Inderesin kahvihuone (Osa 3)

Kuka voisi kellot seisauttaa
kun turhan nopeaa
kurssit tänä päivänä stonksauttaa

Mistä vipua lisää sais
likviditeetti kun juoksee alaspäin
kai saan sut vielä raketoimaan

Kamux on niin julma
se matelee
juuri silloin kun se saisi kiiruhtaa :kamuxkajaani:

50 tykkäystä

Kummolakin lipsautti Tampere-talon kahvilassa että Flokin ja Dogelon Marsin taustavoimat tulevat mukaan Kansiareena-hankkeeseen, nimeksi ”Uros presents: Shitcoin Palace”.

18 tykkäystä

Hyvää vuosipäivää @Minavaan -Hyzoniomistajalle! :slight_smile:

Syyttäkää tästä @o11 -Hyzoniomistajaa. :upside_down_face:

EDIT: Omistan edelleen ja jos kurssi tuplantuu, niin olen ainakin melkein omillani. :neutral_face:

33 tykkäystä

Suuret kiitokset :star_struck: äkkiä se vuosi menee, onneksi löytyi tämä foorumi, josta olen monelle täällä olevalle kiitollinen :ok_hand:

21 tykkäystä

Onko muilla Fold2 käytössä? Onko teillä sisänäytössä alkanut välkkymään tää foorumi? Toi yrittää vissiin toi viestimäärän indikaattori pyrkiä tonne sivuun ketjujen alapäässä ja se taitaa aiheuttaa vilkkumista? Ajattelin aloittaa ihmettelyni täältä.

Siirrän kommentin tänne kun se ei mene enää ihan pörssien suuntaan :wink:

1 tykkäys

Vuosi alkaa pikku hiljaa lähestyä loppuaan, ja sijoitusuraa takana kohta vuosi. Sen kunniaksi ajattelin listailla tähän, mitä olen sen aikana sijoittamisesta oppinut. Tiedänkö tätä nykyä yhtään paremmin, mikä on suomipörssin seuraava raketti - en varsinaisesti. Mutta olen kyllä oppinut ne sijoitustuotteet, joihin en enää aio rahojani laittaa. Näitä ovat:

  1. Lääkeyhtiöt. Erityisesti sellaiset, joilla ei ole mitään myynnissä olevia tuotteita, vaan vasta laboratoriotesteissä se seuraava tulevaisuuden “superlääke”. Ehkä joku niistä on joskus päätynyt jopa myyntiin, mutta itse en ole koskaan kuin vain menettänyt näissä rahaa.
  2. SPACit ja deSPACit ennen kuin PIPE-sijoittajien lockdown päättyy, koska ne tippuvat kuitenkin sen -30% pinnaa, koska ankkurisijoittajia ei nyt vaan enää huvittanut holdailla, kun voi yhtä hyvin vaikka shorttailla.
  3. About mikä tahansa osake, krypto tai muu sijoitustuote, josta joku suosittu tubettaja tai mikälie sanoo, että tää on hyvä, osta tätä. 99% tapauksissa eivät nimittäin ole.
  4. Mikä tahansa yritys, johon en ole oikeasti perehtynyt edes senkään vertaa, että olisin lukenut niiden viimeisimmän tuloksen. Jälkikäteen on vaikea ymmärtää, mitä edes ajattelin. Joku aloittelijan harha omasta kaikkivoipaisuudestaan.
  5. Hype-osakkeet. Näihin en sentään ole kovin pahasti langennut ellei Hyzonia lasketa hypeosakkeeksi.
  6. Ja viimeisimpänä, muttei vähäisimpänä osto/myynti -ketjun suosikkiosakkeet, jos ostolle ei ole mitään muuta syytä kuin vain se, että kaikki muutkin.

Toivottavasti edes osasta näistä onnistun pysyttelemään pysyvästi erossa. Kiitos.

64 tykkäystä

:see_no_evil: Tuolla hallituksella ei kyllä montaa selvää päivää olis :sweat_smile: Loistava, niin kuin aina. Kiitos.

Hyvää inderes synttäriiii @Minavaan !!! Otetaan pienet sille! :clinking_glasses:

9 tykkäystä

Kiitokset, otetaan :clinking_glasses::sunglasses:

6 tykkäystä

En nyt äkkisiltään muista milloin viimeksi Goldman Sachsin kaltaisen instituution CEO olisi todennut, että “greed is not good.”

Elämme kovia aikoja. Pelon merkitys yhtenä parhaana motivaattorina on mennyttä. :slight_smile:

“When I step back and I think about my 40-year career, there have been periods of time when greed has far outpaced fear. We’re in one of those periods,” Solomon said during an interview at the Bloomberg New Economy Forum in Singapore on Wednesday

https://edition.cnn.com/2021/11/17/investing/goldman-sachs-fear-greed/index.html

13 tykkäystä

Uusi listautuja. Kovat on visiot. Omistajat eivät myy ainakaan omistuksiaan tämän yhteydessä ja ankkureina isoja tahoja.

