Inderesin kahvihuone (Osa 3)

Itselläni on tähän vähän sama suhtautuminen kuin liikunnan harjoittamiseen: ei niin tyylillä väliä, kunhan vain aloittaa ja jatkaa. Aina on joku puntti-Make kuiskimassa olan yli, että tuolla matalan sykkeen lenkkeilyllä ei saa mitään tuloksia, tai Pirkko-täti huomauttamassa, että lentopalloillessa rikot varmasti nilkkasi.

Yhdet tykkää crossfitistä ja toiset kävelyretkistä Prismaan. Kummassakin on puolensa, eikä kaikki sovi kaikille. Nuorelle ultrajuoksu voi olla palkitsevaa, kun taas vanhemmalle riittää yleinen aktiviteetti. Asiantuntijat ovat kuitenkin aika yksimielisiä sen suhteen, että melkein mikä tahansa liikkuminen on parempi kuin sohvalla löhöily. Sama pätee pitkälti osakemarkkinoihin: katsomosta et varmasti voita.

52 tykkäystä

Voi pentele. Laitoit hyvän kiertämään ja nyt keski-iän kriisistä kärsii tämä reilu kolmekymppinen, joka kuvitteli olevansa vielä vähintäänkin nuori aikuinen. :tired_face:

Ja ettei mene vain voivotteluksi, niin kyssäri (en pyydä sijoitusneuvoja, mutta ajatuksia aiheesta).

Minulla on kotona pieni lapsi, jonka tilille olen kerryttänyt sijoittamisen ohella pieniä summia.
Mitä itse olette tehneet? Rahat suoraan johonkin perusosakkeeseen vai rahastoihin? EUNL? IS3N? Mielipiteitä?

3 tykkäystä

Arpalippujen vähentämisen suhteen lienee helppo olla sitä mieltä, että se parantaa salkkujen riski-tuottosuhdetta suurimmassa osassa tapauksista. Näissäkin tosin pitäisi olla mielestäni tarkkana, ettei niputa kasvavia ja jo voittoa tekeviä pienyhtiöitä samaan niiden kanssa, joilla on yritystunnus ja idea.

Mutta entäs sitten isot yhtiöt, joita hinnoitellaan TINA-kertoimin korkorahojen etsiessä tuottoa osakkeista? Eivätkö nämä ole osittain jopa vielä riskisempiä lappuja, joista saatava tuotto pahimmillaan edellyttää paljon puhumiesi bileiden jatkumista? Esimerkiksi sopii loistavasti Orion, jonka tulos laahaa hädin tuskin yläviistoon ja koko tulos jaetaan osinkona pois. Tästä maksetaan yli 5 kertaa liikevaihto ja 24 kertaa tulos. Jos Orionin ja kumppanien kertoimista otetaan pois neljännes, niin hitaalla kasvutahdilla kestää kauan kuroa kurssilasku kiinni.

10 tykkäystä

Nämä on hyviä graafeja ja hyvin ajatuksia herättäviä. Tutkimusdatahan on aina käytännössä jenkkimarkkinoilta kun meidän periferiapörssistä ei tämmöisiä ole saatavilla. Absoluuttisesti Suomessa tilanne on hieman eri, mutta kyllähän reunamarkkinat vedetään pelon vallitessa ihan samallalailla suohon.

Nämä makrotaloudelliset syyt ovat niitä, miksi A) käteistä on 20 % sijoitusvarallisuudesta ja B) Luottolimittiä on saatavilla mikäli karhumarkkina kutsuu. Näillä tasoilla tuotto-odotus pitkässä juoksussa (mikä on minulle olennaista, ikä 26v) on surkea, joten näillä toimilla pyrin luomaan itselläni hyvän tuotto-odotuksen kun hetki on oikea.

14 tykkäystä

@musa_2 on vähän vaikea saada kiinni, että mikä sinun näkemys järkevästä sijoittamisesta olisi? Välillä puhut matalan arvostustason pienyhtiöistä, välillä taas varoittelet suurista odotuksista pienyhtiöitä kohtaan. Kuitenkin olen itse sisäistänyt niin, että edelleen kannatat osakepoimintaa, mutta toisaalta kuitenkin kaikki on kallista?

