan taas uusi fixi ja annos. :slight_smile:

Toinen viisaus mikä on itselläni jäänyt mieleen, menee niin, että 90% asioista maksaa kymmenyksen ja se viimeinen 10%, joka on “luxus”, maksaa 9 kymmenystä. Suurin osa asioista ei ole kovin kalliita, mutta jos haluaa absoluuttisesti parasta, se maksaa paljon. Oikean elämän esimerkki: Onko 100 euron viinipullo 10 kertaa parempaa kuin 10 euron viinipullo :thinking:

15 tykkäystä

Nytkö saa huutaa sitä kuplaa kun pikku kakkosessakin sijoitellaan? :smiley:

68 tykkäystä

Tulee keskustelusta mieleen eräs ilta takavuosina, kun olin hyvän ystäväni kanssa istumassa iltaa ravintolassa. Heti tuli kiinnitettyä huomiota, että naapuripöydässä istui lukuisia silmäätekeviä tahoja yritysmaailmasta. Eräs Oulun alueella vaikuttava monimiljonääri kysäisi jossain vaiheessa, että sopiiko liittyä seuraan? Moitti hieman, että tuokin nousukas oli juuri ostanut helikopterin ja muutenkin seurueessa hieman raskaat keskustelut

Illan päätteeksi minä ja kaverini otimme tolpalta taksin ja tämä nimeltä mainitsematon multimiljonääri jäi odottamaan bussia. Vielä kun olisin tajunnut firmaa ostaa niin olisi aika monta euroa enemmän tilillä :smile:

29 tykkäystä

Margaret Thatcherilla oli statuspeleihin kommenttina:

”Being powerful is like being a Lady: If you have to tell you are, you aren’t.”

24 tykkäystä

Skimmailin huvikseni läpi Lehman Brothersin vuosikertomusta marraskuulta 2007 (poikkeava tilikausi) sekä raskaampaa versiota eli ns. 10-K raporttia.

Pakko sanoa, että jos asettuisi vuoden 2008 alkuun eikä tietäisi tulevaa niin mistä ainakaan perussijoittaja tietäisi, mitä on tulevan.

Numerot ovat kehittyneet oikein mukavasti. Oman pääoman tuotto on >20 %. Oma pääoma per osake on noussut melkein 100 % viimeisen viiden vuoden aikana. Erinomaisia lukuja. Myös osake on kehittynyt suotuisasti.

Ehkäpä tuo 30x leverage ratio pistää hieman silmään…

… mutta seuraavalla sivulla toimitusjohtaja ja operatiivinen johtaja hymyilevät niin, että epäilys liiasta riskinotosta hälvenee. Huuhdon mielestäni ajatuksen, että vain 3 % osuma firman assetteihin pyyhkisi koko oman pääoman pois.

Sitä paitsi he kirjoittavat olevansa sitoutuneita omistaja-arvon luomiseen ja hallittuun riskinottoon:

"We remain committed to creating shareholder value through our focus on the four pillars of our strategy: driving diversified growth; delivering the whole Firm to our clients; managing risk, capital, and expenses; and preserving and strengthening our culture. Throughout the more favorable market environment of the first half and the dislocations of the second half, each of the four pillars of our strategy proved invaluable. "

He ovat myös kokeneita johtajia, ja riskienhallintaa korostetaan seuraavalla sivulla vielä lisää:

"We effectively managed our risk, balance sheet, and expenses. Ultimately, our performance in 2007 was about our “One Firm” sense of shared responsibility and careful management of our liquidity, capital commitments, and balance sheet positions. We benefited from our senior level focus on risk management and, more importantly, from a culture of risk management at every level of the Firm. It also
helped that our senior leadership team has, on average, worked together for more than two decades and has successfully navigated difficult markets before. This experience proved to be especially valuable this year. "

10-K raportissa silmään osui satojen miljardien johdannaispositiot, mutta en jaksa lukea enempää koska raportti näyttää tältä:

Johto osaa varmasti asiansa. Mikä voisi mennä pieleen?

101 tykkäystä

Jos joku foorumilla ei ole saanut possuista vielä tarpeekseen, tällä pääsee uppoutumaan syvemmälle siihen maailmaan :slight_smile:

10 tykkäystä

Katselin eilen joulukalenteria tälle vuotta ja tästä tuli mieleen heti pari possua :hugs:

3 tykkäystä

Tämä on niitä lapsenlapsen suosikkeja, joista olen ihan pihalla.

