Inderesin kahvihuone (Osa 3)

Ottakaa nyt hyvät ihmiset hiukan rennommin edes kahvihuoneen puolella :slight_smile: Kysehän oli melko pienestä(näin oletan, että 100 euroa on) panostuksesta lapsen salkkuun ja tässä nyt voi ainakin lohduttautua sillä, ettei tullut ostettua ainakaan sieltä 179,80 euron huippuhinnoista. Kyllähän osakkeella on mielenkiintoinen tarina ja siitä riittää kyllä juttua lapsenkin kanssa joskus tulevaisuudessa. Voihan seuraavan erän ostaa vaikka sitten 50 euron hinnoilla, jos kasvutarina tökkii, jolloin keskihinta enää 75 e. No joo, en usko, että @KalleH tätä pahalla kysyi vaan oli vain aidosti kiinnostunut hypen määritelmästä Qt:n kohdalla. Mielestäni pelkästään siitä, että ostaa lapselle tulevaisuutta, pitää olla iloinen ja ylpeä.

22 tykkäystä

Tästä ne keitä kiinnostaa voisi kannattaa siirtyä asianmukaisempaan ketjuun, kun tämä asia alkaa olla aika paksua kahvihuoneeseen, jossa monia ei varmaan välttämättä kiinnosta näin detailit tarinat. Mutta lyhyesti voisin aavistuksen haastaa tätä kohtaa:

Asiahan on oikeasti hyvin moninainen, mutta mutkat oikoen olisin sillä kannalla, että energiaa voi mennä hukkaan teoreettisesti, tai paremmin ajateltuna, halvempaa CO2 vapaata energiaa jää hyödyntämättä

Kuvitellaan tilanne, että meillä on yli tarpeiden tuulivoimakapasiteettia, mutta infra rajoittaa energian siirtoa sinne missä sitä tarvitaan (kuten tällä hetkellä voi käydä ja maailmalla käykin), niin tällöin tätä tuotannon näkökulmasta halpaa energiaa ei välttämättä saada hyödynnettyä ilman suuria investointeja varastointiin. Tällaisessa tapauksessa ei välttämättä myöskään tuotannon optimointi hajautetusti auta, jolloin energian tuotantoa kulutuspisteiden lähellä ei voida rajoittaa. Lisäksi tässä on tietenkin se seikka, että nykymaailman tilanteessa haluttaisiin nimenomaan hyödyntää tuo halpa ja CO2 vapaa tuotanto fossiilisten kalliimpien tuotantojen sijaan.

Tässä kuitenkin tulee ottaa koko infrastruktuuri huomioon. Esimerkiksi lisääntyvät tuulivoimainvestoinnit vaatii aina kysyntää markkinoilta, eli ilman tarvetta ei edes investoida. Jos näkymät tukevat investointia, niin kohteita löytyy ja niitä toteutetaan. Tarpeen voi luoda suljettavat vanhemmat laitokset, yleinen lisääntyvä energiatarve, teolliset "täsmä"kohteet jne. Tästä periaatteessa päästään taas siihen, että voidaan ajatella, ettei ylimääräistä energiaa ole, koska investointeja ei suunnitella niin, että jokin laitos rakennetaan “jos joku sattuu tarvitsemaan jossakin kohti”…

Jos joku haluaa tästä jatkaa, heittäkää täsmäkysymyksiä tmv, niihin voi sitten yrittää kukin vastailla näkemyksensä mukaan. Ketjuja löytyy muutamakin tuolta energian jne puolelta.

2 tykkäystä

Itse tulkitsin tämän niin että satasen QT:lla viitattiin kurssiin eikä osto summaan.
Arvostuksesta sen verran että p/s laskee 2024 ennustuksilla juuri alle 10. P/e 25 jos tulos tästä ennuisteiden mukaan 4.6 kertaistuu. Eli paljon hyvää on hinnoiteltu vieläkin sisään. Omistan itsekin QT:ta vaikka myinkin 60% pois 155-178.80e välillä.

3 tykkäystä

Joo, olet oikeassa, eipä @Gazza määrää tosiaan maininnut, tein itse tuon yhden kapppaleen tulkinnan :slight_smile:

2 tykkäystä

Molemmat löytyy :ok_hand:. Mut nehän oli jo listattuna esimerkki lappuina niin en viitsinyt toisiin kertoihin. Ja jäi tuosta koko listasta paljon muitakin pois mitä omistan tällä hetkellä… mutta ei maksa vaivaa niitä tänne listata :slightly_smiling_face:.

5 tykkäystä

Uunohan minä olen, mutta jostain syystä ei näy mulla App-storessa. Eikö se vain ole siellä ja/tai onko jokin muu paikka mistä ladata tai pelata ilman sovelluksen lataamista?

