Inderesin kahvihuone (Osa 3)

Alokas on pienellä ruokabudjetilla liikenteessä… Loput rahat laitettu pörssiin? Onko tämä romahduksen alkua kun ruokatarvikkeista pihistellään että saa olla pörssissä mukana,mihinköhän kuplan anatomian vaiheeseen tämä kuuluu jonkun sijoitusopuksen kirjoittajan mielestä… Ei vaineskaan. Kunhan tylsyyttäni vitsiä yritän vääntää.

Viikinkipäällikölle kelpaisi kyllä lämpimät ruisleivät orthexilla tai ilman. Noh josko sitä parin kuukauden päästä pääsisi takaisin kotimaahan ainakin käymään. Viikonloput kaikille kanssa foorumisteille

14 tykkäystä

Tavallaan, jos oikein hyvin säästän ja sijoitan, niin laskurilla laskin (sehän menee niin kuin laskurissa lukee), että noin 90-vuotiaana mulla on sopiva omaisuus niin silloin rupean elämään ja nauttimaan. Mielestäni joku sanonta meni, että se kenellä on eniten varallisuutta haudassa, niin parhaiten nauraa. :thinking: Siinä kohtaa, kun minä alan antamaan sijoitusvinkkejä, niin olisin hyvin huolissani kaikkien sijoittajien puolesta.

Missä viikinkipäällikkö on tällä hetkellä, kun ei ole kotimaassa? Ja viikonloput Sulle! :slightly_smiling_face:

Edit: Vasta Takkuparran viestin jälkeen älysin katsoa profiilista: image

13 tykkäystä

Viikinkipäällikkö on etelä-amerikassa. Guyanassa tässä Georgetownin läheisyydessä. Ei ole harvian saunoja eikä orthexin kippoja täällä. Tosin rommi on halpaa sekä elämää leimaa “karibialainen” rentous

Näinhän se on

22 tykkäystä

Kuinka iso roopeankka holvi pitää olla että on sopiva omaisuus? Välillä pitää muistaa elääkkin ja rentoutua vaikka sijoittaa varsinkin näin vklpna töiden ja opiskelujen hulinan keskellä :blush:

1 tykkäys

Mulla oli ennen mut sit keksin siihen pätevän ratkaisun… Aloin tekemään toisinpäin!! :smiley: Kahteen vuoteen ei yhtään tappiollista myyntiä eikä yhtäkään punaista lappua salkussa :wink:

2 tykkäystä

Saako kysyä Takkuparta, että miten olet ajautunut Guyanaan?

Kirjoittaessa tulikin mieleen, että Georgetown onkin Guyanassa, ei Ranskan Guyanassa joka kysymykseni herätti. No, aika kaukana olet jokatapauksessa :sweat_smile:

6 tykkäystä

Anteeksi @Sijoittaja-alokas että luennoin taas, leppoisaan perjantaitunnelmaasi sopimattomasti :frowning:

Mutta tulipa mieleeni taas tarinaosakkeet.

Tarinoiden kertominen on aikojen alusta ollut yksi kaikkein keskeisin inhimillisen vuorovaikutuksen muoto. Meille kaikille on luontevaa hahmottaa maailmaa tarinoiden kautta.

Niin kauan kun osakkeita on pörssissä vaihdettu – siis paikka paikoin satoja vuosia – on ollut tarinaosakkeita.

Niissä yleistä on se että funda on aidosti kehittymässä ihan hyvin ja ilmeistä potentiaalia tulevalle paranemiselle edelleen on.

Mutta sitten tulee se tarina-osakeilmiö joka on ihan oma lukunsa. Nimittäin kun osakkeen kysyntä ylittää tarjonnan, tarina alkaa mystisesti parantua nopeammin kuin funda. Tämä jatkuu: osakkeen kysynnän ja tarjonnan tasapaino saa ihmiset tuunaamaan tarinaa yhä parempaan suuntaan ja tuunattu tarina aiheuttaa lisää mainittua epätasapainoa.

Nähdäkseni Helsingin pörssissä on nyt mehukkaampi tarinaosakeskene kuin koskaan ennen ja lisää tarinaosakkeita on putkessa tulossa. Ja nimenomaan se on klassisen esteettinen tarinaosakeilmiö.

Rapakon takana yleensä kaikki on suurempaa ja tällä kertaa siellä oli ihan uusi megalomaaninen twisti kun porukka rupesi ostamaan osakkeita vitsillä. Täällä siis ollut perinteisempää, on tarinat tulevaisuuden rajattomista mahdollisuuksista, eikä siis vain läpällä suurimmat ylilyönnit.