"Tänä vuonna toteutuvassa listautumisannissa tarjotaan merkittäviksi uusia osakkeita, eikä järjestely sisällä osakemyyntiä. Betolar pitää tätä myönteisenä signaalina uusille sijoittajille.

”Nykyiset omistajat uskovat yhtiöön niin vahvasti, että he haluavat olla mukana täysillä jatkossakin”, Löppönen korostaa.

“Ankkurisijoittajia ovat Ilmarinen , tietyt Sp-Rahastoyhtiö Oy:n rahastot, Ahlstrom Invest , Nidoco, Merimieseläkekassa ja S-Pankin Fenno Osake.”"

5 tykkäystä

Hämmästyin vähän, kun Norrhydro -ketjussa itse CEO liittyi mukaan keskusteluun :smiley: No ihminenhän toki hänkin, mutta olen tottunut täällä noita IR-vastaavia näkemään. Heitä yhtään vähättelemättä!

Mutta aika vänkä paikka tämä Inderes!

31 tykkäystä

Sitaatti 1. Lääkeyhtiöt. Erityisesti sellaiset, joilla ei ole mitään myynnissä olevia tuotteita, vaan vasta laboratoriotesteissä se seuraava tulevaisuuden “superlääke”. Ehkä joku niistä on joskus päätynyt jopa myyntiin, mutta itse en ole koskaan kuin vain menettänyt näissä rahaa.

Onko rahan menettäminen menneisyydessä validi syy tällaiseen kategoriseen kieltäytymiseen? Jatkaisitko arvauspelin, jossa voi 1€ panoksella voittaa 105€ arvaamalla oikein numeron 1-100 väliltä, pelaamista, vaikka häviäisit alkuun 20 kertaa putkeen?

Eli oliko todellinen virhe a.) lääkeyhtiöön sijoittaminen vai b.) liian suuri panos?

8 tykkäystä

Ojanperä tossa haastiksessa: ”On hienoa, että Suomessakin syntyy globaaleja alustatalousyrityksiä.”

Betonivalut = alustatalous :joy::rocket:

Kyllä bumtsibum onnistuu kun ajattelee vaan riittävän isosti!

40 tykkäystä

Voisko @musa_2 tehdä oman listautumisanalyysin Betolarista? :speak_no_evil:

19 tykkäystä

Joku tutkiva journalisti voisi tehdä jutun näistä meidän joistakin “ammatti-sijoittajista”. Ovatko tosiaan sitä mitä antavat ymmärtää? Tulee mieleen tapaus Marko Yrjövuori, joka antoi itsestään melko makean kuvan, mutta todellisuus oli jotain muuta. Näin taitaa olla vähän näiden joidenkin sijoitusammattilaisten osalta, jotka kovasti viihtyvät julkisuudessa ja tekevät youtube -videoita.

Esim Lepikkö esiintyy Suomen kovimpana päivä-treiderinä, mutta hänen tulot olivat viime vuonna edelleen todella vaatimattomat. Ansiot alle 50k ja pääomat alle 8k€. Luulisi, että hänen riskitasolla tienaisi kunnolla. Sitten tehdään välillä youtube-videoita kattohuoneistosta ja annetaan ymmärtää, että hänellä menee todella lujaa. Ei siis mitään näyttöjä, että hän osaa treidata ja ansaitsee sillä, mutta jengi uskoo kaiken. Sama Oksaharju ja muutamat muut.

7 tykkäystä

Harmi että market cap ei taida ihan riittää tuohon mulla tarkastelussa olevaan 100 Me – 2 mrd -haarukkaan jonka riskitason nousua mielenkiinnolla seuraan koko ajan :smiley:

5 tykkäystä

Kuvitellaan, että olen Jukka Lepikkö ja voitan treidaamalla indeksin selvällä erolla. Nostanko tuosta kasvavasta potista itselleni kovaa vuosipalkkaa, vai annanko itse potin kasvaa, kunnes joskus rahaa on tarpeeksi loppuelämän tarpeisiin ja vähän päälle? Jos uskon omiin taitoihini, teen ehdottomasti jälkimmäisen.

29 tykkäystä

Esim Lepikkö esiintyy Suomen kovimpana päivä-treiderinä, mutta hänen tulot olivat viime vuonna edelleen todella vaatimattomat.

En ole tutustunut aiheeseen tai henkilöön, mutta luulisi että treidaus tapahtuu yrityksen kautta ja se ei näy henkilökohtaisessa verotuksessa jos ei maksa palkkaa tai nosta tuloja yrityksestä.

34 tykkäystä

Pisteet viikon rajuimmasta avauksesta. :slight_smile: Ainakin osa mainitsemistasi herroista on jopa todistetusti Inderes-foorumin tuotteita, joten tähän voi tulla vastaus suoraan heiltä itseltään.

Mitä esille ottamiisi ansioihin tulee… tuollaisilla tuloilla tulee varsin hyvin toimeen ainakin omassa iässäni ja ainahan sitä käteistä on sen verran, että hieman isommatkin hankinnat eivät näy veroissa. On vain viisasta suunnitella verojaan hieman etukäteen, kun siihen on mahdollisuus.

14 tykkäystä