Inderesin kahvihuone (Osa 3)

56 tykkäystä

Lisätään Eka listaan kohta 4, jossa terveydenhuolto priorisoi rokotukset ottaneiden hoidon, mikä olisi omasta mielestäni reiluin tapa.

Saa sitten jokainen koti-virolgian ja -epidemiologian asiantuntija itse laskea lähteidensä perusteella kattavatko rokotteen hyödyt sen uhat. Itse ainakin ottaisin valtion tarjoaman ilmaisen hoitovakuutuksen.

26 tykkäystä

Oaaahhh jos kaikkialla somessa keskustelun taso olisi tällaista! :slight_smile: Kitinän ja mölinän sijaan pohditaan realistisia vaihtoehtoja ja päätöksenteon vaikeutta tilanteessa, missä yhdelle kumartaminen on automaattisesti toiselle pyllistämistä. :slight_smile:

:clap:

117 tykkäystä

On muuten viimeisen päälle hyvä huomio @Ummon! Samasta aiheesta on joskus paasannut myös moni ammatikseen sijoittaja ja varmasti ihan syystä. Itse fanitan Jenssiä ihan kybällä ja on kyllä kaikinpuolin hieno mies :+1:

1 tykkäys

Perhana. Olisi se ollut mukavaa, jos olisi 100% tuotto tullut tälle vuodelle. Toista mahdollisuutta tuskin tulee. Nyt keikkuu tuolla 96-98 välillä. Niin lähellä mutta niin kaukana.

Ensi vuonna olen tyytyväinen jos tuoton etumerkki on edes plussa. Numerolla ei niin väliä.

17 tykkäystä

Äh, ens viikolla saadaan helposti kasaan :slightly_smiling_face:

Ja kyllä 2022 otetaan sellainen 30% vuosituotto ainakin, älä oo turhan skeptinen😂

22 tykkäystä

+30%, no problemos… annan teille vähän siimaa niin kirin sitten takamatkalta kiinni. Tämän vuoden rohkeassa Renewables/Canadian Small Cap-taktiikassa pidättäytyminen ei oikein jatkanut ylläpitää vuoden 2020 aikaansaamaa erektiokulmaa. Silti makoisat voitot Evolla ja Enphasella alkuvuodesta, pieni skumppahuikka itselle niistä.

25 tykkäystä

Nimenomaan, aika älytön kommentti Lepiköltä. Ihmetyttää että eikö nämä jotkut yksilöt ole kahdessa vuodessa lukeneet yhtään artikkelia otsikkoa pidemmälle, jos koronatilanteen monimutkaisuus tulee näin suurena yllätyksenä?

Samaten kaikki nämä koronokriittiset jotka parhaillaan ilkkuvat että ähäkutti, mehän sanottiin että kohta taas kiristetään rajoituksia. Ja sitten muutaman viikon päästä vastaavasti julistavat että ihan turhia oli taas koko rajoitukset, kun ei edes tullut mitään vakavampaa aaltoa…

27 tykkäystä

En oikein tiedä mitä pitäisi ajatella tästä koronanhoidosta. Toiminta on hyvin reaktiivista eli vasta kun paska lentää tuulettimeen alkavat poliitikot miettiä mitä voisi tehdä. Ensin kierrätetään päätöksiä ministeriöiden kautta ja kesälomien jälkeen ehditään tekemään päätöksiä, jos silloinkaan

Tässä on kaksi vuotta aikaa ollut kehittää toimintoja ja varmistaa, ettei puolensadan tehohoitopaikan täyttymisen jälkeen tarvitse laittaa paikkoja säppiin. Herranen aika sentään. Sen sijaan kielletään kaikilta kaikki ja jaetaan tukipaketteja sinne sun tänne

27 tykkäystä

Tuolla oli tuo korona ketjukin. Kyllä nämä pohdinnat tännekkin käy,en minä sitä. Mutta että pysyisi ketjujen jutut ketjuissa joihin kuuluvat.

Joko @Masse on hiihdoille lähdössä

15 tykkäystä

Kyllä se voi näissäkin levitä. Ravintolassa huudetaan/puhutaan isoon ääneen ja jutellaan useille eri ihmisille ja ollaan samassa tilassa pitkän aikaa. Rokotettu ei tarkoita myöskään ettei voi tartuttaa muita/saada itse tartuntaa.

Kaupassa nyt ollaan yleensä lyhyen aikaa ja harva taitaa nyt jokaisen vastaantulijan kanssa ruveta puhumaan ja vaikka näin kävisi niin pystyy paremmin pitämään etäisyyttää. Vaatii kyllä huonoa tuuria, jos ohi kävellessä sen saa.

3 tykkäystä

Mielenkiinnosta ja osittain karhumarkkinan varautumisketjuun liittyen, miten ihmiset määrittelevät/laskevat oman käteispainonsa? Lasketteko käteispainoon ainoastaan salkussa sillä hetkellä olevat käteisvarat vai kenties kaiken käteisen mitä käyttö- ja/tai säästötileillä pyörii.

