Täällä on hieman tänään juteltu rahan käyttämisestä ja säästämisestä. Ei tule mieleen, että olisin kenenkään kanssa varsinaisesti eri mieltä, vaikka eri mieltä saakin olla.
Olen huomannut sen, että hyvin erilaisilla tyyleillä ihminen voi olla onnellinen. Tiedän hyvin hyvin säästeliäitä ihmisiä, joilla on “miljoonasalkut” ja joiden säästäminen menee joidenkin ulkopuolisten silmin ehkä vähän hassuksi. Toisaalta vaikuttavat hyvin onnellisilta, eivätkä nähdäkseni kärsi ja eivät toisia ihmisiä kohtaan ole kitupiikkejä, enemmänkin anteliaita. Toisaalta joskus sitten, jotkut ihmettelevät, kun jotkut toiset ostavat hienoja autoja ja matkustelevat, eivätkä säästä kauheasti. Ihmettelevät pihit eivät välttämättä tajua, että nämä paljon kuluttavat silti saattavat hallita taloutensa, vaikka tilillä ja sijoituksissa ei olisi valtavia summia, eli tarvittavat puskurit löytyvät sekä tarvittaessa kykyä säästää.
Voisin olettaa, että säästäminen menee liian pitkälle, kun siitä “nauttii” tai “hyötyy” vähemmän kuin, mitä sillä säästämisellä saa. Esimerkkinä voisin mainita sen, että jos terveys kärsii tai sosiaaliset suhteet. Sitten näen punaista, jos piheys menee siihen, että esimerkiksi oma puoliso tai lapset kärsivät siitä turhasta säästämisestä. Ja siitä liiallisesta kuluttamisesta esimerkiksi riittää @Ensihoitsu n viestissä olevat linkit.
Se on hyvä joskus ehkä sanoa jollekin kovalle säästäjälle, kuten mulle, että muista myös elää ja vastaavasti jollekin kovalle kuluttajalle muistuttaa esimerkiksi siitä, miten kannattaa myös varautua ikäviin yllätyksiin.
On hyvin erilaisia tapoja elää, jos puhutaan vaikka vain rahan käyttämisestä. Ulkopuoliset eivät välttämättä näe, että toisella on homma hallussa ja nauttii elämästään sellaisena kuin se on. En minä sitä sano, että eikö joskus ystävää voi neuvoa tarvittaessa. Olen tyytyväinen todella säästäväiseen tapaani elään ja joskus, joku on antanut vinkin, että muista myös nauttia “varoistasi” ja olen ottanut vinkistä myös vaarin itselleni sopivalla tavalla. 
Hyviä ajatuksia on ollut teillä muilla. Sitä on usein mahdotonta sanoa, että mikä on toiselle hyväksi tai parhaaksi, kun ihmiset ovat erilaisia. Joskus on paikallaan auttaa ja vinkata tilanteen mukaan. Kukin tavallaan, kunhan se on itselle hyväksi eikä muille haitaksi. Toki kuluttamiseen ja melkein kaikkeen tiettyihin asioihin sopii, jotkut ohjenuorat, mitkä pätevät yleisesti ottaen ja keskimäärin, mihin pitää sitten todeta perään, että on aina joka asiassa melkein poikkeuksia ja poikkeukset vahvistavat säännön. Varmaan yllättävän usein ihmiset hieman ennakkoluuloisina tuomitsevat toisten tapaa elää ja kuluttaa rahaa. Tärkeintä kai meille monille on se, että elämässä on turvaa ja erilaisia nautintoja. 
Ammattiluokan teepussiaforisti Alokas, joka puhuu paljon, mutta vähän.