Inderesin kahvihuone (Osa 3)

Hyviä poimintoja viimeaikojen hullutuksista.

Onhan tämä melkoinen sirkus ollut:

2 tykkäystä

Ylipäätänsä nämä rajoitukset ovat olleet useinkin epäsuhdassa riskiin.
Kärjistäen:
Tämä kuuluu samaan, kuin kuntosalit pidettävä kiinni, mutta ravintolassa saa käydä. Mikäli riskiä halutaan rajata pitäisi ravintolat pitää kokonaan kiinni ainoastaan nouto ja kuljetus voisi olla auki. Kauppoista pitäisi pitää auki vain ruokakaupat. Vain välttämättömät toiminnot pidettäisiin auki. Alko olisi suljettu😉. Kuntosaleissa ja muissa matalan riskin harrastuksissa on laaja valikoima erilaisia toimipaikkoja. On paikkoja joissa aina väljää ja turvallista ilman rajoituksia ja sitten paikkoja joissa asiakasmäätät jatkuvasti isoja, miten näitä tulisi erottaa?
Rajoitusten luonti kaikkia huomioiden isossa mittakaavassa on melko mahdotonta, mutta paremminkin olisi voinut mennä. En usko, että millään tavalla toimimalla olisi rajoituksista mahdollista tehdä kaikille reilua ja kaikkea huomiovaa.

5 tykkäystä

Kyllä.

Ekaan kyllä. Tokaan en.

Ei tässä nyt yöunet ole (vielä) mihinkään mennyt.
Mutta ainahan nämä olisi voinut paremminkin mennä.
Peräpeiliin on tunnetusti helppo katsoa ja jälkikäteen viisastella.
Tällähetkellä on sellanen fiilis, että ihan sama mitä tekee tai jättää tekemättä, niin tulevaisuudessa se tod näk hieman ketuttaa.
Mutta niinhän se Merja Mähkäkin sanoi, että: “Sijoittaminen on jatkuvaa itseensä pettymistä.”

Kysymys kuuluu, että" Miksen myynyt Qt:ta loppukesästä?"
Vastaus on aikalailla: Ahneus.
Okei. Oletin, että homma olisi mennyt hieman parabolisemmaksi ennen lässähdystä, mutta inflaation nousun myötä tulevat Fedin ohjauskoron nostot ja taseen pienennykset potkaisivat ilmat pihalle koko hommasta.
Eli meikä ilmeisesti seisoo baaritiskillä tilaamassa seuraavaa juomaa, vaikka muut jo tanssii viimeistä hidasta. :sweat_smile:

Kyllä ne analyytikoiden tavoitehinnat tietysti antoi hieman selkänojaa itselle, mutta turha näistä on muita syytellä. Jokainen on vastuussa omista päätöksistään.

Kyllä sijoittaminen vaan oli niin paljon helpompaa, kun kaikki vaan nousi kokoajan.
Silloin kun ns kivetkin kellui.

18 tykkäystä

Taisi HS legendaarinen artikkeli “tätä osaketta on pakko omistaa” osua aika lähelle ATH. Oli muuten itselleni yksi inputti harkita sitä, paljonko osakkeessa on tuotto-odotusta ja täyttääkö se oman silloisen 15% vaatimuksen… siitä tulikin ajuri osakkeen keventämiselle.

Mutta mielellään kuuttiin palaa jahka korkomarkkinapuolella nähdään mihin päädytään…

30 tykkäystä

Twitteristä poimittua.

30 tykkäystä

Viestini oli lähinnä yleispätevä, moni varmaan kärsii samoista ajatuksista monien eri lappujen kanssa. Esim. @enska valitteli yöunista

3 tykkäystä

Vähän tähän liittyvää, ottamatta nyt suoraan kantaa yrityskohtaisiin fundamentteihin. Markkinoilla tuppaa olemaan taipumus liioitella useampaan suuntaan…

20 tykkäystä

Kyllä kyllä. Pommeja on myös arvopuolella

9 tykkäystä

Kuulostaa ihan siltä, että joidenkin kannattaisi mennä tutustumaan sijoittamisen psykologia -ketjuun! Toki kannattaa myös tehdä jonkinlainen reality check ja tiedostaa se, ettei elä jossain haavemaailmassa

  • Omistan ainoastaan nousevia osakkeita
  • Myyn osakkeet aina ennen kuin ne lähtevät laskemaan
  • Minulla oikeasti on ennustajanlahjat!

Tai sitten yksinkertaisesti hyväksyt sen, että osakkeet pyörivät hyvin leveällä skaalalla yhtiön käyvän arvon ympärillä

30 tykkäystä

Kyllä ja ajatus turvasatamasta voi olla myös melkoinen harha; laitoitkin muistaakseni hyvän datapointin hedgefundin massiivista teknomyynneistä, raha taitaa lymytä nyt muualla mutta en olisi kovin optimistinen että viipyvät kauaa kylässä kun aletaan taas katselemaan että missäs uusilla kertoimilla onkaan taas paras R/R :smiley:

5 tykkäystä

Itseäni kyllä harmittaisi tuo yksi ”valloittamato” huippu tuolla seassa :sweat_smile:

2 tykkäystä

Tässä vielä yksi samaan teemaan, lainailen fiksumpia twitterista. Mikä saattaa nyt tuntua varmalta ja turvalliselta korkojen noustessa, voi ollakin kenties jotain ihan muuta ja ikäväkin yllätys?