Pakko ihailla ja samalla myös kiittää pitkämielisyyttäsi näille kysymyksiä ja jopa epäilyjä kohtaan!:sweat_smile: Taisin itse tämän kaiken laukaista kysymykselläni Hyzon-ostoista. Sori!:joy:

6 tykkäystä

Varmaan noin. Se mikä kiinnostaa, kun mainitaan esimerkiksi, että on hinnoiteltu hyvää kurssiin tai kurssiin on leivottu odotuksia kuten tässä QT:ssa ja esim. Harviassa, niin millä kaavalla tms. sen osaa arvioida edes noin suunnilleen.

Kysyn ihan aidosti, kun täällä on noita matikka- ja taulukko neroja ja itse en sille tasolle pysty :disappointed_relieved:. Ei siis vain KalleH:lle suunnattu kyssäri.

Androidille ainakin löytyi sovelluskaupasta. Tässä vielä artikkeli sovelluksesta:

3 tykkäystä

Ei se @Santtu3 mitään :grin:… Niin jo tottunut tähän. Avoimuudesta… no parempi kun ei kirjoita mitään :grin: . tuolla jossain parhampina nousu kuukausina otin pataan yhden illan aikana 75 tonttua ja kyllä oli monen hyvä olla silloin :joy:. Senkin avoimesti kirjoitin tänne ja lisäsin vain bensaa kiukaalle koska olin aivan varma mitä olen tekemässä :wink:. Kyllähän se sitten maistui puolta paremmalta kun sai korjata järkyttävien happojen jälkeen satoa :slightly_smiling_face:. Noo se siitä.

24 tykkäystä

Sähköverkon pitämiseen stabiilina joudutaan investoimaan todella paljon, koska tämän hetkinen säätövoima ei riitä. Lisääntyvä tuulivoima aiheuttaa tämän ilmiön.

1 tykkäys

Uskoisin, et @Merin ostin/myin postauksilla ilman perustelujakin on arvoa paljon enemmän paljon useammalle kuin mitä arvoa Merin hiljaisuus toisi sille harvalle.

Tää ei ole tarkoitettu pepun nuoleskelu-viestiksi, mutta uskon melko vahvasti enemmistön yhtyvän samaan. Jos joku tekee tästä nyt väkisin pollin niin pepun nuoleskelu oltava toisena kategoriana (niin tragikoominen sanamörkö)

12 tykkäystä

Jokainen käyttää omaan tarkoitusperäänsä sopivaua tunnuslukuja. Harvemmin foorumilla näkee käytettävän osinkotuottoa, joka on harmi.

Mitäs harmillista siinä on?

Osinkotuotto ei ole häävimittari kun yhtiöitä on eri vaiheessa kehitystä, strategiaa yms.
Kypsänvaiheen yhtiöille tuota voi käyttää.

2 tykkäystä

Mihin se muuten perustuu, että ainakin Inderesillä analyytikot useassa tapauksessa perustaa ennusteensa korkeampaan liikevaihtoon tai tulokseen kuin yritys itse ohjaistaa? Onko analyytikoilla parempaa tietoa markkinasta tai yrityksen suoriutumisesta? Nyt asia tuli taas vastaan Digian posarin kohdalla, kun se oli jo “sisällä” Inderesin analyysissa.

1 tykkäys

Mikä on tämä mestarin kunniamerkki ja miksi olen sen ansainnut? :smiley: Täytyy näköjään vähentää ruutuaikaa!

3 tykkäystä

Tässä on varmaankin kyseessä osittain myös tilanne, että yritys itse on taipuvainen konservatiivisempaan ennusteeseen monista syistä (tietoisesti ja tiedostamatta) varsinkin jos heidän markkinallaan menee hyvin, esim. nämä tulevat mieleen:

  • “Tieto lisää tuskaa”: yrityksellä sisäisesti on paljon suurempi näkyvyys esim. potentiaalisten diilien läpimenoon (tai epäonnistumiseen), kilpailijoiden vaikutusta saatetaan pitää merkittävämpänä kuin se todellisuudessa on, riskit ovat aivan eri tavalla läsnä konkreettisesti jne. Ulkopuolisella tarkkailijalla harvoin on yhtä tarkka kuva tekemiseen ja tämä voi osaltaan edesauttaa optimistisemman näkemyksen muodostumista (ja usein ihan ansaitusti - ihmismieli kun on monilla taipuvainen liioittelemaan riskejä).