Ainoa yhtiö minkä olen nähnyt nimeltä mainittavan, on Lassila& Tikanoja, joka ei ole päässyt edes koronavuotta edeltävälle tasolle ja korotti juuri hintojaan 9,2% (tämä tuli vastaan työn puolesta). Kun inderesin ketjua lukee, palaute yritystä kohtaan ei ole kovin mairittelevaa.

Tarkoitus ei ole aukoa päätä, vaan yrittää saada kiinni ajatuksesta että mihin sinä suuntaat katseesi tässä tilanteessa, kun kaikki on kallista ja epävarmaa. Pahoittelen jos olen sekoittanut teidät veljekset keskenään, kirjoitatte niin samalla tyylillä että on hyvin mahdollista, että niinkin on käynyt.

14 tykkäystä

OMXH on sillä lailla melkoinen historiatrippi että liikevaihdosta tosi suuri osa tulee teollisuudesta. S&P 500 oli 30 vuotta sitten ihan eri tavalla jälkiteollisessa ajassa jo.

Maailmalla varmaan melko moni pitäisi poskettomana sitä että Mr. Market arvottaa market capiltaan 1,8 euron arvoiseksi aina yhden euron näin teollisuuspainotteista myyntiä (p/s 1,8x).

2 tykkäystä

Joo tämä on hyvä pointti. SP500 sisältää nykyään suht raskaalla painolla teknologiafirmoja joilla vaikka P/B ei ole kovin relevantti mittari. Suomsesa taas indeksi täynnä pääomaintensiivisiä yrityksiä joilla P/B ja P/S pitäisi olla huomattavasti lähempänä historiallisia keskiarvoja.

Minä en tykkää sanonnasta “this time is different”, mutta onhan se tosiasia, että nykyään monet jättifirmat tekevät rahansa tavalla, jota ei historiasta löydy. Puhun siis juuri näistä alustatalouden firmoista. Ja kyllähän tällaisten firmojen raskas osuus isosta indeksistä tekee sen, että P/B / P/S kuuluukin olla korkeammalla kuin historiassa.

17 tykkäystä

Kiitos rakentavasta palautteesta :slight_smile:

Ajattelen että nyt on hyvä hetki seurailla sivusta ja lukea ja miettiä asioita eikä nähdä ahneena tilaisuuksia. Ja jos on ottanut tolkuttomia riskejä, purkaa niitä hyvän sään aikana.

Olen aina osakemarkkinoilla isosti mukana eikä pointti ole yrittää vältellä mahdollisia myrskyjä. Veneen tarvii vaan olla tarpeeksi tukevaa tekoa :slight_smile:

20 tykkäystä

En pidä tätä huonona suuntauksena, ainakaan pääomaköyhässä Suomessamme. Katson kateellisena Israelin suuntaan, maahan, joka puskee (väkilukuun suhteuttaen) kovalla tahdilla korkean teknologian yrityksiä kohti kasvua.

Onneksi meillä on viimein eläväisemmäksi muuntunut First North, jonne listautumalla rahoittaa Aiforian kaltaisen yrityksen kasvua, eikä näitä myydä (ainakaan vielä) isojen teknojättien kylkeen.

Joskus Kekkonen (?) kirjoitti otsikolla “onko maallamme malttia vaurastua”. Yksityissijoittajan on hyvä mitää maltti mielessä, mutta yritystasolla oikeampi kysymys voi olla “onko yrityksellämme rohkeutta kasvaa”.

Vaikka tasetta ja solidia kassavirtaa ei pidä unohtaa, winner takes it all -henkisillä markkinoilla ei pidä pelätä pyrkiä kukkulan suurimmaksi, vaikka se tarkoittaisi kenties konkurssia. Näin kansantalouden näkökulmasta.

4 tykkäystä

Oletusarvo? Tämä on varsin mielenkiintoinen ilmaisu, joka terminä kaipaisi selvennystä. Oletusarvo vs. todennäköisyys vaikkapa?

On erittäin vaarallista olettaa yhtään mitään elämässä.