20 tykkäystä

Muuta en tiedä, mutta Coca colan eps on heilunut viimeisen reilun kymmenen vuoden aikana aika jonkin verran. Esim. vuonna 2017 se oli 0,29 dollaria.

|2020|$1.79|
|2019|$2.07|
|2018|$1.50|
|2017|$0.29|
|2016|$1.49|
|2015|$1.67|
|2014|$1.60|
|2013|$1.90|
|2012|$1.97|
|2011|$1.85|
|2010|$2.53|
|2009|$1.47|
|2008|$1.25|

4 tykkäystä

Toimisin varmaan sijoittamisessa(kin) monessa suhteessa varoittavana esimerkkinä. :grinning:

Tykkään oikeasti säästäväisestä tavastani elää, nyt meni viikon päivittäistavarakauppaostoksiin noin 20 euroa, eli olen tarkka. Olen myös pitänyt itseäni ihan hyvänä rahankäyttäjänä, mikä nyt ei ihan taida pitää kokonaisuudessaan paikkaansa.

Noh… mulla on kryptosalkku, joka vastaa noin prosentin mun velattomasta kokonaisvarallisuudesta. Siellä oli käteistä entuudestaan muutama sata euroa, sitten huomasin jutun uudesta virtuaalivaluutasta, luin ja googletin siitä hieman. Alle tunnin tutkimisella olin siirtänyt muutama sata euroa lisää kryptosalkkuun ja ostin noin 500 eurolla tätä kryptovaluttaa, jonka nimeä en edes tällä hetkellä muista. Varmaan tänään olen kaupassa esimerkiksi ostamassa kaurahiutaleita ja harmittelen, kun niiden kilohinta on noussut 30 sentillä. :grinning_face_with_smiling_eyes:

Myönnän ettei tällaista satu nykyään juuri ollenkaan (jos nyt edes ennenkään), mutta ei tuosta em. valuuttahankinnastaan ole kauheasti aikaa. Rehellisesti sanottuna hävettää ja naurattaa tämä tragikoominen juttu. :joy:


EDIT: Sarjiksessa on kuvassa maitorahkaa, jonka sopiva kilohinta olisi n.1,9 euroa.

89 tykkäystä

Jep, tämähän olisi game changer…:smiley:

The last time the Fed entered into a steady rate-hike cycle was in December 2016. Over the subsequent two years, the Fed hiked rates about eight times. During that time, growth stocks thrived. Cathie Wood’s flagship ARK Innovation ETF (NASDAQ: ARKK ) – which represents a collection of the highest growth stocks in the market – soared 90% from December 2016 to December 2018.

By comparison, the S&P 500 rose just 9% over that same stretch.

Mutta rehellisesti, jos korkotason liikkeet 1-3% haitarissa “pilaa” sijoituksen, on sijoitus ollut alun perin jo kupla, tai ei ainakaan kovinkaan hyvä sijoitus. Yleensä ne tulosennusteet osuvat reilummin yli tai ali ja määrävät sijoituksen kohtalon, ei korkotaso.

11 tykkäystä

Tämän olen huomannut itsekin. Sijoittamisessa tulee välillä heitettyä “touhutonneja” kaikenlaisiin firmoihin, mutta kaupassa käydessä euron kalliimpia kinkkupaketti on nounou. :joy::wink:

37 tykkäystä

Uskooko täällä joku oikeasti korkojen nousevan muutamaa kymmenystä enempää nykyisillä velkavuorilla :thinking:

21 tykkäystä

Tässä on nyt taas se muutaman kk välein syystä tai toisesta markkinoille pumpattava pelkotila päällä jonka jotkut hyödyntää ajoissa ja muut hyppää kyytiin sitten matkalta…ainakin toivottavasti tälläKIN kertaa😆

Parin viikon päästä on keksitty jo jotain muuta aihetta huolestua tai sitten on keksitty miksei tarvitsekkaan huolestua.

4 tykkäystä

Eipä ne uskonut -80/90 luvullakaan, että korot nousee alle kympistä viiteentoista. Maailma oli eri silloin, mutta muutos olisi rajumpi nyt nolla koroista jo kahden/kolmen prosentin kohdalla.

Tämä on hyvin sanottu ja kannattaa pitää aina mielessä kun kurssit heiluu. Itse joudun itseäni tästä välillä muistuttamaan osto/myynti sormen syyhytessä. Nykyään kun on ollut malttia on tulokset olleet parempia.

5 tykkäystä

Kangasharju painoi tällaisen kuvaajan Twitteriin. Tiedän, että osakepoiminta on vaikeaa, mutta tämä herättää jo epäilyksiä. Kangasharju ei itse osannut tuota tarkemmin kommentoida ja muutamat muutkin ihmettelivät kuvaajaa. Tutkimusta en nopealla Googlella saanut esiin.

Onko tässä jotain mitä en tajua? Esim. terminologia määritelty vaikeaselkoisesti, tehty kirsikanpoimintaa (vuosilukuvalinnat, konkurssit, lunastukset tms.) tai jotain muuta vastaavaa?

4 tykkäystä