  • Luonnollinen varovaisuus: johto joka ei toistuvasti osu ennusteisiin tuppaa menemään vaihtoon. Tämä johtaa usein (ainakin alitajuisesti jos ei tietoisesti) siihen että ohjeistetaan konservatiivisemmin kuin mihin rahkeet riittävät, jotta tulokset myös saavutetaan ja ylitetään. Yritys itse esim. ei ehkä uskalla ennustaa isompaa liikevaihtoa tietylle kvartaalille jos se perustuu muutamaan isompaan diiliin (jotka voidaan voittaa tai ei).

  • Toimialakohtaiset vaihtelut: Analyytikot osaisivat varmaan kommentoida tätä parhaiten, mutta eri toimialoilla ennustettavuus on varmasti myös hyvin eri tasolla (vrt. vaikka ohjelmistot vs. lääketeollisuus). Monesti yhtiö itse ennustaa tekemistä hyvin vahvasti vain omasta näkökulmastaan kun taas analytiikko osaa ehkä peilata paremmin “isoon kuvaan” koko toimialalla jne.

  • EDIT lisäys (tämä on lähinnä omaa spekulointia): Yrityksen päätyö on pyörittää bisnestä mahdollisimman hyvin ja luoda arvoa omistajille. Heidän päätyönsä ei ole tehdä mahdollisimman tarkkoja ja kaiken kattavia ennusteita (siis parempia kuin laki vaatii). Tämä puolestaan on analyytikoiden työ joten analyytikot voivat olla myös paljon motivoituneempia “osumatarkkuuteen” kuin yritys itse.

Tässä kannattaa toki muistaa myös, että osakemarkkinan ennustekulttuurilla (ja maan yrityskulttuurilla ja julkisten yhtiöiden lainsäädännöllä) on suuri rooli näissä: esimerkiksi jenkeissähän ennusteet pyritään tyypillisesti asettamaan niin, että ne ylitetään jonkin verran ja numeroihin osuminen puolestaan ei usein ole “riittävä” tulos.

Ilmiötä on muistaakseni myös tutkittu ainakin jenkeissä, mutta en nyt ihan suoralta kädeltä muista käytännön esimerkkejä. @Verneri_Pulkkinen mainitsit muistaakseni näistä joskus Varteissa, muistatko ehkä tarkemmin?

14 tykkäystä

Tästä täysin samaa mieltä.

On myös hyvä muistaa että ne arvostuskertoimet joita monellekin yritykselle on hyväksytty viimeisen 1-1,5 vuoden aikana eivät ole normaaleita, vaikka toiminta kasvaisi kuinka vauhdilla. Tuloskunto on varmasti monella hyvällä tasolla jatkossakin, mutta jos esim. korot lähtevät kunnolla laukkaamaan se muuttaa tilannetta mahdollisesti paljonkin. Tätähän ei myöskään ole yleensä ennusteissa huomioitu.

Ei ole montaakaan kuukautta siitä kun yksi suomalaisen sijoitusskenen “guruista” hehkutti QT:n osaketta tyyliin must-osakkeena kaikille, josta olisi sääli jäädä syrjään. Tässä kohtaa toki jälkiviisastelua, mutta hieman toivoisin näihin kansankapitalismia buustaaviin hehkutteluihin vastuullisuutta kun puhutaan osakkeista joiden arvostuskertoimet ovat jo niin venytettyjä. Jos joku laittoi silloin ison potin osakkeeseen kiinni, nyt saattaa vähän harmittaa.

Ja tämä ei siis toki ole millään tavalla kommentti QT:hen, kyseessä varmasti erinomainen yhtiö, jonka liiketoiminnan potentiaalista ei ole kyse.

8 tykkäystä

Odottaako Haapanen sitten esimerkiksi potentiaalista ostonpaikkaa mahdollisista tuloskauden kurssinotkahduksista?

”Dippejä aivan varmasti on tulossa, silloin pyrin ostoksille. Qt Group on juuri nyt hyvässä dipissä, sitä tässä tarkkailen”, hän sanoo.

Sitä kuuluisaa kauppalehti efektiä odotellessa. :popcorn::popcorn:

8 tykkäystä

Huomenta kaikille!

Olen kipeä, joten tänään en ainakaan ole poliisin hommissa. Tässä leväskellessä aion kuunnella nämä kaksi podia, olen tainnut jo molemmat kuunnella pariin otteeseen aiemmin. :slight_smile:

  1. inderesPodi 60: Sijoittaminen ja treidaaminen, vieraana ammattisijoittaja Mikko Mäkinen - YouTube
  2. inderesPodi 108: Vieraana salkunhoitaja Petri Deryng (18.8.2021) - YouTube

Hyvää sijoituspäivää kaikille! :slightly_smiling_face:

66 tykkäystä