Inderesin kahvihuone (Osa 3)

Hemmetti, pitääkö tämän hetken kuumin lappu, eli Evo positio avata? Nimimerkillä: Evo-bullero?

Tai sitten katsellaan ja keskitytään niihin lappuihin joista jotain ymmärtääkin :crazy_face::crazy_face::crazy_face:

5 tykkäystä

Kiitos ja heräsihän tuo kieltämättä henkiin. :grin:

Saneerausprojekti meni hienosti, vaikka projekti hieman venyi alkuperäisestä. Oma paino tippui 15kg ja tajusin oman kuolevaisuuteni päivittäisten kipujen muodossa. Lupasin itselleni, että en tee vastaavaa projektia enää koskaan.

Salkku paisui jälleen mukavasti, kun sitä ei ollut koko ajan hämmentämässä. Nyt aikaa on jälleen ruhtinaallisesti salkun säätöön, turhaan veivaukseen ja hölmöilyyn.

Katselin aiemmin viikolla haltioissani livetreidausta. Mielenkiintoisen näköistä puuhaa eikä tahtikaan ole erityisen intensiivinen. Kuuntelin erityisellä mielenkiinnolla Johanneksen erinomaista opastusta ja täytyy nostaa hattua sille, miten nuori mies on perehtynyt tähänkin osa-alueeseen. Ehkei treidaamisesta silti tule minun juttuani, sillä vierellä saisi olla oma “Johannes” koko ajan.

34 tykkäystä

Foorumilaiset etsimässä sopivaa paikkaa ostaa EVO-dippi:

44 tykkäystä

Mitäs Sepon pappasalkusta löytyy?

3 tykkäystä

Ostin EVOa = Koira puri miestä.
En ostanut EVOa = Mies puri koiraa.

Monella varmasti äärimmäisen vahva impulssi tällä hetkellä ostaa EVOa. Tuskin se hinta karkaa pahasti seuraavien tuntien aikana, joten hyvää aikaa ennen ostoa eritellä vielä mielessään, mistä se syvältä kumpuava impulssi muodostuu. Ehkä siitä, että on aiemmin tehnyt omat laskelmat firmasta, ja juuri tänään se painui sen verran fair valuen alle, että oma osto-ohjelma alkaa tai jatkuu ennalta päätetysti? Vai ainostaan siitä, että 15 muuta nimimerkkiä on juuri ostanut sitä, he kaikki eivät millään voi olla samanaikaIsesti väärässä, ja on vaikea katsoa sivusta jos se sattuisi nousemaan ja he sitten hehkuttelevat sitä?

Mikäli syy on jälkimmäinen eikä itse kovin hyvin tunne firmaa, eräs ongelma on, että kaupankäyntiketjuun taidetaan päivittää mahdollisia myöhempiä kevennyksiä laiskemmin kuin ostoja, jolloin jossain vaiheessa saattaa havaita olevansa vähän orpona outojen lappujen kanssa.

Ei tarkoitus provosoida, tiedän että suurin osa ostajista tuntee firmaa melko hyvin.

56 tykkäystä

Pieni välihuomio, jos joku on ollut kuten minä ja ollut vaihteeksi vähän pihalla amerikkalaisista lomapäivistä: Rapakon takana pysyy tänään pörssi (NYSE, NASDAQ) kiinni kiitospäivän takia. Myös huomenna perjantaina poikkeus, kun suljetaan kolme tuntia normaalia aikaisemmin.

4 tykkäystä

Minä: Kappas EVO ketjussa 18 uutta viestiä parissa tunnissa. Varmaankin jotain mielenkiintoista ja tärkeää tiedotetta tullut :smiley:

menee lukemaan ketjun

Minä: Sigh :roll_eyes:

4 tykkäystä

”The markets can remain irrational longer than you can remain solvent.”

Varovasti EVOn ja vivun kanssa…

1 tykkäys

Kiva saada hyvin perustellut vastakkaiset argumentit :slight_smile:

Startup-sijoittamisessa korostuu hajautus. Mielestäni käytännössä kenelläkään osakepoimintaa harrastavalla piensijoittajalla salkun hajautus ei ole sitä tasoa että se sietäisi startup-sijoittamista. Eli jäämme nyt tästä erimielisiksi kuuluvatko startupit Helsingin pörssiin.