3 tykkäystä

Ei, ei, vaan minun ajatteluni on koukeroista. Yritän tunkea palloa kolmion muotoiseen reikään ja ihmettelen, kun ei onnistu.

Sitä paremmat mahdollisuudet, mitä vähemmän käyn kauppaa. On helpompi olla oikeassa muutaman kerran hyvällä onnistumisprosentilla kuin esimerkiksi joka päivä. Toisaalta onhan sekin kannanotto, ettei myy osaketta.

Osuit naulan kantaan. Minussa ei ole mitään erikoista eikä minulla ole mitään erityistaitoja sijoittamisessa. Ei ole mahdollista, että saisin tällaisia tuottoja jatkossa, tai pianhan minulle pystytettäisiin kultaista patsasta Wall Streetille. Ylituotto selittyy siis tuurilla ja yleisellä markkinasentimentillä (pienyhtiöiden arvostuskertoimet ovat venyneet).

Tuuri ja markkinasentimentti eivät jatku ikuisesti, joten tässä yritän parhaani mukaan miettiä, miten salkkuani suojata jatkoa ajatellen. Toisaalta yhtiöni eivät ole mitenkään aivan poskettomasti arvostettuja. En ole muutenkaan huolissani arvostuskertoimien laskusta. Silloin pääsisin ostoksille.

Sen sijaan olen huolissani, miten pärjään silloin, kun taloussuhdanne kääntyy. Miten löytää yhtiöitä, jotka pärjäävät vaikeissakin olosuhteissa?

4 tykkäystä

Voisitko nimetä muutaman tällaisen osakkeen Helsingin pörssistä ja/tai muualta?

Ja toisena:

Minkä uskot tuottavan parhaiten tästä eteenpäin 10v jaksolla:

  1. OMXH Small Cap/First North
  2. OMXH 25
  3. S&P 500
3 tykkäystä

@musa_2 Tuntuu että puhuhut konepellistä kun suurin osa täällä puhuu siitä, mitä konepellin alla on. On tietenkin arvokasta tietoa muistuttaa, mikä se odotusarvoinen tulema näin korkealle arvotetusta pörssistä on keskimäärin ollut. Joten hyvää duunia siltä osin! :+1: :+1:

Konepellin alla löytyy kuitenkin monenlaista. On myöskin mielestäni lähes turhauttavan yksioikoista puhua riskistä vain arvostustasojen kannalta. Otetaan nyt esimerkkinä Remedy, joka näyttää nopeasti vilkaistuna aika kalliilta, eikö vain? Olen kuitenkin sitä mieltä, että se oli pari kolme vuotta sitten päällisin puolin halvemmalta näyttävänä (multippeleilla mitattuna) huomattavasti riskisempi sijoituskohde kuin nykyään. Paljon on ehtinyt tapahtua ja riskitason voi argumentoida laskeneen oleelliseti yhtiön todistaessa kykenevänsä tekemään sen mitä listautuessa aikoi. Näitä esimerkkejä löytyy muitakin.

Tämä on hyvä lähtökohta.

Veneen voinee rakentaa tyrskyjä kestävästi usealla eri tavalla.

Itse olen lähestynyt sitä niin, että ole koittanut poimia yhtiöitä, jotka luovat jatkuvasti arvoa. Yhtiöitä, jotka olisivat joka vuosi aina edellistä arvokkaampia, “Intrinsic value”, käypä arvo kasvaisi korkoa korolle hyvällä kulmakertoimella.

Toinen voisi rakentaa veneensä vaikkapa tasaisen varmaa osinkovirtaa tarjoilevista yhtiöistä, jotka eivät kuitenkaan enää oikein löydä pääomilleen muuta tekemistä kuin jakaa ne omistajilleen.

Jos onnistuu poimimaan ensimmäisen kategorian yhtiöitä on lopputulos pitkässä juoksussa hyvä vaikka joutuukin sietämään välillä kovaa optimismia huokuvia arvostuksia.