Omalla kohdallani olen aina ajatellut, että lasken käteispainoni vain sillä hetkellä salkussa olevien käteisvarojen osalta (tällä hetkellä n. 6% salkusta käteistä). Joskin tarpeen vaatiessa tai mielestäni otollisen hetken koittaessa pystyn nopeastikin lisäämään salkkuuni käteistä, joka seisoo tällä hetkellä säästötilillä “puskurina” pahan päivän varalle ja osittain käsirahana seuraavan asunnon ostoa varten.

4 tykkäystä

Käteisen osuus sijoitusvarallisuudesta. Ne rahat, joiden ei ole missään tapauksessa määrä tulla sijoitetuksi, eivät kuulu käteispainoon.

22 tykkäystä

Ainoastaan salkussa oleva käteinen. Säästötili on erillinen enkä sotke sitä sijoituksiini mukaan.

Edit: Ja tuonnehan kertyy rahaa, kun koen, että säästötilillä on jo “tarpeeksi”. Lisäksi ylityökorvaukset, bonukset ja muut “ylimääräiset” rahat yleensä päätyvät sijoitusvarallisuuteen.

2 tykkäystä

Tämä on viihdeaineistoa koska niin täysin subjektiivinen kokemus. Mutta tämä tuntuu tosi paljon alkuvuodelta 2009.

Monella on kokemus että ei markkina kauhean isosti liiku lähiaikoina mihinkään.

  • alkuvuosi 2009 koska talous on sen verran rikki että ei tää tästä nouse mut sen verran elvytystä että ei tää tästä romahda enempää hirveästi
  • joulukuu 2021 koska kaikki nyt vaan haluaa olla niin paljon osakkeissa että ei tää tästä mihinkään voi laskea mutta ei kauheasti noustakaan koska rahapolitiikka jne.

Moni haluaa pelata aina sen seuraavan liikkeen. Hämärtyy se että voisiko olla kuitenkin vaarallista pelata eli pitäisikö asemoitua sen mukaan onko kursseissa hirveästi pessimismiä vai optimismia sisällä. Kun katsoo vähän metsää puilta, se alkaa kyllä erottua.

20 tykkäystä

Olen varmaan eri kuplassa, sillä minulla on ihan eri kokemus. Moni kunnioittamani taho tuntuu selvästi uskovan, että viimeinen valssi on jo soitettu ja orkesteri pakkaa välineitään.

Mahdollisia syitä on monia, mutta lopullinen syy on selvä. Ei ole uutta rahaa, joka markkinoita voisi tähän malliin jatkossa nostaa. Kun spekulaatiokiima hiljenee, palataan realiteetteihin. Jos tähän vielä yhdistetään tulosten/marginaalien kompurointi, niin huhhuh sentään.

Olen kovasti miettinyt, mitä itse tässä tilanteessa pitäisi tehdä. Olen myynyt yhden heikkoutta osoittaneen yrityksen pois ennen lopullista pientä tulosvaroitusta. Aikaistin myös yhden koronaspekulaation voiton kotiutusta ennen kuin osakemarkkinat ehtivät korjata.

Pääosin olen päättänyt olla tekemättä mitään. Hyvistä yrityksistä en luovu, kun ne eivät ole mitenkään poskettimasti hinnoiteltuja. Johtuisiko tästä toimintamallista ajatus, että minä ja monet muut emme uskoisi ison korjauksen todennäköisyyteen?

30 tykkäystä

Niskan päällä on edelleen se porukka joka uskoo että uusi pelikierros juuri minulle ainakin aina tulee. Ja huomaan kyllä sen jos seuraavaa kierrosta ei enää ole tulossa ja poistun ajoissa. Mustapekka jää jonkun toisen käteen jos sellainen jossain kohtaa jaetaan.

Mielenkiintoista seurata melkoisen passiivisena tarkkailijana miten markkinapsykologia kehittyy. En hirveästi usko ennustajanlahjoihini lyhyellä aikavälillä.

12 tykkäystä

Pahin virhe koronan hoidossa on kun on päästetty poliitikot päättämään. Niinistön esittämä nyrkki olisi ollut paras, ja olisi vieläkin.

31 tykkäystä

Mikä on aktivoinut ulkomaiset sijoittajat viime päivinä tiettyihin suomiyhtiöihin? Tämän päivän kaupankäyntitilastoja.

Harvia ( tänään +4,6% )

Tecnotree ( tänään 5,07% )

Nordnet molemmilla isoimpana myyjänä.

24 tykkäystä

Alkaisivatko ulkkisten veromyynnit olemaan päätöksessä ja nyt aletaan ottamaan lappuja takaisin?

2 tykkäystä