Ennätysarvostukset tarkoittavat ennätysmatalaa tuotto-odotusta ennätyssuurella volaodotuksella. Kaikenlainen suhteellinen lähestymistapa hämärtää petollisesti tätä. Suomalaisen small cap growth -skenen kassavirtaodotukset 20–30 vuoden tähtäimellä eivät ole muuttuneet miksikään verrattuna vaikkapa kahden vuoden takaiseen odotusarvoon.

Totta kai tämä olisi piristävää. Itse mietin sitä ovatko mahdollisuudet ja riskit sopusoinnussa jos jokin start-up-firma yrittää tätä piensijoittajien rahoilla…

1 tykkäys

Ruotsalaislehti DI (Dagens Industri), “ruotsin kauppalehti” kirjoittaa että EVO:n kasvu on tapahtunut harmaan markkinan kustannuksella… Tästä ei kyllä varmaan hyvää seuraa.
Varmaan kannattaa pari kertaa miettiä ennen kuin seuraa sopulilaumaa…

11 tykkäystä

53 tykkäystä

Olen ostanut ja myynyt tätä ees taas kuten kunnon hätähousun kuuluu jo noin vuoden ajan.
Jossain vaiheessa arvostus karkasi taivaisiin ja alkoi näyttää siltä, että minun mielestäni vaaditaan täydellistä suoriutumista ja suopeita lainsäätäjiä, että osakkeen omistajan tuotto pysyy hyvänä.

Nyt ei paljoa puhuta niistä parhaillaan yli 2000 sekin tavoitehinnoista ja hehkutella ikuista nousua, vaan se sama loistava suorittaja on kaveri, jonka kanssa kukaan ei halua leikkiä. Pienikin väärä ilme ja tätä kaveria kivitetään muun porukan toimesta. En näkisi että itse yhtiön toiminnassa olisi menty takaisin tasolle, jolloin tätä viimeksi sai hintaan 1000sek/kpl paremminkin päinvastoin. Tarkemmin noista muutoksista saa tietoa EVON ketjusta. Näillä pohdinnoilla oli pakko kokeilla varovasti kepillä jäätä, että joko se kantaa.

2 tykkäystä

Jos täällä voisi peukuttaa alaspäin, saisit sellaisen.
Voit käydä lukemassa yhtiöketjusta aiheesta lisää jos kiinnostaa, mutta sen verran tiedoksi, että yhtiö on itsekin kertonut valtaosan liikevaihdosta tulevan harmailta markkinoilta. Ei siis pitäisi tulla kenellekään yllätyksenä.

Edit. Toisten sijoituspäätösten kommentointi nostaa itselläni karvat pystyyn ja siksi tähän vastasin.

1 tykkäys

Jännä börsäpäivä, salkku oli 11 aikaan melkein +1,5% plussalla, nyt karvan miinuksella. Samalla indeksi on hiipinyt +.60%

En kommentoinut yhtiötä mitenkään. Varoituksen sana vain että tällaiset uutiset ei tee hyvää yhtiön maineelle ja kyyti voi olla vielä kylmää

1 tykkäys

Sitä se toki voi lyhyellä aikajänteellä olla, siitä ollaan samaa mieltä.

1 tykkäys

AIka vähän puhutaan näistä asioista, kun vouhotetaan sähköautoista…

10 tykkäystä

Onhan näitä juttuja ollut jo pidemään. Mutta ei kait vertaillessa ole mitään järkeä katsoa jonkun hyödykkeen tietyn elinvaiheen CO2-kustannuksia, koska myös ne muut elinkaaren vaiheet tulee väistämättä vastaan. Pitää katsoa kustannuksia koko elinkaaren ajalta, raaka-aineiden hankkimisesta valmistukseen ja tuotantoon, käyttöön ja lopulta kierrätykseen. Minulla ei ole dataa miten tässä suhteessa sähköauto vs. polttoaineauto -kilpailu menee, mutta minulla on käsitys että otettaessa koko elinkaari huomioon, sähköauto olisi ympäristöystävällisempi.

5 tykkäystä

Nyt kaikki tonttu-ukot ja muorit ostamaan Kiramin paljuja jouluksi, kun alennuksessa on

Kylkeen vielä pari Harvian kiuasta, a vot ja kelpaa kinkkua sulatella.

4 tykkäystä

5 tykkäystä