Lajihan ei ole helppo, mutta aika moni täällä sitä silti tuntuu yrittävän. Vain riittävän pitkä aika tulee näyttämään olisiko vain kannattanut sijoittaa ne rahansa indeksiin. Hyvin monen kannattaa se jossain vaiheessa myöntää, saa nähdä olenko itse yksi heistä. Toivottavasti en, tykkään lajista niin kovin ja koitan siinä jatkuvasti itseäni kehittää :slight_smile:

Loppuun vielä se, että onhan tuolla pörssissä juuri nyt paikoitellen todella kuumaa, ei siitä pääse yli eikä ympäri ja kyllä tässä varpaillaan saa olla. Paljon on myös maanisia piirteitä saavia taskuja siellä täällä, ensin oli vety-yhtiöt, sitten jenkkien “meme stonksit”, kryptot jne. Huolestuttavaa, mutta en osaa silti sanoa mennäänkö tästä yli dramaattisesti vai vähemmän dramaattisesti. Pidetään mieli avoinna ja ostellaan tyytyväisenä halvempia osakkeita jos näin tuppaisi käymään.

29 tykkäystä

Hauskan osuva vertaus tuo konepelti ja sen alla sijaitsevat osat. Kumpi niistä sitten on se tärkeämpi osa? Konepellin alla olevia asioita tarkastellen kai suurin osa autoista on less than optimal kilpailijoihin verrattuna. Siitä huolimatta niitä myydään ja selkeästi epäparhaatkin automerkit selviytyvät vuodesta toiseen.

Pointti siis siinä, että on varmasti hyväksi kaikille tutkailla niin kokonaisuutta kuin yksityiskohtiakin.

2 tykkäystä

Kun katsoo Inderesin Mallisalkun ostoja/myyntejä niin ainakin se on hyvin esimerkillistä salkunhoitoa. Rahaa on jäänyt pöydälle mutta riskitaso on ollut kohtuullinen. Viimeiset ostot on ollut hypelaput TietoEvry, Sievi, Sampo ja Fortum. Qt ostettiin hieman alle 18e hintaan. Talenomia ja Reveniota on kevennetty jo reilu vuosi sitten.

17 tykkäystä

Kyllä, aina kun olen viitannut Mallisalkkuun, se on ollut kunnioittavaan sävyyn.

14 tykkäystä

Minulle ilmestyi yhtäkkiä oikeus käyttää titteliä mestari. Tittelin ilmeisesti saa foorumiaktiivisuuden perusteella. Jonkinlaiseen vastuullisuuteen elämässäni pyrkivänä otan tuon kuitenkin pois näkyvistä. Joku voi vielä erehtyä luulemaan, että erilaisista näpertelyistäni sekalaisten omistamisinstrumenttien kanssa kannattaisi ottaa mallia. Pidän tuon kuitenkin hetken tuossa ja kuvittelen jossain olevan rinnakkainen universumi, jossa oikeasti ansaitsisinkin tuollaisen tittelin sijoitusaiheisella foorumilla.

Tätä on muistaakseni joku muukin aiemmin pohtinut.

20 tykkäystä

Itse päädyin samaan ratkaisuun👌

4 tykkäystä

Tuli muutama vuosi sitten seurattua kannabisosakkeista keskustelua eräällä foorumilla ja siellä oltiin aikalailla all in meiningillä ja kananlennoksi osoittautui ja porukka hävisi foorumilta vähin äänin… Onko kenties sama ilmiö rantautunut tänne eräissä ketjuissa, on todella mielenkiintoista seurata. Viekö kumpi kumpaa?

signal-2021-11-06-131824

27 tykkäystä

Oma salkkuni on kuin vesikattila liedellä. Siellä on kuplia, mutta köllöttelen vaan sammakkona vedessä.

Lisäksi on kahta koulukuntaa. Toisten mielestä pitäisi keskittyä voittajiin ja karsia kehnommin pärjääviä. Toisten mielestä taas pitäisi salkkua tasapainottaa myymällä voittajia.

Itse olen taitavasti poiminnut tappiolliset sijoitukset osakesäästötilille ja voitolliset arvo-osuustilille. Työkaluja on vähän käytettävissä, koska en halua tänä vuonna enempää pääomatuloa ja etenkin veroa.

4 tykkäystä