Tutumpia ovat Teletapit – Wikipedia omien lapsien kautta viime vuosituhannelta.

6 tykkäystä

Onko tämä:
a) merkki ylikuumentuneista osakemarkkinoista
b) merkki kansankapitalismin upeasta tulevaisuudesta

:thinking:

14 tykkäystä

Täällä on hieman tänään juteltu rahan käyttämisestä ja säästämisestä. Ei tule mieleen, että olisin kenenkään kanssa varsinaisesti eri mieltä, vaikka eri mieltä saakin olla.

Olen huomannut sen, että hyvin erilaisilla tyyleillä ihminen voi olla onnellinen. Tiedän hyvin hyvin säästeliäitä ihmisiä, joilla on “miljoonasalkut” ja joiden säästäminen menee joidenkin ulkopuolisten silmin ehkä vähän hassuksi. Toisaalta vaikuttavat hyvin onnellisilta, eivätkä nähdäkseni kärsi ja eivät toisia ihmisiä kohtaan ole kitupiikkejä, enemmänkin anteliaita. Toisaalta joskus sitten, jotkut ihmettelevät, kun jotkut toiset ostavat hienoja autoja ja matkustelevat, eivätkä säästä kauheasti. Ihmettelevät pihit eivät välttämättä tajua, että nämä paljon kuluttavat silti saattavat hallita taloutensa, vaikka tilillä ja sijoituksissa ei olisi valtavia summia, eli tarvittavat puskurit löytyvät sekä tarvittaessa kykyä säästää.

Voisin olettaa, että säästäminen menee liian pitkälle, kun siitä “nauttii” tai “hyötyy” vähemmän kuin, mitä sillä säästämisellä saa. Esimerkkinä voisin mainita sen, että jos terveys kärsii tai sosiaaliset suhteet. Sitten näen punaista, jos piheys menee siihen, että esimerkiksi oma puoliso tai lapset kärsivät siitä turhasta säästämisestä. Ja siitä liiallisesta kuluttamisesta esimerkiksi riittää @Ensihoitsu n viestissä olevat linkit.

Se on hyvä joskus ehkä sanoa jollekin kovalle säästäjälle, kuten mulle, että muista myös elää ja vastaavasti jollekin kovalle kuluttajalle muistuttaa esimerkiksi siitä, miten kannattaa myös varautua ikäviin yllätyksiin.

On hyvin erilaisia tapoja elää, jos puhutaan vaikka vain rahan käyttämisestä. Ulkopuoliset eivät välttämättä näe, että toisella on homma hallussa ja nauttii elämästään sellaisena kuin se on. En minä sitä sano, että eikö joskus ystävää voi neuvoa tarvittaessa. Olen tyytyväinen todella säästäväiseen tapaani elään ja joskus, joku on antanut vinkin, että muista myös nauttia “varoistasi” ja olen ottanut vinkistä myös vaarin itselleni sopivalla tavalla. :relaxed:

Hyviä ajatuksia on ollut teillä muilla. Sitä on usein mahdotonta sanoa, että mikä on toiselle hyväksi tai parhaaksi, kun ihmiset ovat erilaisia. Joskus on paikallaan auttaa ja vinkata tilanteen mukaan. Kukin tavallaan, kunhan se on itselle hyväksi eikä muille haitaksi. Toki kuluttamiseen ja melkein kaikkeen tiettyihin asioihin sopii, jotkut ohjenuorat, mitkä pätevät yleisesti ottaen ja keskimäärin, mihin pitää sitten todeta perään, että on aina joka asiassa melkein poikkeuksia ja poikkeukset vahvistavat säännön. Varmaan yllättävän usein ihmiset hieman ennakkoluuloisina tuomitsevat toisten tapaa elää ja kuluttaa rahaa. Tärkeintä kai meille monille on se, että elämässä on turvaa ja erilaisia nautintoja. :slight_smile:

Ammattiluokan teepussiaforisti Alokas, joka puhuu paljon, mutta vähän. :upside_down_face: :kissing_closed_eyes:

28 tykkäystä