Inderesin kahvihuone (Osa 3)

Kiitti vinkistä olis menny ihan ohi.
Eipä tuu nykyään pelattua montaa tuntia vuodessa, mutta onhan tuota peliä tullut pelattua jo vuonna 2000 tai 2001 ensimmäisen kerran.

Ehdottomasti Navi suosikkina S1mplen takia :slightly_smiling_face:

5 tykkäystä

Okei, tuossa on sitten venäläisstreamit ollut vahvoina. Tuo miljoonan rajahan ylitettiin jo 2015 eli kasvu pysähtyi siihen. Muistaakseni ELEAGUE/MLG aikoina nähtiin myös main streamissa yli 1m katsojaa mikä rikkoi yksittäisten streamien ennätyksiä silloin. Varmaan 2 milliä menisi rikki jos finaalissa venäläinen ja brasiliainen tiimi vastakkain.

3 tykkäystä


Meni jo ekassa mapissa. Mappi 2 lähtee just käyntiin että vielä kerkeää mukaan joukkoon iloiseen!

5 tykkäystä

Suosittelen lukemaan Walter Isaacsonin kirjoittaman elämänkerran.

Jätän parhaat palat kirjan lukijalle, mutta oli pitkiä aikoja, että kukaan ulkopuolinen ei suostunut olemaan samassa huoneessa Jobsin kanssa varttia pidempään…

Spoilaa nyt kuitenkin sen verran, että selviää johtuiko tämä farkuista ja villapaidasta.

1 tykkäys

Henkilökohtainen hygienia…

Viimeinen päivitys CS:stä, asiantuntijapiirit olivat kartalla yleisöpotentiaalista. :smiley:
https://twitter.com/EsportsCharts/status/1457465862001209350

Olipahan jäätävä finaali ja CS on kyllä huikeaa viihdettä yleisön edessä ja laneilla.
S1mple 1.51 rating finaalissa :goat: :goat: :goat:
Voittajajoukkueen kapteeni laittoi lopuksi vielä terveiset Moskovaan. :smiley:
https://twitter.com/pglesports/status/1457465584740966404

10 tykkäystä

God S1mple

image

12 tykkäystä

Suomessa paree olla tarkka ettei mene vahingossa sijoitusneuvonnan puolelle, mutta land of the free and the home of the bravessä voit somessa kerralla kysyä muutamalta miljoonalta “Pitäskö kevennellä Teslat?”. :grin:

2 tykkäystä

@Mirko_Sampo_IR Elon Muskin esimerkkiä seuraten Sampohan voisi tehdä twitter-äänestyksen siitä mitä tehdä Nordea-myyntien kassalle? :slight_smile:

(Älkää pliis tehkö, somekansa äänestäisi että kaikki jaetaan osinkona ulos per heti, koska verojen maksaminen on elämässä parasta)

15 tykkäystä

Eihän osingoissa mitään vikaa ole, jos uskoo että pystyy käyttämään/sijoittamaan rahat paremmin kuin kyseinen yhtiö.
Verot tulee joka tapauksessa jossain välissä maksettavaksi, niiltä ei kukaan säästy :cry:

1 tykkäys

Mitä myöhemmin, sen parempi. Verovelalla voi vivuttaa ilmaiseksi. :slight_smile:

8 tykkäystä

Tosiaan sehän riippuu siitä että pystyykö kyseinen yhtiö sijoittamaan rahasi paremmin kuin sinä itse :slight_smile: Jos yhtiöllä ei ole potentiaalista sijoituskohdetta, vaan pitää sinuun osuuttasi tuloksesta pankkitilillä tyhjän panttina (inflaation syötävänä) niin eihän se sinua palvele.

Lisäys:
Jos ei ole potentiaalista sijoituskohdetta, niin yhtiö voi kyllä ostaa omia osakkeitaan ja mitätöidä. Sillä voidaan pitää verokarhua nälkäisenä pitempään mutta karkuun et pääse.

1 tykkäys

Suhteellinen hyvinkin. Jalkapallon MM-finaalilla reilu miljardi katsojaa. Kisoilla reilu kolme miljardia eri silmäparia. Esportsit siis pyörivät promillessa kokonais potentiaalista. Eli tästä voidaan laskea että aivan järjetön TAM edessä.

35 tykkäystä

Tämä on yleinen käsitys, mutta väärä.

Ensimmäinen hyöty:

Jos myyntivoittoverot realisoi myöhemmin, niin jos sama summa veroja maksetaan myöhemmin, on sen diskontattu nykyarvo sitä pienempi mitä myöhemmin se tulee maksuun.

Toinen hyöty:

Tämä arvonnousu, joka menisi veroihin realisoidessa nyt, säilyy itsellä ennen realisointia, ja tuottaa kaikki samat edut kuin oma pääoma - tämä realisoimaton “verovelka” tuottaa lisää arvonnousua ja oikeuden osinkoihin ja kaikkiin muihinkinkin omistajan oikeuksiin, ja kasvattaa salkun vakuusarvoa jne.

Kolmas hyöty:

Kun 10 vuotta ylittyy, tulee 40% hankintameno-olettama. Sitä ennen 20%.

Neljäs hyöty:

Pois lahjoitetuista tai perinnöksi jätettävistä osakkeista ei mene arvonnoususta veroa.

27 tykkäystä

Kuten olen jo pariin viestiin kirjoittanut:
Se riippuu ihan täysin siitä että pystyykö yhtiö käyttämään/sijoittamaan sinun osuutesi voitoista paremmin kuin sinä itse :smiley:

Rautalangasta vääntäen ja kärjistäen esimerkit:

  1. Yhtiö maksaa sinulle osinkoa josta maksat verot, ja netto-osingot sijoitat toiseen yhtiöön, joka sitten ten-baggeroi.

  2. Yhtiö pitää käteistä tilillään monta vuotta etsien sopivaa sijoitus/käyttökohdetta ja inflaatio syö ostovoimaa. Tai yhtiö tekee vaikka huonon yritysoston.

Tottakai verojen maksua kannattaa viivästyttää jos on takuu siitä, että sijoituksesi kasvaa korkoa korolle.

5 tykkäystä

Ei se riipu kyllä ihan täysin tästä, vaan myös tästä @Nortti1 kertomasta asiasta. Molemmat ovat merkityksellisiä.

9 tykkäystä

Toki näin.

Yrityksen tulee hallita kassaansa, ja tehdä voitonjakoa jos sillä ei ole parempaa tuottavaa käyttöä rahalle.

Jos osakkeessa on maltilliset kertoimet, niin itse suosin voitonjaossa omien ostoja, koska myyntivoitosta korkeintaan 80% on verotettavaa ja osingoista tasan 85%, eli saan saman netto käteissumman pienemmillä veroseurauksilla höyläämällä siivun omistuksesta yrityksen ostaessa omia osakkeitaan, juuri silloin kun itse käteistä haluan.

Ja toki jos omistus alkaa näyttää huonolta, niin itse pitää omistajana tehdä ratkaisuja.

5 tykkäystä

Hyvä Erkki! Meilä on ihan samat sävelet. Muurin takana.

Sinkkoa pitkän salkun omistajana nykyinen kurssitaso pelottaa.

”Romahduksen varalta olen koonnut pienen puolen miljoonan euron sotakassan.”

9 tykkäystä