Se mikä nykyisessä tarinaosakeilmiössä on eri tavalla kuin ennen on somen rooli. Tarinaosakkeiden ympärillä on vuosisatoja ollut yhteisöllisyyttä mutta tällä kertaa fanikulttuuri yhtiöiden ympärillä on omaa luokkaansa. Fanien rivit pysyvät tiiviinä paremmin ja pidempään kuin aikaisemmissa vastaavissa tapauksissa?

Tällaiselle keittiöpsykologille ja -sosiologille on mielenkiintoista seurata miten seuraavat tekijät ovat vuorovaikutuksessa kun ruska etenee ja lehdet alkavat leijailla alas:

  • yleinen markkinatunnelma
  • fundan kehitys (pakko kehittyä tosi hyvin jotta pakka pysyy kasassa)
  • tarinaosakkeissa mukana olevien piensijoittajien kärsivällisyys tai kärsimättömyys jos osakkeet menevät vaakasuoraan
  • fanikulttuurin kehitys

Sikäli mikäli tarinaosakkeissa ollaan vivulla, siinä tapauksessa viewer discretion advised!

26 tykkäystä

Et voisi olla enempää oikeassa tuossa, että pitää myös elää ja nauttia. :+1::slightly_smiling_face: Tämä on tavallaan mulle elämäntapa, mutta nautin elämästäni urheilemalla, ihmisiä näkemällä ja sijoittamalla. Minun ei yleisesti ottaen tarvitse ostaa “mitään” ylimääräistä, en koe tarvetta. Tosin joskus ystävien kanssa mennään ravintolaan + sun muuta, niin toki menen mukaan. :slightly_smiling_face: Enkä ikinä säästele rahojani, jos ostan lahjoja tai jotain muuta vastaavaa.

Nyt etätyöaikana varsinkin kodin merkitys korostuu, kun täällä olen noin 22 tuntia per arkipäivä. Kotiin olen satsannut ja sen arvo on 8xmun vuositulot. :grinning: Toisaalta se nostaa arvoaan tai ei ainakaan menetä sitä. Eli olen myös nauttinutkin rahoistani.

PS Varallisuutta ei ole koskaan liikaa. :tophat:

18 tykkäystä

Tietää miten tämän perjantain käyttää kun jo ennakkoon tietää että priimaa pukkaa :beer:

22 tykkäystä

Työn puolesta ajautunut… Ja kyllähän täällä mielellään 30 asteen helteillä oleskelee.

16 tykkäystä

Verneri voisi tehdä jonkun vartti videon nykyaikaisesti ASMR tyyliin, sen verta laittoi kananlihalle tuo “Applea sai päälle PE kympin parhaillaan tuolloin”. En vaan tiedä vielä oliko se tuo kuiskauksen sisältö vai tyyli :wink:

11 tykkäystä

Ei ole Venezuela vielä vallannut ?. Ainakin -90 luvulla Venezuelan kartoissa oli Guyana ikäänkuin kylkiäisenä mukana.

4 tykkäystä

Ei ole vallannut… Voipi olla että viikinkipäällikkö lähtee seuraavaksi valtaaman Venezuelan ennenkuin tänne kerkiävät

6 tykkäystä

Ei taida olla enää vallattavaa. Itsellä jäi pankkiin muutama tuhat bolivaria, jos annan tilinumeron niin kipaisetko hakemassa. Inflaatio ollut tosin sitä luokkaa, että saatat joutua maksamaan :rofl:

2 tykkäystä

Kuulostaa eksoottiselta. Tulee itekin työn puolesta matkustettua. Oliko koronalla kuinka paljon vaikutusta omaan työmatkailuusi?

3 tykkäystä

Uraani vetäs sitten +17% nousua… Onneksi mulla on vaan vähän, mutta kiva. Siis se Sprott… Konttilaivatkin vaan porskuttaa, onneksi niitäkin on vähän vaan… Miksi ei enempää.

5 tykkäystä

Viljo älä aina valita :rofl:, Vaikka taitaa olla ihmisen perusluonne sellainen, että koskaan ei ole hyvä ja silloin kun on, niin ei ole tarpeeksi hyvä.

12 tykkäystä

Huvittaa vaan sijoittaa mutulla tällaisiin ja saada helppoa menestystä. Siksi näissä ei ole paljoa kiinni, kun ei ole syvällisempää näkemystä.

11 tykkäystä

No ensin tuli täys sulku ja tuntui että kellään ei ole mitään tietoa mitä tapahtuu. Ja pääseekö kotiin. Olin tällöin USA:ssa kun korona puhkesi. No kaikenlaista lippulappua joutuu täyttämään ja pitää olla negatiivinen covid testitulos jotta pääsee yleensä matkustamaan.

Matkustamisen määrään ei ole vaikuttanut,ainoastaan sähellystä ja sääntöjä tullut lisää

4 tykkäystä

Heh. Kyllä mä ne voin hakea jos sinnepäin menen. Josko niillä yhden oluen saisi :slight_smile:

4 tykkäystä